اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش ناهنجاری‌هایی مانند گوش‌های بیرون زده، گوش‌های بیش از حد بزرگ یا گوش‌های بدشکل را اصلاح می‌کند. این جراحی همچنین می‌تواند گوش‌هایی را که در اثر ضربه آسیب دیده‌اند را ترمیم کند. اتوپلاستی یک راه حل دائمی ارائه می‌دهد که می‌تواند ظاهر گوش را بهبود بخشد و اعتماد به نفس افراد را افزایش دهد. اما یک مورد از شایع‌ترین عوارض بعد از اتوپلاستی، هماتوم بعد از عمل زیبایی گوش است. در این مقاله درباره مراقبت‌های بعد از عمل با هدف پیشگیری از ابتلا به هماتوم بعد از اتوپلاستی و روش‌های درمان این عارضه سخن خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

جلوگیری از بروز هماتوم

هماتوم (Hematoma) به تجمع غیرطبیعی خون گفته می‌شود که پس از جراحی در خارج از شریان‌ها، مویرگ‌ها یا وریدهای شکافته شده به صورت لخته در می‌آید. حال قصد داریم بررسی کنیم که چگونه از بروز هماتوم بعد از عمل زیبایی گوش پیشگیری کنیم.

جلوگیری از هماتوم بعد از عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش

با توجه به اینکه جراح باید برای اتوپلاستی مقداری از پوست یا گاها غضروف را بردارد، گاها فضای خالی ایجاد شده پر از خون می‌شود و هماتوم به وجود می‌آید. برای پیشگیری از بروز هماتوم بعد از عمل زیبایی گوش این موارد را در نظر داشته باشید:

  • استراحت مطلق پس از عمل اتوپلاستی حداقل برای دو روز الزامی است. اگرچه عمل زیبایی گوش نیاز به بیهوشی ندارد و با بی حسی انجام می‌شود، با این وجود چنانچه دوران نقاهت آن را به درستی پشت سر نگذارید ممکن است دچار عفونت، بی حالی مفرط و ناراحتی‌های بعدی شوید. استراحت کردن در یک محیط آرام، گردش خون را تسهیل می‌کند و مانع از انباشت خون و تشکیل هماتوم می‌گردد.
  • داروها را راس ساعت و طبق توصیه پزشک مصرف کنید. داروها پس از جراحی نقش تعیین کننده‌ای در بهبود بیمار خواهند داشت.
  • پیش از انجام عمل جراحی اتوپلاستی مصرف دخانیات و الکل را کنار بگذارید تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود و ساختار دفاعی بتواند از خونریزی جلوگیری کند. افرادی که الکل زیادی مصرف می‌کنند، خون رقیق‌تری دارند و در نتیجه امکان بروز هماتوم در آن‌ها بیشتر است.
  • مصرف ویتامین‌ها زیر نظر پزشک پیش از جراحی اتوپلاستی زمینه ابتلا به هماتوم و تورم بعد از عمل زیبایی گوش را کاهش می‌دهد.

درمان هماتوم بعد از عمل

درمان هماتوم بعد از عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش

اگر دچار هماتوم بعد از عمل زیبایی گوش شدید، جای نگرانی وجود ندارد. پزشک شما قادر است به یکی از روش‌های زیر یا ترکیب چند روش این عارضه را بر طرف کند:

  • یک هفته پس از جراحی اتوپلاستی باید تحت معاینه پزشک قرار بگیرید تا با بررسی دقیق وجود یا عدم وجود هماتوم را بررسی کند.
  • چنانچه در همان هفته‌ نخست بعد از جراحی، هماتوم تشکیل شده باشد، پزشک با استفاده از یک سرنگ قادر است خون انباشته شده را تخلیه کند.
  • چنانچه شما برا معاینات پس از عمل حاضر نشوید و مدتی از وجود هماتوم بگذرد، دیگر با سرنگ قادر به تخلیه نیست و نیاز به جراحی دیگری وجود دارد.
  •  کمپرس یخ برای درمان هماتوم نیز کارساز است. چنانچه هماتوم چند هفته بعد عمل تشکیل شود، ممکن است پزشک شما کمپرس گرم را پیشنهاد کند. در هر حال نوع کمپرس بسته به نظر متخصص و مقدار هماتوم است.
  •  استراحت، بالا نگه داشتن سر و تغذیه سالم می‌توانند آثار هماتوم و تورم بعد از عمل زیبایی گوش را از بین ببرند و بهبود دهند.
  •  مصرف ویتامین B12 با نظر پزشک متخصص در برخی موارد می‌تواند عارضه هماتوم پس از اتوپلاستی را درمان کند.

امیدوارم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد و از محتوای آن استفاده برده باشید. در این مقاله سعی کردم در مورد هماتوم که از عوارض شایع عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش است توضیحات جامع و کاملی خدمت شما ارائه دهم. اگر فکر می کنید این مقاله برای کسی مفید است لینک مقاله را برای ایشان بفرستید. همینطور از شما دعوت میکنم با ارائه نظرات، پیشنهادات و سوالات خود از این مطلب حمایت کنید.