اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش، یک عمل جراحی سرپایی است که برای اصلاح شکل، اندازه یا موقعیت گوش انجام می‌شود. این جراحی معمولا برای اصلاح گوش‌های برجسته یا گوش های بزرگ انجام می‌‌شود. دوره نقاهت بعد از اتوپلاستی معمولا دو تا چهار هفته است. در این مدت، بیمار باید دستورالعمل‌های جراح خود را به دقت دنبال کند تا خطر عوارض را کاهش دهد.

اگر شما هم از جمله کسانی هستید که به دلایل زیبایی یا سلامتی تصمیم به انجام عمل زیبایی گوش گرفته اید، ممکن است نگران کار و فعالیت های روزانه بعد از اتمام عمل باشید و اینکه که بعد از عمل چه مدت طول می کشد تا به حالت عادی خود برگردید و بتوانید کار و فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که چه کارهایی را می توانید بعد از اتوپلاستی انجام دهید و چه کارهایی را باید اجتناب کنید.

بلافاصله بعد از اتمام عمل

بعد از اتمام عمل اتوپلاستی، مانند هر جراحی دیگری شما نیاز به استراحت و مراقبت دارید. در روز عمل، ممکن است درد، تورم، خونریزی و یا خارش داشته باشید. برای کاهش این علائم، پزشک شما ممکن است داروهای ضد درد، ضد التهاب و ضد عفونت تجویز کند. همچنین باید هدبند پزشکی را روی گوش‌های خود ببندید تا فشار مناسب را به آن‌ها وارد و جای زخم را حفظ کنید. شما باید حداقل 2 هفته هدبند را ببندید و فقط هنگام شستشو، ماساژ داخل گوش و چرب کردن بخیه ها آن را بردارید.

تماشای تلویزیون بعد از اتوپلاستی

روز عمل، از آنجا که احتمالا نیاز به بستری ندارید و می‌توانید به خانه برگردید باید مراقبت بیشتری کنید.  در این شرایط به محل‌های شلوغ و پر سروصدا نروید چون ممکن است باعث تحریک گوش های شما شود. پس از عمل، بهتر است در خانه استراحت کنید و فعالیت‌ های روزانه بعد از عمل زیبایی گوش را در این زمان به فعالیت‌های سبک مثل خواندن، نوشتن، تلویزیون دیدن و گفتگو با دوستان اختصاص دهید.

بازگشت به کار بعد از عمل اتوپلاستی

در مورد فعالیت های روزانه بعد از عمل زیبایی گوش باید گفت، گاهی حتی ممکن است فردای عمل، بتوانید سر کار بروید. البته اگر کار شما سبک و کم‌فشار است. با این حال، مدت زمان نقاهت و استراحت ممکن است بسته به نوع شغل شما و شدت جراحی متفاوت باشد. مثلا اگر شما معلم، منشی، حسابدار، مهندس و یا کارمند بانک هستید، مشکلی نخواهید داشت. ولی اگر شغل شما شامل فعالیت بدنی سنگین یا بلند کردن اجسام سنگین است، ممکن است لازم باشد مدت بیشتری صبر کنید تا به سر کار بازگردید. در اینگونه موارد باید حداقل ۲ هفته صبر کنید تا به کار خود برگردید.

خواندن کتاب بعد از عمل اتوپلاستی

در هر صورت، شما باید تا حدود ۴ هفته، در فعالیت ‌های روزانه بعد از عمل زیبایی گوش از کارهای سنگین مثل بلند کردن وزنه، جابجایی اثاثیه، کوبیدن چکش و یا دویدن اجتناب کنید. این کارها می‌توانند باعث افزایش فشار خون، خونریزی، عفونت و یا باز شدن جای زخم شوند.

فعالیت های روزانه بعد از عمل

در هفته‌های اول بعد از اتوپلاستی، باید از انجام فعالیت‌هایی که می‌توانند باعث آسیب به گوش‌ها شوند، خودداری کنید. این فعالیت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • ورزش‌های شدید
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • خوابیدن روی پهلو یا شکم
  • پوشیدن کلاه یا عینک
اجتناب از ورزش بعد از عمل اتوپلاستی

در هفته‌های بعدی، می‌توانید به تدریج فعالیت‌های خود را از سر بگیرید. با این حال، هنوز باید از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید. برخی از فعالیت‌های روزانه که می‌توانید بعد از اتوپلاستی انجام دهید عبارتند از:

  • کار با کامپیوتر
  • مطالعه
  • تماشای تلویزیون
  • آشپزی
  • رانندگی

به‌طور کلی، بعد از اتوپلاستی، شما می‌توانید به زودی به زندگی روزمره خود برگردید و لذت ببرید. فقط باید به مراقبت‌های بعد از عمل زیبایی گوش پایبند باشید و پزشک خود را در صورت بروز هرگونه علامت نامطلوب مطلع کنید.

