حتما تاکنون شما هم با افرادی مواجه شده اید که گوش هایشان بیش از حد طبیعی بیرون زده باشد و یا به اصطلاح عامیانه “گوش های آینه بغل” داشته باشند. متاسفانه این افراد از کودکی در جامعه مورد تمسخر اطرافیان خود قرار می گیرند و اعتماد به نفس آنها بخاطر این عیب کم اهمیت ظاهری به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. عمل زیبایی گوش یا اتوپلاستی یک نوع عمل جراحی زیبایی است که می تواند شکل، اندازه و موقعیت گوش ها را دستخوش تغییر کرده و مشکلات زیبایی در ناحیه گوش ها را برطرف سازد. این عمل زیبایی در عین سادگی ریزه کاری هایی دارد که بد نیست در مورد آن بیشتر بدانید. پس اگر شما هم علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد عمل زیبایی گوش هستید با ادامه این مطلب همراه من باشید.

عمل گوش (اتوپلاستی)

عمل زیبایی گوش (اتوپلاستی) چیست

همانطور که قبلا اشاره شد، عمل گوش یا اتوپلاستی یک عمل جراحی زیبایی غالبا سرپایی است که می تواند عیوب ظاهری گوش را برطرف کرده و تا حد زیادی بهبود ببخشد. این عمل زیبایی بعلت دارا بودن مزایای متعدد و محدودیت های کم از جمله راحتترین عمل های جراحی زیبایی محسوب می شود اما از آنجا که گوش یک عضو کمتر مورد توجه قرار گرفته در میان افراد است، عمل گوش نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته است. جراحی زیبایی گوش محدودیت سنی کمی دارد و اغلب افراد از کودکان گرفته تا افراد مسن می توانند به راحتی این عمل را انجام دهند. عوارض خاصی ندارد و جزء کم خطرترین عمل های جراحی زیبایی محسوب می شود. در ادامه هر کدام از نکات ذکر شده را بطور کامل بررسی خواهیم کرد.

هدف از عمل زیبایی گوش

شاید وقتی به صورت یک فرد نگاه میکنیم، گوش آخرین جزء صورت باشد که به آن توجه کرده و از لحاظ زیبایی آن را بررسی میکنیم. گرچه از لحاظ زیبایی شناختی گوش ها افراد مختلف دارای سلیقه های متفاوتی هستند اما کمتر کسی در جامعه پیدا می شود که به زیبا بود گوش هایش افتخار کند و یا کمتر دیده ایم که فرم ظاهری گوش های یک سلبریتی الگوی جوانان و علاقمندان او باشد. اما امان از آن روز که گوش های یک نفر دارای عیبی ظاهری باشد. شاید اولین جایی که دیده خواهد شد گوش های او باشد و تاثیر بسزایی در اعتماد به نفس او خواهد گذاشت. از اینرو هدف از عمل زیبایی گوش برطرف کردن عیوب ظاهری در گوش افراد و بالا بردن سطح اعتماد به نفس در آنها است. در اکثر مواقع عمل اتوپلاستی برای هر دو گوش انجام می شود اما تحت شرایط خاصی امکان انجام عمل اتوپلاستی برای یک گوش نیز وجود دارد.

عمل زیبایی گوش چه مواردی را درمان می کند

عیوب مختلفی ممکن است در ظاهر گوش ها بوجود بیایند. عیوبی که ممکن است بصورت مادرزادی وجود داشته باشند یا در اثر سانحه و یا حادثه ای پدیدار شده باشند. بطور کلی سه دسته از عیوب ظاهری در گوش را می توان بوسیله عمل اتوپلاستی برطرف نمود که در زیر لیست شده اند:

