بسیاری از افرادی که متقاضی انجام عمل زیبایی گوش (اتوپلاستی) هستند و ورزش یکی از ارکان مهم در سبک زندگی شان است در مورد ورزش، نحوه و میزان انجام آن بعد از عمل سوالات زیادی دارند؟ اینکه از چه زمانی می توان ورزش کردن را شروع کرد؟ آیا انجام ورزش بعد از عمل عواقب و خطراتی دارد؟ و برخی سوالات دیگر. برای پاسخ به این سوالات ما در این مطلب بطور کامل توضیحاتی ارائه داده ایم. پس از شما دعوت می کنم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

عواقب ورزش کردن بعد از عمل گوش

یکی از مراقبت های مهم بعد از عمل زیبایی گوش اجتناب از ورزش کردن است. اولین و مهمترین تاثیر ورزش بعد از عمل بالا رفتن فشار خون و در نتیجه بالا رفتن احتمال خونریزی، تورم و در نتیجه احتمال پاره شدن بخیه های پشت گوش است. همچنین تعرق بدن هنگام انجام حرکات ورزشی می تواند باعث بروز عفونت در ناحیه جراحی شود. همه این عوامل می توانند باعث شوند که نتایج عمل زیبایی در معرض خطر قرار گیرند. اینکه بخیه ها پاره شوند می تواند منجر به برگشت گوش به حالت قبل شود و عفونت می تواند باعث کند شدن رند بهبود زخم در بدن شود. یکی دیگر از خطرات ورزش بعد از عمل اتوپلاستی احتمال برخورد، ضربه و آسیب به گوش است که می تواند باعث ایجاد دردسرهای فراوانی برای فرد شود. پس در نتیجه اکیداً به توصیه های جراح در مورد ورزش بعد از عمل توجه ویژه کنید.

چه مدت بعد از عمل می توان ورزش کرد؟

اینکه از چه مدت بعد از عمل می توان ورزش را شروع کرد به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. به اینکه چه نوع ورزشی قرار است انجام گیرد؟ آیا قرار است ورزش بصورت حرفه ای انجام شود یا تفریحی؟ نحوه و کیفیت ورزش کردن به چه صورت خواهد بود؟ در ادامه به بررسی انجام انواع مختلف ورزش ها بعد از عمل اتوپلاستی می پردازیم تا بتوانیم پاسخ این سوالات را بدهیم.

پیاده روی و دویدن بعد از عمل اتوپلاستی

شاید براتون جالب باشه که پیاده روی در حد نرمال بعد از عمل مفید هم هست و میتونه از تورم و التهاب جلوگیری کنه اما اگر قصد دارید که بصورت حرفه ای و در مسافت های طولانی چند کیلومتری پیاده روی کنید باید حداقل 2 هفته صبر کنید چون که پیاده روی حرفه ای میتونه فشار زیادی به بدن وارد کنه، ضربان قلب رو بالا ببره و تعریق بدن رو افزایش بده که همه این ها میتونن نقش مخربی در نتیجه عمل داشته باشن.

در مورد دویدن، تا 2 هفته بعد از عمل هیچ نوع دویدن پیشنهاد نمیشه ولی از 2 تا 6 هفته بعد از عمل میشه به مدت کم و در مسافت های کوتاه دوید اما اگر قصد دارید بصورت حرفه ای بدوید باید 6 الی 8 هفته از عمل گذشته باشه تا بتونید با خیال راحت به این ورزش بپردازید.

بدنسازی، یوگا و ایروبیک بعد از اتوپلاستی

بدنسازی بعد از عمل زیبایی گوش

اگر فکر میکنید یوگا و ایروبیک ورزش های سبکی هستن سخت در اشتباه اید. بعلت تعریق زیاد و فشار زیادی که ایروبیک و یوگا به بدن وارد میکنه برای انجام این ورزش ها حداقل باید 4 هفته از عمل تون گذشته باشه اما سبک ترین وزنه های بدنسازی رو هم باید به بعد از 6 هفته موکول کنید. پیشنهاد میشه بدنسازی رو ابتدا خیلی سبک شروع کنید و بعد از اینکه احساس کردید هیچ مشکلی وجود نداره کم کم فشار تمرینات تون رو بیشتر کنید.

