بلفاروپلاستی یک عمل جراحی زیبایی است که در آن اضافه پوست و چربی اطراف چشم ها برداشته می‌شود. این عمل می‌تواند باعث بهبود ظاهر و بینایی شما شود. اما بعد از انجام این عمل، باید به نکات مراقبتی خاصی توجه کنید تا بهبودی سریع و موثر داشته باشید. در این مقاله، به برخی از کارها و فعالیت های مجاز بعد از عمل بلفاروپلاستی می پردازیم.

بازگشت به محل کار

بازگشت به محل کار بعد از عمل بلفاروپلاستی

مدت زمان لازم برای بازگشت به محل کار پس از عمل بلفاروپلاستی به نوع شغل شما، میزان فعالیت بدنی مورد نیازتان در کار و شدت تورم و کبودی چشم‌های شما بستگی دارد. به طور کلی، افراد می توانند طی کمتر از یک هفته (3 تا 7 روز) پس از عمل به سر کار خود بازگردند و فعالیت‌های خود را از سر بگیرند. در صورت داشتن شغلی که نیاز به فعالیت بدنی زیادی دارد، ممکن است لازم باشد تا 1 تا 2 هفته از کار خود دور باشید. همچنین اگر شغل شما نیاز به استفاده زیاد از چشم‌ها دارد، مثل کار با کامپیوتر، ممکن است نیاز به مرخصی طولانی تر داشته باشید.

برهمین اساس، پس از عمل، پزشک شما را راهنمایی خواهد کرد که چقدر مرخصی نیاز دارید و چه زمانی می‌توانید به کار خود بازگردید. . در این مدت، می‌توانید از مرخصی استعلاجی، مرخصی تشویقی یا مرخصی بدون حقوق استفاده کنید.

مراقبت های ضروری بعد از عمل

رعایت مراقبت های بعد از عمل بلفاروپلاستی
  1. در روزهای اول پس از عمل، باید استراحت کافی داشته باشید و از فعالیت‌های سنگین و پرفشار اجتناب کنید.
  2. بهتر است هنگام خواب سر خود را بالاتر از قلب نگه دارید تا تورم و خونریزی کمتر شود.
  3. همچنین، باید از قطره و پماد چشم استفاده و پانسمان‌های خود را به موقع عوض کنید.
  4. در صورت لزوم، می‌توانید از داروهای ضد درد استفاده کنید.
  5. از نور خورشید و صفحات نورانی فاصله بگیرید و حتماً عینک آفتابی بزنید.
  6. در حین شستشو، از آب گرم و صابون استفاده نکنید و فقط با آب سرد و پنبه تمیز، چشم‌های خود را پاک کنید.
  7. در حد امکان، خود را از استرس و عصبانیت دور نگه دارید و سعی کنید خوشحال باشید.
  8. نسبت به رعایت فعالیت‌های غیر مجاز و فعالیت‌های مجاز بعد از عمل بلفاروپلاستی که پزشک خاطرنشان می‌کند نیز دقیق باشید.

فعالیت ‌های روزمره بعد از بلفاروپلاستی

در روزهای ابتدایی بعد از عمل بلفاروپلاستی، بهتر است از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین خودداری کنید. برخی از فعالیت ‌های مجاز بعد از عمل بلفاروپلاستی که در روزهای ابتدایی بعد از عمل می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

اجتناب از کار سنگین بعد از عمل بلفاروپلاستی

راه رفتن و پیاده‌روی آرام

راه رفتن و پیاده‌روی آرام از جمله فعالیت‌های سبکی هستند که بعد از بلفاروپلاستی مجاز هستند. این فعالیت‌ها به شما کمک می‌کنند تا از خوابیدن بیش از حد خودداری کنید و عضلات خود را فعال نگه دارید. البته باید توجه داشته باشید که از انجام فعالیت‌های سنگین مانند دویدن یا ورزش‌های هوازی خودداری کنید.

مطالعه

مطالعه نیز از جمله فعالیت‌های سبکی است که بعد از بلفاروپلاستی مجاز است. البته باید توجه داشته باشید که از مطالعه طولانی مدت خودداری کنید و در صورت احساس خستگی، به استراحت بپردازید.

مطالعه بعد از عمل بلفاروپلاستی

تماشای تلویزیون و فیلم

تماشای تلویزیون و فیلم بعد از 2 روز نیز از جمله فعالیت‌های سبکی است که بعد از بلفاروپلاستی مجاز است. البته باید توجه داشته باشید که از تماشای تلویزیون و فیلم در نور کم خودداری کنید و در صورت احساس خستگی، به استراحت بپردازید.

تماشای تلویزیون بعد از عمل بلفاروپلاستی

بنابراین می‌توانید تا بهبود کامل زخم و ترمیم بافت‌ها، ضمن استراحت و دوری از فعالیت‌های سنگین، زمان خود را با این فعالیت‌ های مجاز بعد از عمل بلفاروپلاستی بگذرانید.

فعالیت های ممنوع

بعد از عمل، باید فعالیت‌های سنگین و پرفشار را کامل متوقف کنید. مثلا وزنه برداری، دویدن، پرش، خم شدن و تکان دادن سر در دسته کارهای پرخطر و فعالیت‌ های غیرمجاز بعد از عمل بلفاروپلاستی قرار می‌گیرند. همچنین، نباید چشم‌های خود را ماساژ داده یا بخارانید. برخی از فعالیت‌های روزانه که باید از انجام آنها خودداری کنید عبارتند از:

  • خم شدن یا بلند کردن اجسام سنگین
  • انجام فعالیت‌های ورزشی
  • استفاده از لنزهای تماسی
  • شستن صورت با آب داغ
  • استفاده از لوازم آرایشی در اطراف چشم
اجتناب از کار پرخطر بعد از عمل بلفاروپلاستی

بنابراین ورزش‌هایی مانند شنا، مکان‌هایی مانند سونا، حتی پیاده‌روی طولانی و سریع نیز در بین محدودیت‌های بعد از بلفاروپلاستی قرار می‌گیرند. دقت داشته باشید که این محدودیت‌ها بنا به توصیه پزشک نهایتا تا ۴ هفته ادامه خواهد داشت. بنابراین بهتر است این مدت زمان نه‌چندان طولانی را با دقت و توجه زیاد سپری کرده و در پرهیز از فعالیت‌های پرخطر دقیق باشید.

به طور کلی، با رعایت مراقبت‌های لازم بعد از عمل بلفاروپلاستی و رعایت نکات مهم درباره فعالیت های مجاز بعد از عمل بلفاروپلاستی می‌توانید روند بهبودی خود را تسریع و از بروز عوارض احتمالی جلوگیری کنید. از شما دعوت میکنم از بخش دیدگاهها نظرات، سوالات و تجربیات خود را برای ما بنویسید. نظرات شما برای ما بسیار با ارزش هستند و همه آنها را با دقت خواهیم خواند.