قصد دارید عمل بلفاروپلاستی انجام بدین اما نگران عوارض اون هستین؟ حتما برخی دوستان هم به شما گفتن که عمل زیبایی پلک خطرناکِ، درسته؟ خب در این مقاله قصد دارم در مورد همه این موضوعات صحبت کنم. هر عارضه ای که در موردش شنیدین و یا نشنیدین رو در این مطلب معرفی و مورد بررسی قرار میدم پس معطل نکنید با ادامه مطلب همراه من باشین.

معرفی کوتاه جراحی زیبایی پلک

یکی از عوارض پیر شدن در زندگی از بین رفتن جوانی و شادابی پوست است، بطوریکه پوست روی پلک که از نازک ترین و ظریف ترین قسمت های بدن می باشد، بیشتر از سایر قسمت ها دچار عارضه ی پیرشدن می شود. شل شدن پوست، آویزان شدن، تجمع چربی زیر پلک و حتی افتادگی پلک از جمله دلایلی هستند که شما را مجبور به انجام عمل زیبایی پلک یا همان بلفاروپلاستی می کنند. این عمل یکی از کم عارضه ترین و کم خطرترین عمل های جراحی زیبایی در جهان به شمار می رود اما بطور طبیعی و معمول به مانند همه عمل های جراحی برخی از عوارض را شامل می شود. در بخش بعدی برخی از مهمترین عوارض بلفاروپلاستی را یک به یک مورد بررسی قرار می دهم.

عوارض عمومی بلفاروپلاستی

1. درد، کبودی و تورم اولیه

ورم پلک ها بعد از عمل بلفاروپلاستی

بسیاری می پرسند که آیا عمل بلفاروپلاستی درد دارد؟ در پاسخ باید گفت که کبودی، ورم روی پلک ها و احساس درد از طبیعی ترین عارضه های یک عمل جراحی به شمار می آیند و نمی توان انتظار داشت که زیر تیغ جراحی قرار بگیریم و این عوارض را مشاهده نکنیم. معمولا جراح با تجویز داروهای مسکن و پمادهای ترمیم کننده پوست سعی بر کنترل این عوارض خواهد داشت و شدت این عوارض بطور معمول در کمتر از یک هفته فروکش می کند اما اگر احساس کردید که میزان درد روز به روز رو به افزایش است حتما باید جراح خود را در جریان قرار دهید. همچنین برای کاهش احتمال بروز کبودی بعد از عمل بلفاروپلاستی بهتر است از دو هفته قبل از عمل تا دو هفته بعد از عمل از خوردن داروها و مواد غذایی رقیق کننده خون خودداری کنید.

2. حساسیت به نور خورشید

هرچند در عمل بلفاروپلاستی دستگاههای مرتبط با بینایی دستخوش تغییرات قرار نمی گیرند اما به سبب نزدیکی محل عمل با قرنیه و تخمک چشم، حساسیت به نور خورشید یکی از عوارض مرسوم در این عمل بشمار می رود. از اینرو توصیه می شود تا یک ماه بعد از عمل زیر نور مستقیم خورشید از عینک آفتابی با فریم بزرگ استفاده شود حتی برخی از جراحان توصیه می کنند این کار را تا یکسال نیز ادامه دهید.

3. احساس بی حسی طولانی مدت

هر جای بدن که داروی بی حسی تزریق کنند ممکن است تا مدت ها آثار بی حسی در آن نقطه باقی بماند. در مورد عمل بلفاروپلاستی هم به همین صورت است. ممکن است آثار داروی بی حسی تا مدت ها روی پلک های شما باقی بماند. برخی افراد وقتی بعد از چند روز متوجه این مطلب می شوند سریعا نگران می شوند اما عده ای که قبلا تجربه عمل جراحی دارند طبیعی بودن این مورد را کاملا درک می کنند.

4. باقی ماندن جای بخیه ها

ترمیم کننده رژوواسیل در عمل افتادگی پلک

بعضی اوقات پیش می آید که بعلت عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل، استفاده نکردن از پماد ترمیم کننده، عدم شستشوی روزانه و عدم رعایت بهداشت، جای زخم و بخیه ها و حتی دانه هایی بیرون زده روی پلک ها باقی بماند. در این گونه موارد نگران نباشید چرا که روش های مختلفی برای از بین بردن جای بخیه های بلفاروپلاستی وجود دارند اما علاوه بر این می توانید با انجام ترمیم عمل پلک به راحتی آن قسمت را بازیابی کنید. ذکر این نکته ضروری است که جراحان با تجربه محل برش های روی پلک را از میان چین های طبیعی روی پوست انتخاب می کنند تا حتی در صورت باقی ماندن جای بخیه ها، این آثار در میان چین و چروک های طبیعی روی پلک محو شوند.

