می دانم که قصد انجام عمل اتوپلاستی گوش را دارید اما در مورد عوارض و احتمالا خطرات آن نگرانی هایی دارید. می دانم که در این باره با افراد مختلفی صحبت کرده اید و تجربیات مختلفی را شنیده اید. این را هم می دانم که برخی، شما را تشویق و برخی نا امید کرده اند. اما از یک چیز کاملا مطمئن هستم آن هم این است که در این مقاله در مورد همه ی عوارض و خطرات احتمالی این عمل جذاب زیبایی صحبت شده است. پس پیشنهاد میکنم ادامه این مطلب را از دست ندهید.

معرفی کوتاه جراحی زیبایی گوش

اتوپلاستی یا همان جراحی زیبایی گوش یک عمل سرپایی، کم عارضه و کم خطر برای اصلاح عیوب ظاهری گوش ها می باشد. در این عمل، جراح با تکنیک خاصی پوست و غضروف اضافه ای که منجر به بیرون زدگی گوش ها شده است را برداشته و با دقت فراوان گوش هایی متناسب و قرینه برای زیباجو ایجاد می کند. اتوپلاستی در کمتر از یک ساعت به پایان می رسد و دوران نقاهت کوتاهی دارد.

از مهمترین مزایای اتوپلاستی می توان به تایم کوتاه عمل، قیمت بصرفه، عوارض کم و آثار طبیعی و دائمی آن اشاره کرد. با این حال که این عمل یکی از کم عارضه ترین و کم خطرترین عمل های زیبایی به شمار می رود باز هم عده ای نسبت به انجام آن نگرانی هایی دارند. در ادامه قصد دارم در مورد این موارد توضیحاتی خدمت شما ارائه دهم تا علاوه بر بالا رفتن اطلاعات تان در این زمینه بتوانید با دید باز و خاطری آسوده نسبت به انجام آن تصمیم بگیرید.

عوارض عمل زیبایی گوش

عوارض شایع اتوپلاستی

برخی از عوارضی که در ادامه ذکر شده اند بصورت طبیعی بعد از همه عمل های جراحی مشاهده می شوند و برخی نیز ممکن است بطور خاص دیده شوند اما نکته مهم این است که موارد اشاره شده در لیست زیر به هیچ عنوان نگران کننده نخواهند بود و در صورت رؤیت بهترین کاری که باید انجام دهید حفظ آرامش است. اغلب جراحان باتجربه، از قبل توضیحاتی در مورد عوارض شایع به شما می دهند و راهکارها و داروهای لازم را قبل از شروع عمل برایتان تجویز می کنند. پس با این مقدمه به توضیح در مورد تک تک عوارض شایع اتوپلاستی می پردازیم.

درد و ورم گوش طبیعی است

درمان ورم بعد از عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش

وجود مقداری درد و تورم ناشی از عمل اتوپلاستی در ناحیه گوش ها کاملا طبیعی است. جراح برای اینکه درد بعد از عمل اتوپلاستی قابل تحمل باشد داروهای مسکن برایتان تجویز خواهد کرد اما اگر احساس کردید با گذشت زمان شدت دردتان افزایش می یابد حتما پزشکتان را در جریان قرار دهید. در مورد ورم گوش بعد از عمل اتوپلاستی و کوچک کردن نیز به همین صورت است. استفاده از کمپرس سرد، پانسمان استریل، کرم های ترمیم کننده پوست و داروهای ضد التهاب می تواند میزان تورم را کاهش دهد و این عارضه جای هیچ نگرانی ندارد.

واکنش آلرژیک بدن

در برخی افراد مشاهده شده است که بدن ایشان نسبت به ابزارآلات جراحی، نخ بخیه و سایر موارد حاضر در جراحی واکنش آلرژیک و یا همان حساسیت نشان دهد. این یک عارضه بی خطر بوده و به راحتی قابل کنترل خواهد بود.

بی حسی طولانی مدت گوش ها

بی حسی طولانی مدت بعد از عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش

بی حسی گوش ها بعد از عمل اتوپلاستی کاملا طبیعی است. تقریبا در اکثر افراد این عارضه مشاهده می شود. ناحیه ای که داروی بی حسی به آن تزریق می شود تا مدت ها اثرات بی حسی را در خود خواهد داشت. ممکن است در روزهای ابتدایی بعد از عمل نسبت به این موضوع حساس شوید اما به مرور حساسیت شما کاهش یافته و آن را فراموش خواهید کرد.

