وجود درد یکی از مهمترین دغدغه های افراد برای انجام عمل زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی است. اسم جراحی به خودی خود ترسناک و استرس زا است ولی در این مقاله قصد داریم با ارائه توضیحاتی کاملا صادقانه و شفاف از میزان استرس غیرواقعی شما بکاهیم. اینکه یک عمل زیبایی درد دارد امری بسیار طبیعی است اما باید بدانید که می توان بوسیله روش های مختلفی درد را حین عمل و بعد از عمل کنترل کرد بطوریکه تجربه نشان داده است افراد زیادی بعد از اتمام عمل از بی درد بودن آن ابراز رضایت کرده اند. در این مطلب در مورد سوالات متعددی به مانند آیا عمل بلفاروپلاستی درد دارد؟ چطور می توان درد بعد از عمل را کنترل کرد؟ صحبت می کنیم پس از شما دعوت می کنم تا انتهای این مطلب همراه من باشید.

بی حس کردن پلک ها قبل از شروع عمل

عمل بلفاروپلاستی معمولا بدون بیهوشی و با بی حسی موضعی انجام می شود. بدین معنی که فرد حین عمل کاملا بیدار و هوشیار است و همین امر باعث افزایش استرس افراد می شود. نکند که حین عمل با بروز درد دچار استرس و آشفتگی شویم. اما جراحان با تجربه در مرکز زیبایی ملینیک برای این نگرانی تمهیدات خوبی اندیشیده اند. طی 4 مرحله پلک چشمان فرد زیباجو کاملا بی حس می شود و استرس ها فرد کاملا از بین رفته و عمل جراحی با آرامش کامل انجام می شود. این 4 مرحله به ترتیب در زیر توضیح داده شده است.

کاهش استرس با داروی آرامبخش

قرص آرامبخش کلونازپام برای کاهش استرس در عمل بلفاروپلاستی

مرحله اول استفاده از قرص آرامبخش کلونازپام با دوز مناسب از یک ساعت قبل از شروع عمل است. جراح با توجه به شرایط هر فرد دوز مخصوصی را برای او در نظر می گیرد. معمولا کمتر از نصف یک واحد قرص کلونازپام برای این منظور کافیست. اگر فرد استرس بیشتری داشته باشد ممکن است با نظر جراح دوز بالاتری استفاده شود. استفاده از آرامبخش باعث کاهش استرس فرد می شود که متعاقبا همکاری بهتر او در حین عمل را به همراه دارد.

بی حسی اولیه با پماد زایلاپی

پماد زایلاپی در عمل بلفاروپلاستی

از 30 دقیقه مانده به شروع عمل با استفاده از پماد زایلاپی و مالیدن آن روی پلک ها سطح پوست پلک را بی حس می کنیم. پماد زایلاپی یک پماد بی حسی موضعی است که با گذشت زمان اثر خود را روی ناحیه مورد نظر می گذارد. معمولا بی حسی سطحی است و بر لایه های عمیق تر اثری نخواهد داشت اما همین بی حسی سطحی باعث می شود فرد زیباجو درد ناشی از فرورفتن سوزن سرنگ تزریق داروی بی حسی را احساس نکند. قبلتر که از زایلاپی استفاده نمی شد همین درد سوزن تزریق به افراد استرس بی موردی را منتقل می کرد. اما امروزه با تجربیاتی که بدست آمده است این مرحله نیز به مقدمات قبل از شروع عمل اضافه شده است.

بی حسی کامل با تزریق دارو

مهمترین و اصلی ترین مرحله تزریق داروی بی حسی به زیر پوست پلک است. داروی بی حسی یک ترکیب از مواد سرم نرمال سالین، اپی نفرین و لیدوکائین می باشد که بعد از تزریق و گذشت چند دقیقه پلک فرد را تا عمیق ترین لایه های زیر پوست بی حس می کند. این دارو بوسیله یک سرنگ کوچک با سوزن بسیار نازک به زیر پوست تزریق می شود و با وجود دو مرحله قبلی فرد زیباجو حتی درد ورود این سوزن نازک به پلک خود را هم حس نخواهد کرد.

قطره بی حسی تتراکائین

قطره تتراکائین در عمل بلفاروپلاستی

با اینکه عمل بلفاروپلاستی فقط بر روی پلک ها می باشد اما حین عمل ممکن است بخاطر وجود استرس، فرد زیباجو در داخل چشم خود احساس خشکی و سوزش داشته باشد. برای جلوگیری از این حس جراحان زیبایی استفاده از قطره بی حسی چشم (تتراکائین) را نیز مفید می دانند. گرچه این مرحله برای انجام عمل اجباری نیست اما تاثیر مثبت آن باعث همکاری بهتر فرد حین عمل می شود و خالی از لطف نیست.

کنترل درد بعد از عمل بلفاروپلاستی

همانطور که می دانید وجود درد بعد از عمل یکی از رایج ترین و طبیعی ترین عوارض عمل بلفاروپلاستی است. همه جراحان برای کنترل درد بعد از عمل توصیه های مفیدی را به فرد زیباجو می کنند که در ادامه به انها می پردازیم.

کنترل درد بعد از عمل بلفاروپلاستی

کنترل درد در شب اول

جراح برای کنترل درد در شب اول یک ورق مسکن ژلوفن 10 عددی در نسخه داروهای بیمار در نظر می گیرد. پیشنهاد اول این است که درست بعد از اتمام جراحی یک عدد ژلوفن استفاده شود و مابقی آنها با دستور زمانی 8 ساعته مصرف شوند اما اگر در شب اول درد بیشتری داشتید پیشنهاد می شود ژلوفن را هر 4 ساعت مصرف کنید. ممکن است برای کنترل درد استفاده از آمپول مسکن یا شیاف دیکلوفناک نیز تجویز شود.

وجود درد در روزهای بعد

با گذشت زمان میزان درد فروکش می کند اما تا دو هفته همچنان در برخی مواقع ممکن است احساس درد داشته باشید. استفاده به موقع از داروهای مسکن، شیاف و رعایت مراقبت های بعد از عمل در کاهش این درد تاثیرگزار است. در بخش بعدی مراقبت هایی که در کاهش میزان درد تاثیر بیشتری دارند را در قالب نکات تکمیلی ارائه داده ایم.

نکات تکمیلی برای کاهش درد

نکات مهم برای کاهش درد بعد از عمل بلفاروپلاستی

در فهرست زیر بخشی از مراقبت های بعد از عمل بلفاروپلاستی که باعث کاهش میزان درد می شوند لیست شده اند. با رعایت این نکات می توان از شدت درد در روزهای بعد از عمل کاست.

  • استفاده مداوم از کمپرس سرد در 48 ساعت اول
  • مصرف کل داروها بطور منظم و سر ساعت
  • طرز صحیح خوابیدن برای جلوگیری از تورم و کبودی
  • استراحت در چند روز اول و اجتناب از فعالیت زیاد
  • کاهش مصرف سیگار و دخانیات در دو هفته اول
  • عدم استفاده از گوشی موبایل و تلویزیون در هفته اول
  • استفاده از عینک دودی در محیط های بیرون در چند هفته اول
  • جلوگیری از وارد آمدن ضربه به چشم و خاراندن چشم
  • رعایت مراقبت های بعد از عمل بطور جدی

با امید به اینکه این مطلب برای شما مفید بوده باشد از اینکه تا انتهای این مطلب همراه من بودید از شما ممنون و سپاسگزارم. از شما دعوت می کنم با نوشتن نظرات خود من و همکارانم را از نظر، پیشنهاد و سوالات خود آگاه سازید.