اگر شما هم به تازگی عمل اتوپلاستی یا کوچک کردن گوش را انجام داده اید ممکن است بعد از عمل تا چند روز روی گوش در ناحیه ای که بخیه زده شده است احساس سوزش و خارش داشته باشید. در این مقاله قصد دارم در مورد علت این حس سوزش و خارش، نحوه برطرف کردن آن و در مورد نگرانی های شما در این مورد صحبت کنم. پس تا انتها همراه من باشید.

علت سوزش و خارش

همانطور که می دانید در عمل اتوپلاستی پشت گوش باز شده و غضروف اضافه برداشته می شود و پشت گوش بخیه می شود. برای کوچک کردن هلیکس گوش بخشی از غضروف بالای گوش برداشته می شود و یک خط بخیه به شکل شعاع دایره داخل حلال بالای گوش قرار می گیرد و برای کوچک کردن نرمه گوش بخیه ها در زیر نرمه قرار می گیرند. یکی از طبیعی ترین عوارض بعد از این عمل های جراحی احساس سوزش و خارش در آن نواحی است. سوزش و خارش پوست واکنش طبیعی بدن به التهاب ناشی از جراحی است که در هر کجای بدن ممکن است رخ دهد. حتی اگر بخشی از بدن شما زخم شود هنگام ترمیم پوست این حس سوزش و خارش وجود خواهد داشت.

نکات ساده ولی مهم

نکات مهم برای کاهش سوزش و خارش بعد از عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش

ممکن است اولین سهل انگاری یک فرد این باشد که به محض احساس خارش شروع به خاراندن گوش خود کند. با اینکه این عارضه یک واکنش طبیعی بدن است اما نکات مهمی وجود دارند که باید بدانید و رعایت کنید. در ادامه این نکات را خدمت شما عرض می کنم.

  1. از خاراندن جای بخیه ها به جد خودداری کنید.
  2. ممکن است احساس خارش تا چند روز یا چند هفته وجود داشته باشد.
  3. خاراندن گوش می تواند باعث ورود آلودگی ها به ناحیه جراحی شده شود و ایجاد عفونت را تسهیل کند.
  4. خاراندن گوش و بخیه ها می تواند باعث پاره شدن بخیه ها شود.
  5. برخی بجای خاراندن گوش که ممنوع است گوش های خودشان را مالش می دهند که این کار هم نباید انجام شود.
  6. استفاده سر خود از داروها و پماد های ضد خارش و ضد حساسیت ممنوع است.
  7. کمپرس سرد در 48 ساعت نخست بعد از جراحی از شدت سوزش و خارش خواهد کاست.
  8. استفاده از پماد جنتامایسین یا موپیروسین در عمل اتوپلاستی می تواند سوزش و خارش پوست را کاهش دهد.
  9. استفاده از ترمیم کننده استراتامد بعد از عمل کوچک کردن گوش از شدت سوزش و خارش گوش می کاهد.
  10. اگر بعد از گذشت چمد هفته هنوز احساس سوزش یا خارش داشتید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

امیدوارم مطالب ارائه شده در این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در نظر داشته باشید که احساس خارش نشانه ای از بهبودی زخم در بدن شماست و با صبوری می توانید بهترین نتیجه را بگیرید. اگر تجربه خاصی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید. همچنین منتظر خواندن نظرات و سوالات شما هستیم. با اشتراک گزاری این مطلب در شبکه های اجتماعی خود به بیشتر دیده شدن این مطلب کمک کنید.