از گذشته، داشتن بدنی روی فرم و اصطلاحاً فیت آرزوی همه ی افراد بوده است. اینکه وقتی لباس می پوشیم درست اندازه بدن مان باشد یکی از خواسته های همه آدم هاست. لیپوساکشن یکی از راه های به فرم رساندن برخی اجزا بدن است که در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از زیباجویان قرار گرفته است. با لیپوساکشن می توان چربی های اضافه بدن را تخلیه کرده و بدن را به فرم بهتری رساند. این روش کم عارضه است و مزایای زیادی دارد. از اینرو امروز قصد داریم در مورد لیپوساکشن یا همان روش تخلیه چربی یا مکش چربی از بدن، توضیحات مفصل و کاملی را خدمت شما همراهان عزیز ارائه دهیم. به همین جهت از شما دعوت می کنیم تا با ادامه مطلب همراه بمانید.

عمل جراحی لیپوساکشن چیست

عمل جراحی لیپوساکشن چیست

بهترین راه برای کاهش چربی های بدن انجام ورزش های روزانه و منظم است. در کنار آن می توان با یک برنامه غذایی درست به فرآیند چربی سوزی در بدن کمک کرد. اما برخی چربی ها در بدن هستند که به هیچ عنوان با انجام ورزش و حتی رژیم های غذایی سخت از بین نمی روند. لیپوساکشن یکی از بهترین راهکارها برای از بین بردن این چربی هاست. به جرات می توان گفت درصد موفقیت و رضایت از لیپوساکشن در سالهای اخیر بطور شگفت آوری بالا بوده و مخاطبان توانسته اند میزان رضایت از فرم بدن خودشان را بالاتر برده و با اعتماد به نفس بیشتری در اجتماع مشارکت کنند.

بطور خلاصه، با توجه به اینکه هدف از جراحی لیپوساکشن بهبود فرم ظاهری بدن با تخلیه چربی است لذا پزشک جراح قبل از شروع عمل با ترسیم خطوط راهنما بر روی ناحیه مد نظر و ایجاد سوراخ های کوچکی بوسیله یک لوله نازک به نام کانولا به ناحیه تجمع چربی در زیر پوست دسترسی پیدا کرده و با ایجاد مکش بخشی از لایه چربی آن ناحیه را تخلیه می کند. در این روش جراح هیچ تغییری در لایه سطحی پوست و همچنین لایه های عضلانی زیر چربی ایجاد نکرده و صرفا با تخلیه چربی تغییرات مورد نظر را ایجاد می کند. چربی تخلیه شده در این روش می تواند پس از فرآوری و تخلیص مجدد برای تزریق به برخی نواحی بدن استفاده شود که در مقاله تزریق چربی مفصل در مورد آن صحبت کرده ایم.

در طی فرآیند لیپوساکشن می توان انتظار تغییر سایز، تغییر حجم و تغییر فرم در بدن را داشت. در بسیاری مواقع لیپوساکشن با بی حسی موضعی در کلینیک ها انجام می شود اما در صورت لزوم می توان آن را با بیهوشی عمومی و در بیمارستان نیز انجام داد. اگر قصد انجام لیپوساکشن را دارید توصیه ما به شما این است که با رزرو وقت مشاوره، از مشاوره آنلاین و یا ویزیت حضوری توسط پزشکان متخصص ملینیک بهره برده و در این زمینه تصمیم خود را با آگاهی بیشتر بگیرید.

چربی تخلیه شده در لیپوساکشن

لیپوساکشن مناسب چه کسانی است

ذکر این نکته لازم و ضروری است که لیپوساکشن راهکاری برای کاهش وزن و درمان سلولیت نیست و افرادی که از بیماری چاقی مفرط رنج می برند مخاطبان این روش زیبایی نیستند. لیپوساکشن صرفا با تخلیه بخشی از چربی های زیر پوست باعث بهبود فرم ظاهری آن نواحی و کانتورینگ بدن شده و صرفا یک عمل جراحی زیبایی محسوب می شود. تاکید بر این نکته خالی از لطف نیست که هدف اصلی از لیپوساکشن، صرفا و فقط زیبایی است.

