خونریزی بعد از عمل بلفاروپلاستی یکی از عوارض شایع این جراحی زیبایی است. بلفاروپلاستی عمل جراحی است که در آن پلک های بالا و یا پایین چشم بازسازی می‌شوند. این عمل می‌تواند به حذف چربی، پوست و عضله اضافی از پلک‌ها، کاهش پف و چروک‌های پیری و بهبود ظاهر چشم ها کمک کند. بسیاری از افراد بعد از انجام این عمل، با مشاهده چند قطره خون روی پلک های خود دچار نگرانی می شوند. اما آیا این خونریزی نشانه ی خطرناکی است؟ دلایل، مدت زمان و روش های جلوگیری و درمان آن چه هستند؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

دلیل خونریزی بعد از عمل

دلیل خونریزی بعد از بلفاروپلاستی

مشاهده خون روی پلک ها یکی از عوارض طبیعی بعد از بلفاروپلاستی است که معمولاً جای نگرانی ندارد. دلیل این خونریزی این است که در طول عمل، برش‌هایی در پلک‌ها ایجاد می‌شود که آسیب به عروق خونی را همراه دارد. این عروق خونی کوچک هستند و به راحتی می‌توانند خونریزی کنند. بنابراین خونریزی بعد از بلفاروپلاستی معمولا ناشی از زخم های جراحی است که در حین عمل در پلک ها ایجاد می شوند.

مدت زمان خونریزی

خونریزی بعد از بلفاروپلاستی معمولا کمتر از ۲۴ ساعت بعد از عمل شروع می شود و تا چند روز نیز ممکن است ادامه داشته باشد. مقدار خونریزی معمولا کم است و با استفاده از کمپرس سرد و فشار محل زخم قابل کنترل است. بنابراین خونریزی بعد از عمل بلفاروپلاستی معمولا طی چند روز برطرف می‌شود. البته در برخی موارد، ممکن است خونریزی تا چند هفته ادامه داشته باشد.

مدت زمان طبیعی خونریزی بعد از بلفاروپلاستی

در واقع، بعضی موارد نادر وجود دارند که خونریزی بعد از عمل بلفاروپلاستی شدید و غیرطبیعی باشد. این خونریزی ممکن است نشانه عفونت، التهاب، رگ شکستگی، لخته خون، آسیب به عصب چشم یا رتینا باشد. در این صورت، باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید و به مطب یا بخش اورژانس مراجعه کنید. چرا که این خونریزی ممکن است منجر به تورم شدید، درد، قرمز شدن چشم و تیرگی دید شود.

روش‌های جلوگیری از خونریزی

برای جلوگیری از خونریزی بعد از عمل بلفاروپلاستی، جراح ممکن است از روش های مختلفی استفاده کند، از جمله:

  • استفاده از بخیه‌های ریز و محکم
  • استفاده از مواد منعقد کننده خون
  • قرار دادن پانسمان روی محل برش

اینکه دچار خونریزی بعد از بلفاروپلاستی نشوید تا حد زیادی به تخصص و تجربه پزشک شما بستگی دارد. اما برای کاهش خطر خونریزی بعد از عمل بلفاروپلاستی، مهم است که دستورالعمل های مراقبت از خود را که توسط جراح به شما داده می شود را دنبال کنید. این دستورالعمل ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

استفاده از کمپرس سرد

کمپرس سرد برای جلوگیری از خونریزی بعد از بلفاروپلاستی

ضروری است تا بعد از عمل تا 48 ساعت روی پلک های خود مرتب کمپرس سرد قرار دهید. این کار می تواند به کاهش تورم، درد و خونریزی کمک کند. می توانید از یک گاز استریل تمیز استفاده کنید تا یخ بصورت مستقیم با بخیه ها تماس نداشته باشد. این کار را هر ساعت برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تکرار کنید.

اجتناب از فعالیت های سنگین

بعد از عمل، سعی کنید استراحت کافی داشته باشید و از فعالیت های سنگین اجتناب کنید. حرکات ناگهانی، خم شدن، بلند کردن وزنه، تپش قلب، سرفه، عطسه و خنده ممکن است فشار خون را افزایش دهند و خونریزی را تشدید کنند.

مصرف به موقع داروها

بعد از عمل، دستورات پزشک خود را درباره مصرف داروهای ضد درد، ضد التهاب و ضد عفونت دقیقا اجرا کنید. این داروها می توانند به شما در کاهش علائم نامطلوب بعد از عمل کمک کنند.

رعایت نکات بهداشتی

بعد از عمل، به نظافت پلک های خود اهمیت دهید. ممکن است پزشک شما به شما دارو یا پماد تجویز کند. این محصولات را با دقت و با استفاده از چوب پنبه ی تمیز روی پلک های خود بمالید. همچنین سعی کنید از لمس چشم های خود با دست های آلوده خودداری کنید.

همچنین حتما قبل از عمل، با پزشک خود درباره داروهای تجویز شده صحبت کنید. بعضی داروها مثل آسپرین، ایبوپروفن، وارفارین، هپارین و داروهای گیاهی می‌توانند خونریزی را افزایش دهند. پزشک ممکن است از شما بخواهد که قبل و بعد از عمل از مصرف این داروها خودداری کنید.

روش‌های درمان خونریزی

اگر خونریزی بعد از عمل بلفاروپلاستی شدید باشد، ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. درمان های احتمالی عبارتند از:

  • فشار دادن محل برش
  • استفاده از پانسمان مرطوب
  • استفاده از مواد منعقد کننده خون
  • بخیه مجدد محل برش

این درمان‌ها البته توسط پزشک انجام می‌شود و ضروری است که در این مواقع از انجام روش های درمانی خودسرانه خودداری کنید.

امیدوارم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. اگر چنین است از بخش دیدگاهها، نظرات، سوالات و پیشنهادات خود را در این زمینه برای ما بنویسید. اگر این مقاله برای کسی از آشنایان شما مفید است لینک مقاله را برای او بفرستید. نظرات شما برای ما ارزشمند هستند و تمامی نظرات با دقت فراوان خوانده می شوند و به همه آنها پاسخ خواهیم داد.