سوزش و خارش پوست

سوزش و خارش گوش بعد از عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش

اگر بعد از عمل زیبایی گوش در ناحیه عمل حس سوزش و خارش نداشتید باید نگران شوید چرا که احساس سوزش و خارش بعد از عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش یک عارضه طبیعی است و ناحیه مورد جراحی بطور طبیعی دچار سوزش و خارش می شود. کرم ترمیم کننده ای که برای کاهش میزان تورم استفاده می کنید برای التیام این مورد هم راه گشاست. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان نباید ناحیه جراحی شده را بخارانید در غیر اینصورت ممکن است نتایج عمل آنچنان رضایت بخش نشوند.

واکنش به داروهای بی حسی

عمل اتوپلاستی برای افراد بزرگسال با بی حسی موضعی انجام می شود و برای کودکان با بیهوشی عمومی در بیمارستان اما ممکن است برای بزرگسالانی که از عمل جراحی ترس دارند نیز با بیهوشی عمومی در بیمارستان نیز انجام شود. از اینرو ممکن است علائمی مانند سردرد، سرگیجه و حالت تهوع بعد از به هوش آمدن مشاهده شوند که اصلا نگران کننده نیستند. معمولا کودکان شب اول بعد از عمل را در بیمارستان خواهند ماند تا شدت علائم داروهای بیهوشی فروکش کرده و سپس رهسپار منزل می شوند اما بزرگسالان می توانند چند ساعت بعد از ریکاوری کامل ترخیص شوند.

احتمال وقوع خونریزی

خونریزی بعد از عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش

مشاهده خونریزی خفیف بعد از عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش جای نگرانی ندارد. این مقادار خونریزی دلایل متعددی دارد. بعضاً مشاهده شده است که به علت عدم تبحر کافی جراح در بخیه زدن، بخیه های ایجاد شده باز می شوند و از آن ناحیه شاهد وقوع خونریزی خفیفی خواهیم بود. این مورد نیز جای نگرانی ندارد و می توانید با مراجعه به کلینیک نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.

هماتوم و تجمع خون زیر پوست

درمان هماتوم بعد از عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش

تکنیک روز عمل زیبایی گوش این است که با برداشتن غضروف و پوست اضافه فرم گوش ها تغییر داده می شود. برخی اوقات مشاهده شده است که تجمعی از خون و سایر ترشحات بین غضروف و پوست ایجاد می شود که به آن هماتوم گویند. در صورت مشاهده هماتوم بعد از عمل اتوپلاستی جای نگرانی زیادی نیست اما باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. جراح در این مواقع با راهکارهایی هماتوم بوجود آمده را درمان خواهد کرد. معمولا در این مواقع جراح می تواند با یک سرنگ معمولی آنها را تخلیه کند.

احتمال بروز عفونت

عفونت بعد از عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش

عفونت بعد از عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش ممکن است بر اثر عوامل مختلفی بوجود آید. عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل، عدم مصرف صحیح داروها، عدم رعایت بهداشت بعد از عمل و همچنین اگر محیط اتاق عمل، ابزار های جراحی، پانسمان و هر چیز دیگری که به جراحی مرتبط است استریل نباشند ممکن است بعد از اتمام عمل جراحی باعث ایجاد عفونت شود. عفونت در ناحیه عمل اتوپلاستی آسیب زا نیست و می توان آن را با مصرف آنتی بیوتیک از بین برد.

باقی ماندن جای زخم

جراحان با تجربه برش جراحی اتوپلاستی را در بین چین های طبیعی پشت گوش ایجاد می کنند و با ایجاد بخیه های ظریف آن را در انتها می بندند اما ممکن است یک جراح تازه کار برش و بخیه های مناسبی ایجاد نکند که در این حالت جای زخم یا اسکار می تواند آزاردهنده باشد. اما در هر صورت به مرور زمان جای بخیه ها کمرنگ می شوند تا بعد از گذشته چندین ماه بطور کامل محو شوند. در مورد نوع، جنس و تکنیک بخیه زدن در عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش توضیحات کاملی داده ایم که می توانید مطالعه کنید.

