وقتی صحبت از عمل زیبایی پلک به میان می آید ناخودآگاه ذهن همه به باقی ماندن جای بخیه ها بعد از عمل فکر می کند. تقریبا همه افرادی که قصد انجام این عمل را دارند در مورد ماندن رد بخیه ها سوال می پرسند. این مهمترین دغدغه متقاضیان بلفاروپلاستی است. از آنجا که چشم مهمترین عضو روی صورت یک فرد است و همه مخاطبان در نگاه اول چشمان او را خواهند دید پس دغدغه ی باقی ماندن جای بخیه ها روی پلک نگرانی مهمی است. از اینرو در این مقاله قصد دارم در مورد این موضوع توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهم. در ادامه همه عواملی که بر از بین رفتن جای بخیه ها در عمل بلفاروپلاستی تاثیرگزار هستند را خدمت شما معرفی خواهم کرد. پس لطفا تا انتهای مطلب همراه من باشید.

اکثر افراد فکر می کنند که تنها عامل تاثیرگزار بر ماندگاری جای بخیه ها در عمل بلفاروپلاستی، پزشک یا جراح است. از اینرو به اولین چیزی که فکر می کنند پیدا کردن یک جراح خوب است تا بخیه ها را طوری کوک بزند که جای بخیه ها نماند. این چیزی است که در جلسه مشاوره از جراح می خواهند. “جناب آقای دکتر آیا جای بخیه ها می ماند؟” یا “فلان دکتر خوب است چون پلک های خواهرم را عمل کرده و جای بخیه ها نمانده اند”. حتی بعضی اوقات کار به شکایت هم می کشد. اما بهتر است بدانید که مهارت جراح یکی از عوامل تاثیرگزار است. عوامل مهم دیگری نظیر، متابولیسم بدن، جنس بخیه ها، نوع بخیه ها، مراقبت های بعد از عمل، رژیم غذایی و ترمیم کننده ها تاثیر به مراتب بیشتری دارند که در ادامه هرکدام را به تفکیک بررسی خواهم کرد

تاثیر متابولیسم بدن

تاثیر متابولیسم بدن بر جای بخیه بلفاروپلاستی

ساده ترین عامل تاثیرگزار که همه می دانند اما بخاطر سادگی آن را نادیده می گیرند، تاثیر متابولیسم یا خصوصیات بدنی هر فرد است. حتما شنیده اید که بعضی افراد خوش زخم هستند و به محض اینکه جایی از بدن شان زخم شود به سرعت ترمیم می شود و بعضی افراد سالها جای زخم ها روی بدن شان باقی می ماند. این یک تعریف ساده از تاثیر متابولیسم بدن است که عامه مردم از آن استفاده می کنند. حال شما می توانید با مراجعه به سرنوشت زخم هایی که در بدن تان داشته اید متوجه شوید که بدن شما خوش زخم است یا بد زخم. اگر قبلا زخم ها در بدن شما با سرعت خوبی ترمیم می شدند می توان انتظار داشت که جای بخیه های بلفاروپلاستی نیز با سرعت خوبی ترمیم شود. اما این تنها عامل نیست و باید با کمک عوامل دیگر به این روند سرعت بخشید.

تاثیر تکنیک جراحی

تاثیر جراح خوب بر باقی ماندن جای بخیه عمل افتادگی پلک

تجربه ثابت کرده است که تکنیک جراحی، نوع برش، نوع اندازه گیری و تکنیک بخیه زدن بر سرعت از بین رفتن رد بخیه ها اثرگزار است. به مرور زمان جراحان، با تجربه ای که کسب می کنند نوع برش های ظریف و بخیه های ظریف را یاد می گیرند. برش بهتر مساوی است با ورم کمتر و احتمال گوشت اضافه کمتر. همینطور تکنیک بخیه زدن هم در این مورد مهم است. به همین دلیل همه افراد به دنبال جراح ماهر و باتجربه تری هستند. اما باز باید در نظر داشته باشید که این تنها عامل اثرگزار نیست.

تاثیر جنس بخیه ها

تاثیر جنس بخیه بر رد بخیه عمل پلک

برای عمل بلفاروپلاستی معمولا از بخیه های کشیدنی استفاده می شود. این نوع بخیه ها ظریف تر از بخیه های جذبی هستند و متعاقبا مراقبت از آنها در مقابل پاره شدن سخت تر است. اما در مقابل، بخیه های کشیدنی واکنش کمتری با بدن خواهند داشت و احتمال ماندن جای بخیه را کمتر می کنند. جنس و برند بخیه ها نیز عامل اثرگزاری است اما در این مورد نمی توان از دکتر یا مرکز جراحی انتظار خاصی داشت چراکه این عامل به سیاست های واردات کالا و علی الخصوص تحریم ها بستگی دارد.

