آیا می دانستید بهترین سن برای انجام اتوپلاستی یا همان عمل زیبایی گوش، دوران کودکی است؟ بله، بسیاری از متخصصان بر این اعتقادند که اگر این عمل در سنین خردسالی انجام شود می تواند تاثیرات مثبتی بر اعتماد به نفس کودک در طول دوران رشد و پس از آن داشته باشد. در این مقاله قصد دارم در مورد بهترین کاندیدا جهت انجام عمل اتوپلاستی صحبت کنم و از شما دعوت می کنم با مطالعه ادامه این مطلب همراه من باشید.

معرفی کوتاه عمل زیبایی گوش

عمل زیبایی گوش یا به اصطلاح تخصصی “اتوپلاستی” یک عمل جراحی زیبایی جهت تغییر در ظاهر گوش های افرادی می باشد که گوش هایشان در اثر حادثه، ژنتیک و یا هر عامل دیگری دچار نامتقارنی، بیرون زدگی و یا جراحت شده است. اتوپلاستی می تواند گوش ها را از سه جنبه ی زاویه، بزرگی و تقارن دستخوش تغییر کند. این عمل زیبایی در گذشته به حد کافی شناخته شده نبود اما در سالیان اخیر بعلت توجه ویژه ی مردم به همه ابعاد زیبایی چهره، مورد توجه بسیاری از زیباجویان قرار گرفته است.

جراحی زیبایی گوش یک عمل جراحی پلاستیک کوتاه، سرپایی و بدون عوارض و خطرات خاصی است که مزایای زیادی در مقابل معایب کم دارد. از مهمترین مزایای آن می توان به سرپایی بودن، تایم عمل کوتاه، قیمت بصرفه و دوران نقاهت کوتاه اشاره کرد. این عمل برای طیف وسیعی از افراد مناسب بوده و محدودیت های خاصی ندارد. از اینرو در بخش بعدی در مورد شرایط عمومی یک فرد متقاضی اتوپلاستی صحبت خواهم کرد.

شرایط عمومی لازم برای انجام اتوپلاستی

اتوپلاستی عمل ساده ایست که طیف بسیاری از مردم می توانند در صورت نیاز آن را انجام دهند. اما بد نیست شرایط عمومی یک فرد متقاضی این عمل بطور دقیق از چند جنبه مورد بررسی قرار گیرد.

سابقه پزشکی و سبک زندگی متقاضی اتوپلاستی

فردی که متقاضی عمل جراحی زیبایی گوش است باید از قبل در جلسه مشاوره در مورد سابقه پزشکی خود با جراح صحبت کند. قطعا یکی از لازمه های کاندیدای مناسب برای این عمل برخورداری از سلامت جسمی و همچنین آگاهی از سابقه پزشکی و جراحی های قبلی آن فرد خواهد بود. جراح باید نتایج جراحی های احتمالی قبلی شما را بداند و از داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید مطلع باشد. یقین داشته باشید که پنهان کاری در این موارد به ضرر خودتان خواهد بود و بهتر است با تمام دقت در مورد هرآنچه که به سلامت تان مربوط می شود در جلسه مشاوره صحبت کنید حتی با وجود اینکه عمل جراحی تان کنسل شود.

بررسی فیزیکی گوش های فرد متقاضی

در جلسه مشاوره جراح بصورت دقیق آناتومی گوش هایتان را بررسی خواهد کرد. اینکه چه مقدار انحراف و یا جراحت وجود دارد؟ پوست شما در ناحیه گوش سفت است یا شل؟ بافت غضروفی تشکیل دهنده گوش هایتان به چه صورت است؟ و سوالاتی از این دست جهت دستیابی به نتیجه دلخواه تاثیرگزار خواهند بود. هرچند عمل اتوپلاستی و کوچک کردن برای گوش های آسیب دیده هم قابل انجام است ولی اگر گوش ها دچار آسیب دیدگی باشند ممکن است عمل اتوپلاستی با شرایط خاصی انجام شود.

اهداف و انتظارات متقاضی اتوپلاستی

نه فقط برای عمل اتوپلاستی بلکه برای همه عمل های جراحی زیبایی باید فرد متقاضی اهداف و انتظارات معقولانه ای داشته باشد. اگر حس می کنید و یا احساس شود که انتظارات شما بسیار بلندپروازانه و دور از واقعیت است این عمل مناسب شما نخواهد بود. پس دقت کنید در جلسه مشاوره با بررسی دقیق نمونه های انجام شده، اهداف و انتظارات خود را بطور دقیق با جراح مورد بررسی قرار دهید. این نکته را در نظر داشته باشید که حصول نتایج از هر فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود و شما باید انتظارات منطقی نسبت به شرایط خودتان داشته باشید.

جراحی زیبایی گوش در کودکان

سن مناسب برای عمل زیبایی گوش

یکی از مهمترین مزایای اتوپلاستی عدم وجود محدودیت سنی برای انجام آن است. مهم نیست شما چند سال دارید و اگر فکر می کنید ظاهر گوش هایتان نیاز به بهبود دارد در اولین فرصت می توانید اقدام به رزرو وقت مشاوره و سپس عمل کنید. اما برخی توصیه ها در این باب وجود دارد که به بررسی آنها خواهم پرداخت.

