بلفاروپلاستی یکی از عمل‌های زیبایی پرطرفدار است که باعث رفع چین و چروک پلک‌ها و جوان سازی چهره می‌شود. اما بعد از این عمل، باید به مراقبت‌های لازم توجه کرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. یکی از مراقبت های مهم بعد از عمل بلفاروپلاستی در دوران نقاهت، ورزش است. در این مقاله به سوالات رایج درباره ورزش بعد از عمل بلفاروپلاستی پاسخ می‌دهیم.

چرا ورزش نکنیم؟

چرا بعد از بلفاروپلاستی نباید ورزش کنیم

انجام ورزش‌های سنگین که باعث افزایش فشار خون و تپش قلب می‌شوند، بعد از عمل بلفاروپلاستی منع شده‌اند. زیرا ممکن است با مشکلاتی که ایجاد می‌کنند نتیجه عمل را تحت تاثیر قرار دهند و روند بهبودی را کند کنند. در بیان دقیق‌تر، درصورت انجام ورزش‌های سنگین بعد از بلفاروپلاستی، ممکن است مشکلات زیر ایجاد شود:

  1. خونریزی: ورزش‌های سنگین می‌تواند منجر به افزایش فشار خون و ضربان قلب شود. این امر باعث افزایش خطر خونریزی در محل جراحی خواهد شد.
  2. تورم و کبودی: ورزش‌های سنگین می‌تواند باعث افزایش تورم و کبودی در ناحیه پلک شود. این امر ناراحتی و درد را به همراه داشته و روند بهبودی را کند می‌کند.
  3. عفونت: ورزش سنگین می‌تواند باعث افزایش خطر عفونت در محل جراحی شود. این امر باعث ایجاد درد، قرمزی و تب خواهد شد.
  4. تاخیر در بهبودی: انجام حرکات ورزشی می‌تواند روند بهبودی را کُند کند. این امر می‌تواند باعث شود که زمان بیشتری طول بکشد تا تورم و کبودی کاهش یابد و نتیجه نهایی عمل مشخص شود.

پزشک شما معمولا توصیه می‌کند که از انجام ورزش‌های سنگین به مدت حداقل یک هفته بعد از جراحی بلفاروپلاستی خودداری کنید. در این مدت، باید از انجام فعالیت‌هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین، دویدن، شنا و ورزش‌های تماسی اجتناب کنید.

از کی می توان ورزش کرد؟

پیاده روی و دویدن بعد از بلفاروپلاستی

به طور کلی، پس از عمل بلفاروپلاستی، باید حداقل دو هفته از ورزش‌های سنگین خودداری کرد. البته این مدت ممکن است به شرایط هر فرد و نظر پزشک بستگی داشته باشد. پس از دو هفته می‌توانید به تدریج و با مشورت پزشک خود ورزش‌های سبک را شروع کنید. اما تا چهار هفته بعد از عمل نباید ورزش‌های شدید و ضربه ای را انجام دهید.

مدت زمان محدودیت ورزش بعد از عمل بلفاروپلاستی به شدت عمل و نوع ورزش بستگی دارد. به طور کلی، توصیه می شود که از انجام ورزش های سنگین به مدت حداقل یک ماه پس از عمل خودداری کنید. در این مدت باید از انجام فعالیت هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین، دویدن، شنا و ورزش های تماسی خودداری کنید.

چه ورزش هایی را می توان انجام داد؟

در دوران نقاهت بعد از عمل بلفاروپلاستی می توانید ورزش‌های سبک و کم فشار را انجام دهید. برخی از ورزش‌های مناسب عبارتند از:

  1. پیاده روی: پیاده روی یک ورزش عالی برای بهبود گردش خون و کاهش تورم است.
  2. یوگا: یوگا می‌تواند به بهبود انعطاف پذیری و کاهش استرس کمک کند.
  3. تمرینات کششی: تمرینات کششی می‌تواند به بهبود دامنه حرکتی و کاهش درد کمک کند.
یوگا بعد از بلفاروپلاستی

ورزش‌های سبک و آرام که فشار خون را زیاد نمی‌کنند، مانند پیاده روی پس از دو هفته قابل انجام هستند. البته باید به حالت بدن خود توجه کنید و در صورت وجود حساسیت، درد، تورم یا کبودی فوراً ورزش را قطع و با پزشک خود مشورت کنید. همچنین حین ورزش بعد از عمل بلفاروپلاستی باید از تماس مستقیم نور آفتاب با پلک‌ها جلوگیری کرده و در صورت لزوم از کلاه نقابدار و عینک آفتابی استفاده کنید.

نکات مهم و تکمیلی

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به حفظ سلامتی و تناسب اندام خود اهمیت بسیاری می‌دهند، ممکن است نگران محدودیت‌های ورزشی بعد از عمل بلفاروپلاستی باشید و اینکه چگونه می‌توانید ورزش کنید. البته ورزش یکی از عوامل مؤثر در بهبود روند نقاهت و جلوگیری از عوارض است. اما باید به نکات مهم ذکر شده توجه کنید تا ورزش شما به جای فایده، مضر نباشد.

  • مهمترین نکته حین ورزش (حتی ورزش های سبک) بعد از بلفاروپلاستی محافظت از پلک‌ها است.
  • پس از عمل بلفاروپلاستی، پلک‌های شما حساس‌تر هستند و نباید به آن‌ها فشار یا ضربه وارد کنید.
  • در صورت خستگی چشم‌ها حین یا بعد از ورزش، ماسک یا کمپرس سرد استفاده کنید.
  • ضمن اینکه حتما به تدریج، شدت و مدت زمان ورزش خود را افزایش دهید.

امیدورام این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. از اینکه تا انتها همراه من بودید از شما سپاسگزارم. همانطور که می دانید نوشتن نظرات شما برای ما خیلی مهم است. نظرات ارزشمند شما باعث می شوند تا با انرژی بیشتری مقالات بهتری را تولید کنیم. ما تمام مقالات شما را با دقت زیادی می خوانیم و در صورت نیاز بهترین پاسخ ها را برای شما خواهیم نوشت. پس همین الان سوالات، پیشنهادات و یا تجربیات خود را برای ما بنویسید.