تشکیل کلوئید یا گوشت اضافه

کلوئید چیست؟

کلوئید یا گوشت اضافه بعد از عمل اتوپلاستی یا کوچک کردن گوش به ندرت اتفاق می افتد اما از انجا که احتمال تشکیل آن در برخس افراد وجود دارد جزء عوارض بعد از این عمل نیز محسوب می شود. باید بدانید که تشکیل کلوئید هیچ ارتباطی به تبحر جراح ندارد و اگر تشکیل شد مقصد جراح نیست. رد برخی افراد احتمال تشکیل کلوئید بیشتر است از جمله افراد زیر 30 سال یا افرادی که دارای پوست تیره هستند. برای جلوگیری از تشکیل کلوئید راهکارهایی وجود دارد اما در صورت مشاهده آن نگران نشوید چون خطری شما را تهدید نمی کند.

خطرات عمل زیبایی گوش

خطرات احتمالی اتوپلاستی

آیا عمل زیبایی گوش خطرناک است؟ برای عمل زیبایی گوش تاکنون هیچ گونه خطر جانی و مهمی گزارش نشده است. صرفا یک سری عوارض مهمتر و البته با احتمال کمتر وجود دارند که ممکن است در صورت وقوع هزینه ها و رضایت از عمل را تحت تاثیر قرار دهند. بعضا شایعه هایی شنیده می شوند که عمل اتوپلاستی میزان شنوایی گوش را کاهش می دهد اما در اینجا بطور یقین عرض می کنم که ناحیه مورد جراحی اتوپلاستی در سطح پوست و غضروف بوده و اتوپلاستی هیچ تاثیری بر شنوایی فرد نخواهد داشت. در ادامه برخی از عوارض مهمتر را مورد بررسی قرار می دهم.

احتمال آسیب به اعصاب گوش

در صورتی که جراح از تبحر کافی برخوردار نباشد ممکن است به برخی از رشته های عصبی ناحیه گوش آسیب جدی وارد کرده و موجبات بی حسی دائمی در آن ناحیه شود. هرچند این اتفاق به ندرت مشاهده می شود اما ضرورت انتخاب یک جراح باتجربه را بیشتر از قبل نمایان می سازد.

تصحیح بیش از اندازه ظاهر گوش

معمولا بعد از عمل زیبایی گوش مقداری گوش ها به سمت بیرون تمایل خواهند داشت. به همین دلیل جراحان میزان تصحیح گوش را به اندازه ای بهینه بیشتر از حد معمول در نظر میگیرند تا بعد از گذشت چند ماه به مانند گوش های یک فرد طبیعی شود. اما ممکن است یک جراح کم تجربه میزان تصحیح بهینه را رعایت نکرده و گوش های فرد را به سر او بچسباند. در این حالت رضایت فرد از عمل کاهش خواهد یافت.

عدم تقارن و غیرقرینگی گوش

عدم تقارن و غیرقرینگی یکی از مهمترین هزینه هایی است که برای انتخاب یک جراح تازه کار و بی تجربه می پردازید. برای انتخاب جراح نهایت دقت خود را بکار گیرید تا به مشکلاتی از این دست دچار نشوید.

بازگشت نتایج به حالت اولیه

بسیاری در مورد اینکه آیا عمل اتوپلاستی برگشت دارد سوال دارند. مشاهده شده برخی پزشکان عمومی نیز به انجام عمل اتوپلاستی روی می آورند. ایشان علی رغم اینکه پزشک هستند اما تکنیک عمل اتوپلاستی را نمی دانند و صرفا با برداشتن پوست اضافه بصورت موقت فرم گوش ها را اصلاح می کنند اما از آنجا که به مرور زمان پوست کشیده می شود، نتایج حاصل از عمل نیز از بین رفته و دوباره گوش های فرد زیباجو به حالت اول بر می گردد. برای عدم ابتلا به این مورد هم دقت لازم را بکار گیرید. عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل هم می تواند در برگشت به حالت قبل موثر باشد.

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردم در مورد انواع عوارض و خطرات احتمالی در عمل زیبایی گوش صحبت کنم. اگر بخواهیم یک نتیجه از این همه بحث بگیریم این خواهد بود که عمل اتوپلاستی واقعا یک عمل کم عارضه و کم خطر بوده و تقریبا هرکسی با هر شرایطی می تواند نسبت به انجام آن تصمیم بگیرد. اکثر موارد مورد بحث به راحتی قابل کنترل هستند و تنها با انتخاب یک جراح متبحر می توان نتایج درخور و لذت بخشی را دریافت کرد.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه من بودید از شما سپاسگزارم. به مانند همیشه از شما دعوت میکنم تجربیات، سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. برای من و همکارانم در ملینیک افتخار بزرگی است که بتوانیم پاسخگوی سوالات شما سروران باشیم. بدرود