اتوپلاستی که به عنوان جراحی زیبایی گوش نیز شناخته می‌شود، روشی برای تغییر شکل، موقعیت یا اندازه گوش‌ها است. افرادی که گوش‌هایشان با فاصله بیش از حدی از سرشان قرار گرفته است یا به دلیل آسیب یا نقص مادرزادی گوش‌های بدشکلی دارند، می‌توانند اتوپلاستی را با مشورت پزشک متخصص در دستور کار قرار دهند. اتوپلاستی را می‌توان پس از تکامل کامل گوش بعد از 5 سالگی در هر سنی انجام داد. اما عفونت یکی از عوارض جراحی اتوپلاستی و کوچک کردن گوش است که ممکن است باعث شود برخی افراد از این جراحی بترسند. در این مطلب قصد داریم به بررسی عوامل تاثیرگزار بر بروز عفونت بعد از عمل زیبایی گوش بپردازیم. با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر بروز عفونت

 وضعیت هر بیمار پس از عمل جراحی متفاوت است و ممکن است عوارض بعد از اتوپلاستی برای بیماران مختلف متفاوت باشد.جراح تمام دستورالعمل‌های لازم برای مراقبت پس از عمل را ارائه می‌دهد اما شناخت عواملی که باعث ایجاد عفونت بعد از عمل زیبایی گوش می‌شوند به شما کمک می‌کند تا دوران نقاهت را کاهش دهید و خیلی زود شاهد بهبود زخم‌های ناشی از جراحی باشید. عوامل تاثیرگذار بر به وجود آمدن عفونت پس از اتوپلاستی را می‌توان اینگونه نام برد:

استریل نبودن محیط و لوازم اتاق عمل

بهداشت و استریل بودن اتاق عمل بر بروز عفونت

اتوپلاستی یک عمل مهم است که باید توسط پزشک متخصص در یک کلینیک یا بیمارستان مدرن انجام شود. استریل نبودن محیط و لوازم اتاق عمل می‌تواند باعث بروز عفونت بعد از عمل زیبایی گوش شود و علاوه بر اینکه بیمار درد بسیاری را متحمل می‌شود، عوارض ناشی از انتقال عفونت به سرتاسر بدن خود را نیز باید تحمل کند. بنابراین همواره بهترین مرکز درمانی را برای این جراحی انتخاب کنید.

عدم رعایت بهداشت بعد از عمل

تعویض نکردن به موقع بانداژ، خیس شدن محل زخم، شستن سر با شامپو و شوینده‌های نامناسب، کثیف بودن روبالشی‌ها و مواردی از این دست نیز ممکن است باعث بروز عفونت بعد از عمل زیبایی گوش شود. پانسمان‌ها و هدبندها برای نگه داشتن گوش‌هایی که به تازگی عمل شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برداشتن یا جابجایی آن‌ها با دست کثیف و در محیط آلوده می‌تواند در روند بهبودی اختلال ایجاد کند و بیمار را مستعد عفونت کند یا باعث آسیب جدی به گوش شود.

عدم مصرف صحیح داروها بعد از عمل

تاثیر مصرف داروها بر بروز عفونت بعد از اتوپلاستی

بهبودی کامل اتوپلاستی می‌تواند تا شش هفته طول بکشد و در طی این مدت، باید به تدریج فعالیت‌های عادی بیمار با راهنمایی جراح از سر گرفته شود. داروها و پمادها در این مدت از بروز عفونت بعد از عمل زیبایی گوش جلوگیری می‌کنند و زخم‌ها را بهبود می‌دهند. بنابراین مصرف منظم آن‌ها الزامی است.

عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل

جراح تمامی توصیه‌های لازم را به بیمار و مراقبان او ارائه خواهد داد. با این وجود مالش دادن و خاراندن گوش در روزهای بعد از عمل، استعمال دخانیات و مصرف الکل، پوشیدن لباس‌هایی با یقه تنگ و رژیم غذایی ناسالم می‌تواند روند بهبودی را به تعویق بیاندازد. شامپو و سایر محصولات مو حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند زخم‌های باز گوش را تحریک کنند و عامل ایجاد عفونت بعد از عمل زیبایی گوش شوند. حداقل یک هفته پس از عمل بهتر است سر بیمار شسته نشود و یا از مواد شیمیایی استفاده نکند.

