الکل می‌تواند اثرات منفی زیادی روی بدن شما داشته باشد به خصوص زمانی که دوران نقاهت پس از  یک عمل جراحی را طی می‌کنید. به همین دلیل است که جراحان پلاستیک و زیبایی موکداً به بیماران توصیه می‌کنند برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی از مصرف الکل خودداری کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد اثرات منفی مصرف مشروبات الکلی بر روی متقاضیان عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش مطالبی ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

تاثیر مشروبات الکلی روی بدن

تاثیر الکل بر پیری زودرس

به یاد داشته باشید که به‌طور کلی الکل اثرات منفی بر سلامت عمومی و حتی ظاهر افراد می‌گذارد. مصرف بیش از حد مشروبات الکلی، باعث پیری زودرس می‌شود و نتایجی مانند چین و چروک، خطوط عمیق، گونه‌های قرمز، پوست خشک و پف صورت را در پی دارد. از اینرو سبک زندگی سالم، سبکی بدون دخانیات و الکل است. وقتی الکل می‌نوشید، بدن نمی تواند الکل را هضم کند. بنابراین به سرعت وارد جریان خون شما می‌شود و به همه قسمت‌های بدن شما می‌رسد. الکل ابتدا بر مغز و سپس بر کلیه‌ها، ریه‌ها و کبد تأثیر می‌گذارد. میزان تاثیرگذاری مشروبات روی بدن شما به سن، جنسیت، وزن و نوع الکل مصرفی بستگی دارد. با این حال پزشکان عوارضی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کبد و مشکلات گوارشی، سرطان سینه، دهان، گلو، مری، زوال عقل و تضعیف سیستم ایمنی را برای مصرف زیاد الکل برشمرده‌اند.

تاثیر الکل بر روند ترمیم زخم

تاثیر الکل و سیگار بر ترمیم زخم

مصرف زیاد الکل باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود که در بهبودی پس از جراحی یا زخم‌های عمیق نقش دارد. بیمارانی که پس از مصرف زیاد الکل مجروح شوند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های محل جراحی هستند. مصرف بیش از حد الکل برای بهبود زخم مضر است. زیرا روی بافت‌های زخمی عمل می‌کند و فرآیند التیام را به تعویق می‌اندازد و باعث افزایش التهاب و عفونت می‌شود. این ماده می‌تواند بافت سالم اطراف زخم را تحریک کند و باعث خشک شدن زخم و عدم ترمیم درست آن شود. هیدراته بودن پوست یکی از عناصر مهم برای ترمیم جای زخم است. خشکی پوست روند بهبود زخم و محو شدن جای آن را کُند می‌کند. نوشیدنی‌های الکلی ادرار آور هستند و نوشیدن بیش از حد آن‌ها پوست را خشک می‌کند.

تاثیر مصرف الکل بر عفونت گوش

 مصرف الکل همچنین می‌تواند خونرسانی به مناطق زخمی را مختل کند. مشروبات باعث انقباض عروق می‌شوند و با کاهش جریان خون‌رسانی به زخم‌ها و بافت‌های پیرامونی آن، بهبودی طبیعی را دشوار می‌کنند. هنگامی که زمان لازم برای بهبودی بیمار افزایش پیدا کند، زخم در معرض عفونت قرار می‌گیرد.  بنابراین قبل و پس از عمل زیبایی گوش یا هر جراحی دیگری مصرف الکل را کنار بگذارید و چنانچه وابستگی شما به این مشروبات غیر عادی است، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

پیامدهای مصرف الکل پیش از عمل

تاثیر مصرف الکل بر انعقاد خون

تحقیقات نشان داده است که پرهیز از مصرف مشروبات الکلی به مدت 2 تا 4 هفته قبل از جراحی خطر عوارض بعد از عمل را کاهش می‌دهد. با این وجود شما حداقل ۴۸ ساعت قبل از عمل زیبایی گوش یا هر جراحی دیگری باید مصرف مشروبات را کنار بگذارید تا سیستم ایمنی بدن شما با تمام توان برای بهبودی زخم‌ها تلاش کند. مصرف الکل قبل از جراحی پیامدهای زیر را در پی دارد:

  • مشکلات بیهوشی: بیهوشی کامل، راحتی شما را در جراحی در پی دارد. در حالی که الکل بر فشار خون، تنفس، عملکرد کبد و … اثر می‌گذارد و ضربان قلب و گردش خون را با مشکل مواجه می‌کند.
  • افزایش خونریزی: در هر جراحی میزان خونریزی مشخص است. مصرف مشروبات الکلی باعث رقت خون و لخته نشدن آن خواهد شد.
  • ترکیب شدن با داروهای دیگر: ممکن است پزشکان قبل و حین عمل از داروهای خاصی استفاده کنند. ترکیب الکل با این داروها عوارض جدی در پی دارد.

پیامدهای مصرف الکل پس از عمل

تاثیر هیدراته بودن بدن بر ترمیم زخم

یکی از دلایل اصلی که پزشکان تاکید دارند که بیماران پس از جراحی از مصرف الکل اجتناب کنند، اثرات خطرناک آن بر روند بهبودی است. مصرف مشروبات افراد را با مشکلات زیر مواجه می‌کند:

  • افزایش تورم: الکل پس از جراحی زیبایی گوش باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود که تورم را در پی دارد.
  • خونریزی شدید:  الکل باعث رقیق شدن خون می‌شود و انعقاد پس از جراحی را دشوار می‌کند.
  • درد بیشتر: الکل، مسکن نیست بلکه بالعکس باعث افزایش حس درد و ناراحتی می‌شود. داروهای ضد درد نیز در صورت ترکیب با الکل، عوارض جانبی خطرناکی در پی دارند.
  • کم آبی بدن: هیدراته بودن بدن در هنگام بهبودی پس از جراحی ضروری است. الکل باعث کم آبی بدن می‌شود و تأثیر منفی بر بهبودی دارد.
  • بی‌حالی و خستگی: الکل بی‌حالی و خستگی مفرط را پس از جراحی در پی دارد.

تاثیر الکل بر عوارض بعد از عمل

تاثیر مصرف الکل بر عوارض بعد از اتوپلاستی

 اثرات مصرف الکل همان‌طور که گفته شد، بعد از عمل جراحی به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی فرآیند بهبودی بیمار تأثیر می‌گذارد. الکل موجب دفع آب و الکترولیت‌ها از بدن می‌شود که باعث خشکی و تاخیر در بهبود زخم خواهد شد. همچنین بیمار با افزایش خطر عفونت‌های پس از جراحی مواجه است. تورم بیش از حد و احساس درد مزمن از دیگر عوارض مصرف مشروبات الکلی است.

تنها راه کاهش عوارض مصرف مشروبات الکلی پیش از جراحی این است که حداقل ۴۸ ساعت از آخرین مصرف مشروبات الکلی بگذرد، چراکه ترکیب الکل با داروهای بیهوشی و داروهای مسکن عوارض متعددی بر جای می‌گذارد. اگر بیمار به هر علتی اعتیاد شدید به مصرف الکل داشته باشد، پزشک معالج او در این باره تصمیم خواهد گرفت. پس از جراحی زیبایی گوش نیز بیمار حداقل دو هفته باید مصرف مشروبات را کنار بگذارد. حتی اگر لازم است که برای مدت طولانی‌تری قرص مسکن یا آنتی بیوتیک مصرف کند، دوره ترک الکل طولانی‌تر نیز خواهد شد. به طور کلی پرهیز از مصرف الکل چند هفته پیش از عمل و چند هفته پس از عمل باعث می‌شود بدن سیر طبیعی خود را در تقویت سیستم ایمنی و بهبود زخم طی کند و فرد سلامت خود را خیلی زود بازیابد.

امیدوارم مطالب ارائه شده در این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. تمام تلاش ما بر این است که اطلاعات درست و صحیح را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا با اطلاعات کافی بهترین تصمیم را برای انجام عمل اتوپلاستی بگیرید. اگر احساس می کنید این مطلب برای یکی از دوستان شما مفید است لینک آن را برای دوستتان بفرستید. با نوشتن نظرات، سوالات و پیشنهادات خود در این زمینه ما را حمایت کنید.