لیپوساکشن برای کسانی که وزن نرمال و طبیعی دارند ولی وجود توده چربی در برخی نقاط بدن آنها به روش های دیگر از بین نمی رود مناسب است. این افراد انتظارات معقولانه ای نسبت به تغییراتی که لیپوساکشن می تواند در فرم ظاهری بدن آنها ایجاد کند دارند. سن و جنسیت برای انجام لیپوساکشن مهم نیست اما تجربه نشان داده نتایج حاصل در افراد جوان تر با موفقیت بیشتری همراه بوده است. برخی از بارزترین ویژگی های افرادی که کاندیدای مناسب برای لیپوساکشن هستند در ادامه لیست شده اند:

  • دارای وزن نرمال و طبیعی هستند
  • انتظارات کاهش وزن شدید ندارند
  • پوستی منعطف و سالم دارند
  • از سیگار و تنباکو زیاد استفاده نمی کنند

مزایا و معایب لیپوساکشن

به مانند هر روش و عمل جراحی دیگری، لیپوساکشن نیز مزایا و معایب مختص به خود را داراست. اگر بخواهیم در مورد مزایا و معایب لیپوساکشن صحبت کنیم باید بدانیم که هرآنچه به ذهن ما می رسد نسبی است. برخی لیپوساکشن را با روش های کم تهاجمی مانند تزریق ژل و بوتاکس مقایسه می کنند و برخی نیز آن را با روش های تهاجمی مانند ابدومینوپلاستی (پیکرتراشی) و جراحی لیفت مقایسه می کنند. اما اگر بخواهیم برخی از مزایا و معایب احتمالی آنرا لیست کنیم می توانیم به موارد اشاره شده در زیر برسیم.

مزایای لیپوساکشن

  • یک روش نیمه باز بوده و عوارض عمل های باز را ندارد
  • نتایج آن به شرط رعایت رژیم غذایی صحیح مادام العمر است
  • قابل ترکیب با دیگر روش های زیبایی است
  • خطرات خاصی ندارد و یک روش زیبایی ایمن است
  • چربی استخراج شده مجدد قابل استفاده است
  • حصول نتایج لیپوساکشن به سرعت قابل مشاهده است
  • با توجه به نتایج در خور، هزینه ای مقرون بصرفه دارد
  • معمولا با بی حسی موضعی انجام می شود و عوارض بیهوشی را ندارد
  • نسب به عمل پیکرتراشی زمان عمل کوتاهتر و خطرات کمتری دارد

معایب لیپوساکشن

باید اشاره کنیم که موارد لیست شده در زیر معایب محسوب نمی شوند. صرفا محدودیت هایی هستند که یک فرد هنگام تصمیم گیری در مورد انجام لیپوساکشن بهتر است بداند.

  • وجود درد بعد از عمل محتمل است که با مسکن قابل کنترل است
  • بهبودی و دوره نقاهت آن تدریجی و طی چند روز و هفته است
  • وجود تورم و التهاب در نواحی لیپوساکشن تا چند ماه باقی می ماند
  • نمی توان از آن انتظار کاهش وزن زیادی داشت
  • آثار بی حسی روی پوست نواحی لیپوساکشن شده تا چند ماه باقی خواهد ماند

کاربردهای لیپوساکشن در یک نگاه

لیپوساکشن شکم، پهلو و کمر

لیپوساکشن شکم، پهلو و کمر

رایج ترین کاربرد لیپوساکشن برای حذف لایه های چربی در شکم است. همه ساله هزاران نفر در سراسر جهان برای کانتورینگ شکم خود از لیپوساکشن استفاده می کنند. همچنین برای کوچک کردن پهلو و پشت کمر نیز می توان به خوبی از روش لیپوساکشن بهره برد. در برخی موارد که برای یک متقاضی در هر سه ناحیه شکم، پهلو و پشت کمر لیپوساکشن انجام شود به این پروسه اصطلاحاً لیپوساکشن 360 درجه نیز می گویند.

یکی از مزایای انجام لیپوساکشن شکم، پهلو و کمر بطور همزمان، کاهش هزینه ها و دستیابی به نتایج مطلوب تر و فرم بهتر در ناحیه کمر و شکم است. تجربه نشان می دهد بیشتر مخاطبان لیپوساکشن 360 درجه آقایان هستند. علت این امر تفاوت در متابولیسم بدن آقایان و خانم هاست. تجمع چربی در ناحیه شکم و کمر در آقایان بیشتر بوده و چربی سوزی با ورزش برای آقایان در این نواحی کمتر خواهد بود.

