حال که تصمیم تان برای انجام عمل زیبایی گوش قطعی شده، لازم است که مراقبت های بعد از عمل را به دقت مطالعه کنید. حتما شنیده اید که رعایت مراقبت های بعد از عمل کلید موفقیت جراحی است. پس با ادامه این مطلب همراه من باشید تا به طور کامل تمام نکات پیرامون این مبحث را با هم بررسی کنیم.

ضرورت رعایت مراقبت ها بعد از عمل

همانطور که در بخش قبل اشاره کردم، پیروی از دستورالعمل های پزشک (مراقبت های بعد از عمل) ضامن موفقیت عمل جراحی اتوپلاستی می باشد. بسیاری از جراحان نقش مراقبت های بعد از عمل را تا 50% برای حصول نتایج رضایت بخش ذکر کرده اند. پس بهتر است با دقت فراوان به نکات مطرح شده در این مطلب توجه کنید.

سوالاتی که لازم است قبل از عمل از جراح بپرسید تا دوران نقاهت خوبی را سپری کنید به شرح زیر می باشند.

  1. چه داروهایی برای بعد از عمل تجویز خواهید کرد؟
  2. بعد از عمل تا چه مدت پانسمان و بانداژ خواهم داشت؟
  3. چه زمانی بخیه های عمل را خواهید کشید؟
  4. چه زمانی می توانم به زندگی روزمره و ورزش بپردازم؟
  5. وقت ویزیت مجدد بعد از عمل چه زمانی خواهد بود؟

هفته اول پس از جراحی اتوپلاستی

بلافاصله بعد از اتمام جراحی به منظور تمیز نگه داشتن محل جراحی و محافظت از آن در برابر ضربه و حفظ فرم جدید گوش پانسمانی روی گوش ها قرار داده می شود. برای اینکه بتوانید از ناحیه عمل حفاظت کنید و از عفونت آن جلوگیری کنید دستورالعمل ها و داروهای لازم توسط جراح برای شما تجویز خواهند شد. دقت داشته باشید که برش های جراحی در طول زمان بهبودی تحت فشار بیش از حد، نور مستقیم خورشید، ساییدگی و ضربه قرار نگیرند. نکاتی که در ادامه لیست شده اند در طول هفته اول بعد از جراحی مهم و ضروری هستند.

نکته: از آنجا که در ملینیک بخیه های عمل اتوپلاستی از نوع بخیه های جذبی می باشند نیازی به مراجعه بابت کشیدن بخیه ها نخواهید داشت

تغذیه بعد از عمل زیبایی گوش

رژیم غذایی بعد از عمل اتوپلاستی می تواند تاثیر زیادی در روند بهبود زخم و نتیجه نهایی عمل داشته باشد. از اینرو نکات مهم و ارزشمندی وجود دارند که در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم. بهتر است موارد لیست شده در زیر را یکبار مرور کنید.

  • از مصرف غذاهای سفت که برای جویدن آنها نیاز به فشار زیادی است پرهیز کنید.
  • در هفته اول استفاده از غذاهای آبکی، سوپ و نرم توصیه می شود.
  • مصرف انواع ادویه، نمک و ید می تواند منجر به افزایش تورم و قرمزی گوش شود لذا از مصرف آنها در روزهای ابتدایی بعد از عمل خودداری کنید.
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین در روزهای ابتدایی بعد از عمل ممنوع است.
  • سعی کنید از مواد غذایی پرکالری، حاوی فیبر، ویتامین و سبزیجات تازه استفاده کنید.
  • آب زیاد بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید تا زمان بهبودی شما تسریع شود.
  • استفاده از کرم های ترمیم کننده پوست می تواند به سرعت بهبودی زخم هایتان کمک کند.
نحوه خوابیدن بعد از عمل زیبایی گوش