5. خشکی و آب ریزش چشم

خشک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی

خشکی چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی نیز یکی دیگر از عوارض موقت بعد از عمل است. طبیعی است که پس از عمل بلفاروپلاستی چشم ها کمی حساس شده و دچار آب ریزش شوند. در روزهای ابتدایی اگر به چشم های خود استراحت کافی ندهید و مدام از نمایشگر های دیجیتال استفاده کنید قطعا دچار خشکی، سوزش و آب ریزش چشم می شوید اما در این مورد هم نگرانی خاصی وجود ندارد چرا که با استفاده از قطره اشک مصنوعی می توان تا حد زیادی خشکی چشم را کنترل کرد. لازم به ذکر است که این خشکی و آب ریزش آسیبی به عملکرد بینایی شما نخواهد زد و کاملا گذرا و موقتی است.

6. احتمال تار بینی موقتی

تاری دید و دوبینی بعد از عمل بلفاروپلاستی

تاری دید و دوبینی از عوارض موقت بعد از بلفاروپلاستی هستند. تورم، خشکی چشم، سوزش و آبریزش چشم همگی می توانند منجر به ایجاد تاربینی در روزهای ابتدایی بعد از عمل شوند. این تاربینی خیلی زود از بین می رود و نباید بابت آن نگران شوید. توصیه اکثر جراحان این است که پس از اتمام عمل تا 48 ساعت از انجام رانندگی خودداری کنید چرا که ممکن است تاربینی ایجاد شده بعد از عمل هنگام رانندگی ایجاد دردسر کند.

7. احتمال بروز عفونت روی پلک ها

علائم عفونت بعد از عمل بلفاروپلاستی

رعایت مراقبت ها و بهداشت ناحیه جراحی شده تا حد زیادی برای جلوگیری از ایجاد عفونت بعد از عمل بلفاروپلاستی است. برای جلوگیری از عفونت جراح به شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. همچنین استفاده از پمادهای ضد عفونت نیز کمک کننده خواهند بود. برخی افراد هم می توانند با شستشوی مرتب و روزانه ناحیه جراحی از بروز عفونت کاملا جلوگیری کنند. دقت داشته باشید که اگر بنا شد ناحیه عمل را شستشو دهید در دو روز اول با سرم شستشو و بعد از آن می توانید با آب ولرم و صابون این کار را انجام دهید همچنین باید مراقب کشیده شدن بخیه ها نیز باشید.

8. عدم قرینگی چشم ها بعد از عمل

هیچ وقت جراحی را به پزشکان بدون تخصص و بی تجربه نسپارید. یکی از عوارض این کار عدم قرینگی چشم ها بعد از عمل می باشد. پس برای انتخاب جراح خود وقت کافی گذاشته و با اطمینان خاطر پای به اتاق عمل بگذارید. در برخی موارد نیز با کوچک شدن چشم ها بعد از عمل بلفاروپلاستی مواجه می شویم. بهتر است بدانید که این عارضه نیز موقت بوده و خطر خاصی متوجه زیباجو نخواهد شد.

9. احتمال خون ریزی از محل بخیه ها

خونریزی بعد از بلفاروپلاستی

خونریزی بعد از عمل بلفاروپلاستی هم یکی از عوارض طبیعی بعد از عمل است. اگر قبل و یا بعد از عمل از داروهای رقیق کننده خون و همچنین مواد غذایی مانند سیر استفاده کرده باشید احتمال خون ریزی از محل بخیه ها بالا می رود. این عارضه نیز موقت خواهد بود و جای نگرانی نخواهد داشت.

10. احتمال بروز مشکلاتی هنگام بستن چشم ها

ممکن است بعد از عمل برای باز و بسته کردن چشم ها دچار مشکل شوید. این امر به دلیل تورم و همچنین دردی که دارید خواهد بود. به مرور بعد از گذشت چند روز اوضاع به روال سابق بر می گردد نگران نباشید.