لیپوساکشن صورت

برخی افراد با این حال که بدن چاقی ندارند اما به علت داشتن صورتی چاق در مجموع چاق به نظر می رسند. با توجه به اینکه چربی های روی صورت برای جذب و یا حذف شدن مقاومت زیادی در برابر ورزش دارند لیپوساکشن راه حل خوبی برای این افراد است. در عمل زیبایی لیپوساکشن صورت (ساکشن صورت)، بیشتر نواحی خط خنده، چانه و خطوط فکی هدف قرار می گیرند. برای این منظور سوراخ های لیپوساکشن پشت گوش و زیر چانه ایجاد می شوند.

لیپوساکشن صورت

لیپوساکشن غبغب و گردن

یکی از مهمترین کاربردهای لیپوساکشن، بهبود فرم غبغب افراد است که از آن به عنوان ساکشن غبغب نیز یاد می شود. برای این منظور سوراخ ریزی زیر چانه و زیر فک ایجاد شده و از طریق لوله کانولا چربی های اضافه غبغب تخلیه می شود. این روش تاثیر زیادی بر فرم چهره افراد و جوانسازی چهره آنها دارد.

همچنین برخی افراد علی رغم داشتن تناسب اندام بعلت داشتن یک گردن پهن زیبایی و تناسب اندام آنها تحت تاثیر قرار گرفته است. به این منظور با ایجاد برش های کوچکی زیر چانه و روی گردن و با مکش و تخلیه چربی های اضافه گردن تناسب اندام آنها بهبود پیدا می کند.

لیپوساکشن ران، ساق و مچ پا

برای افرادی که تجمع چربی در پاهایشان بیش از حد معمول است لیپوساکشن یکی از بهترین راه حل های ممکن برای داشتن پاهایی خوش فرم و خوش تراش است. لیپوساکشن ران، ساق و مچ پا برای این افراد علاوه بر ایجاد مزیت های زیبایی، باعث بهبود عملکرد پاها هنگام راه رفتن و حرکت های روزمره خواهد بود.

لیپوساکشن بازو

برخی افراد با مشکل تجمع چربی در ناحیه بازوان خود مواجه هستند که ظاهر آنها را نامتناسب و ناهمگون کرده است. لیپوساکشن بازو یکی از بهترین روش ها برای برطرف کردن این ناهمگونی است. بدین منظور چربی های جلو، پشت و بالای بازوها با نسبت مشخصی برداشته می شود تا تناسب ایده آل بازوها با سایر نقاط بدن حفظ شود.

لیپوساکشن باسن

لیپوساکشن باسن به افرادی پیشنهاد می شود که مشکل آنها تجمع چربی بیش از حد معمول در این ناحیه باشد. برای این منظور برش های کوچکی روی باسن ایجاد شده و با عبور کانولا به ناحیه بافت چربی و مکش، چربی های اضافه تخلیه می شوند. برش های ایجاد شده به منظور دفع خون و ترشحات بسته نخواهند شد و بطور معمول این عمل بین 2 تا 3 ساعت طول می کشد.

درمان ژنیکوماستی بوسیله لیپوساکشن

یکی از مشکلاتی که برای برخی از مردان بوجود می آید تجمع چربی زیاد در ناحیه سینه آنان است که به این بیماری ژنیکوماستی می گویند. بوسیله لیپوساکشن به راحتی می توان این مشکل را در کمتر از 2 ساعت برطرف کرد. برای مطالعه بیشتر در این مورد پیشنهاد می کنم به صفحه درمان ژنیکوماستی مراجعه کنید.

اقدامات لازم قبل از انجام لیپوساکشن

یکی از مهمترین اقداماتی که قبل از انجام لیپوساکشن باید انجام دهید تحقیق و کسب اطلاعات درست در این زمینه است. همین که در حال خواندن این مطلب هستید نشان دهنده این است که در مسیر درست برای شروع قدم برداشته اید.

