برای برخی افرادی که دارای گوش های برجسته هستند انجام عمل اتوپلاستی ضروری به نظر می رسد. برخی والدین هم از سنین خردسالی به فکر انجام این عمل برای کودک دلبندشان هستند. اما در این بین یکی از مهمترین سوالاتی که برای متقاضیان عمل اتوپلاستی بوجود می آید نحوه انجام این عمل است. اینکه مراحل انجام عمل به چه صورت است؟ و آیا اتوپلاستی عمل سختی است یا نه؟ و چندین سوال دیگر. برای پاسخ به این سوالات بر آن شدم تا در این مطلب نحوه انجام عمل زیبایی گوش را بطور کامل خدمت شما عزیزان شرح دهم. پس از شما دعوت می کنم با ادامه این مطلب همراه من باشید.

معرفی کوتاه اتوپلاستی

اتوپلاستی یک عمل زیبایی سرپایی محسوب می شود که بوسیله آن می توان گوش های بزرگ و برجسته فرد را به حالت عادی تغییر شکل داد. این عمل جراحی بصورت سرپایی در کمتر از یک ساعت در مطب پزشک انجام می شود اما برای افرادی که از عمل جراحی واهمه دارند می توان با بیهوشی عمومی در بیمارستان نیز انجام داد. از جمله مهمترین مزایای اتوپلاستی می توان به سرپایی بودن عمل، دوران نقاهت کوتاه، هزینه کم، ایمن بودن و عوارض بسیار کم اشاره کرد.

آناتومی گوش

گوش از سه بخش گوش درونی، گوش میانی و گوش بیرونی تشکیل شده است. گوش داخلی شامل ساختارهای پیچیده شنوایی، تعادل و پردازش صوتی هستند. این بخش مهمترین عضو موثر بر شنوایی و پردازش اطلاعات صوتی و انتقال آن به مغز می باشد. این بخش از گوش شامل رشته های عصبی مختلف و متنوعی است که مورد بحث این مقاله نمی باشند.

گوش میانی شامل یک ساختار مکانیکی فوق العاده دقیق متشکل از سه استخوان بسیار کوچک است. این بخش از گوش درست پشت پرده ی گوش قرار دارد و ارتعاشات روی پرده ی گوش را پس از تقویت به مایع صماخ داخل گوش منتقل می کند. و اما گوش خارجی خود به سه ناحیه مختلف تقسیم می شود. لاله گوش قسمتی از گوش که دیده می شود و بیرونی ترین بخش گوش است، کانال گوش که به کانال شنوایی نیز معروف است و پرده گوش که به آن پرده صماخ نیز گویند.

بررسی آناتومی گوش از منظر عمل اتوپلاستی و کوچک کردن گوش اهمیت زیادی دارد چراکه تمام آنچه از گوش دیده می شود لاله گوش است. این بخش از گوش بافتی غضروفی دارد که توسط پوست احاطه شده است و فاقد رشته های عصبی، عروق و سایر دستگاههای حساس بدن می باشد. وظیفه لاله گوش صرفا هدایت اصوات به کانال شنوایی بوده و نقش کوچکی در شنوایی فرد ایفا می کند اما وجود نقص در ظاهر آن می تواند عیوب ظاهری و زیبایی را برای فرد بوجود آورد. از آنجا که عمل اتوپلاستی یک عمل زیبایی است تمام تغییرات بر روی لاله گوش صورت می گیرند و جراح صرفا با ایجاد برش هایی در پوست و بافت غضروفی لاله گوش باعث تغییر فرم ظاهری آن می شود.

نحوه انجام عمل اتوپلاستی

مراحل انجام عمل

همانطور که قبلا اشاره کردم عمل زیبایی گوش بصورت سرپایی و با بی حسی در مطب انجام می شود. مراحل انجام این عمل بصورت خلاصه و به ترتیب در ادامه لیست شده اند.

