جراحی اتوپلاستی، یک روش جراحی زیبایی است که برای اصلاح شکل، اندازه و موقعیت لاله گوش انجام می‌شود. این جراحی معمولا در کودکان خردسال یا بزرگسالان جوان صورت می‌گیرد. در عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش، جراح غضروف لاله گوش را به منظور ایجاد شکل دلخواه، برش می‌دهد. سپس، برش‌ها را بخیه زده تا غضروف در جای خود ثابت شود. در این مقاله قصد داریم آناتومی گوش خارجی را به طور خلاصه بررسی کنیم و نشان دهیم که عمل اتوپلاستی چگونه می تواند شکل و اندازه گوش را بهبود بخشد. پس تا انتهای این مطلب همراه من باشید.

آناتومی گوش خارجی

بخش خارجی گوش یا گوش خارجی یکی از اجزای مهم و قابل مشاهده صورت است که نقش مهمی در زیبایی و تناسبات صورت دارد. برخی افراد به دلایل مختلف از شکل و اندازه گوش خود راضی نیستند و ممکن است از عمل زیبایی گوش (اتوپلاستی) برای تغییر آن استفاده کنند.  آناتومی گوش خارجی شامل دو بخش اصلی است:

پینا یا لاله گوش

پینا بخش قابل مشاهده و محدب گوش خارجی است که از بافت همبند و پوست تشکیل شده است. پینا شامل چندین ناحیه است که هر کدام نام خاصی دارند. برخی از این ناحیه‌ها عبارتند از: هلیکس، آنتی هلیکس، تراگوس، آنتی تراگوس، کانکا و لوبول.

مجرای شنوایی خارجی

در آناتومی گوش خارجی مجرای شنوایی خارجی یک لوله است که از پینا شروع شده و به گوش میانی منتهی می‌شود. مجرای شنوایی خارجی از دو قسمت تشکیل شده است: قسمت همبند و قسمت استخوانی. قسمت همبند در جلو و قسمت استخوانی در عمق قرار دارد. مجرای شنوایی خارجی با مو، پوست و چربی محافظت می‌شود. عمل زیبایی گوش (اتوپلاستی) با هدف تغییر شکل، اندازه یا زاویه پینا انجام می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر آناتومی گوش خارجی به‌خصوص آناتومی پینا می‌پردازیم.

آناتومی پنیا یا لاله گوش

پینا یک ساختار سه بعدی و برجسته دارد که از سطح صورت فاصله می‌گیرد. این ساختار که معمولا زاویه کمی با سطح صورت تشکیل می‌دهد، از لحاظ ساختاری از دو لایه تشکیل شده است.

آناتومی گوش خارجی

پوست یا لایه جلدی

لایه جلدی پینا نازک و الاستیک است و دارای تعداد کمی فولیکول مو، غده عرق و غده چرب است. تعداد غدد چربی و فولیکول‌های این سطح در افراد مختلف متفاوت است. همانطور که زاویه قرار گرفتن پینا روی صورت در افراد مختلف یکسان نیست.

غضروف یا لایه زیرجلدی (ضامن)

لایه زیرجلدی پینا شامل بافت همبند (غضروف) می‌شود که حاوی الاستین، کلاژن و فیبرولاست است. غضروف پینا به صورت چارچوب‌های نامنظم و نامتقارن است که به آن‌ها ترسال‌های پینا گفته می‌شود. ترسال‌های پینا باعث محافظت، حفظ شکل و انعطاف‌پذیری پینا می‌شوند.

در عمل زیبایی گوش (اتوپلاستی)، همه کارها روی بخش‌های مختلف پینا انجام می‌شود. درنتیجه این عمل براساس بررسی آناتومی گوش خارجی، معمولا بر روی بخش‌های همبند (کارتلاژ) گوش خارجی صورت می‌پذیرد. برای این منظور، جراح با استفاده از برش‌های کوچک در پشت گوش یا در زیر لوبول، بافت همبند را بریده، جابجا کرده، خم کرده یا برمی‌دارد. سپس با استفاده از بخیه، پینا را به صورت دائم در شکل و موقعیت جدید ثابت می‌کند.

بررسی آناتومی گوش خارجی نشان می‌دهد که گوشک یا قوزک گوش نام قسمت کوچک و مثلث شکل پینا است که در جلوی مجرای شنوایی خارجی قرار دارد. گوشک سازه‌ای در این بخش از گوش است که صدای وارد شده را به مجرای شنوایی هدایت می‌کند. در بعضی موارد، جراح ممکن است نیاز به تغییر شکل گوشک هم داشته باشد.  در این صورت، بافت همبند را به صورت مورب قطع کرده و با بخیه به شکل مناسب درمی‌آورد. جراح در این عمل جراحی به مجرای شنوایی خارجی گوش دست نمی‌زند و فقط با بخش‌های مختلف پینا سروکار دارد.