11. هماتوم بعد از عمل بلفاروپلاستی

هماتوم بعد از عمل بلفاروپلاستی

هماتوم به تجمع خون زیر پوست گفته می شود. از آنجا که در جراحی بلفاروپلاستی هنگام برش پوست، برخی رگ ها و مویرگ ها نیز بریده می شوند ممکن است شاهد هماتوم باشیم. تشکیل هماتوم بعد از بلفاروپلاستی به ندت اتفاق می افتد اما خطرناک نیست. هماتوم تشکیل شده بعد از چند روز از بین می رود اما اگر احساس کردید شدت آن در حال بیشتر شدن است حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

12. گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی

گوشت اضافه بعد از عمل بلفاروپلاستی

احتمال تشکیل گوشت اضافه بعد از عمل بلفاروپلاستی بسیار کم است اما از آنجا که در برخی افراد مشاهده می شود جزء عوارض این عمل محسوب می شود. این عارضه خطر خاصی ندارد و اغلب بعد از گذشت چندین ماه خود به خود از بین می رود اما روش های درمان سریع تری مثل لیزر درمانی و جراحی و استفاده از پماد های موضعی برای آن وجود دارد.

13. خارش چشم ها بعد از بلفاروپلاستی

پس از انجام جراحی بلفاروپلاستی، زیباجویان ممکن است در معرض خارش خفیف تا شدید قرار بگیرند. این علائم با قرمزی، سوزش و حس مداوم برای خاراندن ناحیه آسیب دیده همراه هستند. خارش چشم ها بعد از عمل بلفاروپلاستی احتمال دارد یک روز تا چند روز پس از جراحی در یک یا هر دو پلک ادامه داشته باشد. خارش، اگرچه ممکن است برای زیباجو آزاردهنده باشد اما در این مواقع صبوری، تحمل و آرامش زیباجو بسیار مهم است. زیرا در این مرحله نباید پلک‌ها را بخارانید یا مالش دهید. این اقدام می‌تواند منجر به افزایش عفونت در ناحیه جراحی شود و زمان فرآیند بهبودی را افزایش دهد.

چگونه از بروز عوارض جلوگیری کنیم؟

وقتی انتخاب می کنید که زیر تیغ جراحی قرار بگیرید باید از قبل خودتان را برای دست و پنجه کردن با بخش زیادی از عوارض ذکر شده در قسمت قبل آماده کنید. هیچ جراحی نمی تواند از بروز بخش عمده ای از این عوارض جلوگیری کند اما با رعایت مراقبت های بعد از عمل پلک می توانید تا حد زیادی از شدت عوارض کاسته و مدت زمان درگیر بودن با آنها را کاهش دهید. همچنین رعایت مراقبت ها می تواند باعث بالاتر رفتن کیفیت نتیجه بعد از عمل شود پس نکات تجویز شده توسط پزشک برای روزهای بعد از عمل را با دقت تمام جدی بگیرید.

عوارض و خطرات عمل بلفاروپلاستی

آیا عمل بلفاروپلاستی خطرناک است؟

برخی تصور می کنند که این عمل تاثیر منفی بر بینایی دارد اما در بخش قبل متوجه شدید که علی رغم اینکه بروز بیش از 10 مورد عارضه برای عمل بلفاروپلاستی محتمل است اما هیچ کدام از آنها نمی توانند خطر جدی و جبران ناپذیری برای شما بوجود آورند. در نتیجه عمل بلفاروپلاستی هیچ تاثیری بر بینایی ندارد و به جرأت می توان گفت که عمل زیبایی پلک هیچ خطر قابل ذکری ندارد و اگر توسط یک جراح کاربلد انجام شود یکی از ساده ترین و بی دردسرترین عمل های زیبایی در سراسر جهان خواهد بود.

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مقاله در مورد انواع عوارض محتمل برای عمل بلفاروپلاستی صحبت کردیم. اگر بخش های قبل را نخوانده اید خدمتتان عرض میکنم که عوارضی مانند درد، تورم، کبودی، سوزش و خشکی چشم، تاربینی و حتی آبریزش چشم بعد از عمل کاملا طبیعی و موقت هستند. بهترین راه برای کاهش شدت عوارض ذکر شده رعایت مراقبت های بعد از عمل می باشد و همچنین ذکر شد که عمل بلفاروپلاستی کاملا بی خطر بوده و در صورتی که یک جراح با تجربه و متخصص انتخاب کنید می توانید با خیال راحت پا به اتاق عمل بگذارید.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه من بودید از شما کمال تشکر را دارم و مثل همیشه از شما سروران گرامی دعوت میکنم تا نظرات، پیشنهادات، سوالات و تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید. بخش دیدگاهها منتظر دریافت نظرات شما است پس هرچه سریع تر دست به کار شوید.