پیشنهاد بهتر این است که بصورت حضوری توسط یک یا چند پزشک متخصص ویزیت شوید. در این باره می توانید از خدمات مشاوره رایگان ملینیک استفاده کنید. طی جلسه مشاوره پزشک جراح می تواند شرایط جسمانی، اهداف و انتظارات شما را بطور خاص بررسی کرده و تا حدی نتایج قابل انتظار را به شما ارائه دهد. ممکن است شما دارای شرایط ویژه ای باشید که در مطالب تئوری داخل اینترنت اشاره ای به آن نشده باشد.

خلاصه ای از مهمترین اقدامات که باید قبل از انجام جلسه لیپوساکشن به آنها توجه کرده و یا انجام دهید در ادامه لیست شده اند:

  • اگر داروهای خاصی مصرف می کنید در جلسه مشاوره با جراح مطرح کنید
  • در صورت داشتن بیماری های خاص با جراح خود در این زمینه صحبت کنید
  • شب قبل از عمل استحمام کنید چون ممکن است تا چند روز بعد از عمل اجازه حمام کردن نداشته باشید
  • از خوردن داروهای رقیق کننده خون مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و همچنین آسپرین خودداری کنید
  • از یک هفته قبل از عمل مصرف دخانیات را قطع کنید
  • از یک هفته قبل از عمل مصرف نوشیدنی های الکلی را قطع کنید
  • سعی کنید روز عمل آرایش نداشته باشید و از به همراه داشتن زیورآلات خودداری کنید
  • روز عمل لباس آزاد و دکمه دار بپوشید و از پوشیدن لباس های جلوبسته خودداری کنید
  • روز عمل حتما یک نفر بعنوان همراه کنار خود داشته باشید تا برای برگشت به منزل کمک حالتان باشد.
نحوه انجام عمل جراحی لیپوساکشن

نحوه انجام عمل جراحی لیپوساکشن

عمل جراحی لیپوساکشن بطور متوسط بین 2 تا 5 ساعت بسته به ناحیه مد نظر و میزان چربی اضافه جهت مکش بطول می انجامد. این عمل می تواند با بی حسی موضعی در کلینیک و یا با بیهوشی عمومی در بیمارستان انجام شود. مراحل انجام عمل بطور خلاصه در ادامه بررسی شده است.

  1. ترسیم خطوط راهنما، در مرحله اول ناحیه مد نظر از هرگونه آرایش و آلودگی پاک شده و یک سری خطوط راهنما توسط جراح برروی ناحیه مورد نظر ترسیم می شود. ضرورت رسم این خطوط از آن جهت است که وقتی روی تخت جراحی دراز بکشید فرم بدن تغییر کرده و این خطوط می توانند نقش تعیین کننده در ادامه عمل جراحی داشته باشند.
  2. تزریق ماده بی حسی، در ادامه ماده بی حسی به همراه مقداری سرم جهت سهولت در ایجاد شکست در بافت چربی به زیر پوست تزریق می شود.
  3. ایجاد برش ها، در مرحله سوم برش ها و سوراخ های کوچکی در ناحیه مورد نظر ایجاد می شوند.
  4. عبور کانولا، کانولا یک لوله نازک از جنس استیل مخصوص عمل لیپوساکشن است که جراح با مهارت خود از داخل سوراخ های ایجاد شده عبور می دهد تا به ناحیه تجمع چربی برسد.
  5. شکست بافت چربی، در این مرحله جراح با ایجاد حرکات رفت و برگشتی بوسیله کانولا در داخل بافت چربی باعث ایجاد شکست در بافت یکپارچه چربی می شود.
  6. مکش چربی، بعد از اینکه بافت چربی شکسته شد با ایجاد مکش بوسیله دستگاه مخصوصی که به کانولا متصل است چربی اضافه از داخل بدن خارج می شود.
  7. بستن گن مخصوص، در انتها با بستن یک گن مخصوص (نوعی لباس فشاری مانند باند کشی) در ناحیه جراحی شده از بروز تورم و باز شدن ناحیه عمل جلوگیری می شود.

