یکی از مهمترین سوالاتی که افراد بعد از عمل اتوپلاستی یا کوچک کردن گوش از جراحان می پرسند این است که چه زمانی می توانند بعد از عمل به حمام بروند؟ آیا هنگام استحمام باید از دستورالعمل های خاصی پیروی کنند؟ نحوه حمام کردن بعد از عمل اتوپلاستی گوش چگونه است؟ و از این دست سوالات. از آنجا که مراقبت های بعد از عمل تاثیر زیادی در نتیجه نهایی دارد، در این مقاله به این موضوع پرداخته ایم. پس تا انتهای این مطلب همراه من باشید.

بهترین زمان برای رفتن به حمام بعد از عمل گوش

بلافاصله بعد از عمل یک پانسمان سبک روی گوش ها قرار داده می شود تا گوش در معرض محیط بیرونی نباشند و از نفوذ آلودگی ها به ناحیه جراحی جلوگیری شود. از آنجا که نفوذ ویروس ها و باکتری ها در محیط های مرطوب سریع تر است لذا همه جراحان توصیه می کنند که تا 2 روز از تماس آب با بخیه ها و ناحیه برش خورده پشت گوش جلوگیری شود. به این ترتیب استحمام تا 2 روز ممکن نیست. اما بعد از 2 روز با صلاحدید پزشک می توان به حمام رفته و به شستشوی سر و بدن خود بپردازید.

اما اگر قبل از اتمام 48 ساعت مجبور به استحمام بودید می توانید با رعایت احتیاط به حمام رفته و سایر نقاط بدن تان را بشورید اما باید کاملا مراقب باشید که سر و گوش هایتان خیس نشوند. شستشوی بدن از گردن به پایین بعد از عمل مانعی ندارد گرچه حضور در محیط مرطوب حمام توصیه نمی شود و ریسک عفونت را بالا می برد.

نکات مهم هنگام استحمام بعد از عمل گوش

بعد از گذشت 48 ساعت از عمل جراحی گوش می توانید با رعایت نکات زیر به حمام رفته و استحمام کنید.

  • تا یک هفته از آب ولرم برای حمام کردن استفاده کنید. داغ بودن آب و بطور کلی گرم بودن حمام باعث ایجاد تورم و کبودی بیشتر در گوش ها می شود.
  • گرچه در استفاده از انواع شامپوها محدودیتی وجود ندارد اما پیشنهاد می شود تا دو هفته از شامپو بچه برای شستن سر و موها استفاده کنید.
  • در هنگام شستن سر دقت کنید که گوش ها را به جلو یا اطراف نکشید و ضربه ای به گوش ها وارد نکنید.
  • از شستن پشت گوش ها حدالامکان خودداری کنید.
  • بهتر است بعد از حمام با یک حوله تمیز و نو یا دستمال نرم گوش هایتان را خشک کنید تا ریسک نفوذ باکتری ها و ویروس ها به ناحیه جراحی کاهش یابد.
  • بعد از حمام از سشوار برای خشک کردن گوش ها استفاده نکنید چراکه حرارت سشوار باعث بروز ورم و کبودی خواهد شد.
  • بعد از جراحی زیبایی گوش، رنگ کردن یا دکلره کردن موها تا دو هفته ممنوع است.

جمع بندی و نتیجه گیری

قبلا هم گفته بودیم که مراقبت های بعد از عمل تاثیر زیادی در کیفیت نتیجه نهایی دارند. دیدیم که حتی برای حمام رفتن بعد از عمل گوش هم نکات ریز و مهمی وجود دارند که در صورت عدم توجه می توانند باعث از بین رفتن زحمات جراح و هزینه شما شوند. در این مقاله به بررسی این موضوع مهم پرداختیم و از شما دعوت می کنیم نظرات، سوالات و تجربیات خود را از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.