عمل جراحی گوش یک نوع عمل زیبایی است که به منظور ایجاد تغییر در گوش‌های افرادی که به دلایل مختلف گوش‌هایشان دچار بیرون زدگی یا جراحت است انجام می‌شود. این عمل با اینکه در دسته‌ی عمل‌های جراحی سرپایی قرار می‌گیرد، اما باز هم نیاز به یک‌سری اطلاعات مراقبتی دارد. مهم‌ترین سوالی که ممکن است برای افراد پیش بیاید این است که بهترین کاندیدا برای عمل جراحی گوش چه کسانی هستند؟ و حداقل سنی که افراد باید داشته باشند تا بتوانند این عمل جراحی را انجام بدهند چه سنی است؟ در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا عمل اتوپلاستی برای نوزادان، کودکان و نوجوانان مناسب است؟ و چرا بهتر است این عمل را در سنین پایین‌تر انجام دهیم.

عمل اتوپلاستی گوش برای نوزادان

اغلب پزشکان توصیه می‌کنند برای انجام عمل جراحی زیبایی گوش، کودک باید حداقل 5 سال سن داشته باشد. در نتیجه با توجه به اینکه نوزادان در این رنج سنی قرار نمی‌گیرند، ما نمی‌توانیم این عمل را برایشان انجام دهیم. یکی از دلایل این امر این است که رشد نوزاد هنوز کامل نشده و به واسطه شرایط جسمی که دارد، نمی‌تواند مقاومت لازم برای بعد از انجام عمل جراحی را داشته باشد.

دلیل دیگری که نمی‌توان برای نوزادان عمل اتوپلاستی را انجام داد، این است که هنوز رشد گوش‌های آن‌ها کامل نشده و حتی اگر جراحی هم انجام شود، تاثیر لازم بر روش فرم گوش آنها گذاشته نمی‌شود. باتوجه به نکات گفته شده می‌توان گفت که نوزادان جزو کاندیدای عمل اتوپلاستی نیستند و بهترین سن برای انجام عمل زیبایی گوش 5 سال به بالا است.

عمل زیبایی گوش برای کودکان

اولین سوالی که در ذهن بوجود می آید این است که چرا عمل اتوپلاستی را باید برای کودکان بالای 5 سال انجام داد؟ دلایل زیادی وجود دارد که در ادامه مورد بررسی قرار می­دهیم.

1. رشد بدنی:

به‌ صورت کلی می‌توان گفت که کودکان بالای 5 سال، رشد بدنی‌شان برای انجام عمل اتوپلاستی کامل شده است. از طرفی از آنجایی که گوش انسان بسیار سریع‎تر از سایر اندام‌های بدن رشد می‌کند، در یک کودک 5 ساله تقریبا تا 80 درصد اندازه گوش‌ها مشخص شده است. باتوجه به این نکته، ما می‌توانیم این اطمینان را داشته باشیم که بعد از انجام عمل جراحی، مشکلی برای آن‌ها پیش نمی‌آید و گوش‌ها بیشتر از این مقدار رشد نخواهند کرد. در نتیجه هیچ تاثیر منفی روی نتیجه عمل نخواهد گذاشت.

2. رشد روانشناختی:

مطالعات زیادی نشان داده است که کودکان در 5 سالگی به ظاهر خودشان تا حد بسیار زیادی آگاه هستند. یعنی اگر به آینه نگاه کنند، متوجه برجستگی غیرعادی گوش خود می‌شوند و یا اگر هر عیبی در صورتشان وجود داشته باشد، آن را درک می‌کنند و ممکن است خودشان را با دیگران مقایسه کنند. به همین دلیل بهتر است ترمیم گوش برجسته را قبل از آنکه کودک بیش از اندازه به ظاهر خود حساس و آگاه شود انجام دهیم.

3. رشد اجتماعی:

مهم‎ترین موردی که می‌توان در این لیست به آن اشاره کرد، رشد اجتماعی است. در این سن معمولا کودکان وارد مهدکودک و پیش دبستانی می‎شوند و می‎توان گفت برای اولین بار در اجتماعی بزرگتر از خانواده و فامیل قرار می‎گیرند. در این سن معمولا بچه‌ها شروع به اذیت کردن و دست انداختن همدیگر می‌کنند و ممکن است به صورت ناخودآگاه حرف‌هایی بزنند که تاثیر بسیار بدی روی کودکی که مشکل ظاهری دارد بگذارد. همین قضیه ممکن است روی رشد و پیشرفت اجتماعی کودک هم تاثیر منفی بگذارد. به این صورت که تمایل نداشته باشد در جامعه، و به صورت کلی در هیچ جمعی، حضور پیدا کند و به مرور باعث منزوی شدن کودک شود.

به همین دلیل معمولا والدین سعی می‌کنند در این سن، و پیش از اینکه کودک بخواهد وارد اجتماع شود، این عمل جراحی را انجام دهند تا از بسیاری از تمسخرها و آسیب‌های احتمالی در آینده جلوگیری کنند.

4. بلوغ عاطفی:

در دوران نقاهت عمل اتوپلاستی نیاز است گوش‌های فرد تا یک ماه پس از انجام جراحی بسته باشد. دو هفته به مدت 24 ساعته و دو هفته شب‌ها، گوش‌ها باید با هدبند مخصوص اتوپلاستی بسته شوند.

باتوجه به این نکته، افرادی که جراحی انجام می‌دهند نباید به گوش‌های خود دست بزنند. معمولا کودکان در این سن درک نسبتا خوبی به اطرافشان پیدا کرده‌اند و متوجه می‌شوند چه کاری را باید انجام دهند و چه کاری را نباید انجام دهند. به همین دلیل آگاهی بیشتری نسبت به شرایط خود و همچنین روند بهبودی دارند و می‌توانند بایدها و نبایدهایی که برایشان در این زمینه تعریف می‌شود را متوجه شوند.

جمع بندی و نتیجه گیری

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ما در این مقاله به ذکر یک‌سری از تحقیقات و بدیهیات پرداختیم. شما برای اینکه ببینید کودک­تان آمادگی این را دارد که عمل زیبایی گوش را انجام دهد یا نه، نیاز به مشاوره با یک پزشک متخصص دارید. برای این کار می‌توانید با مراجعه به ما و انجام مشاوره رایگان توسط متخصصان جراح پلاستیک، به این نتیجه برسید که کودک شما توانایی انجام عمل اتوپلاستی را دارد یا خیر.