تاثیر آناتومی گوش بر تکنیک جراحی

جراحی اتوپلاستی و کوچک کردن گوش ممکن است به دلایل مختلف انجام شود. درواقع مشکلات ظاهری که در پینا دیده می‌شود و نیاز به عمل جراحی دارند مختلف اند. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • گوش‌های بزرگ یا بادام شکل
  • گوش‌های فرو رفته یا کج
  • گوش‌های دور از سر
  • گوش‌های آسیب دیده به علت تصادف یا بیماری
  • نارضایتی از نتایج جراحی قبلی
تاثیر آناتومی گوش بر تکنیک جراحی اتوپلاستی

براساس همین دلایل و نیازهای بیمار، جراحی اتوپلاستی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که جراح بنا به نیاز و شرایط بیمار یکی از آن‌ها را نتخاب می‌کند. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

اتوپلاستی به روش ساده

در این روش، جراح فقط بافت همبند را خم کرده و با بخیه به شکل مناسب درمی‌آورد. این روش برای تصحیح گوش‌های دور از سر مناسب است.

اتوپلاستی به روش کارتلاژ

در این روش، جراح بافت همبند را بریده و قسمت‌های زائد آن را حذف می‌کند. سپس با خم کردن بافت همبند را با خمیدن سپس بخیه زدن به شکل مناسب درمی‌آورد. این روش برای تصحیح گوش‌های بزرگ یا بادام شکل مناسب است.

اتوپلاستی به روش پیرسینگ

در این روش، جراح با استفاده از سوراخ‌کار (پیرس)، قسمت‌های مختلف پینا را به هم متصل می‌کند. این روش برای تصحیح گوش های فرو رفته یا کج مناسب است.

اتوپلاستی به روش تعادل

در این روش، جراح با استفاده از برش‌های کوچک در پشت گوش، بافت همبند را جابجا کرده و به شکل مناسب درمی‌آورد. این روش برای تصحیح گوش‌های آسیب دیده یا نامتقارن مناسب است.

دقت کنید که فرآیند جراحی در روش‌های بالا می‌تواند پیچیدگی‌های بیشتری داشته باشد اما ما آن را ساده‌تر توضیح داده‌ایم تا مشخص شود که باتوجه به آناتومی گوش خارجی، جراحی به چه صورت و در چه بخش‌هایی انجام می‌شود.

تاثیر آناتومی گوش بر عوارض جراحی

دقت داشته باشید که با بررسی‌های انجام شده بر روی آناتومی گوش خارجی،  این عمل یک جراحی ایمن و بسیار کم‌خطر است. چرا که جراحی تنها در بخش‌هایی انجام می‌شود که هیچ ارتباطی با اعصاب شنوایی یا اجزایی که در دریافت امواج صوتی و ارسال آن به گوش داخلی ارتباطی ندارند و تنها بخش ظاهری گوش را شامل می‌شوند.

تاثیر آناتومی گوش بر عوارض جراحی زیبایی گوش

بعضی از عوارض مانند احتمال نامنظمی شکل گوش که در نتیجه بد یا زیاد بریدن، خم کردن، جابجایی و حذف نادرست، بخیه زدن یا فرم دادن غیراصولی و غیرحرفه‌ای به بافت همبند وجود دارد، که ممکن است منجر به نامطابقت، نامتقارنی، پیچیدگی، تورم، زخم یا بادکردگی گوش شود.

این عوارض اما تنها در صورتی ممکن است رخ دهد که جراحی توسط یک تیم متخصص و حرفه‌ای انجام نشود. برای کاهش خطرات و عوارض عمل زیبایی گوش (اتوپلاستی)، لازم است قبل از عمل با جراح مشورت کنید و شرایط سلامتی، تاریخچه پزشکی، داروهای مصرفی، حساسیت‌ها و انتظارات خود را با او در میان بگذارید. همچنین لازم است دستورالعمل‌های جراح را قبل و بعد از عمل به دقت رعایت کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل یا نگرانی با جراح تماس بگیرید.

حالا که تا اینجا همراه من بودید از شما دعوت میکنم با نوشتن نظرات خودتون ما رو از نظر، پیشنهاد و سوالات خودتون آگاه کنید.