بلفاروپلاستی یک عمل جراحی زیبایی است که در آن پوست، چربی و عضله اضافه از پلک های بالا و پایین برداشته می‌شود. این عمل به بهبود ظاهر چشم‌ها و کاهش چین و چروک‌های اطراف آنها کمک می‌کند. همچنین بلفاروپلاستی می‌تواند مشکلات بینایی را که به دلیل شل شدن پوست پلک‌ها ایجاد می‌شود، رفع کند.

بعد از عمل بلفاروپلاستی، ممکن است برخی از عوارض مانند هماتوم (خونریزی زیر پوست)، تورم، درد، خارش، خشکی چشم و قرمزی را تجربه کنید. عوارض بعد از بلفاروپلاستی معمولا موقت هستند و با رعایت نکات پس از عمل و استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک، بهبود می‌یابند. در این مقاله به بررسی هماتوم بعد از عمل بلفاروپلاستی می‌پردازیم و راه‌های پیشگیری و درمان آنها را شرح می‌دهیم. تا انتهای این مقاله همراه من باشید.

هماتوم چیست

هماتوم یک خونریزی زیر پوست است که باعث ایجاد لکه‌های قرمز یا آبی رنگ در ناحیه عمل می‌شود. هماتوم معمولا نتیجه شکستگی رگ‌های خونی در طول عمل یا بعد از جراحی است. این عارضه عموماً در چند روز اول پس از عمل بلفاروپلاستی رخ می‌دهد و با گذشت زمان رنگ آن تغییر کرده و سبز، زرد یا قهوه‌ای می شود سپس به تدریج رفع می‌شود. در توضیح کامل‌تر باید گفت، به‌طور کلی هماتوم‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی مانند آسیب یا ضربه، جراحی، داروهای رقیق کننده خون، اختلالات خونریزی و بیماری‌های زمینه‌ای مانند سرطان یا اختلالات لخته‌ای خون ایجاد شوند. بنابراین ایجاد هماتوم بعد از بلفاروپلاستی کاملا طبیعی است.

علائم ایجاد هماتوم نیز بسته به اندازه و محل آن متفاوت است. درد، تورم، کبودی، حساسیت و قرمزی از علائم شایع این عارضه محسوب می‌شوند. در مورد اینکه از کجا باید نگران این عارضه شد، باید گفت که هماتوم شدید یا طولانی مدت بعد از بلفاروپلاستی می‌تواند نشانه یک مشکل جدی باشد. اگر هماتوم شما به سرعت بزرگ می‌شود یا پس از چند هفته بهبود نمی‌یابد، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

جلوگیری از تشکیل هماتوم

پیشگیری از هماتوم بعد از عمل بلفاروپلاستی

برای کاهش خطر بروز هماتوم بعد از عمل بلفاروپلاستی، بیماران باید دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنند. این دستورالعمل ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. استفاده از کمپرس سرد روی چشم ها در طی چند روز اول بعد از عمل
  2. بالا نگه داشتن سر هنگام خواب و خودداری از خوابیدن روی زمین بعد از عمل
  3. اجتناب از فعالیت‌های شدید و ورزش‌های سنگین
  4. اجتناب از لمس محل جراحی و بخیه ها
  5. اجتناب از آرایش کردن چشم‌ها و استفاده از مواد آرایشی تا مدتی که پزشک توصیه کرده است
  6. اجتناب از استفاده از لنزهای تماسی تا مدتی که پزشک توصیه کرده است
  7. اجتناب از استحمام گرم و رفتن به سونا یا استخر
  8. قطع مصرف داروهای رقیق کننده خون، سیگار، الکل و مکمل‌های گیاهی قبل و بعد از عمل

در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای خاصی را برای کاهش خطر بروز هماتوم تجویز کند. به‌طور کلی استفاده از داروهای تجویز شده و پیروی از توصیه‌های پزشک برای پیشگیری از تشدید هماتوم بعد از بلفاروپلاستی ضروری است.

هماتوم بعد از عمل بلفاروپلاستی معمولا در عرض چند هفته بهبود می‌یابند. با رعایت دستورات پزشک و مراجعه به وقت معین، می‌توانید از نتایج مطلوب عمل لذت ببرید. اگر هماتوم بعد از عمل بلفاروپلاستی شما شدید است یا بهتر نمی‌شود، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

عوامل تشدیدکننده هماتوم

عواملی که می توانند خطر بروز هماتوم و تورم بعد از عمل بلفاروپلاستی را افزایش دهند عبارتند از:

  1. سن: افراد مسن‌تر بیشتر در معرض خطر بروز هماتوم هستند.
  2. سیگار کشیدن: سیگار کشیدن جریان خون را کاهش می‌دهد و می‌تواند باعث افزایش خطر خونریزی شود.
  3. داروهای رقیق کننده خون: داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و ایبوپروفن می ‌توانند خطر خونریزی را افزایش دهند.

بعضی مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای نیز ممکن است خطر هماتوم بعد از بلفاروپلاستی را به شکل غیرطبیعی افزایش دهد. اما معمولا پزشک توصیه‌های لازم را به این افراد خواهد کرد تا از بروز چنین مشکلی پیشگیری کند.

درمان هماتوم

درمان هماتوم بعد از عمل بلفاروپلاستی

برای بررسی هماتوم بعد از بلفاروپلاستی، لازم است که به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با معاینه فیزیکی و تصویربرداری، مقدار و محل خونریزی را تشخیص دهد. در صورت لزوم، پزشک ممکن است نسبت به درمان هماتوم اقدام کند. درمان ممکن است شامل تجویز داروهای ضد التهاب، سرد کردن منطقه، بالادادن سر، فشار دادن پانسمان، چسباندن چشم‌ها، خونگیری یا جراحی دوباره باشد. درواقع درمان هماتوم شدید و غیرطبیعی بعد از بلفاروپلاستی به شدت و علت این عارضه بستگی دارد.

امیدوارم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. مطالب ارائه شده در این مقاله برگرفته از تجربه سالها انجام عمل بلفاروپلاستی در مرکز زیبایی ملینیک است. اگر این مقاله برای فردی از نزدیکان شما مفید است لینک آن را برای او بفرستید. نظرات شما برای ما بسیار ارزشمند اند پس از شما دعوت میکنم نظر، سوال و یا تجربیات خود را برای ما بنویسید.