بسیاری از مردم برای رفع برجستگی گوش ها و کوچک کردن اندازه آنها اقدام به انجام عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش می کنند. اما یکی از نگرانی های این افراد بعد از عمل احساس بی حسی طولانی مدت بر روی گوش هایشان است. ممکن است این بی حسی تا چندین ماه طول بکشد. در این مقاله قصد دارم در مورد علت این بی حسی طولانی مدت و همچنین راهکارها و روش های پیشگیری از آن صحبت کنم پس تا انتها همراه من باشید.

عوامل ایجاد کننده بی حسی

همانطور که گفته شد یکی از عوارض بعد از عمل زیبایی گوش، باقی ماندن احساس بی حسی به مدت زیاد روی گوش ها است. از آنجا که این عمل بصورت سرپایی انجام می شود و فرد متقاضی حین عمل بیدار است جراح به ناچار از داروهای بی حس کننده برای از بین بردن درد حین عمل استفاده می کند. قبل از تزریق داروها استفاده از آرامبخش کلونازپام و پماد بی حسی زایلاپی نیز مرسوم است. تاثیر داروهای بی حسی تا مدت های زیادی روی گوش باقی خواهند ماند.

از طرفی چون جراحی با برش همراه است به ناچار برخی رشته های عصبی نیز حین عمل به همراه پوست و غضروف برید می شوند که به تبع باعث بی حسی آن ناحیه خواهد شد. این بخش از بی حسی تقریبا بطور همیشگی روی آن ناحیه باقی خواهد ماند. همچنین چون بعد از جراحی، گوش ورم زیادی خواهد داشت و تورم خود عامل بی حسی در بدن است، بخشی از بی حسی نیز به این علت است. این بخش از بی حسی بعد از چند هفته با فروکش کردن تورم از بین خواهد رفت. عوامل مختلف بی حسی روی گوش بطور خلاصه در ادامه لیست شده اند:

  1. اثر دراز مدت داروهای بی حسی
  2. بریده شدن برخی رشته های عصبی
  3. تاثیر بی حس کنندگی کمپرس سرد
  4. ورم کردن گوش باعث بی حسی می شود

سوالات متداول

بی حسی چه زمانی از بین می رود؟

همانطور که پیشتر گفته شد، بخش ابتدایی بی حسی که به علت تورم و استفاده از کمپرس سرد است در طی چند هفته از بین خواهد رفت. بخش دوم که به علت تاثیر داروهای بی حسی است بعد از چند ماه از بین می رود. و بخشی از بی حسی که بعلت بریده شدن رشته های عصبی است تا همیشه روی گوش باقی می ماند.

آیا باقی ماندن بی حسی خطرناک است؟

بی حسی روی گوش ها به هیچ وجه خطرناک نیست و یکی از عارضه های طبیعی هر عمل جراحی به شمار می رود.

آیا بی حسی روی شنوایی تاثیر می گذارد؟

به هیچ وجه. بی حسی صرفا مربوط به لایه سطحی پوست می شود که تاثیری در شنوایی و عملکرد طبیعی گوش نخواهد داشت.

آیا بی حسی گوش ها خطرناک است؟

بی حسی به خودی خود خطرناک نیست اما باید در چند هفته اول بعلت بی حسی قابل توجه گوش ها بیشتر مراقب گوش هایتان باشید. هنگام استفاده از کمپرس سرد مراقبت یخ زدگی گوش ها باشید و هنگام قرارگ رفتن زیر نور آفتاب نیز مراقب آفتاب سوختگی باشید.

امیدوارم توانسته باشم با ارائه این مقاله به یکی از نگرانی های شما بعد از عمل اتوپلاستی پاسخ مناسبی داده باشم. اگر در این زمینه سوال، نطر یا تجربه ای دارید برای ما بنویسید. تمام نظرات شما با دقت خوانده و پاسخ داده می شوند. نظرات شما برای ما بسیار ارزشمندند.