تقریبا تمام جامعه پزشکی بر این اصل اعتقاد دارند که نیمی از موفقیت و حصول نتایج عالی بعد از هر عمل جراحی در گرو رعایت مراقبت های بعد از عمل می باشد. عمل زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی نیز از این امر مستثنی نخواهد بود. به همین جهت امروز قصد دارم در مورد انواع مراقبت های بعد از عمل پلک توضیحات جامع و مانعی خدمتتان ارائه دهم. پس با ادامه این مطلب همراه من باشید.

استراحت و فعالیت های بعد از عمل

از آنجا که عمل پلک یک عمل سرپایی با بی حسی موضعی است بلافاصله بعد از عمل به منزل مراجعه خواهید کرد. جراح دستورالعمل های لازم برای مراقبت های بعد از عمل را برایتان تشریح خواهد کرد و ممکن است تا یک ماه بعد از عمل نیاز باشد طی چند جلسه توسط جراح چکاپ شوید. این ویزیت و چکاپ بعد از عمل بلفاروپلاستی می تواند بصورت ویزیت حضوری یا آنلاین باشد اما لازم است که نکات زیر را در نظر بگیرید.

  1. حین عمل، برای مراجعه به منزل و تا 24 ساعت بعد از عمل یک نفر همراه کنار خود داشته باشید. این نکته برای کسانی که از سایر شهر ها برای عمل به تهران می آیند اهمیت بیشتری دارد. و البته کسانی که تنها زندگی میکنند.
  2. نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل بلفاروپلاستی بدین صورت است که تا 48 ساعت بعد از عمل هنگام خوابیدن از 2 بالش زیر سرتان استفاده کنید تا مقداری سرتان بالاتر از بدن قرار بگیرد و بصورت طاق باز به پشت بخوابید.
  3. تا یک الی دو هفته بعد از عمل از انجام کارهای سنگین، بلند کردن اجسام سنگین و انجام حرکات ورزشی خودداری کنید. در این روزها می توانید پیاده روی کنید. نکات پیرامون ورزش بعد از عمل بلفاروپلاستی را می توانید از این مقاله مطالعه کنید.
  4. اگر در حالت درازکش هستید و قصد برخاستن دارید، به یکباره از جا بلند نشوید. سعی کنید ابتدا یک دقیقه بنشینید و سپس از جا برخیزید. و اگر در حالت ایستاده هستید و احساس سرگیجه داشتید به سرعت دراز بکشید.
  5. تا یک هفته از انجام فعالیت هایی که فشار زیادی به چشمان وارد می کنند خودداری کنید. مطالعه زیاد، تماشای تلویزیون، استفاده از کامپیوتر و موبایل بعد از عمل بلفاروپلاستی باعث خشکی چشم ها می شود.
  6. تا یک ماه در محیط بیرون، زیر آفتاب و هنگام وزش باد از عینک دودی با فریم بزرگ استفاده کنید. و تا می توانید اجازه ندهید جای برش های جراحی در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.
  7. در طول روز به طور متناوب به چشم هایتان استراحت دهید. سعی کنید هرچند ساعت یکبار، دقایقی چشمانتان را بسته و چرت بزنید.
  8. تا حداقل دو هفته از خم شدن، بلند کردن اجسام سنگین، خندیدن، گریه کردن، صحبت زیاد و تمام فعالیت هایی که منجر به افزایش فشار خون می شود خودداری کنید.
  9. تا 2 روز بعد از عمل از رانندگی خودداری کنید.

نحوه مراقبت از ناحیه جراحی

برای اینکه ناحیه برش خورده روی پلک هایتان به سرعت ترمیم شود بخیه هایی روی آن زده خواهد شد. بهترین زمان برای کشیدن بخیه های بلفاروپلاستی بین 1 تا 2 هفته بعد از عمل است. معمولا برای کشیدن بخیه ها لازم است 7 تا 10 روز بعد از عمل به مطب پزشک مراجعه کنید چرا که برای عمل بلفاروپلاستی استفاده از بخیه های قابل جذب توصیه نمی شود. از اینرو لازم است تا نکات زیر را در نظر بگیرید تا ترمیم این ناحیه با سرعت و کیفیت بهتری انجام شود. همچنین بسیاری افراد در مورد باقی ماندن رد بخیه ها بعد از عمل بلفاروپلاستی دغدغه دارند. برای رفع این نگرانی هم توصیه های زیر کمک کننده هستند

