یکی از دغدغه های افرادی که اقدام به انجام عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش می کنند مشاهده خون و خونابه بعد از عمل است. ممکن است تا چند روز از پشت گوش، روی بخیه ها تا روی گردن شاهد قطراتی از خون باشید. به نظر شما علت این خونریزی چیست؟ آیا این مقدار خونریزی نگران کننده است؟ چطور می توان از این خونریزی جلوگیری کرد؟ در این مقاله به بررسی کامل این موضوع پرداخته ام پس تا انتها همراه من باشید.

علت مشاهده خونریزی

مشاهده خونریزی بعد از جراحی اتوپلاستی یکی از عوارض طبیعی و بی خطر عمل اتوپلاستی محسوب می شود. این اتفاق چندین عامل مختلف می تواند داشته باشد. اگر به محض اتمام جراحی قطراتی خون پشت گردن خود مشاهده کنید علت آن می تواند این باشد که برخی از رگ ها و مویرگ ها به درستی توسط الکتروکوتر مسدود نشده اند. این اتفاق نگران کننده ای نیست و می توان با تمهیداتی جلوی آن را گرفت. ولی اگر خونریزی چند روز بعد از عمل شروع شود ممکن است دلیل آن وارد شدن آسیب به بخیه ها و ناحیه جراحی باشد که باید به درستی علت آن بررسی شود و راهکارهای پیشگیرانه و درمانی جهت جلوگیری از آن اندیشیده شوند. برخی از علت های خونریزی غیر طبیعی در ادامه لیست شده اند:

  1. باز ماندن برخی شریان ها
  2. وارد شدن ضربه و فشار به گوش
  3. پاره شدن بخیه ها
  4. تورم بیش از اندازه و فشار به بخیه ها
استفاده از دستگاه الکتروکوتری حین عمل اتوپلاستی

حین انجام جراحی بعد از ایجاد اولین برش در ناحیه پشت گوش، وقوع خونریزی آغاز می شود. جلوگیری از این خونریزی علاوه بر اینکه برای سلامت بیمار ضروری است جهت انجام صحیح جراحی و داشتن تسلط کافی توسط جراح نیز امری مهم است. از اینرو جراح برای جلوگیری از این خونریزی از دستگاهی به نام الکتروکوتر که یک مسدود کننده شریان های خونی است استفاده می کند. بوسیله این دستگاه سر رگ ها و مویرگ های خونی حین عمل سوزانده می شود و مسیر خونریزی به ناحیه جراحی مسدود می شود.

مقدار طبیعی خونریزی

مشاهده قطراتی خون از لحظه اتمام جراحی تا چندین روز بعد از جراحی بصورت ناپیوسته در پشت گوش ها و روی گردن طبیعی است. ممکن است این مقدار خون در روزهای ابتدایی بیشتر باشد و به مرور کمتر می شود. اما اگر خونریزی بصورت پیوسته و با حجم زیاد مشاهده کردید این خونریزی غیرطبیعی است و باید هرچه سریعتر پزشک خود را به جهت درمان آن در جریان قرار دهید.

جلوگیری از خونریزی

برای جلوگیری از خونریزی طبیعی می توانید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. استفاده از پانسمان و گاز استریل روی گوش ها
  2. استفاده صحیح از هدبند در دو هفته ابتدایی
  3. استفاده از کمپرس سرد در 48 ساعت ابتدایی
  4. مصرف به موقع و کامل داروها (داروها ضد التهاب و ضد تورم هستند)
  5. بالاتر قرار گرفتن سر از بدن هنگام خواب
  6. اجتناب از کار و ورزش سنگین

برای جلوگیری از خونریزی غیرطبیعی باید با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است پزشک برای درمان داروهای ضد التهاب و ضد تورم تجویز کند یا تدابیر خاص دیگری را در نظر بگیرد. در برخی موارد نیز ممکن است ناحیه جراحی باز شود و جراحی مجدد انجام شود.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه من بودید از شما سپاسگزارم. امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد اگر چنین است لینک این مقاله را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید تا افراد بیشتری از آن استفاده کنند. نظرات، سوالات و تجربیات خود را برای ما بنویسید. تیم تحریریه ملینیک نظرات ارزشمند شما را با دقت می خوانند و بهترین پاسخ ها را برای شما خواهند نوشت.