بلفاروپلاستی یک عمل زیبایی است که در آن از بین بردن چربی و پوست اضافه اطراف چشم‌ها، باعث بهبود ظاهر و جوان سازی صورت می‌شود. این عمل می‌تواند به حذف پف چشم‌ها، کشیدگی پلک‌ها و رفع چین و چروک‌های اطراف چشم ها کمک کند. اما بعضی از افراد پس از انجام بلفاروپلاستی با مشکل گوشت اضافه روی خط بخیه ها روبرو می‌شوند. در این مقاله قصد دارم در مورد علت، پیشگیری و درمان گوشت اضافه بعد از عمل بلفاروپلاستی توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهم پس تا انتها همراه من باشید.

گوشت اضافه بلفاروپلاستی چیست

گوشت اضافه روی خط بخیه پلک یا هایپرتروفیک اسکار (Hypertrophic Scar) که به آن کلوئید نیز گویند، یک نوع جای بخیه است که در آن بافت فیبروز (Fibrous Tissue) پلک به صورت غیر طبیعی رشد می‌کند و باعث تورم، قرمزی، درد و خارش محل عمل می‌شود. در واقع گوشت اضافه یا زائده پوستی، یک برآمدگی کوچک و نرم است که در محل برش یا بخیه جراحی ایجاد می‌شود. این عارضه که یکی از عوارض عمل بلفاروپلاستی است می‌تواند در هر قسمتی از بدن که جراحی انجام شده است، ایجاد شود، از جمله پلک‌ها. این جای بخیه معمولا در حدود چند هفته پس از عمل ظاهر می‌شود و ممکن است با گذشت زمان (چند ماه) کمرنگ‌تر شود. این جای بخیه فقط به سطح پوست محدود است و به بافت‌های عمق تر فرو نمی‌رود.

علت تشکیل گوشت اضافه

علت دقیق تشکیل گوشت اضافه بعد از عمل بلفاروپلاستی هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما عوامل مختلفی در آن نقش دارند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تاثیر نحوه بخیه زدن بر تشکیل گوشت اضافه بعد از عمل بلفاروپلاستی
  1. التهاب: التهاب یک واکنش طبیعی بدن به آسیب است. التهاب در محل برش یا بخیه می‌تواند منجر به تشکیل گوشت اضافه شود.
  2. تجمع کلاژن: کلاژن یک پروتئین ساختاری است که به استحکام پوست کمک می‌کند. تجمع کلاژن در محل برش یا بخیه می ‌تواند منجر به تشکیل گوشت اضافه شود.
  3. عوامل ژنتیکی: برخی افراد بیشتر از دیگران مستعد تشکیل گوشت اضافه هستند. درواقع برخی از افراد به دلیل وجود ژن‌های خاص، مستعد تولید کلاژن بیش از حد هستند. این افراد معمولا پوست‌های تیره تر، قرمز یا صورتی دارند و در نژاد‌های آسیایی، آفریقایی یا لاتین‌ بوده‌اند. در اصطلاح عامیه به این افراد بدزخم می‌گوییم.
  4. تکنیک بخیه زدن: اگر بخیه با دقت و ظرافت زده نشود، منجر به التهابات شدیدتر و تولید کلاژن زیادتر خواهد شد. وقتی زخم به‌خوبی بخیه می‌شود روند بهبودی بافت‌ها نیز سرعت پیدا کرده و احتمال ایجاد گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی کاهش خواهد یافت.
  5. عفونت زخم: عفونت زخم می‌تواند باعث افزایش التهاب، تورم و درد شود و بهبود زخم را کُند کند. عفونت زخم ممکن است ناشی از عدم رعایت بهداشت، استفاده از مواد ضد عفونی کننده نامناسب یا وجود باکتری‌های مقاوم باشد.
  6. واکنش به مواد خارجی: برخی از افراد ممکن است به مواد خارجی که در عمل بلفاروپلاست استفاده می‌شود، حساسیت داشته باشند. این مواد می توانند شامل نخ بخیه، چسب، پانسمان یا داروهای موضعی باشند. واکنش به این مواد معمولا باعث التهاب شدید، خارش، سوزش و تولید گرانولوم شود.
  7. عوامل فردی: برخی از عوامل فردی که ممکن است در تشکیل گرانولوم‌ها یا گوشت اضافه پس از عمل بلفاروپلاستی تاثیر داشته باشند، عبارتند از: سن، جنس، سابقه پزشکی، سطح استرس، سبک زندگی، تغذیه و رژیم درمانی.

در توضیح دقیق باید گفت، گوشت اضافه که روی خط بخیه‌های عمل بلفاروپلاستی تشکیل می‌شود، در واقع نتیجه یک واکنش التهابی است. وقتی پزشک با استفاده از قیچی یا لیزر، پوست و چربی اضافه را بریده و بخیه می‌زند، بافت‌های زخم شده به دنبال ترمیم شدن هستند. پس از این فرآیند، سلول‌های خون ساز، کلاژن و فیبرین به منطقه زخم شده جذب و باعث تورم، قرمزی و درد می‌شوند. در بعضی از موارد، تولید کلاژن و فیبرین بیش از حد است و باعث می‌شود که بافت جدید که تشکیل شده، حجیم و برآمده باشد. این بافت جدید را گرانولوم یا همان گوشت اضافه می‌گویند که به صورت گوشت قرمز رنگ و نامنظم روی خط بخیه دیده می‌شود.