  1. داروهای مسکن و آنتی بیوتیک را طبق دستور پزشک مصرف کنید تا از بروز عفونت و درد در این ناحیه جلوگیری شود.
  2. جهت رفع تورم و کبودی از کمپرس یخ بر روی پلک هایتان استفاده کنید. در روزهای ابتدایی برای این منظور کمی احتیاط کنید.
  3. از پمادهای جنتامایسین یا موپیروسین طبق دستور پزشک برای تعویض پانسمان روی بخیه های بلفاروپلاستی استفاده کنید.
  4. از تماس با محل بخیه ها، ماساژ پلک ها و خارش آنها تا یک ماه خودداری کنید. نحوه صحیح ماساژ پلک ها بعد از بلفاروپلاستی که از ماه دوم باید انجام دهید را از پزشک خود بپرسید.
  5. استفاده از قطره اشک مصنوعی برای جلوگیری از خشکی چشم در روزهای ابتدایی بعد از عمل توصیه شده است. در صورت نیاز جراح دستورالعمل آن را برایتان تجویز خواهد کرد.
  6. رژیم غذایی ترمیم کننده زخم حاوی ویتامین E را در برنامه غذایی تان قرار دهید.
  7. با نظر جراح پس از چند روز می توانید استحمام کنید. هنگام استحمام و شستشو با ناحیه جراحی شده با ملایمت تماس داشته باشید. نحوه صحیح حمام رفتن بعد از عمل بلفاروپلاستی در این مقاله توضیح داده شده است.
  8. نحوه آرایش چشم ها بعد از بلفاروپلاستی اهمیت زیادی دارد. بطور خلاصه بعد از 10 روز می توانید چشمان خود را آرایش کنید.

تغذیه صحیح بعد از عمل پلک

داشتن یک رژیم غذایی صحیح بعد از عمل جراحی بلفاروپلاستی می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. بخشی از نکات به جهت سرعت دادن به بهبود زخم ناشی از جراحی و بخشی به جهت جلوگیری از بروز عوارض پس از عمل بلفاروپلاستی می باشند. پس نکات لیست شده در زیر را در نظر داشته باشید.

تغذیه صحیح بعد از عمل پلک
  • بلافاصله بعد از عمل از غذاهای نرم و آبکی استفاده کنید.
  • رژیم غذایی حاوی پروتئین داشته باشید.
  • مصرف مایعات زیاد بعد از عمل توصیه شده است. بهتر است بدن هیدراته باشد تا بهبودی زخم ها تسریع شود.
  • در هفته اول مصرف سبزیجات تازه و میوه ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارند بپرهیزید.
  • حداقل تا 2 هفته از مصرف نوشیدنی های حاوی الکل خودداری کنید.
  • از خوردن مواد غذایی رقیق کننده خون مانند سیر خودداری کنید.
  • مصرف نمک را به حداقل برسانید چرا که باعث افزایش فشار خون می شود.
  • غذاهای حاوی فیبر و ویتامین را در رژیم غذای خود قرار دهید.
  • از مصرف فست فود و غذاهای سرخ کردنی به میزان زیاد بپرهیزید.
  • سعی کنید غذاهای سنگین مانند انواع کباب ها را نخورید تا از بروز یبوست جلوگیری شود.
  • مصرف سیگار و دخانیات را تا 2 هفته به تعویق بیاندازید.

داروهای مجاز بعد از عمل

مصرف داروها بعد از عمل جزء نکات مهم محسوب می شود. اگر داروهای خاصی مصرف می کنید از قبل جراح را در جریان قرار دهید اما اگر نه، فقط کافیست نکات زیر را لحاظ کنید.

  • در روزهای ابتدایی برای کنترل درد می توانید از مسکن هایی استفاده کنید. در این مورد از جراح خود دستورالعمل بگیرید.
  • استفاده از داروهای آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت ضروری می باشد.
  • اگر احساس کردید چشم هایتان دچار خشکی شده اند می توانید هر 6 ساعت از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید.
  • استفاده از کرم ها و پمادهای ترمیم کننده زخم برای بهبود زخم جراحی لازم است. برخی استفاده از ژل آلوئه ورا را نیز برای این منظور توصیه کرده اند. بهتر است در این مورد با جراح خود هماهنگ باشید.
  • از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، بروفین و غیره پرهیز کنید.

بازگشت به فعالیت های روزمره

بسیاری افراد در مورد بازگشت به محل کار و انجام فعالیت های روزمره بعد از عمل بلفاروپلاستی سوال دارند. با رعایت نکات ذکر شده در قسمت های قبل به احتمال فراوان روند بهبودی در بدن شما تسریع شده و می توانید به انجام امور روزمره خود بپردازید. در نظر داشته باشید که داشتن استراحت کافی می تواند کمک شایانی به شما بکند اما در صورتی که شغل شما مستلزم انجام حرکات فیزیکی سخت و خاص نیست می توانید از هفته دوم به محل کار خود برگردید. و همچنین از 2 ماه بعد از عمل می توانید به انجام ورزش دلخواه خود بپردازید.

در این مقاله سعی کردم هر آنچه در مورد مراقبت های بعد از عمل پلک نیاز است بدانید را برایتان شرح دهم. نکاتی در مورد روند بهبودی زخم جراحی، استراحت، فعالیت های بدنی، تغذیه و داروهای مجاز گفته شد که امیدوارم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. در انتها از شما دعوت می کنم تجربیات، نظرات و سوالات خودتان را از قسمت دیدگاهها با ما در میان بگذارید.