مراقبت های بعد از لیپوساکشن

اگر دوست دارید عمل جراحی موفق، کم عارضه و کم خطری را تجربه کنید حتما مراقبت های بعد از عمل را جدی بگیرید. درصد زیادی از عوارض بعد از عمل بعلت کم توجهی به مراقبت های بعد از عمل بوجود خواهند آمد که می توانند باعث بروز دردسرها و ناراحتی هایی برای شما شوند. در ادامه برخی از مهمترین مراقبت های بعد از عمل لیپوساکشن لیست شده اند.

  • داروهای تجویز شده توسط پزشک را طبق دستورالعمل مصرف کنید. از جمله مهمترین داروهایی که ممکن است تجویز شود قرص ضد تهوع است چراکه تهوع یکی از شایع ترین عوارض لیپوساکشن است.
  • حتی القمدور از مایعات به خصوص آب بیشتر استفاده کنید.
  • تا چند روز به خودتان استراحت مطلق بدهید. هیچ چیز به اندازه استراحت نمی تواند روند بهبودی را تسریع کند
  • با صلاحدید پزشک محل زخم ها را با چسب زخم بپوشانید
  • با صلاحدید پزشک بعد از 2 روز می توانید حمام کنید
  • استفاده از کرم های چرب کننده روی پوست محل جراحی مفید است
  • بعد از گذشت یک هفته می توانید ورزش های سبک را شروع کنید (با مشورت با پزشک)
  • مراقب رژیم غذایی خود باشید. از مصرف غذاهای پرکالری، شیرینی جات و پرچرب خودداری کنید.

عوارض و خطرات احتمالی لیپوساکشن

تصمیم به انجام یک عمل جراحی کاملا شخصی است. هیچ کسی نمی تواند شما را به انجام عمل جراحی از جمله لیپوساکشن مجبور کند. شما با دانستن عوارض و خطرات احتمالی ممکن می توانید یک تصمیم آگاهانه بگیرید. لیپوساکشن نیز به مانند همه عمل های جراحی دارای عوارض و بعضاً خطراتی است که بهتر است قبل از هرگونه تصمیم گیری نسبت به آنها آگاهی پیدا کنید. برخی از این عوارض بصورت عمومی در همه مشاهده می شوند و برخی ممکن است بخاطر شرایط خاص فقط در شما مشاهده شوند.

توصیه ما به شما این است که در جلسه مشاوره در مورد عوارض و خطرات لیپوساکشن با پزشک خود صحبت کنید. متخصصان جراحی لیپوساکشن در مرکز زیبایی ملینیک از همه جنبه ها عوارض و خطرات احتمالی را برای شما تشریح خواهند کرد. البته شایان ذکر است که عمل جراحی لیپوساکشن از جمله عمل های بسیار کم خطر بوده و عوارض شایع آن به خوبی قابل کنترل هستند. در ادامه برخی از شایع ترین عوارض و خطرات احتمالی بصورت فهرست وار مورد بررسی قرار گرفته اند.

عوارض شایع لیپوساکشن

  • بروز بی حسی مداوم بر روی پوست تا چند ماه
  • وجود تورم و کبودی تا چند هفته
  • ترشح خون آبه تا چند روز
  • وجود درد خفیف قابل کنترل با مسکن
  • احتمال نیاز به جراحی مجدد
  • بروز حساسیت به داروهای بی حسی و بیهوشی
  • تغییر رنگ پوست در ناحیه جراحی

لازم به ذکر است که عوارض ذکر شده در بالا در صورت عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل تشدید می شوند و بروز برخی از خطرات ذکر شده در لیست را محتمل می کنند. لذا رعایت مراقبت های بعد از عمل و همچنین اقدامات قبل از عمل از این جهت حائز اهمیت هستند.

خطرات احتمالی لیپوساکشن

  • خطر ایجاد سوختگی در ناحیه عمل در برخی روش های خاص لیپوساکشن
  • خطر بروز عفونت در صورت عدم رعایت مراقبت ها و بهداشت بعد از عمل
  • خطر بروز آمبولی در صورت کم تجربه بودن جراح
  • احتمال بروز ناهمواری و غیرقرینگی در بدن
  • احتمال بروز عفونت در محل اسکار و زخم ها
  • احتمال تجمع مایع در زیر پوست

لازم به ذکر است که موارد ذکر شده در بالا به ندرت مشاهده می شوند و در صورت مشاهده مهمترین اقدام از سوی شما حفظ آرامش و تماس با پزشک یا کلینیک است. برای همه موارد اشاره شده راهکاری از سوی پزشک وجود دارند که در صورت لزوم اقدامات مقتضی انجام خواهند شد پس جای هیچ گونه نگرانی نیست.