  • بزرگ بودن بیش از حد گوش ها، که بوسیله اتوپلاستی می توان اندازه گوش ها را کاهش داده و به رنج میانگین نزدیک کرد.
  • زاویه دار بودن گوش ها نسبت به سر، در این حالت گوش های از زاویه روبرو بسیار بزرگ و کاملا در دید خواهند بود. با اتوپلاستی به راحتی می توان این عیب را برطرف نمود.
  • نامتقارن بودن گوش ها نسبت به هم، برخلاف تصور عموم در این حالت هم نیاز است هر دو گوش فرد مورد عمل جراحی قرار بگیرند.
مزایا و معایب عمل گوش

مزایا و معایب عمل گوش

به مانند هر عمل جراحی دیگری، عمل گوش نیز مزایا و معایب مختص به خود را دارد. اما یکی از محاسن اتوپلاستی وجود مزایای زیاد در مقابل محدودیت های کم می باشد. در زیر مزایا و محدودیت های عمل گوش برایتان لیست شده اند:

مزایای عمل گوش

  • آثار عمل گوش دائمی است
  • عمل گوش یک عمل راحت و سرپایی است
  • عوارض آن بسیار کم می باشند
  • نسبت به عمل های زیبایی دیگر بسیار ارزان تر است
  • نسبت به هزینه ای که می کنید تاثیر زیادی در چهره شما خواهد داشت
  • دوران نقاهت آن بسیار کوتاه است
  • مراقبت های بعد از عمل کمی دارد
  • قبل از عمل نیاز به آمادگی های خاصی ندارد
  • برای همه سنین و افراد مناسب است
  • میزان رضایت از این عمل بسیار بالاست
  • باعث بالا رفتن اعتماد به نفس شما خواهد شد
  • جای بخیه ها در پشت گوش پنهان می شوند

محدودیت های عمل گوش

  • بعد از عمل تا چند مدت باید به پشت بخوابید
  • ورم و کبودی ناشی از عمل تا چند روز وجود خواهد داشت
  • تا مدت محدودی قبل و بعد از عمل باید کشیدن سیگار را ترک کنید
  • برای مشاهده نتیجه نهایی چند هفته باید صبر کنید
  • چون با بی حسی انجام می شود برای برخی همراه با استرس خواهد بود
سن مناسب برای جراحی زیبایی گوش

عمل گوش مناسب چه کسانی است

اگر فردی دارای سلامت جسمی خوب باشد و بیماری خاصی (مانند بیماری های خونی، عفونی و هر نوع بیماری که روند بهبود زخم را مختل کند) نداشته باشد، همچنین انتظارات معقولانه ای نسبت به نتیجه نهایی داشته باشد می تواند کاندیدای مناسبی برای عمل زیبایی گوش باشد. عمل اتوپلاستی محدودیت جنسیتی و سنی ندارد و از این جهت دارای مزیت است.

سن مناسب برای جراحی زیبایی گوش

بطور کل از لحاظ سن همه افراد اعم از کودک، نوجوان و بزرگسالان می توانند عمل گوش را انجام دهند. اما توصیه اغلب متخصصان بر این است که این عمل در سنین خردسالی بعد از رشد کامل گوش ها انجام گیرد ( کودکان بالای 5 سال ). چرا که اگر کودکی قبل از اینکه بطور جدی وارد جامعه شده و با اطرافیان ارتباط گیرد بتواند این عیب ظاهری را برطرف سازد دیگر مورد تمسخر دوستان قرار نخواهد گرفت و تاثیر عمل گوش در بالا رفتن اعتماد به نفس او دو چندان خواهد شد. گرچه والدین زیادی از انجام عمل جراحی برای کودک خود واهمه دارند و اهمیت این موضوع را پس از گذشت سالها متوجه خواهند شد.

لازم به ذکر است، عمل گوش برای کودکان خردسال اغلب با بیهوشی کامل انجام می شود تا کودک حین عمل بعلت ترس دچار استرس نشود. اما برای اکثر بزرگسالان این عمل با بی حسی موضعی انجام می شود چرا که بخاطر سبک و سرپایی بودن آن نیازی به بیهوشی کامل و تن دادن به عوارض آن نیست.

