یکی از عواملی که باعث می‌شود عمل اتوپلاستی را با کیفیت بهتری انجام دهیم و دوران نقاهت راحت‌تری داشته باشیم، توجه به مراقبت‌های بعد از عمل است. یکی از مراقبت‌های اصلی بعد از عمل اتوپلاستی، نحوه ماساژ دادن داخل گوش است. شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که هدف از ماساژ داخل گوش چیست و اصلا چرا باید این کار را انجام بدهیم؟ در این مقاله نحوه ماساژ داخل گوش بعد از عمل اتوپلاستی به دقت مورد بررسی قرار گرفته است.

چرا باید داخل گوش را ماساژ دهیم؟

محل دقیق ماساژ داخل گوش بعد از عمل اتوپلاستی

در عمل اتوپلاستی مقداری غضروف از پشت گوش برداشته می‌شود. این کار باعث می‎شود بتوانیم گوش را به سر نزدیک کنیم. زمانی که این غضروف را برمی‌داریم، پوستی که روی آن بوده، به همان حالت و در اندازه اولیه باقی می‌ماند. به همین دلیل زمانی که جای غضروف برداشته شده را بخیه می‌زنیم و گوش را به سر نزدیک می‌کنیم، پوست داخل گوش به صورت چروک دیده می‌شود. برای اینکه این چروکیدگی از بین برود، لازم است حتما از ماساژ داخل گوش استفاده کنیم.

از آنجایی که زیر این پوست خالی است، زیر آن هوا می‌رود و حالتی بادکنکی به خود می‎گیرد. به همین دلیل باید آن را ماساژ بدهیم تا به کف گوش بچسبد و از آن حالت شل بودن و ورم کردگی خارج شود. از طرفی بعد از انجام جراحی اتوپلاستی، معمولا در آن قسمتی که غضروف برداشته شده، یک سری ترشحات جمع می‌شوند. اگر این ترشحات آنجا بمانند و تخلیه نشوند، به مرور زمان سفت شده و به واسطه بافتی که زیرشان تشکیل شده، دیگر از بین نمی روند.

بنابراین باتوجه به نکات گفته شده می‌توان دو هدف اصلی برای انجام ماساژ داخل گوش را نام برد:

  1. ترشحات جمع شده از زیر پوست خارج شود
  2. پوست داخلی به کف گوش بچسبد

نحوه ماساژ داخل گوش به چه صورت است؟

محل ماساژ داخل گوش بعد از اتوپلاستی

ماساژ پوست داخلی گوش به صورت فشاری انجام می‎شود. به این صورت که باید نوک انگشت دست را چرب کنید و آن را روی قسمتی از پوست که حالت ورم کرده دارد با فشار نسبتا زیاد، بفشارید. این کار باعث می‌شود ترشحات به مرور تخلیه شده و پوست در کف گوش پهن شود. همچنین ماساژ داخل گوش را باید روزی 2 دفعه و هر دفعه به تعداد 10 الی 20 فشار انجام دهید. مدت زمان لازم برای این کار تقریبا 20 الی 30 ثانیه در هر دفعه است.

نکته مهمی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که حتما باید این ماساژ را به صورت فشاری، و با فشار نسبتا زیادی انجام دهید. اگر ماساژ به نرمی انجام شود و صرفا حالت نوازش کردن داشته باشد، عملا هیچ فایده‌ای ندارد. بنابراین حتی اگر پوست داخل گوش سفت شده باشد و با انجام این کار درد زیادی را حس کنید، باز هم باید با نوک انگشت خود این فشار محکم را، در تعداد دفعات گفته شده، انجام دهید تا تمام ترشحات تخلیه شده و پوست ورم کرده به کف گوش بچسبد و ظاهر زیبایی برایتان به وجود بیاورد.