بسیاری از افرادی که تصمیم به انجام عمل زیبایی گوش می گیرند در مورد اینکه قبل از عمل باید چه آزمایشاتی دهند سوال می پرسند. حتما می دانید که یکی از مقدمات قبل از انجام اتوپلاستی و کوچک کردن گوش انجام برخی آزمایش ها قبل از عمل است. این آزمایشات برای چک کردن میزان سلامتی فرد می باشند. چنانچه متقاضی جراحی دارای مشکلات جسمانی و سلامتی باشد، این مشکلات می توانند حین عمل ایجاد دردسر و حتی خطر کنند. پس همه جراحان به این نکته توجه ویژه ای دارند.

برای این منظور جراح ابتدا با ویزیت زیباجو، وضعیت سلامت ظاهری او را بررسی می کند. لازم است تا فرد متقاضی اگر بیماری خاصی دارد یا اگر قبلا تجربه خاصی حین جراحی داشته است در این جلسه با جراح در میان بگذارد. پس از این بررسی جراح در صورت لزوم برخی آزمایش ها را برای زیباجو تجویز می کند. برخی از این آزمایش ها برای حفظ سلامتی فرد، برخی جهت بررسی امکان انجام عمل و برخی هم برای حفظ سلامتی کادر درمان حین جراحی می باشند. در ادامه همه موارد گفته شده به طور دقیق تر شرح داده می شوند.

چه کسانی باید قبل از عمل آزمایش دهند

از آنجا که عمل اتوپلاستی عموماً بصورت سرپایی، بدون بیهوشی و در مدت زمان کم انجام می شود انجام برخی آزمایشات ضرورت زیادی ندارد. البته دو دسته از افراد باید قبل از عمل آزمایش دهند. یک دسته افرادی که دارای بیماری های زمینه ای از جمله دیابت، فشار خون و مشکلات قلبی و تنفسی، فاویسم، تالاسمی و دیابت هستند و یک دسته افرادی که ممکن است دارای بیماری هایی باشند که ممکن است حین عمل برای کادر جراحی خطرآفرین باشد مانند بیماری های ایدز، هپاتیت و غیره.

چه آزمایشاتی قبل از عمل تجویز می شود

آزمایش خون قبل از عمل زیبایی گوش

آزمایش خون قبل از عمل اتوپلاستی

مهمترین و رایج ترین آزمایشی که قبل از عمل اتوپلاستی تجویز می شود آزمایش خون است که باید بصورت ناشتا انجام شود. این آزمایش به منظور بررسی پارامترهایی مانند قند خون، میزان گلبول های سفید و قرمز خون، میزان اکسیژن خون و مقدار فشار خون تجویز می شود. با بررسی این پارامترها جراح می تواند تشخیص دهد که فرد حین جراحی چه وضعیتی خواهد داشت. اگر فرد دارای بیماری هایی مانند فشار خون و دیابت است، تا چه حد این بیماری ها کنترل شده اند؟ آیا حین عمل خطری بیمار را تهدید خواهد کرد یا نه؟ اگر انجام عمل همراه با بیهوشی کامل باشد بررسی این پارامترها حساسیت بیشتری دارند اما در عمل های سرپایی گرچه بی اهمیت نیستند اما میزان اثرگزاری کمتری دارند.

برای افرادی که سابقه فشار خون بالا یا پایین دارند مقدار فشار خون در برگه آزمایش آنها به دقت چک می شود و اگر فشار خون آنها دارای نوسان زیادی باشد عمل جراحی آنها کنسل خواهد شد. چرا که ممکن است وضعیت عمومی آنها حین عمل جراحی تغییرات زیادی داشته باشد که ممکن است این وضعیت از کنترل جراح و کادر درمان خارج شود و سلامتی فرد به خطر بیافتد.

نوار قلب قبل از عمل اتوپلاستی

برای افرادی که دارای بیماری ها قلبی، انسداد عروق و تجربه سکته های قلبی داشته اند تست نوار قلب تجویز می شود. این تست بیشتر برای افراد بالای 40 سال که قرار است بیهوش شوند یا قبلا تجربه بیهوشی سخت داشته اند ضروری است. جراح در این مواقع فرد زیباجو را به یک پزشک متخصص قلب معرفی می کند و ایشان پس از بررسی ها لازم و انجام تست های لازم تاییدیه انجام عمل جراحی بهمراه بیهوشی را صادر می کنند.

آزمایش ایدز، هپاتیت و زگیل تناسلی

با توجه به اینکه کادر جراحی متشکل از جراح و دستیاران او، هنگام عمل از تیغ و لوازم برش دهنده استفاده می کنند ممکن است بصورت اشتباه دست یا نواحی دیگر بدن خودشان نیز حین عمل بریده شود. اگر چنین اتفاقی حین عمل رخ دهد ریسک ابتلا به بیماری هایی که فرد زیباجو از قبل به آنها مبتلا بوده است بالا می رود. پس ضروری است که اگر متقاضی عمل اگر به بیماری هایی مانند ایدز، هپاتیت و زگیل تناسلی مبتلاست از قبل با کادر جراحی در میان بگذارد و یا اگر احتمال ابتلا وجود دارد با انجام آزمایش لازم از صحت آن اطمینان حاصل شود.

آزمایش کرونا قبل از عمل اتوپلاستی گوش

با توجه به فراگیری بیماری های ویروسی مانند کرونا و آنفولانزا در سالهای اخیر اگر فردی احتمال می دهد که به این بیماری ها مبتلا شده است ضرورت دارد که قبل از انجام عمل جراحی گوش نسبت به انجام تست کرونا یا تست آنفولانزا اقدام کند و در صورتی که جواب تست منفی بود می تواند اقدام به جراحی زیبایی گوش یا کوچک کردن گوش کند.

تست کرونا قبل از عمل زیبایی گوش

نکات تکمیلی جهت انجام آزمایش ها

  • بهتر است آزمایش های ذکر شده بروز باشند. یعنی کمتر از یک هفته از انجام آنها گذشته باشد.
  • سعی کنید حدالامکان در مراکز معتبر اقدام به انجام آزمایش کنید.
  • آزمایش خون باید بصورت ناشتا انجام شود به این نکته توجه داشته باشید.
  • بیماری های زمینه ای خود را در جلسه مشاوره و چند روز قبل از جراحی با پزشک خود در میان بگذارید.
  • اگر احتمال می دهید به بیماری هایی مانند ایدز یا هپاتیت مبتلا هستید وظیفه انسانی شماست که به کادر جراحی اطلاع دهید.
  • تجربیات قبلی خود از جراحی و بیهوشی را با پزشک درمیان بگذارید.
  • داروهایی که بطور مداوم مصرف می کنید را با پزشک درمیان بگذارید.
  • انجام آزمایشات جهت حفظ سلامتی شماست و بخاطر هزینه آنها را نادیده نگیرید.

در این مطلب سعی کردم همه نکات در مورد آزمایش هایی که نیاز است قبل از عمل اتوپلاستی انجام دهید را شرح دهم. با توجه به گستردگی موضوع این مقاله به مرور زمان بروزرسانی می شود. به همین جهت از شما خواهش میکنم تجربیات و سوالات خود را در زیر این مطلب برای ما بنویسید. ما با توجه به پیشنهادات شما می توانیم بروزرسانی های بهتری برای این مطلب ارائه دهیم.