مشاوره قبل از عمل گوش

جلسه مشاوره قبل از عمل گوش

تصمیم به انجام عمل زیبایی گوش یک تصمیم فردی و شخصی می باشد. پیشنهاد معقولانه این است که قبل از هر تصمیمی با کسب اطلاعات کافی یک تصمیم منطقی و بجا گرفته شود. جستجو در اینترنت می تواند نقطه شروع خوبی برای شما باشد اما پیشنهاد بهتر این است که با مراجعه حضوری و کسب مشاوره از پزشک متخصص و همچنین آگاهی از تجربیات زیباجویان قبلی این اطلاعات را تکمیل کنید. از آنجا که مشاوره تخصصی در ملینیک رایگان می باشد پیشنهاد ما به شما این است که با رزرو وقت مشاوره در اولین فرصت صحبت های جراحان متخصص ملینیک را نسبت به شرایط خودتان بشنوید.

در جلسه مشاوره آماده گفتگو در مورد موضوعات زیر باشید:

  • سابقه پزشکی خودتان، در جلسه مشاوره آمادگی لازم را برای صحبت در مورد شرایط پزشکی حال و گذشته خود داشته باشید. پزشک شما ممکن است در مورد مشکلات گذشته تان در ناحیه گوش مانند هرگونه عفونت، جراحی قبلی و داروهایی که اخیرا مصرف می کردید و می کنید از شما سوالاتی را بپرسد.
  • بررسی فیزیکی گوش هایتان، به احتمال زیاد پزشک تان بصورت فیزیکی گوش های شما را بررسی خواهد کرد تا اطلاعاتی در مورد آناتومی گوش هایتان، تقارن آنها، نوع پوست و غضروف تشکیل دهنده گوش هایتان، شکل و اندازه آنها بدست بیاورد. همچنین ممکن است برای بررسی های بعدی چندین عکس از زوایای مختلف از گوش هایتان گرفته شود. بررسی آناتومی گوش بر نحوه انجام عمل اتوپلاستی تاثیر مستقیم دارد
  • اهداف و انتظارات شما، بطور حتم پزشک تان در مورد اهداف شما از انجام اتوپلاستی و انتظاراتتان بعد از عمل از شما سوالاتی را خواهد پرسید تا مطمئن شود انتظارات شما معقول و منطقی هستند و همچنین شما نسبت به ریسک ها و عوارض بعد از عمل کاملا آگاهی داشته و تصمیم خود را مبتنی بر اطلاعات واقعی گرفته اید.
  • سوالات شما، پیشنهاد می شود قبل از شروع جلسه سوالاتی را برای پرسیدن از جراح آماده کنید. به هیچ وجه در این مورد رودروایسی نداشته باشید و سعی کنید با طرح سوالاتی هوشمندانه میزان تبحر و تجربه جراح را محک زده و با آگاهی کامل به او اعتماد کنید.

اگر در جلسه مشاوره جراح متوجه شود که شما کاندیدای خوبی برای عمل گوش هستید چندین مورد را برای آمادگی های قبل از عمل از شما خواهد خواست.

آمادگی های قبل از عمل گوش

آمادگی های قبل از عمل گوش

دانستن نکات زیر به منظور آمادگی های لازم قبل از عمل اتوپلاستی برای شما می توانند مفید باشند.

  • قبل از عمل از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، داروهای ضد التهابی و مکمل های گیاهی خودداری کنید.
  • از آنجا که کشیدن سیگار موجب کاهش جریان خون در سطح پوست می شود، جراح از شما خواهد خواست که قبل از عمل و در دوران ریکاوری از کشیدن سیگار خودداری کنید تا روند بهبود شما کند نشود.
  • همچنین ضروری است که یک نفر همراه خود داشته باشید تا برای برگشت به خانه کمک حال شما باشد زیرا تا 24 ساعت به صلاح نیست رانندگی کنید.