هزینه ها و قیمت لیپوساکشن

لیپوساکشن یکی از بصرفه ترین عمل های جراحی زیبایی به شمار می رود. با توجه به مزایای بسیار و محدودیت های کمی که دارد نسبت به تاثیرات مثبتی که در فرم ظاهری بدن می گذارد یک عمل جراحی ارزان قیمت بشمار می رود. اما اگر بخواهیم هزینه عمل لیپوساکشن را بطور خاص بررسی کنیم باید عوامل تاثیرگزار بر این هزینه ها را یک به یک مورد بررسی قرار دهیم.

مدت زمان جراحی، این فاکتور تاثیر زیادی بر روی هزینه نهایی دارد که خود متاثر از نوع و ناحیه تحت درمان است. هرچقدر مدت زمان عمل جراحی کوتاه تر باشد هزینه نهایی عمل لیپوساکشن کمتر خواهد بود

دستمزد جراح متخصص، هرچه تخصص و تجربه یک پزشک بالاتر باشد قطعا دستمزد او نیز بالاتر خواهد بود. به هیچ عنوان برای کاهش هزینه ها سلامتی خودتان را به زیر دستان یک پزشک بی تجربه نسپارید.

هزینه های بیمارستان، از جمله مرسوم ترین هزینه های عمل های جراحی زیبایی هزینه های مربوط به بیمارستان و یا کلینیک می باشد. اگر در یک بیمارستان با امکانات کم بستری شوید هزینه هایتان کاهش پیدا می کند اما این کار عاقلانه نیست.

هزینه مواد مصرفی، داروهای بیهوشی، سرم های مخصوص، کانولا و سایر لوازم مصرفی که هنگام جراحی مورد استفاده قرار می گیرند بر روی هزینه نهایی تاثیرگزارند.

هزینه خرید گن، گن مخصوصی که بعد از اتمام عمل تا چند مدت باید بپوشید نیز هزینه خاص خودش را دارد که محاسبه خواهد شد.

هزینه رنت دستگاه، برای برخی موارد خاص نیاز است تا با صلاحدید پزشک دستگاه لیپوساکشن مخصوصی برای رسیدن به یک هدف خاص از جای دیگری رنت شود که منجر به افزایش هزینه ها خواهد شد.

بهترین دکتر برای انجام لیپوساکشن

بهترین دکتر برای انجام لیپوساکشن

قبلا نیز اشاره کردیم که انتخاب یک پزشک متخصص با تجربه و متبحر از مهمترین نکات در انجام عمل جراحی لیپوساکشن است. برای انجام این عمل تجربه، دانش و مهارت سه رکن اساسی هستند که باید در یک پزشک متخصص تجمیع شده باشند. ممکن است بخاطر کاهش هزینه ها در این امر کوتاهی کنید ولی آگاه باشید که خود را در معرض خطرات احتمالی قرار داده اید.

اما در ملینیک تمام تلاش ما بر این است که با بهترین و باتجربه ترین پزشکان همکاری کنیم. اولویت اول در ملینیک سلامتی زیباجویان و در مرحله بعد حصول بهترین نتایج بعد از عمل است. ما به این امر واقفیم که تحمل هزینه های سنگین جراحی برای زیباجویان سخت شده و ایشان انتظار دارند که در مقابل این هزینه های زیاد، از سوی مراکز زیبایی و پزشکان محترم مسئولیت پذیری بالایی مشاهده کنند.

خدا را شاکریم که با یکی دیگر از مجموعه مقالات جامع در خدمت شما همراهان عزیز بودیم. باعث افتخار است که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید. در اینجا از فرصت استفاده کرده و از شما دعوت میکنم نظرات، پیشنهادات و سوالات خودتان را با ما و سایر زیباجویان عزیز مطرح کنید. مشاوران ملینیک با افتخار پاسخگوی تمامی سوالات شما عزیزان خواهند بود