وقتی اسم جراحی به میان می آید همه از وجود درد هنگام جراحی و بعد از آن نگران هستند. یکی از پرتکرارترین سوالات و دغدغه های افراد قبل از عمل اتوپلاستی گوش همین است. ابتدا لازم است بدانید که وجود درد در همه عمل های جراحی غیرقابل انکار است اما می توان با تمهیداتی وجود درد را به حداقل رساند بطوریکه حین عمل هیچ دردی حس نکنید. شاید باور نکنید ولی اکثر افرادی که در این سالها در مرکز زیبایی ملینیک عمل اتوپلاستی انجام داده اند بعد از عمل از راحت و بی درد بودن عمل خود راضی بوده اند. در این مطلب در مورد نحوه کنترل درد حین عمل و در دوران نقاهت بعد از عمل توضیحات کاملی داده ایم که پیشنهاد میکنم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نحوه بی حس کردن گوش قبل از شروع جراحی

اگر عمل اتوپلاستی در بیمارستان یا مراکز جراحی محدود با بیهوشی کامل انجام شود نیاز نیست قبل از عمل گوش بی حس شود چراکه وقتی بیهوش هستید هیچ دردی حس نخواهید کرد همانطور که در سایر جراحی ها مثل عمل بینی یا لیپوساکشن فرد بیهوش هیچ دردی حس نمی کند. اما از آنجا که عمل اتوپلاستی در 99 درصد مواقع با بی حسی موضعی انجام می شود و فرد زیباجو حین عمل بیدار و هوشیار است نیاز است تا طی مراحلی گوش های زیباجو بی حس شود تا حین عمل هیچ دردی را حس نکند. فرایند بی حسی بهتر است طی دو مرحله انجام شود که در ادامه توضیح میدهم.

استفاده از داروی آرامبخش

کلونازپام قبل از اتوپلاستی

از آنجا که اکثر افراد قبل از شروع جراحی استرس دارند بیشتر جراحان استفاده از یک قرص آرامبخش را توصیه می کنند. بهتر است از حدود یک ساعت قبل از شروع جراحی قرص آرامبخش که توسط جراح تجویز شده است را در کلینیک استفاده کنید. معمولا قرص کلونازپام با دوز پایین برای این منظور تجویز می شود. اگر قرار است تا محل کلینیک رانندگی کنید به هیچ وجه این قرص را در منزل استفاده نکنید. استفاده از آرامبخش باعث کاهش استرس و متعاقبا کاهش واکنش های فرد حین عمل، همچنین کاهش واکنش بدن نسبت به جراحی می شود بعنوان مثال استفاده از آرامبخش باعث کم شدن خونریزی حین جراحی نیز می شود.

بی حسی اولیه با پماد زایلاپی

زایلاپی قبل از اتوپلاستی

ابتدا لازم است تا از یک ساعت قبل از شروع جراحی پماد بی حسی موضعی زایلاپی پشت و داخل گوش فرد مالیده شود. استفاده از زایلاپی باعث می شود تا فرد زیباجو آماده تزریق داروی بی حسی شود. در گذشته این مرحله وجود نداشت اما به با گذشت زمان و کسب تجربه جراحان استفاده از زایلاپی را مقدمه ای تاثیرگزار قب از تزریق داروی بی حسی می دانند. زایلاپی یک پماد سفید رنگ است که پشت گوش و داخل گوش فرد مالیده می شود و بعد از آن مقداری پلاستیک فریزر برش خورده روی آن گذاشته می شود و بین نیم ساعت تا یک ساعت طول می کشد تا بی حسی اولیه ایجاد شود.

تزریق داروی بی حسی

مهمترین مرحله کنترل درد قبل از شروع جراحی تزریق داروی بی حسی به گوش است. داروی بی حسی متشکل از سرم نرمال سالین، اپی نفرین و لیدوکائین است که با یک سرنگ کوچک با سوزن باریک به محل جراحی تزریق می شود. تجربه ثابت کرده است چون از یک ساعت قبل داروی آرامبخش و پماد زایلاپی استفاده شده است زیباجو حین تزریق حتی درد سوزن سرنگ را نیز حس نخواهد کرد. پس از این مرحله گوش کاملا بی حس شده و اماده شروع جراحی می شود.

کنترل درد در شب اول بعد از جراحی

ژلوفن بعد از اتوپلاستی

وجود درد بعد از جراحی یکی از رایج ترین و طبیعی ترین عوارض بعد از جراحی اتوپلاستی است. به مانند سایر عمل های جراحی، پزشک برای کنترل درد بیمار در شب اول تمهیداتی می اندیشد. برای عمل اتوپلاستی یک ورق 10 تایی قرص مسکن ژلوفن تجوی می شود که باید هر 8 ساعت استفاده شود. برای اطمینان بیشتر بهتر است اولین عدد ژلوفن را درست بعد از اتمام جراحی استفاده کنید. اگر در شب اول درد بیشتری داشتید که با ژلوفن کنترل نشده است پیشنهاد می شود ژلوفن را هر 4 ساعت مصرف کنید اما اگر درد فزاینده ای بود باید از آمپول کترولاک که یک مسکن قوی تر است استفاده کنید. به این حساب شب اول را می توانید با خیال راحت سپری کنید.

وجود درد در روزهای بعد از جراحی

کنترل درد بعد از عمل زیبایی گوش

در روزهای بعد درد به مرور فروکش خواهد کرد اما این به این معنی نیست که کلا از بین می رود. احتمالا تا 10 روز مقداری درد خواهید داشت اما با مصرف ژلوفن به راحتی قابل کنترل خواهد بود. جراحان معمولا برای روزهای بعد استفاده از شیاف دیکلوفناک را نیز توصیه می کنند. اما در نظر داشته باشید که استفاده بی رویه از این مسکن ها ممکن است عوارض مخصوص به خودشان را هم به همراه داشته باشند.