نحوه انجام عمل گوش

بطور معمول عمل زیبایی گوش با بی حسی موضعی در مطب پزشک یا کلینیک زیبایی انجام می شود اما در موارد خاص ممکن است با بیهوشی کامل در بیمارستان نیز صورت گیرد. مراحل انجام اتوپلاستی بطور خلاصه طی چند مرحله در زیر لیست شده اند:

  1. با تزریق داروهای بی حسی و مصرف قرص آرامبخش شرایط برای شروع عمل مهیا می شود
  2. بسته به هدف جراحی یک برش در پشت گوش شما یا در داخل چین های طبیعی گوش تان ایجاد خواهد شد
  3. جراح با برداشتن پوست اضافه یا غضروف اضافه و یا جابجا کردن موقعیت غضروف ها عیب ظاهری را برطرف خواهد نمود
  4. در مرحله آخر با ایجاد بخیه هایی ظریف در پشت گوش یا چین های داخلی گوش برش ایجاد شده بسته خواهد شد
  5. پانسمان مخصوص روی گوش قرار داده خواهد شد تا از بروز عفونت و مشکلات احتمالی جلوگیری شود

کل زمان عمل گوش در حدود 1 تا 2 ساعت خواهد بود و پس از اتمام عمل بلافاصله می توانید مرخص شده و با کمک همراه تان به منزل مراجعه کنید. نیاز است که در مرحله بعد مراقبت های بعد از عمل را به دقت رعایت کنید.

مراقبت های بعد از عمل گوش

به مانند هر عمل جراحی دیگری درصد زیادی از موفقیت عمل زیبایی گوش به انجام مراقبت های بعد از عمل وابسته است. ضروری است که مراقبت های توصیه شده برای بعد از عمل را با دقت و با وسواس زیادی در نظر داشته باشید تا هم از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید و هم موفقیت عمل جراحی را تضمین کنید. برخی از رایج ترین مراقبت های بعد از عمل گوش در زیر لیست شده اند. ممکن است برای موارد خاص مراقبت های خاصی نیز در نظر گرفته شده باشد که ما از ذکر آنها خودداری کرده ایم:

  • از لمس کردن و خارش گوش هایتان بعد از عمل خودداری کنید
  • تا چند روز از خوابیدن بر روی گوشهایتان خودداری کنید
  • تا دو هفته از پوشیدن لباس های جلوبسته خودداری کنید تا هنگام تعویض لباس ها با گوش هایتان تماس نداشته باشند
  • بعد از چند روز جراح پانسمان روی گوش ها را برداشته و از شما میخواهد شب ها موقع خواب از هدبند شل و نازکی برای پشتیبانی از گوش هایتان استفاده کنید
  • تا چند روز از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن های زیاد دارند خودداری کنید
  • تا دو هفته از انجام ورزش های سنگین خودداری کنید
  • مصرف سیگار تا دو هفته ممنوع
  • بین 7 تا 10 روز بعد از عمل برای کشیدن بخیه ها به مطب پزشک مراجعه کنید
  • مراقب باشید محل عمل و بخیه ها زیر نور مستقیم و شدید آفتاب قرار نگیرد

احتمالا بعد از عمل درد ناچیزی خواهید داشت که با تجویز مسکن هایی از سوی دکتر کنترل خواهد شد اما اگر درد شما بیشتر از حد قابل انتظار بود سعی کنید با حفظ آرامش با پزشک خود تماس گرفته و موضوع را با ایشان مطرح کنید. بطور حتم پزشک تان برای هر مورد خاص و اضطراری راه حلی دارد.

