یکی از مراحل همه جراحی ها بخیه زدن ناحیه برش خورده در انتهای جراحی است. در عمل زیبایی گوش نیز برای بستن ناحیه برش خورده از بخیه های پلاستیک استفاده می شود. ممکن است برش جراحی در این عمل در نواحی مختلفی مانند غضروف، پوست پشت گوش، روی گوش یا زیر لاله گوش زده شود از اینرو بخیه ها مختلفی با تکنیک ها مختلفی در این نواحی زده می شوند که در این مطلب به بررسی همه جوانب این بخیه ها می پردازیم.

اهمیت بخیه زدن در عمل زیبایی گوش

تکنیک جراحی زیبایی گوش به این صورت است که با ایجاد برش در ناحیه پشت گوش و برداشتن غضروف اضافه، گوش ها به سر نزدیک می شوند. همچنین برای کوچک کردن اندازه گوش ها نیاز است تا برش هایی در قسمت های بالایی گوش (هلیکس) و پایین گوش (لاله گوش) ایجاد شود. در انتهای عمل، جراح برای بستن این برش ها از گره های بخیه پلاستیک و نایلون استفاده می کند. شاید مهمترین مراقبتی که باید بعد از عمل در نظر داشته باشید مراقبت از بخیه ها و جلوگیری از آسیب به آنهاست. اگر بخیه ها در هر ناحیه پاره شوند پوست و غضروف برش خورده از هم باز می شوند و باعث شدیدتر شدن عوارض بعد از جراحی خواهند شد. پس بهتر است در مورد مسائلی مانند نوع، جنس، تکنیک بخیه زدن و نحوه مراقبت از بخیه ها اطلاعات کافی داشته باشید.

اهمیت بخیه زدن در عمل زیبایی گوش

نوع، جنس و تکنیک بخیه زدن

در عمل اتوپلاستی دو نوع بخیه استفاده می شود. یکی بخیه هایی که روی غضروف و زیر پوست در پشت گوش زده می شوند. این بخیه ها نه کشیدنی هستند و نه جذبی، از اینرو به بخیه های دائمی معروف شده اند. این نوع از بخیه ها سازگاری خیلی بالایی با بدن دارند و به مرور زمان با تشکیل بافت در اطراف آنها جزئی از بافت غضروف می شوند و تا همیشه در آنجا باقی می مانند. جنس این بخیه ها معمولا از نایلون، سیلک و یا پلی پروپیلن است. نوع دیگری از بخیه ها که روی پوست زده می شوند از نوع بخیه های جذبی هستند. این بخیه ها در پشت گوش قابل مشاهده اند و معمولا از جنس نایلون با ضخامت های مختلف هستند. بخیه های جذبی نیازی به کشیدن ندارند و بعد از مدتی بخشی از آنها جذب بدن و بخشی دیگر از آن ناحیه جدا می شوند.

در عمل کوچک کردن گوش برش جراحی در روی هلیکس گوش یا زیر لاله گوش قرار دارد. بخیه های مورد استفاده در این نواحی می توانند از نوع بخیه های جذبی یا بخیه های کشیدنی باشند. از آنجا که بخیه های جذبی برای این نواحی بهتر هستند اکثر جراحان برای این نواحی از بخیه های جذبی استفاده می کنند. جنس این بخیه ها از مونوکریل یا ویکریل ظریف تشکیل شده است و معمولا خطر پاره شدن این نوع بخیه ها از بخیه های پشت گوش کمتر است. اما دغدغه باقی ماندن جای بخیه ها در این عمل بیشتر از عمل اتوپلاستی است. در ادامه نحوه مراقبت از بخیه ها در عمل های اتوپلاستی و کوچک کردن گوش را خدمت تان ارائه می دهیم.

