بلفاروپلاستی یک عمل جراحی زیبایی است که در آن اضافه‌های پوستی، چربی و عضله از پلک‌های بالا و پایین برداشته می‌شود. این عمل می‌تواند باعث بهبود ظاهر چشم‌ها و کاهش چروک‌ها و تورم‌های پیری شود. اما ممکن است بعد از انجام این عمل، کبودی در نواحی اطراف چشم‌ها به وجود بیاید. در این مقاله به بررسی علت، میزان و راه‌های درمان کبودی بعد از بلفاروپلاستی می‌پردازیم.

علت کبودی بعد از بلفاروپلاستی

علت کبودی بعد از بلفاروپلاستی

کبودی یکی از عوارض طبیعی بعد از بلفاروپلاستی است. این امر به دلیل آسیب به رگ‌های خونی در طی جراحی رخ می‌دهد. کبودی معمولا در ناحیه اطراف چشم، از جمله پلک بالا، پلک پایین و زیر چشم ظاهر می‌شود.

عوامل موثر بر میزان کبودی

مقدار کبودی طبیعی پس از بلفاروپلاستی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سن بیمار
  2. سلامت کلی بیمار
  3. شدت جراحی
  4. تکنیک جراحی
پیشگیری از کبودی بعد از بلفاروپلاستی

به طور کلی، افراد جوان تر و با سلامت کلی بهتر با کبودی کمتری مواجه می‌شوند. جراحی‌های شدیدتر نیز طبعاً کبودی بیشتری ایجاد می‌کنند. گفتیم که مقدار کبودی بعد از بلفاروپلاستی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله شدت خونریزی در هنگام عمل، رعایت دستورات پزشک قبل و بعد از عمل، سطح هموگلوبین خون، سابقه مصرف داروهای رقیق کننده خون، سن و وضعیت سلامتی فرد. به طور کلی، کبودی در هفت تا ده روز اول شدیدتر است و سپس رنگ آن به زرد یا سبز تغییر می‌کند و تدریجا کم رنگ و ناپدید می‌شود. در بعضی موارد، کبودی تا سه هفته یا یک ماه هم ممکن است باقی بماند.

نواحی محتمل برای کبودی

کبودی یک عارضه شایع پس از عمل جراحی است که نشان دهنده خونریزی در بافت‌های زیرین است. در واقع، وقتی خون در بافت‌ها جمع می‌شود رنگ آن تغییر می‌کند و باعث می‌شود پوست به خود رنگ کبودی بگیرد. کبودی معمولا در نواحی زیر چشم‌ها، پلک‌های بالا و پایین، گونه‌ها و حتی بینی دیده می‌شود. این نواحی دارای پوست نازک و شبکه خونرسان فراوان هستند که حساس به تغییرات فشار خون هستند.

پیشگیری و درمان کبودی

برای جلوگیری از کبودی شدید چشم‌ها پس از بلفاروپلاستی، لازم است قبل از عمل دستورات پزشک را دقیق رعایت کنید. راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند به کاهش خطر کبودی بعد از بلفاروپلاستی کمک کند، از جمله:

آسپرین تشدید کننده کبودی بعد از بلفاروپلاستی
  1. حداقل دو هفته قبل از عمل، داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، ایبوپروفن، وارفارین و هپارین یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) را قطع کنید.
  2. اگر سیگار می کشید، حداقل دو هفته قبل از عمل و دو هفته بعد از آن، سیگار را ترک کنید. زیرا سیگار باعث کاهش جریان خون به بافت‌ها و تاخیر در بهبود زخم‌ها می‌شود.
  3. از مصرف الکل قبل و بعد از جراحی خودداری کنید.
  4. در روز عمل، از آرایش چشم‌ها خودداری کنید و پوست چشم‌ها را تمیز نگه دارید.
  5. بعد از عمل، برای کاهش خونریزی و تورم، از کمپرس سرد، یخ یا پد سرد بر روی چشم‌ها استفاده کنید. این کار را در دو سه روز اول بعد از عمل هر دو ساعت یک بار و به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید.
  6. بعد از عمل، سعی کنید سرتان را بالاتر از قلبتان نگه دارید. بهتر است در حالت نیمه نشسته بخوابید و از خوابیدن بر روی بالش‌های نرم خودداری کنید.
  7. شدیداً از خوابیدن بر روی ناحیه ای که تحت عمل جراحی قرار گرفته است خودداری کنید و حتی به پهلو نخوابید.
  8. بعد از عمل، از فعالیت‌های شدید و ورزش‌های سنگین خودداری کنید. همچنین از خم شدن، سرفه کردن، عطسه کردن و گریه کردن که ممکن است فشار خون را در نواحی عمل شده افزایش دهند، پرهیز کنید. اگر نیاز است با مشورت پزشک از داروهای ضدآلرژی برای کنترل عطسه و سرفه کمک بگیرید.
  9. بعد از عمل، مصرف آب فراوان و مواد غذایی حاوی ویتامین C و K را افزایش دهید. این ویتامین‌ها به تقویت دیواره‌های عروق خونی و جلوگیری از خونریزی کمک می‌کنند.
  10. بعد از عمل، ماساژ نرم و ملایم روی نواحی کبود شده را شروع کنید. این کار باعث بهبود گردش خون و حذف خون رسوب یافته در بافت‌ها می‌شود. البته قبل از ماساژ، با پزشک خود مشورت کنید تا زمان مناسب آن را به شما بگوید.
  11. بعد از عمل، می‌توانید از کرم‌های ضدکبودی چشم استفاده کنید. این کرم‌ها حاوی مواد مؤثری هستند که به تسریع رفع کبودی و تورم چشم‌ها کمک می‌کنند. البته قبل از استفاده از هر گونه کرم یا پماد، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
کمپرس سرد جهت کاهش کبودی بعد از بلفاروپلاستی

موارد ذکر شده، عمدتا راه حل های مناسبی برای درمان کبودی نیز محسوب می‌شوند. برای مثال استفاده از پمادهای مناسب و کمپرس سرد درمان‌های بسیار خوبی برای کبودی‌اند. امیدواریم با رعایت نکات فوق، بتوانید به زودی از نتایج زیبای عمل بلفاروپلاستی لذت ببرید. در صورت بروز کبودی شدید یا درد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه من بودید از شما ممنونم. امیدوارم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. اگر چنین است لینک این صفحه را برای کسانی که به این مقاله نیاز دارند بفرستید. نظرات ارزشمند خود را از بخش دیدگاهها برای ما بنویسید. بیصبرانه منتظر خواندن نظرات، سوالات و تجربیات شما در این زمینه هستیم.