  1. ترسیم خطوط راهنما: با توجه به استراتژی و تکنیک مد نظر، جراح اقدام به رسم برخی خطوط راهنمای می کند. این خطوط بعد از تزریق داروی بی حسی که تا حدی گوش را متورم می کند می تواند نقش راهنما را بازی کنند.
  2. تزریق داروی بی حسی: در اولین قدم جراح و یا دستیار او اقدام به تزریق داروی بی حسی به گوش زیباجو می کند. در این مرحله ممکن است بخاطر سوزن بی حسی در چند لحظه احساس درد کنید اما بدون شک مراحل بعدی را اصلا متوجه نخواهید شد و از این به بعد شما آماده ی انجام مراحل مهم تر شده اید.
  3. ایجاد برش جراحی: بعد از تزریق داروی بی حسی نوبت به ایجاد برش جراحی می باشد. غالبا این برش در پشت گوش ایجاد می شود و در مرحله ابتدایی صرفا لایه پوست باز شده و بافت غضروفی به بیرون کشیده می شود.
  4. حذف پوست و غضروف اضافه: در این مرحله نکته مهم این است که جراح علاوه بر پوست اضافه باید غضروف اضافه که عامل اصلی شکل دهی گوش می باشد را نیز حذف کند. مشاهده شده است که برخی جراحان بی تجربه و حتی پزشکان عمومی اقدام به عمل اتوپلاستی می کنند ولی عملا با عدم حذف غضروف اضافه شرایط را برای برگشت عمل طی ماهها و سالهای آینده فراهم می کنند.
  5. بخیه های پلاستیک: جراح و یا دستیار ایشان در این مرحله با ایجاد بخیه های جذبی پلاستیک ناحیه برش خورده را می بندند.
  6. ایجاد پانسمان: پانسمانی متشکل از گاز استریل روی گوش گذاشته می شود که تا 2 روز باید در جای خود باقی بماند.

سوالات متداول

آیا اتوپلاستی عمل سختی است؟

نه اصلا، عمل اتوپلاستی یک عمل سرپایی است که در کمتر از یک ساعت در مطب پزشک با بی حسی انجام می شود و جزء ساده ترین و سبک ترین عمل های جراحی زیبایی محسوب می شود.

آیا احتمال برگشت در عمل اتوپلاستی وجود دارد؟

خیر، با توجه به تکنیکی که جراحان مختلف برای انجام عمل اتوپلاستی استفاده می کنند احتمال برگشت بعد از عمل هم وجود دارد و هم نه. استفاده از تکنیک های قدیمی احتمال برگشت عمل را بالا می برد اما بهترین و بروزترین تکنیک (که مورد استفاده جراحان ملینیک نیز هست) شامل تغییرات گسترده در پوست و غضروف فرد زیباجو می باشد که در این حالت احتمال برگشت بعد از عمل به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.

آیا احتمال آسیب به شنوایی وجود دارد؟

خیر، از آنجا که عمل زیبایی گوش بر روی گوش خارجی انجام می شود احتمال آسیب به شنوایی به هیچ عنوان وجود ندارد.

آیا عمل اتوپلاستی با بیهوشی انجام می شود؟

بطور عمومی عمل اتوپلاستی با بی حسی موضعی در مطب و یا کلینیک انجام می شود اما برای کودکان و بزرگسالانی که از عمل جراحی ترس دارند می توان عمل را با بیهوشی عمومی در بیمارستان انجام داد.

عمل اتوپلاستی چه مدت طول می کشد؟

اتوپلاستی در کمتر از یک ساعت انجام می شود.

محل برش عمل اتوپلاستی از کدام ناحیه است؟

محل برش های اتوپلاستی درست پشت گوش می باشند. برای مواقعی که نیاز است از جلوی گوش برش زده شود این برش ها در بین چین و چروک ها طبیعی داخل گوش ایجاد می شوند.

از چه نوع بخیه هایی در عمل گوش استفاده می شود؟

برای عمل اتوپلاستی گوش از بخیه های قابل جذب استفاده می شود.

آیا جای بخیه ها از بین خواهد رفت؟

جای بخیه ها با کمک پماد های ترمیم کننده پوست بعد از گذشت چند ماه بطور کامل محو خواهند شد.

تکنیک عمل برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است؟

تکنیک انجام عمل اتوپلاستی برای کودکان و بزرگسالان هیچ تفاوتی ندارد.

خلاصه و نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردم همه آنچه در مورد تکنیک عمل اتوپلاستی نیاز است بدانید را خدمت شما عزیزان عرض کنم. با این حال که عمل زیبایی گوش یک جراحی ساده و کوتاه است اما نکات مهمی در تکنیک این جراحی وجود دارند که اگر بدانید می توانید بهترین نتیجه را از عمل جراحی و هزینه ای که می کنید بگیرید. پس از این با اطلاعات بیشتر در جلسه مشاوره می توانید سوالات بهتری از جراح مد نظر خود بپرسید و از تکنیک جراحی ایشان بیشتر بدانید.

در انتهای از شما سروران گرامی دعوت می کنم با ارائه نظرات و پیشنهادات خود ما را در این مسیر همراهی کنید. تیم مشاوران ملینیک با افتخار برای پاسخگویی به تمام سوالات شما عزیزان حاضر است پس بدون درنگ اقدام به نوشتن نظرات خود کنید.