اتوپلاستی یک عمل زیبایی سرپایی کاملا بدون درد و با دوران نقاهت کوتاه است که برای رفع برجستگی گوش ها انجام می شود. جراحی کوچک کردن گوش نیز معمولا برای افرادی که علاوه بر برجستگی، اندازه گوش هایشان بزرگ است به همراه اتوپلاستی انجام می شود. یکی از عوارضی که برخی اوقات بعد از عمل مشاهده می شود تشکیل بافت کلوئید یا گوشت اضافه در ناحیه جراحی است. در این مقاله قصد دارم در مورد چرایی تشکیل کلوئید، چگونگی جلوگیری از ایجاد آن و راه های درمان کلوئید در صورت تشکیل توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهم پس تا انتها همراه من باشید.

کلوئید چیست

کلوئید (Keloid) که در بین عامه مردم به آن گوشت اضافه نیز گفته می شود نوعی جای زخم برجسته است که بعد از بهبودی زخم همچنان در آن ناحیه بافت تشکیل می شود. پس نتیجه می گیریم که تشکیل کلوئید نیازمند وجود یک زخم در بدن است. علت دقیق تشکیل کلوئید هنوز مشخص نیست اما عوامل شناخته شده ای هستند که تشکیل کلوئید در آنها محتمل تر است. به عنوان مثال احتمال تشکیل کلوئید در بدن افراد زیر 30 سال، افراد دارای پوست تیره و افرادی که بطور ژنتیکی مستعد گوشت اضافه هستند بیشتر است.

کلوئید چیست؟

ایجاد کلوئید در نواحی مختلفی از بدن صورت می گیرد که یکی از آنها گوش است. لاله گوش مستعدترین جای گوش است اما در غضروف بالای گوش و حتی پشت گوش نیز مشاهده شده است. کسانی که گوش های خود را سوراخ می کنند یا کسانی که از پیرسینگ روی گوشه هایشان استفاده می کنند بعلاوه کسانی که در ناحیه گوش تحت عمل جراحی قرار می گیرند از جمله کسانی هستند که احتمال تشکیل گوشت اضافه در ناحیه گوش در آنها وجود دارد. معمولا بین 3 ماه تا یک سال طول می کشد تا در آن ناحیه کلوئید تشکیل شود و سرعت ایجاد آن خیلی زیاد نیست اما استفاده از گوشواره و پیرسینگ های فلزی بی کیفیت می تواند سرعت تشکیل آن را افزایش دهد.

برخی افراد در مورد وجود خطر در اثر ایجاد کلوئید بر روی گوش هایشان نگرانی دارند. در پاسخ باید گفت که وجود کلوئید باعث هیچ گونه خطری برای فرد نخواهد شد و بطور کلی عمل اتوپلاستی یا کوچک کردن گوش اصلا خطرناک نیست. اما ممکن است بعلت تشکیل کلوئید در آن ناحیه احساس سوزش، درد، خارش و حتی قرمزی پوست بوجود آید، همچنین وجود کلوئید در صورتی که اندازه آن قابل توجه باشد می تواند باعث نارضایتی فرد از لحاظ زیبایی شود. از اینرو افراد در مورد ایجاد آن نگرانی دارند.

جلوگیری از ایجاد کلوئید

از آنجا که “پیشگیری بهتر از درمان است” در این بخش قصد دارم در مورد روش های پیشگیری از ایجاد کلوئید در گوش بعد از اتمام عمل اتوپلاستی یا کوچک کردن گوش خدمت شما عرض کنم. نکات ارائه شده در ادامه هرچند ساده به نظر می رسند اما تاثیر پیشگیرانه زیادی دارند.

تاثیر گوشواره و پیرسینگ بر ایجاد کلوئید
  • تا مدت طولانی حتی یکسال از محل بخیه زده شده مراقبت کنید.
  • عفونت احتمال تشکیل کلوئید را افزایش می دهد پس مصرف داروهای آنتی بیوتیک را جدی بگیرید.
  • از دستکاری کردن بیش از حد محل جراحی خودداری کنید.
  • اگر در پدر و مادر شما ژن کلوئید وجود دارد قبل از جراحی به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر قبلا در جای دیگری از بدن شما کلوئید تشکیل شده است با پزشک مطرح کنید.
  • تا مدتی بعد از عمل از رفتن به سونا و سولاریوم خودداری کنید.
  • از اقداماتی که محل جراحی را گرم می کند خودداری کنید.

راه های درمان کلوئید

بعد از اینکه کلوئید تشکیل شد خیلی نگران نباشید چرا که راههای درمان زیادی برای آن وجود دارد. از درمان خانگی کلوئید با عصاره پیاز گرفته تا درمان بوسیله فشار یا پانمسان مخصوصی که روی گوش بسته می شود تا لیزر درمانی و پرتو درمانی می توانند کلوئید روی گوش را کوچک کنند یا بطور کامل از بین ببرند. سرما درمانی، درمان بوسیله نیتروژن مایع و حتی تزریق مواد مختلفی مثل کورتون در ناحیه مد نظر نیز وجود دارند اما مرسوم ترین درمان برای از بین بردن کلوئید حذف کلوئید بوسیله جراحی است. در این روش جراح پس از بی حس کردن آن ناحیه بوسیله برش جراحی گوشت اضافه را حذف می کند.

درمان کلوئید روی گوش با فشار

امیدوارم مطالب ارائه شده در این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در این مطلب در مورد علت و احتمال تشکیل کلوئید بعد از عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش توضیح دادم و متوجه شدیم که این عارضه به ندرت اتفاق می افتد و حتی در صورت بروز آن جای هیچ نگرانی نیست. راه درمان ساده ای دارد که در کمتر از نیم ساعت می توان آن را حذف کرد اما مراقبت هایی وجود دارند که از ایجاد کلوئید جلوگیری می کنند که ذکر شدند. اگر مطالب این صفحه برای دوستان شما مفید است لینک آن را برای ایشان بفرستید. در انتها از شما دعوت می کنم نظرات، سوالات و تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.