مراقبت ‌های بعد از عمل

در هفته‌های اول بعد از اتوپلاستی، باید دستورالعمل‌های جراح خود را به دقت دنبال کنید تا خطر عوارض را کاهش دهید. این دستورالعمل ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از پانسمان یا هدبند
  • مصرف داروهای تجویز شده
  • اجتناب از فعالیت های شدید

اگر در مورد مراقبت‌های بعد از عمل سوالی دارید، حتماً با جراح خود مشورت کنید.

نکات مهم و تکمیلی

بعد از عمل زیبایی گوش، باید به نکات مراقبت و پرستاری توجه داشته باشید تا بهبودی سریع‌تر و بهتر داشته باشید. در اینجا به برخی از این نکات اشاره میدهم:

بستن هدبند بعد از عمل اتوپلاستی
  • بعد از عمل، گوش‌های شما با پانسمان پوشانده می‌شود. زمان مورد نیاز برای حفظ این پانسمان را پزشک شما اعلام خواهد کرد اما معمولا باید حدود 2 روز آن را حفظ کنید. پانسمان به جلوگیری از خونریزی، عفونت و تورم کمک می‌کند.
  • در طول دوران بهبود، باید از خوردن داروهای ضد التهاب و ضد درد استفاده کنید تا درد و التهاب را کاهش داد. همچنین باید از خوردن داروهای رقیق کننده خون، الکل، سیگار و قلیان خودداری کنید. این مواد می‌توانند باعث کاهش خون رسانی به بافت‌های درمان شده شوند و بهبود را کند کنند.
  • در حین استراحت، سعی کنید سر خود را بالاتر از قلب نگه دارید تا فشار خون را به گوش های‌تان کم کنید. همچنین سعی کنید در حالت نشسته یا نیمه خوابیده باشید تا فشار به گوش هایتان وارد نشود.
  • در حین شستشو، باید از آب گرم و شوینده ملایم مانند شامپو بچه استفاده کنید و از محصولات حاوی الکل خودداری کنید. این کار می‌تواند باعث حذف پوسته های زخم و یا ورود باکتری به زخم شود. همچنین باید از برداشتن زودهنگام پانسمان، لمس گوش‌هایتان با دست‌های آلوده و فشار به آن‌ها جلوگیری کنید. برای تمیز کردن گوش ها، از پنبه و الکل استفاده کنید.
  • بعد از برداشتن پانسمان، باید از کلاه یا بانداژ مخصوص استفاده کنید تا گوش‌هایتان را از آفتاب، سرما، گرد و غبار و ضربه محافظت کنید. این کار را حداقل 4 هفته ادامه دهید.
  • در حین فعالیت های روزانه، باید از انجام کارهای سنگین، ورزش‌های شدید، شنا، دوچرخه سواری و هر گونه فعالیتی که ممکن است باعث کشیدگی یا آسیب به گوش‌هایتان شود خودداری کنید. این کار را حداقل 4 هفته ادامه دهید.
  • در حین کار، باید از استفاده از گوشی موبایل، هدفون، گوشواره و هر چیزی که ممکن است باعث تحریک یا فشار به گوش‌هایتان شود خودداری کنید. این کار را حداقل ۲ هفته ادامه دهید.
  • از خارش دادن گوش‌ها خودداری کنید. این کار می تواند باعث آسیب رساندن به بافت های درمان شده شود. برای کاهش خارش، می توانید از داروهای ضد حساسیت استفاده کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند خودداری کنید. این صداها می‌توانند باعث تحریک گوش‌های شما شود و درد را افزایش دهد.

انجام مراقبت‌های ذکر شده و خودداری از آنچه می‌تواند برای شما مشکل ساز باشد، در بهبود سریع‌تر شما تاثیر بسیاری خواهد داشت.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و تمامی سوالات شما را درباره فعالیت های روزانه بعد از عمل زیبایی گوش پاسخ داده باشد. اگر سوال یا نظر دیگری دارید، می‌توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.