عوامل موثر بر تشکیل گوشت اضافه

عوامل موثر بر تشکیل گوشت اضافه بعد از عمل بلفاروپلاستی

برخی عوامل می توانند خطر تشکیل گوشت اضافه بعد از عمل بلفاروپلاستی را افزایش دهند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سن: افراد مسن بیشتر از افراد جوان در معرض خطر تشکیل گوشت اضافه هستند.
  • سابقه خانوادگی: افراد با سابقه خانوادگی تشکیل گوشت اضافه در محل زخم و آسیب پوستی بیشتر از دیگران در معرض خطر این عارضه هستند. (این موضوع به عامل ژنتیک مربوط می‌شود.)
  • نوع برش: برش‌ها یا استفاده از روش‌های جراحی نامناسب می‌تواند خطر تشکیل گوشت اضافه را افزایش دهد.

البته باید اضافه کرد که تعداد محدودی از افراد ممکن است بعد از بلفاروپلاستی با مشکل تشکیل گوشت اضافه در ناحیه جراحی روبرو شوند.

جلوگیری از تشکیل گوشت اضافه

به طور کلی، رعایت نکات زیر می تواند به کاهش خطر تشکیل گوشت اضافه بعد از عمل بلفاروپلاستی کمک کند:

تاثیر مهارت جراح بر تشکیل گوشت اضافه بعد از عمل بلفاروپلاستی
  1. انتخاب یک جراح ماهر و با تجربه: انتخاب یک جراح ماهر و با تجربه که از روش‌های جراحی مناسب استفاده می کند، می تواند به کاهش خطر تشکیل گوشت اضافه کمک کند.
  2. رعایت دستورالعمل های پزشک: پیروی از دستورالعمل‌های پزشک بعد از عمل بلفاروپلاستی، مانند استفاده از داروهای تجویز شده و رعایت رژیم غذایی مناسب، می‌تواند به کاهش التهاب و خطر تشکیل گوشت اضافه کمک کند.

همچنین لازم است قبل از عمل، با پزشک خود در مورد سابقه پزشکی، داروهای مصرفی، حساسیت‌ها و انتظارات خود صحبت کنید. پزشک ممکن است برخی داروهای رقیق کننده خون، ضد التهاب یا مکمل‌های گیاهی را قبل و بعد از عمل قطع کند.

درمان گوشت اضافه

گوشت اضافه معمولا در عرض چند ماه یا چند سال بدون درمان از بین می رود. با این حال، در برخی موارد ممکن است نیاز به درمان باشد. چرا که محل زخم بلفاروپلاستی در معرض دید است. روش‌های درمانی گوشت اضافه عبارتند از:

درمان گوشت اضافه بلفاروپلاستی با لیزر
  1. درمان با لیزر: لیزر می‌تواند به از بین بردن گوشت اضافه کمک کند.
  2. درمان با ژل‌های موضعی: برخی کرم‌ها یا ژل‌های موضعی می‌توانند به کاهش اندازه گوشت اضافه کمک کنند.
  3. درمان با جراحی: جراحی آخرین راه حل برای درمان گوشت اضافه است.

در صورتی که گوشت اضافه بعد از عمل بلفاروپلاستی ایجاد شد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین روش درمانی را برای شما انتخاب کند.

سخن پایانی

در نهایت باید گفت، در صورت بروز علائم نامطبوع مانند تب، درد شدید، خونریزی، ترشحات زرد یا سبز، قرمزی یا تورم شدید بعد از بلفاروپلاستی سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است نیاز باشد که داروهای ضد التهاب، ضد عفونی یا ضد قارچ تجویز شود. توصیه آخر اینکه صبر کنید و نگران نباشید. تشکیل گوشت اضافه بعد از بلفاروپلاستی معمولا در عرض چند هفته یا ماه بهبود می‌یابد. تنها در صورت لزوم، پزشک ممکن است با استفاده از لیزر، کورتون استروئید یا جراحی مجدد، گوشت اضافه را حذف کند.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه من بودید از شما ممنونم. اگر سوال یا تجربه خاصی در این زمینه دارید از بخش دیدگاهها برای ما بنویسید. تمام نظرات شما برای تیم ملینیک ارزشمند هستند و با دقت نظرات شما عزیزان را میخوانیم. تمام سعی من بر این است تا بهترین مطالب را برای شما آماده کنم تا بتوانم پاسخ سوالات شما در زمینه بلفاروپلاستی را بصورت شفاف داده باشم. اگر این مطلب برای کسی مفید است لینک مقاله را برای او بفرستید.