عوارض احتمالی عمل گوش

عوارض احتمالی عمل گوش

قبلا نیز اشاره شد که عوارض کمی برای عمل زیبایی گوش گزارش شده اند اما به مانند هر عمل جراحی دیگری احتمال بروز عوارض وجود دارد. بعد از عمل سعی کنید ارتباط خود را با جراح حفظ کنید تا در هر مرحله مطمئن شوید که در مسیر درست بهبودی قرار دارید. برخی از عوارض احتمالی در زیر لیست شده اند:

  • واکنش بدن به داروی بی حسی
  • تجمع خون یا مایعی زیر پوست (به ندرت)
  • خون ریزی و عفونت (به ندرت)
  • ورم و کبودی به مدت چند روز
  • ادامه دار شدن بی حسی تا مدتی بعد از عمل
  • طولانی شدن بهبود جای بخیه ها
  • واکنش های آلرژیکی بدن به عمل
  • نتایج دور از انتظار و الزام برای انجام عمل ترمیمی

ذکر این نکته ضروری است که ما با طرح موارد ذکرشده در بالا قصد نگران کردن و منصرف کردن شما از انجام عمل گوش را نداریم. این موارد به ندرت اتفاق می افتند و در صورت بروز به راحتی توسط پزشک کنترل می شوند. در صورت بروز هر کدام از عوارض بالا نکته مهم حفظ آرامش از سوی شما و اطلاع و ارتباط موثر با پزشک می باشد.

هزینه عمل زیبایی گوش

هزینه عمل اتوپلاستی با توجه به متغیر های مختلفی تعیین می شود. مهمترین فاکتور دستمزد جراح است. بطور طبیعی جراحان متخصص تر و با تجربه تر دستمزد بالاتری خواهند داشت اما این دلیل نمی شود که برای کاهش هزینه ها، عمل را به جراحی با تخصص پایین تر و تجربه کمتر بسپارید. همیشه در نظر داشته باشید اکثر اوقات ارزانترین، گرانترین خواهد بود. در ملینیک اما قیمت عمل جراحی گوش با توجه به حضور جراحان متبحر و متخصص و همچنین کیفیت بالای خدمات زیبایی طوری در نظر گرفته می شود که زیباجویان زیادی قادر به پرداخت هزینه های رایج باشند.

بهترین دکتر و کلینیک عمل گوش

بهترین دکتر و کلینیک عمل گوش

بهترین دکتر برای عمل گوش باید ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد. قبلا در مورد اینکه چطور در جلسه مشاوره بتوانید میزان تبحر و تجربه جراح را بسنجید نکاتی را خدمتتان عرض کردیم اما در اینجا قصد دارم ویژگی های یک پزشک خوب و با تجربه را برایتان لیست کنم:

  • حتما جراحی را به یک پزشک متخصص بسپارید. ممکن است برخی پزشکان عمومی نیز اقدام به انجام عمل گوش کنند
  • جراحان پلاستیک یا جراحان عمومی نیز برای این عمل مناسب هستند. حتما نباید متخصص گوش، حلق و بینی باشند.
  • سعی کنید متوجه شوید که روزانه چندین عمل اتوپلاستی در آن کلینیک انجام می شود. بین جراحی که روزانه چندین عمل انجام می دهد و جراحی که ماهیانه یک یا چند عمل محدود دارد تفاوت زیادی است.
  • از مراجعان قبلی در مورد کیفیت عمل و پشتیبانی بعد از عمل دکتر و کلینیک سوال کنید. شبکه های اجتماعی راه مناسبی برای نیل به این هدف هستند.
  • کامنت های قبلی را در صفحات مختلف اینترنتی در مورد کلینیک و پزشک مورد نظر بخوانید.

از اینکه تا انتهای مقاله با من همراه بودید از شما کمال تشکر را دارم. امیدوارم مطالب موجود در این مقاله باعث شوند تا یک تصمیم کاملا آگاهانه و مبتنی بر اطلاعات صحیح در مورد عمل گوش بگیرید و بتوانید از نتایج رضایت بخش آن در زندگی لذت ببرید.

خوشحال میشویم با طرح سوالات و نظرات خود در قسمت نظردهی پاسخگوی سوالات شما باشیم. پس از شما دعوت میکنم با صرف چند دقیقه، تجربه خود از عمل زیبایی گوش و یا سوال مد نظرتان را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.