اتوپلاستی یا عمل زیبایی گوش، یک روش جراحی است که با استفاده از آن می توان شکل، اندازه و موقعیت گوش ها را تغییر داد. این عمل معمولا برای کسانی که از شکل گوش‌های خود راضی نیستند، انجام می‌شود و می‌تواند به بهبود اعتماد به نفس فرد کمک کند. اما آیا همه بیماران می‌توانند این عمل را انجام دهند؟ در این مقاله به بررسی شرایط و محدودیت‌های عمل زیبایی گوش برای برخی از بیماران خاص می‌پردازیم.

احتمال خطر جراحی برای بیماران خاص

جراحی یک عمل پزشکی است که برای درمان یا اصلاح یک بیماری یا نقص انجام می شود. جراحی می تواند شامل برش بافت، برداشتن بافت (اندام) یا ترمیم بافت (اندام) باشد. این عمل ممکن است برای بیماران خاص مضر باشد زیرا ممکن است خطر عوارض جراحی را افزایش دهد. عوارض جراحی معمولا شامل عفونت، خونریزی، آسیب به بافت یا اندام و واکنش آلرژیک به داروهای بیهوشی می‌شود. البته در برخی موارد، ممکن است بتوان جراحی را برای بیماران خاص انجام داد. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد که بیماری زمینه‌ای بیمار تحت کنترل باشد یا  اینکه بیمار داروهای خاصی را قبل یا بعد از جراحی مصرف کند.

در صورتی که فرد مبتلا به یک بیماری خاص است، باید قبل از تصمیم گیری در مورد انجام جراحی با پزشک خود مشورت کند. پزشک می تواند خطرات و مزایای جراحی را برای فرد ارزیابی کند و تصمیم بگیرد که آیا جراحی برای فرد مناسب است یا خیر. اکنون با اطلاع از اینکه چه نوع درمان و جراحی‌هایی می‌تواند برای بیماران خاص مضرر باشد، بهتر می‌توانیم به بررسی عمل زیبایی گوش برای بیماران خاص و خطراتی که ممکن است برای آن‌ها همراه داشته باشد بپردازیم.

بررسی بیماری ها قبل از عمل اتوپلاستی

بیماری های خود ایمنی

عمل اتوپلاستی برای بیماران خودایمنی

بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید، سندروم سوگرن و اسکلرودرمی‌می توانند باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شوند. همین موضوع خطر عفونت و عوارض جراحی را افزایش می‌دهد. دلیل آن این است که سیستم ایمنی آنها به جای حفاظت از بدن، به آن حمله می‌کند و باعث التهاب و آسیب به بافت‌های سالم می‌شود. در نتیجه، عمل جراحی گوش ممکن است باعث تشدید علائم و عفونت در ناحیه عمل شود. بنابراین، پزشک قبل از تصمیم گیری برای عمل، باید وضعیت سلامت و فعال بودن بیمار را بررسی کند.

بیماری های قلبی

بیماری‌های قلبی مانند نارسایی قلبی، آریتمی قلبی، فشار خون بالا و .. ممکن است خطر عوارض قلبی در حین جراحی را افزایش دهند. اگر عمل اتوپلاستی تحت بیهوشی کامل اجرا شود می‌تواند باعث اختلال در عملکرد قلب و ریه شود. بنابراین، قبل از عمل، لازم است بیمار که وضعیت قلب و ریه خود را با آزمایشات لازم چک کرده و با پزشک مشورت کرده باشد.

بیماری های تنفسی

انجام عمل اتوپلاستی برای بیماران تنفسی

بیماری‌های تنفسی مانند آسم و برونشیت نیز می‌توانند خطر مشکلات تنفسی در حین جراحی را افزایش دهند. در مورد این بیماران هم لازم است که حتما شرایط بیماری و سلامت دستگاه تنفس آن‌ها پیش از عمل بررسی شود.

بیماری های خونی

بیماری‌های خونی مانند کم خونی و اختلالات انعقادی خطر خونریزی در حین جراحی را افزایش می‌دهند. بنابراین کسانی که به کم خونی یا کاهش سطح هیموگلوبین در خون مبتلا هستند، نیز باید با احتیاط به فکر عمل زیبایی گوش باشند و قبل از عمل، سطح هیموگلوبین خود را چک کرده و در صورت نیاز، از مکمل‌های آهن استفاده کرده و یا تجهیزات و ملزومات تزریق خون برای آن‌ها در نظر گرفته شود. همچنین کم‌خونی در این بیماران منجر به کاهش سطح اکسیژن در خون شده و ممکن است باعث اختلال در ترمیم زخم‌های جراحی شود.

