همان‌طور که لازم است پیش از جراحی زیبایی گوش آمادگی‌های لازم را کسب کنیم، باید به مراقبت‌های پس از عمل زیبایی گوش نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم. یکی از مراقبت‌های اساسی بعد از عمل مربوط به بایدها و نبایدهای رژیم غذایی است. اگر بعد از عمل بعضی از مواد غذایی را مصرف کنیم و آنها را جزو رژیم غذایی خود قرار دهیم، به روند بهبود زخم کمک بسیار زیادی خواهیم کرد. این مواد غذایی عبارتند از:

غذاهایی که پروتئین بالایی دارند

از آنجایی که پروتئین باعث بهبودی سریع‌تر زخم‌ها می‌شود، لازم است در رژیم غذایی بعد از اتوپلاستی حتما از آن‌ها استفاده کنیم. بهتر است به جای استفاده از گوشت که یک پروتئین متراکم است، از پروتئین‌های سبک‌تری که فرآیند هضم‌ آن‌ها راحت‌تر است استفاده کنیم. پروتئین‌های زود هضم عبارتند از: ماهی، مرغ، تخم مرغ، غذاهای دریایی، محصولات لبنی کم چرب، سویا، گوشت بدون چربی، آجیل و عدسی.

مصرف انواع ویتامین ها

ویتامین A

این ویتامین تاثیر بسیار زیادی روی بهبود و التیام اثر زخم دارد. ویتامین آ را می‌توان با مصرف موادی مانند پرتقال، سبزیجات سبز، سیب زمینی شیرین، هویج، کلم، کلم بروکلی، اسفناج، پنیر، مرغ، شیر، جگر، گریپ فروت و انبه به دست آورد.

ویتامین C

ویتامین سی برای التیام زخم‌های ناشی از جراحی بسیار مفید است. حتی می‎توان گفت مصرف این ویتامین برای ترمیم زخم‌ها ضروری است. مواد غذایی که دارای ویتامین C هستند عبارتند از: مرکبات، کلم، سیب زمینی، کلم بروکلی، کیوی، انواع توت‌ها، ملون، گوجه فرنگی و فلفل‌های شیرین.

ویتامین D

یکی دیگر از موادی که لازم است پس از عمل جراحی گوش از آن استفاده شود، ویتامین دی است. مصرف محصولات لبنی کم چرب می‌تواند تا حد زیادی ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کند.

ویتامین E

ویتامین ای را می‌توان در مواد خوراکی مانند آجیل، روغن‌های نباتی، شیر، جگر گاو و تخم مرغ پیدا کرد.

ویتامین K

ماهی، سبزیجات برگ سبز، انواع روغن نباتی و جگر، از جمله محصولاتی هستند که دارای ویتامین کا هستند و مصرف آن‌ها برای بعد از عمل اتوپلاستی ضروری است.

مصرف مواد معدنی مفید

فیبر

یکی دیگر از موادی که لازم است در رژیم غذایی بعد از جراحی استفاده شود فیبر است. آلو، لویبا، حبوبات، گلابی، سیب، تخم کتان، جوی دو سر و نان از جمله موادی هستند که مقدار قابل قبولی فیبر دارند.

روی

این ماده معدنی در غذاهای دریایی، گوشت مرغ، گوشت گاو و گوسفند، جگر، آجیل، لوبیا، تخم کدو تنبل، صدف و محصولات لبنی یافت می‌شود.

آهن

خیلی مهم است که پس از انجام عمل جراحی از آهن استفاده شود. زیرا بعد از انجام جراحی، میزان آهن بدن کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل نیاز است که در رژیم غذایی پس از عمل از آن استفاده شود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که مصرف آهن را در حد تعادل نگه دارید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

کربوهیدرات‌ها

این ماده را می‌توان منبع اصلی انرژی برای مغز دانست. کربوهیدرات‌ها از بی رمق شدم عضلات جلوگیری می‌کنند. همچنین مصرف دسته‌ای از کربوهیدرات‌ها مانند میوه‌ها، غلات، سبزیجات و حبوبات، که سرشار از فیبر هستند، بسیار ضروری است. زیرا از بروز یبوست، که یک عارضه جانبی ناخواسته پس از جراحی است و معمولا در اثر استفاده از مسکن‌ها به وجود می‌آید، جلوگیری می‌کند.

جمع‌بندی مطلب

در این مطلب به بررسی یکی از مهم‌ترین نکاتی که لازم است در جراحی رعایت شود، یعنی رژیم غذایی پس از عمل جراحی گوش پرداختیم. لزوم استفاده از برخی مواد غذایی و همچنین عدم مصرف بعضی دیگر از مواد، باعث می‌شود بتوانیم عمل جراحی راحت‌تری داشته و دوران نقاهت آن را نیز به خوبی و راحتی هرچه تمام‌تر بگذرانیم. حتما با نوشتن نظرات خود ما را از تجربیاتتان آگاه سازید