جلوگیری از بروز عفونت بعد از عمل

اگرچه اتوپلاستی را عمل زیبایی گوش می‌نامند، اما نباید این تصور به وجود بیاید که این نوع جراحی صرفا جنبه زیبایی دارد. در مواردی که پزشک تصمیم به اتوپلاستی می‌گیرد، کاملا  قابل درک است که برخی از بیماران و والدین در مورد احتمال بروز عفونت و همچنین مدت زمان نقاهت تا بهبودی کامل نگران باشند. طی صحبت با جراح اتوپلاستی در طول مشاوره به تمامی تصورات غلط و ابهامات پاسخ داده خواهد شد. با این وجود برای اینکه از بروز عفونت پس از عمل زیبایی گوش جلوگیری شود،  لازم است چند نکته را در مورد ریکاوری پس از اتوپلاستی بدانید.

سر بیمار را بالا نگه دارید

تاثیر مراقبت های بعد از عمل بر عفونت بعد از اتوپلاستی

برای اینکه خون به‌راحتی جریان داشته باشد، باید در چند هفته اول پس از عمل اتوپلاستی، سر بیمار تا حد امکان در موقعیت بالا قرار بگیرد. اگرچه مقداری تورم در روزهای بعد از عمل کاملا طبیعی است، اما بالا نگه داشتن سر باعث می‌شود تا سطح التهاب و قرمزی کاهش پیدا کند. قرار دادن مجموعه‌ای از بالش‌های راحت زیر سر فرد پس از جراحی باعث می‌شود بدون خستگی سر خود را بالا نگه دارد، جریان خون به سهولت تداوم داشته باشد و زخم به سرعت التیام پیدا کند.

بخیه ها را خنک و خشک نگه دارید

تاثیر مراقبت از بخیه ها بر بروز عفونت بعد از عمل گوش

اولین عامل عفونت بعد از عمل زیبایی گوش یا هر جراحی دیگری هنگامی که زخم باز وجود دارد، مرطوب شدن محل جراحی است. پس از جراحی پرستاران گوش‌های بیمار را باندپیچی می‌کنند تا در جای خود ثابت بمانند. مهم است که در طول دوره نقاهت سر بیمار را خنک و خشک نگه دارید. گرمای شدید، سرمای زیاد، استفاده از لوازم حرارتی مانند سشوار، بخورها و … ممکن است پروسه التیام زخم را طولانی کند. در نظر داشته باشید که پس از جراحی،  گوش‌های بیمار بی‌حس می‌شوند، به این معنی که نمی‌توانند آسیب‌های احتمالی ناشی از گرمای شدید یا سرما را حس کنند. بنابراین طبق توصیه پزشک از داروها استفاده کنید و همواره محل زخم را برای پیشگیری از عفونت خشک و خنک نگه دارید.

از داروها طبق دستور پزشک استفاده کنید

جراح اتوپلاستی داروهای خاصی را برای کمک به کاهش درد و تورم و پرهیز از ابتلا به عفونت بعد از عمل زیبایی گوش تجویز می‌کند. این داروها را دقیقاً طبق دستور مصرف و سر ساعت استفاده کنید تا دوران نقاهت کوتاه‌تر شود. پمادهای موضعی  باید روی نواحی برش گوش استفاده شوند. بیمار در روزهای ابتدایی خودش قادر به استعمال  پمادها نیست، بنابراین مطمئن باشید که با دست تمیز و عاری از هرگونه آلودگی پماد را روی زخم‌ها قرار می‌دهید. هرگونه آلودگی باعث تحریک و زمینه ساز عفونت خواهد شد، بنابراین نکات بهداشتی را رعایت کنید.

امیدوارم که مطالب ارائه شده در این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. اگر فکر می کنید این مطلب برای دوستان تان مفید است لینک آن را برایشان بفرستید. با نوشتن نظرات، پیشنهادات، سوالات و تجربیات خود از این مطلب حمایت کنید.