نوع، جنس و تکنیک بخیه زدن

نحوه مراقبت از بخیه ها

مراقبت از بخیه ها اهمیت خیلی زیادی دارد. در ادامه نکات ارزشمندی در این باره خدمتتان عرض می کنیم:

  • تا 48 ساعت بعد از عمل نباید بخیه ها با آب تماسی داشته باشند و خیس شوند
  • لازم است تا بخیه های پشت گوش به مدت یک ماه روزانه 2-3 بار بوسیله پماد جنتامایسین یا موپیروسین چرب شوند. نحوه چرب کردن بخیه های پشت گوش بعد از اتمام عمل توسط جراح به شما توضیح داده می شود.
  • به مدت یک ماه از رفتن به آرایشگاه و اصلاح موهای دور گوش خودداری کنید.
  • از روز بعد از عمل با احتیاط کامل خونابه های جمع شده روی بخیه ها را پاک کنید. بهداشت روی بخیه ها در مدت یک ماه بعد از عمل اهمیت زیادی دارد.
  • تا جوش خوردن بخیه ها مراقب باشید به گوش تان ضربه وارد نشود چون ممکن است باعث پاره شدن بخیه های غضروف و پوست شود.
  • انجام کارهای سنگین و ورزش در هفته های اول بعد از عمل می تواند با ایجاد تورم باعث آسیب به بخیه ها شود.
  • تا چند هفته بعد از عمل ممکن است روی بخیه ها خارش ایجاد شود که باید از خاراندن بخیه ها پرهیز کرد.

از بین رفتن جای بخیه ها

جای بخیه ها در عمل اتوپلاستی گوش

جای بخیه ها در عمل اتوپلاستی گوش

محل بخیه در عمل اتوپلاستی دقیقا پشت گوش جایی که گوش به سر میچسبد است و از آنجا که بعد از عمل اتوپلاستی گوش ها تا حد زیادی به سر نزدیک می شوند محل بخیه ها به سختی قابل مشاهده خواهند بود از اینرو بسیاری افراد در مورد رفتن یا ماندن جای بخیه ها در عمل اتوپلاستی نگرانی ندارند. اما قابل ذکر است که ماندن اثر بخیه ها در بدن به عوامل مختلفی از جمله متابولیسم بدن، نحوه و کیفیت مراقبت های بعد از عمل، استفاده از ترمیم کننده های طبیعی یا دارویی، تغذیه و عوامل دیگری بستگی دارد پس برای اینکه جای بخیه ها با سرعت بیشتری از بین بروند بهتر است این عوامل را در نظر بگیرید.

جای بخیه ها در عمل کوچک کردن هلیکس گوش

جای بخیه ها در عمل کوچک کردن هلیکس گوش

در عمل کوچک کردن بالای گوش جای بخیه بصورت یک خط صاف از بیرونی ترین ناحیه هلیکس به سمت مرکز گوش است و بعد از عمل این خط بخیه قابل مشاهده است. برای اینکه رد این بخیه سریعتر از بین برود استفاده از کرم های ترمیم کننده مانند کرم استراتامد از یک روز بعد از عمل توصیه می شود. همچنین استفاده از مواد خوراکی مانند عصاره پیاز و محافظت در برابر نور خورشید می تواند کمک کننده باشد.

جای بخیه ها در عمل کوچک کردن لاله گوش

جای بخیه ها در عمل کوچک کردن لاله گوش

هنگام کوچک کردن لاله یا نرمه گوش خط بخیه دقیقا زیر لاله گوش ایجاد می شود. این خط بخیه به نسب بخیه های روی هلیکس کمتر دیده می شوند و نگرانی کمتری در ذهن شما ایجاد خواهند کرد اما باز استفاده از کرم ترمیم کننده استراتامد و مراقبت های دیگر برای محو شدن رد بخیه پیشنهاد اکثر جراحان است.

نتیجه گیری و جمع بندی

در این مطلب هر آنچه در مورد بخیه زدن در عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش وجود دارد را خدمت شما عزیزان عرض کردیم. اینکه مراقبت از بخیه ها اهمیت ویژه ای در نتیجه نهایی دارد همچنین نکاتی در مورد نحوه و کیفیت این مراقبت ها گفته شد. نوع، جنس و تکنیک بخیه ها در این عمل ها، جای بخیه ها و نکاتی در مورد از بین رفتن رد بخیه ها نیز خدمت شما عرض شد. امیدواریم نکات گفته شده در این مطلب برای شما مفید بوده باشد. از این فرصت استفاده می کنم و از شما دعوت میکنم با بیان نظرات و سوالات خود ما را در بروزرسانی این مطلب یاری کنید.