بسیاری افراد بعد از انجام عمل اتوپلاستی گوش در مورد میزان ماندگاری آن سوال دارند. اینکه آیا نتایج عمل دائمی است؟ آیا احتمال برگشت گوش ها بعد از عمل وجود دارد یا نه؟ و سوالاتی از این دست جزء دغدغه های زیباجویان است. در این مقاله قصد دارم در مورد این موضوع نکات مهمی را خدمت شما عرض کنم پس تا انتها همراه من باشید.

خلاصه ای بر تکنیک جراحی اتوپلاستی

بد نیست قبل از اینکه به موضوع اصلی بپردازیم در مورد تکنیک جراحی اتوپلاستی بطور خلاصه صحبت کنیم. عمل اتوپلاستی با برش پشت گوش آغاز می شود. بعد از اینکه پوست و غضروف اضافه از پشت گوش برداشته شد با ایجاد دو لایه بخیه گوش بسته می شود. یک لایه بخیه پلاستیک زیر پوست و روی غضروف زده می شود و لایه دوم روی پوست بخیه می شود. بعد از این مرحله کار جراح تمام شده است و فرد متقاضی با رعایت مراقبت های بعد از عمل گوش باید شرایط را برای جوش خوردن صحیح بخیه ها مهیا کند. بعد از حدود یک ماه که بخیه ها جوش خوردند نتایج عمل اتوپلاستی دائمی خواهد بود و هیچ برگشتی نخواهد داشت.

عوامل موثر بر برگشت گوش

در بخش گفتیم که تکنیک جراحی و رعایت مراقبت های بعد از عمل تاثیر زیادی بر نحوه جوش خوردن بخیه ها و ماندگاری عمل اتوپلاستی دارند. در این بخش قصد دارم همه عوامل را با جزئیات بیشتر خدمتتان توضیح دهم.

استفاده از تکنیک قدیمی

تاثیر تکنیک جراحی بر ماندگاری اتوپلاستی

در سالهای قدیم تکنیک جراحی اتوپلاستی به این صورت بود که فقط با برداشتن پوست اضافه از پشت گوش و نزدیک کردن گوش به سر، با ایجاد بخیه هایی گوش را در این حالت ثابت می کردند در این تکنیک غضروف اضافه برداشته نمی شد اما چون همین غضروف اضافه باعث برجستگی شده بود و برداشته نمی شد بعد از گذشت یک تا چند سال این غضروف مثل یک فنر به پوست فشار می آورد و باعث کش آمدن پوست می شد و گوش مجددا به سمت جلو بر می گشت. اما امروزه با استفاده از تکنیک جدید هم پوست و هم غضروف اضافه از پشت گوش حذف می شوند و در نتیجه نتایج عمل دائمی خواهد بود.

وارد شدن ضربه به گوش

تاثیر ضربه به گوش بر ماندگاری اتوپلاستی

موارد متععدی از وارد شدن ضربه به گوش ها در دوران نقاهت بعد از عمل گزارش شده اند. چه این ضربه توسط کودک شما وارد شود چه در یک درگیری فرقی ندارد. مهم ترین مراقبتی که بعد از عمل اتوپلاستی باید به آن اهمیت دهید جلوگیری از ورود ضربه به گوش است. ضربه وارد شده به گوش می تواند باعث پاره شدن بخیه ها شود و متعاقبا نتایج عمل خراب خواهند شد.

خوابیدن روی گوش ها

تاثیر نحوه خوابیدن بر ماندگاری اتوپلاستی

نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل اتوپلاستی یکی از مراقبت های مهم بعد از عمل است ولی اگر به این نکته توجه نکنید و شب ها روی گوش هایتان بخوابید این سهل انگاری باعث تورم گوش و در نتیجه باعث پاره شدن بخیه ها خواهد شد.

کشیدن گوش ها به جلو

تاثیر کشیدن گوش بر ماندگاری اتوپلاستی

ممکن است حواستان نباشد و در حمام موقع شستن سر و صورت گوش هایتان را به جلو بکشید یا اگر قبل از یک ماه برای اصلاح سر به آرایشگاه بروید ممکن است آرایشگر برای اصلاح موهای پشت سر، گوش ها را به جلو بکشد. به هر دلیلی اگر این اتفاق بیافتد اولین اتفاقی که می افتد پاره شدن بخیه ها است.

انجام ورزش و کارهای سنگین

تاثیر ورزش و کارهای سنگین بر ماندگاری اتوپلاستی

بعد از اتمام عمل اتوپلاستی تا یکی دو ماه برای انجام ورزش محدودیت هایی دارید. توجه داشته باشید که انجام ورزش بصورت جدی و کارهای سنگین ممکن است به بدن شما فشار زیادی وارد کند که منجر به ورم زیاد در ناحیه پشت گوش شده و بخیه ها پاره خواهند شد. پس در مورد نوع ورزش بعد از عمل اتوپلاستی دقت داشته باشید.

داد زدن و جویدن غذاهای سفت

تاثیر جویدن و داد زدن بر ماندگاری اتوپلاستی

جویدن غذاهای سفت و فریاد زدن باعث فشار زیادی به فک و گوش شما می شود. این فشار می تواند در افراد کم سن بیشتر هم باشد. بنابراین یکی از مراقبت هایی که باید در نظر بگیرید همین است. فشار وارد شده در اثر داد زدن و جویدن غذاهای سفت در کودکان می تواند ورم پشت گوش را بیشتر کرده و باعث پاره شدن بخیه ها شود.

امیدوارم مطالب ارائه شده در این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در این مطلب سعی کردم همه عواملی که می تواند میزان ماندگاری عمل اتوپلاستی را به خطر بیاندازد خدمت شما عرض کنم. اگر فکر می کنید این مطلب برای یکی از دوستان شما مفید است حتما لینک آن را برای او بفرستید. نظرات، سوالات و تجارب شما برای ما ارزشمند هستند پس از بخش کامنت ها برای ما بنویسید.