نحوه خوابیدن پس از جراحی گوش

یکی از مهمترین مراقبت ها بعد از اتوپلاستی نحوه خوابیدن بعد از عمل گوش است. تا بهبودی کامل زخم ها به هیچ عنوان حق خوابیدن روی گوش هایتان را ندارید و همواره باید بصورت طاق باز روی شکم و پشت خود بخوابید. در روزهای ابتدایی هنگام خواب باید از دو بالش یا یک بالش با ارتفاع بلند استفاده کنید. جراح بعد از برداشتن پانسمان یک هدبند شل و سبک برای شما تجویز خواهد کرد که ابتداعا به مدت دو هفته بصورت 24 ساعته باید روی گوش هایتان باشد. ویژگی ها و نحوه بستن هدبند روی گوش ها پیچیدگی خاصی ندارد اما وجود این هدبند باعث جلوگیری از بروز هماتوم می شود و بعد از آن به مدت یک تا دو ماه شب ها هنگام خواب باید از آن استفاده کنید. ضرورت این هدبند برای جلوگیری از برگشتن گوش ها به بیرون هنگام چرخیدن موقع خواب است. در واقع وقتی در خواب میچرخید ممکن است خودتان متوجه نشوید و گوش هایتان به بیرون برگردند و جای زخم ها و بخیه ها باز شوند. استفاده از این هدبند به مدت حداقل شش هفته توصیه می شود.

ماساژ داخل گوش بعد از عمل

از آنجا که حین عمل مقداری غضروف اضافه از پشت گوش برداشته می شود مقداری پوست داخل گوش که غضروف پشت آن برداشته شده است بصورت ورم کرده و چروک خورده باقی می ماند. دلیل ورم کردن این پوست تجمع ترشحات و خونابه زیر آن است. اگر این وضعیت به همین حال رها شود این پوست به همین صورت سفت می شود که وضعیتی نامطلوب است. پس نیاز است از 2 روز بعد از عمل طبق دستور پزشک داخل گوش ماساژ داده شود. نحوه ماساژ داخل گوش بسیار ساده است که در مقاله ای با همین عنوان بطور کامل توضیح داده شده است.

چرب کردن بخیه های پشت گوش

لازم است تا از 2 روز بعد از عمل به مدت یک ماه روزانه 2 الی 3 بار روی بخیه های پشت گوش را بوسیله پماد جنتامایسین یا موپیروسین چرب کنید. چرب کردن بخیه ها از خشک شدن بخیه ها و ایجاد درد و سوزش جلوگیری می کند. خشک شدن بخیه ها ممکن است باعث پاره شدن پوست در آن ناحیه شود پس این چرب کردن اهمیت زیادی دارد. نحوه چرب کردن بخیه های پشت گوش را جراح بعد از عمل به شما توضیح خواهد داد.

بازگشت به زندگی روزمره و ورزش

در مورد کار و فعالیت های روزمره بعد از عمل اتوپلاستی دغدغه دارید؟ بلافاصله بعد از عمل اتوپلاستی می توانید اکثر فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید اما توجه داشته باشید که انجام فعالیت های سنگین، ورزش ها و هرگونه کارهایی که باعث شوند فشار زیادی به ناحیه گوش، فک و صورت شما وارد شود حداقل تا دو هفته ممنوع است. در مورد انجام ورزش بعد از عمل اتوپلاستی باید نکات زیادی را در نظر بگیرید اما بطور خلاصه استخر و شنا تا حداقل یک ماه پس از عمل ممنوع می باشد اما پس از گذشت 48 ساعت می توانید با نظر پزشک به حمام بروید. در مورد حمام بعد از عمل گوش نکات دیگری وجود دارد از قبیل استفاده از شامپوی بچه در هفته اول که بیشتر پیشنهاد می شود. ضمنا شما برای رانندگی حتی بلافاصله بعد از عمل ممنوعیتی ندارید اما چون روی گوش هایتان پانسمان دارید برای شنیدن صداهای اطراف هنگام رانندگی دقت و تمرکز بیشتری نیاز است.

سایر نکات و جمع بندی نهایی

در این مطلب سعی کردم همه نکات ضروری جهت رعایت بعد از عمل اتوپلاستی را خدمت تان عرض کنم. در ابتدا عنوان شد که مراقبت های بعد از عمل بسیار مهم هستند و میتوانند نتایج حاصل از عمل را تحت تاثیر خود قرار دهند. سپس نکاتی پیرامون تغذیه، ورزش، فعالیت های روزمره، خوابیدن و ممنوعیات پس از جراحی مورد بحث قرار گرفتند.

در انتها از اینکه تا انتهای این مطلب همراه من بودید از شما ممنونم. امیدوارم با رعایت و دقت به نکات ذکر شده در این مطلب بتوانید عمل خوب و موفقیت آمیزی را داشته باشید. در صورتی که تجربه، سوال و یا نظری در این باره دارید از بخش دیدگاهها با ما و سایر زیباجویان عزیز در میان بگذارید.