همان‌طور که می‌دانید مراقبت پس از جراحی اتوپلاستی مانند مراقبت در هر جراحی دیگری بسیار مهم و ضروری است. انجام عمل اتوپلاستی بر عهده جراح است اما مراقبت‌های پس از آن به عهده بیمار است. طبیعتا هرچه بیمار در انجام این اصول مراقبتی مقیدتر باشد، دوران نقاهت راحت‌تری را نیز طی خواهد کرد. یکی از سوالات زیادی که بعد از انجام عمل از ما پرسیده می‌شود، مربوط به پانسمان روی گوش ها است. به همین دلیل در این بخش می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم.

چرا باید از پانسمان استفاده کنیم

بعد از انجام عمل ممکن است یک سری ترشحات و خونابه از محل زخم بیرون بیاید. به همین دلیل ما از پانسمان استفاده می‌کنیم تا این ترشحات و خونابه‌ها روی لباس و اطراف نریزد و باعث آلودگی نشود. وگرنه به صورت کلی، چون در این عمل زخم پشت گوش قرار دارد و در تماس مستقیم با آلودگی‌ها قرار ندارد، عمل زیبایی گوش نیاز به پانسمان ندارد.

پانسمان استفاده شده برای گوش به چه شکل است

پانسمان استفاده شده برای گوش به چه شکل است

این نوع پانسمان، 2 یا 3 گاز استریل است که روی گوش‌ها قرار می‌گیرد و اصلا نیازی نیست آنها را پشت گوش قرار دهیم. گازها را به صورت ساده و صاف روی سطح گوش قرار می‌دهیم. از آنجایی که گاز استریل ماده چسبناکی ندارد که سرجای خود ثابت بماند و تکان نخورد، باید آن را به وسیله چیزی شبیه باند فیکس کنیم. پیشنهاد ما استفاده از پانسمانی به نام سرجی فیکس است. این پانسمان حالتی توری شکل دارد و شبیه به هدبند است. با قرار دادن سرجی فیکس روی گازهای استریل، کمک می‌کنیم گازها سرجای خود مانده و از سطح گوش بلند نشوند.

گازهای استفاده شده برای پانسمان گوش پس از جراحی نیاز به تعویض ندارند. مگر اینکه خونی شده باشند و سرجی فیکس استفاده شده به واسطه خونریزی و یا ترشح مواد قابلیت چسبندگی خود را از دست داده باشد. در این حالت گازها را برداشته و مجددا به وسیله 2 تا 3 گاز و پانسمان سرجی فیکس، روی گوش را پانسمان می‎کنیم.

نکته دیگر اینکه فرد تنها دو روز به پانسمان روی گوش­هایش نیاز دارد. پس از این 2 روز که فرد به حمام رفت، هدبند مخصوص را روی گوش‌های خود می‌گذارد و دیگر نیازی به استفاده از پانسمان کردن نیست.