جراحی زیبایی گوش در کودکان

آیا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که فکر می کنید عمل جراحی گوش مناسب کودکان نیست؟ اگر جوابتان مثبت است پس این بخش را با دقت بیشتری بخوانید. بسیاری از متخصصان جراحی پلاستیک بر این باورند که بهترین سن برای انجام عمل اتوپلاستی دوران کودکی است. چرا که اگر یک کودک قبل از ورود به مدرسه بتواند مشکل ظاهری گوش هایش را برطرف کند این اتفاق می تواند تاثیر زیادی بر بالا رفتن اعتماد به نفس او بگذارد.

عمل زیبایی گوش برای نوزادان و کودکان از چند جنبه باید مورد بررسی قرار گیرد. اول اینکه باید گوش های کودک به حد کافی رشد کرده باشند تا بتوان اطمینان حاصل کرد که نتایج بعد از عمل دوباره به حالت قبل باز نخواهند گشت. در این مورد پیشنهاد غالب متخصصان این است که بهترین سن بین 5 تا 8 سالگی خواهد بود.

مطلب بعدی این است که تکنیک عمل اتوپلاستی و تجربه جراح برای انجام عمل روی گوش های یک کودک خردسال بسیار حائز اهمیت است. چرا که کودک به طور طبیعی نسبت به عمل جراحی واهمه دارد و اکثر جراحان از بیهوشی عمومی برای انجام جراحی استفاده خواهند کرد و تکنیک جراحی پلاستیک جهت برداشتن پوست و غضروف اضافه در اینجا مهمتر خواهد شد.

نکته بعدی اینکه والدین بعد از عمل باید به دقت مراقب باشند تا کودک دلبندشان با اهمال کاری موجب بروز عوارض و خطراتی نسبت به خود نشود چرا که کودکان اهمیت مراقبت های بعد از عمل را بخوبی درک نمی کنند و ممکن است از این بابت مشکل ساز شوند. پس در اینجا نقش والدین بعد از عمل پر رنگ تر و مهمتر خواهد بود. ایشان باید با دقت بسیار مراقب باشند کودکشان پانسمان روی گوش ها را قبل از موعد برندارد، روی گوش هایش نخوابد و آنها را نخواراند. این نکات ساده ممکن است تاثیر زیادی بر نتایج بگذارند.

عمل اتوپلاستی برای بزرگسالان

عمل اتوپلاستی برای بزرگسالان

اما اگر به هر دلیلی انجام اتوپلاستی تا سنین بزرگسالی به تعویق افتاده است نگران نباشید. شما در هر سنی که باشید می توانید اقدام به انجام آن کنید. از مهمترین نکات انجام عمل در بزرگسالی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افراد بزرگسالی که سیگار و مشروبات الکلی مصرف می کنند باید از قبل از عمل نسبت به ترک موقتی آنها آماده شوند.
  • اینکه مشغله های کاری بزرگسالان ممکن است دلیلی بر تاخیر انجام عمل باشد بر کسی پوشیده نیست.
  • ممکن است یک فرد بزرگسال سالها بخاطر داشتن گوش هایی با ظاهر نامطلوب مورد تمسخر قرار گرفته باشد و چه بهتر بود که در دوران خردسالی والدین او اقدام به انجام اتوپلاستی می کردند.

چه کسانی نباید عمل اتوپلاستی انجام دهند

افراد کمی هستند که انجام اتوپلاستی به کل برای آنها ممنوع می شود. از آنجا که یکی از شروط اولیه برای انجام اتوپلاستی داشتن سلامت جسمانی است لذا انجام عمل اتوپلاستی برای بیماران خاص با شرایط ویژه قابل انجام است. برخی از افرادی که دارای بیماری های خاص هستند ممکن از از انجام اتوپلاستی منع شوند. از جمله افرادی که به بیماری هایی نظیر خود ایمنی، قند و فشار خون، بیماری های مرتبط با انعقاد خون، کم خونی و … هستند کاندیدای خوبی برای عمل اتوپلاستی نخواهند بود.

خلاصه و نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردم در مورد بهترین کاندیدا برای انجام عمل زیبایی گوش نکات مهمی را خدمت تان عرض کنم. بطور خلاصه آموختیم که طیف وسیعی از افراد می توانند این عمل جراحی را انجام دهند و بهترین زمان برای انجام آن دوران خردسالی بین 5 تا 8 سالگی می باشد. اما افراد بزرگسال نیز برای انجام آن محدودیت خاصی ندارند. تنها کسانی که دارای بیماری های خاص هستند باید با نظر پزشک اقدام به عمل جراحی کنند.

از اینکه تا انتها همراه من بودید سپاسگزارم. از شما دعوت میکنم اگر سوال خاص یا تجربه خاصی در این زمینه داشته اید با ما در قسمت نظرات مطرح کنید. برای ما باعث افتخار خواهد بود که بتوانیم پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشیم. بدرود