کشتی گرفتن بعد از عمل اتوپلاستی

کشتی یک ورزش با میزان درگیری بالا هست که در حین مبارزه دو طرف سر و گردن همدیگر رو به دفعات میگیرن و احتمال اینکه به گوش ها ضربه وارد بشه زیاد هست. همچنین در حین انجام فنون احتمال اینکه فرد با سر و گوش روی تشک بیافته و گوش ها تحت فشار قرار بگیرن هم هست. پس نتیجه میگیریم که برای انجام ورزش کشتی بعد از اتوپلاستی با محدودیت زیادی روبرو هستید. اگر شما یک کشتی گیر حرفه ای هستید پیشنهاد میشه تا یک ماه به هیچ عنوان سمت ورزش نروید. بعد از گذشت یک ماه می تونید کم کم تمرینات خودتون رو شروع کنید ولی تا قبل از اتمام ماه دوم نباید کشتی بگیرید. بعد از گذشت 2 ماه و با صلاحدید جراح می تونید کشتی گرفتن رو شروع کنید. بهتره قبل از هر اقدامی یک بار توسط جرح ویزیت بشید و شرایط گوش تون چکاب بشه.

ورزش های رزمی بعد از عمل زیبایی گوش

ورزش رزمی بعد از عمل اتوپلاستی؟ نه اصلاااااا. خطرناکترین اتفاق ممکن اینه که به گوش تون یه ضربه اونم توسط یه ورزشکار رزمی زده بشه. همه اتفاقات بدی که حتی نمی تونید تصور کنید ممکنه برای گوش تون بیافته و حتما توی دردسرهای بزرگی خواهید افتاد. اگه بصورت حرفه ای ورزش رزمی انجام نمیدین و مجبور نیستین برای مسابقات خاصی خودتون رو آماده کنین فکر تمرینات رزرمی رو تا 3-4 ماه بعد از عمل نکنین ولی اگر شرایط شما ایجاب میکنه که زودتر به تمرینات تون برگردین میتونین از 2 ماه بعد از عمل با احتیاط به تمرینات تون بپردازین.

شنا، سونا و ورزش های آبی بعد از عمل گوش

با توجه به اینکه محیط های آبی و مرطوب احتمال عفونت رو در زخم ها بالاتر میبرن پس برای شنا و ورزش های آبی باید حداقل 4 تا 6 هفته صبر کنید. اگه قصد دارید توی استخر شیرجه بزنید یا ورزش هایی مثل واترپلو و کایاک سواری و ورزش های هیجان انگیزتری انجام بدین بخاطر افزایش فشار خون و احتمال آسیب وارد شده به بخیه ها باید 10 تا 12 هفته از عمل تون گذشته باشه. اما در مورد سونا فاکتور دیگه ای به اسم گرما و حرارت وجود داره. از اونجا که حرارت و گرمای داخل سونا میتونه تورم و التهاب گوش رو افزایش بده باید تا 6 ماه از رفتن به سونا خودداری کنید.

فوتبال و ورزش های توپی بعد از اتوپلاستی

این دست از ورزش ها دسته کمی از ورزش های رزمی ندارن و علاوه بر افزایش فشار خون و تعریق احتمال برخورد فیزیکی بین شما (گوش تون) با سایر هم بازی ها هم وجود داره و اکیدا پیشنهاد میشه که تا چند ماه از انجام اینگونه ورزش ها خودداری کنید.

جمع بندی و نکات تکمیلی

نکات مهمی درباره تاثیر ورزش بر نتیجه عمل زیبایی گوش وجود دارن که در اینجا قصد دارم اونها رو یک به یک براتون بازگو کنم:

  • ورزش میتونه فشار خون و تعریق بدن رو افزایش بده که هر دو موجب کند شدن روند بهبود زخم میشن
  • در ورزش احتمال برخورد فیزیکی با گوش وجود داره که حتما باید مراقب این اتفاق بود
  • در ورزش های آبی احتمال عفونت در ناحیه زخم وجود داره
  • گرما و حرارت میتونه باعث افزایش ورم و التهاب گوش بشه
  • پیاده روی سبک برای کاهش ورم و التهاب گوش توصیه میشه
  • نوشیدن مداوم آب و هیدراته نگه داشتن بدن حین ورزش میتونه خیلی مفید باشه