بیماری های سرطانی

بیماری‌های سرطانی می‌توانند خطر عفونت و عوارض جراحی را افزایش دهند. کسانی که به سرطان مبتلا هستند یا در حال درمان سرطان هستند، نیز نباید درمورد انجام عمل زیبایی گوش عجله کنند. زیرا سرطان باعث کاهش سیستم ایمنی شده و خطر عفونت بعد از جراحی را افزایش می‌دهد. همچنین، در صورت استفاده از شیمی درمانی یا پرتودرمانی، ممکن است بافت‌های گوش آسیب ببینند و عمل جراحی را دشوار کند. بنابراین، پزشک باید نظر خود را در مورد مناسب بودن عمل زیبایی گوش در این بیمارن، پس از بررسی دقیق وضعیت آن‌ها اعلام کند.

فاویسم، تالاسمی، هپاتیت، ایدز

این دسته از بیماران نیز به دلیل وجود بیماری های ژنتیکی یا عفونی خاص، نیاز به مراقبت های ویژه دارند. قبل از عمل باید با پزشک مشورت کنند و در صورت تأیید، داروهای مناسب را مصرف کنند. همچنین باید از رعایت اصول بهداشت و استریل بودن وسایل جراحی مطمئن شوند.

قند خون، دیابت و فشار خون

انجام عمل اتوپلاستی برای بیماران قندی ودیابتی

این بیماران نسبت به سایرین حساس تر هستند و در صورت عدم کنترل وضعیت‌شان، در معرض خطر عفونت، خون ریزی، التهاب و زخم شدن در ناحیه عمل هستند. به همین دلیل، قبل از عمل، باید قطعا قند خون و فشار خون خود را کنترل کرده و با پزشک مشورت کرده باشند. همچنین، در دوران نقاهت، باید به دقت رژیم غذایی و مصرف داروهای خود را رعایت کرده و نشانه‌های احتمال عفونت را پایش کنند.

غلظت و مشکل انعقاد خون

 برخی از بیماران به دلیل مصرف داروهای ضد انعقاد خون، یا به دلیل وجود اختلالات ژنتیکی در سیستم انعقاد خون، دچار غلظت یا رقیق شدگی خون هستند. این بیماران نیز باید قبل از عمل، با پزشک مشورت کرده و در صورت لزوم، داروهای خود را قطع کنند یا تغییر دهند. زیرا غلظت یا رقیق شدگی خون می تواند باعث خطرات جدی مانند لخته شدن خون، سکته قلبی، سکته مغزی، خون ریزی زیاد و … شود.

بنابر آنچه گفته شد:

امکان انجام اتوپلاستی برای بیماران خاص

چه بیمارانی می توانند اتوپلاستی انجام دهند

در صورتی که فرد مبتلا به یکی از بیماری‌های ذکر شده باشد، پزشک قبل از انجام جراحی زیبایی گوش، وضعیت او را ارزیابی می‌کند. در صورتی که بیماری فرد تحت کنترل باشد و خطر عوارض جراحی را افزایش ندهد، این فرد کاندیدای انجام اتوپلاستی است و پزشک می‌تواند عمل جراحی را برای ایشان انجام دهد.

چه بیمارانی نمی توانند اتوپلاستی انجام دهند

در صورتی که فرد مبتلا به یکی از بیماری‌های ذکر شده باشد و بیماری او تحت کنترل نباشد، یا اگر بیماری او خطر عوارض جراحی را افزایش دهد، پزشک عمل زیبایی گوش را برای او انجام نمی‌دهد.

شرایط انجام اتوپلاستی برای بیماران خاص

در صورتی که پزشک تشخیص دهد که عمل زیبایی گوش برای بیماران خاص قابل انجام است، ممکن است شرایط خاصی را برای انجام عمل تعیین کند. این شرایط عبارتند از:

آزمایش قبل از اتوپلاستی برای بیماران خاص
  • کنترل بیماری تحت نظر پزشک
  • انجام آزمایش های خون و آزمایشات دیگر برای بررسی سلامت فرد
  • دریافت واکسن های لازم

البته درمورد این بیماران اغلب مراقبت‌های بعد از عمل نیز اهمیت زیادی خواهد داشت. درنتیجه مراقبت‌های بعد از عمل زیبایی گوش برای بیماران خاص نیز شرایط متفاوتی دارد که پزشک درمورد آن اطلاع‌رسانی لازم را می‌کند.

نتیجه گیری

به طور کلی، عمل اتوپلاستی گوش یک عمل ساده و کم خطر است که در صورت رعایت شرایط لازم، می‌تواند نتایج مطلوب و ثابت را به همراه داشته باشد. اما برخی از بیماران خاص به دلیل وجود مشکلات سلامتی خاص، نیاز به مشورت و مراقبت بیشتر دارند. در این مقاله به بررسی عوارض و خطرات عمل زیبایی گوش برای بیماران خاص پرداختیم. اگر شما نیز جزو این دسته از بیماران هستید، حتما قبل از تصمیم‌گیری برای عمل زیبایی گوش، با پزشک خود صحبت و نکات مهم را با وی مطرح کنید.