تاثیر مراقبت های بعد از عمل

شاید مهمترین عامل برای از بین رفتن جای بخیه های عمل بلفاروپلاستی کیفیت مراقبت های بعد از عمل باشد. اینکه چقدر این مراقبت ها را جدی بگیرید به خودتان بستگی دارد اما قطعا بر روی نتیجه نهایی و محو شدن رد بخیه ها اثر مستقیم دارد. بعنوان مثال اگر کمپرس سرد را در 2 روز اول جدی نگیرید یا در روزهای ابتدایی بعد از عمل از موبایل، تلویزیون و لپ تاپ استفاده کنید یا مداوم در زیر نور آفتاب قرار بگیرید، در این صورت پلک های شما ورم زیادی خواهند کرد که ممکن است منجر به پاره شدن بخیه ها شود و در نتیجه احتمال باقی ماندن جای زخم بیشتر می شود. برای مطالعه بیشتر در مورد مراقبت های بعد از عمل زیبایی پلک مقاله کاملی نوشته ایم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

تاثیر رژیم غذایی بعد از عمل

تاثیر تغذیه مناسب بر رد بخیه عمل بلفاروپلاستی

احتمالا کسانی که بعد از عمل به دیدار شما می آیند با خودشان کمپوت آناناس و یا میوه های تازه خواهند آورد چرا که کیفیت تغذیه بعد از عمل بلفاروپلاستی عامل مهمی در از بین رفتن جای بخیه های بعد از عمل است. استفاده از میوه های تازه، مواد غذایی که سرعت ترمیم زخم در بدن را افزایش میدهند، ویتامین C و E و A، استفاده از مایعات فراوان و هیدراته نگه داشتن بدن، استفاده از آب کرفس و آب هویج، آناناس، موز و مواد حاوی پروتئین تاثیر زیادی در از بین رفتن رد بخیه ها دارند.

تاثیر ترمیم کننده ها

ترمیم کننده رژوواسیل در عمل افتادگی پلک

با کمک همه عوامل ذکر شده می توان تا حد خوبی به روند ترمیم زخم در بدن کمک کرد اما استفاده از ترمیم کننده های باکیفیت خارجی می تواند یک سلاح برنده برای از بین بردن جای بخیه ها باشد. برای این منظور همه جراحان در نسخه داروهای شما یک یا چند مورد ترمیم کننده خوب معرفی می کنند. شاید بهترین ترمیم کننده ای که در حال حاضر در بازار ایران وجود دارد ژل ترمیم کننده استراتامد است. نمونه های ایرانی ارزان ترند اما اثرگزاری کمتری دارند. اگر ژل استراتامد پیدا نشد می توانید از ژل رژوواسیل استفاده کنید. معمولا نحوه استفاده از ترمیم کننده ها بدین صورت است که از فردای روز عمل هر روز 2 تا 3 مرتبه یک لایه نازک آن را باید روی خط بخیه بکشید. این کار را بهتر است به مدت 3 تا 6 ماه تکرار کنید تا رد بخیه ها به خوبی محو شوند.

جمع بندی نهایی

شاید کمتر جراحی این موضوع را صادقانه به شما بگوید اما بهتر است بدانید که رد بخیه ها هیچ وقت بطور کامل از روی بدن پاک نخواهند شد. اما به مرور زمان و با کمک عوامل ذکر شده به قدری کمرنگ و محو می شوند که کسی متوجه وجود آن نخواهد شد. مگر اینکه کسی از فاصله خیلی نزدیک روی پلک های شما متمرکز شود تا بتواند رد بخیه ها را ببیند. اگر کسی از دوستان یا آشنایانتان در سالیان گذشته جراحی بلفاروپلاستی داشته است می توانید با مشاهده دقیق پلک های ایشان متوجه این موضوع شوید.

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد. اگر چنین است لطفا با نوشتن نظر، پیشنهاد و یا سوالات خود از ما حمایت کنید. اگر فکر می کنید این مقاله برای کسی از دوستان شما مفید است لطفا لینک مقاله را برای او بفرستید. از اینکه تا انتهای مطلب همراه من بودید از شما سپاسگزارم.