آیا می دانید لیپوساکشن دومین عمل جراحی زیبایی پرطرفدار در جهان است؟ سالانه چندین میلیون نفر در جهان از نتایج بعد از عمل لیپوساکشن رضایت دارند و اگر شما نیز به این عمل فکر می کنید در مسیر درستی قرار گرفته اید. اگرچه لیپوساکشن یک جراحی بی خطر با مزایای زیاد است اما همچنان نیازمند مراقبت های بعد از عمل در دوران نقاهت است. از اینرو در این مقاله قصد دارم با بررسی کامل دوران نقاهت، مراقبت های بعد از لیپوساکشن را برایتان تشریح کنم. پس با ادامه این مطلب همراه من باشید.

3 نکته کوتاه اما مهم …

نکته اول، هیچ چیز مهمتر و کارامدتر از مشاوره با یک جراح باتجربه نیست. یک جراح باتجربه در جلسه مشاوره ای که مخصوص شما تدارک دیده شده است می تواند بطور ویژه شرایط شما را برای عمل لیپوساکشن بررسی کرده و با ارائه نظرات تخصصی انتظارات منطقی از عمل لیپوساکشن برای شما را شرح دهد و با ارائه نکاتی، مراقبت ها و دوران نقاهت پس از عمل را برای شما تشریح کند.

نکته دوم، همچنین باید در نظر داشته باشید که دوران نقاهت هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. عواملی مانند سن، سابقه پزشکی، سبک زندگی و نوع عمل تعیین کننده نوع و میزان مراقبت ها و سرعت بهبودی شما در دوران نقاهت پس از عمل هستند و توجه به این نکته مهم است که اجازه دهید بدن تان با سرعت و سبک خودش روند بهبودی را طی کند.

نکته سوم، شما باید انتظارات معقولانه ای از عمل لیپوساکشن و بعد از آن داشته باشید. این را در نظر بگیرید که با انجام لیپوساکشن در واقع با یک عمل جراحی جدی روبرو هستید که برای رسیدن به نتایج مورد انتظار باید مراقبت هایی را بعد از عمل رعایت کنید پس، از قبل خودتان را برای گذراندن دوران نقاهت آماده کنید.

دوران نقاهت عمل لیپوساکشن

اغلب، عمل لیپوساکشن بصورت سرپایی انجام می شود بطوریکه می توانید بعد از عمل به خانه برگردید اما در برخی موارد که میزان چربی مکش شده زیاد باشد و یا عمل به ساعات پایانی روز کشیده شده باشد نیاز است برای تحت نظر بودن یک شب را در بیمارستان سپری کنید. صرف نظر از اینکه شب را در بیمارستان سپری می کنید یا نه، شما باید برای بازگشت به خانه و رانندگی از یک نفر همراه کمک بگیرید. چرا که اثرات داروی بیهوشی و مسکن هایی که به شما تزریق شده اند باعث می شوند هنوز شرایط لازم برای رانندگی را نداشته باشید.

پوشیدن گن مخصوص بعد از لیپوساکشن

سه روز اول پس از عمل

پزشک تان برای شما یک لباس مخصوص و تنگ (گن مخصوص لیپوساکشن) یا باند کشی تجویز خواهد کرد تا با پوشیدن آن به کاهش میزان تورم و همچنین شکل گیری بدن با فرم جدیدش کمک شود. پوشیدن این گن را در روزهای ابتدایی پس از عمل جدی بگیرید.

همچنین ممکن است دِرَن های مخصوصی (Drain) در نواحی تحت عمل بکار گرفته شوند. این درن ها از تجمع مایعات در اطراف محل های برش لیپوساکشن جلوگیری می کنند. این مایعات می توانند روند بهبودی را کند کرده و تخلیه این مایعات توسط درن های کارگذاشته شده از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت نیاز جراح پس از عمل به شما دستورالعمل نگهداری و مراقبت از این درن ها را توضیح خواهد داد و به شما خواهد گفت که تا چند روز باید آنها را در محل مورد نظر نگه دارید.

در چند روز ابتدایی پس از عمل باید انتظار داشتن دردی خفیف و قابل کنترل را داشته باشید. پزشک تان برای کنترل این درد داروهای مسکن تجویز خواهد کرد و لازم است تا به این برنامه دارویی با دقت توجه کنید. در نظر داشته باشید که چند روز ابتدایی پس از عمل را باید بطور کامل به استراحت بپردازید و نیاز است تا تمام تمرکزتان روی روند بهبودی باشد.

پس از گذشت 2 روز بعد از عمل می توانید با صلاحدید پزشک تان به حمام بروید. در نظر داشته باشید که استفاده از کرم های چرب کننده روی ناحیه جراحی شده می تواند به تسریع در روند بهبود زخم هایتان کمک کند. پوشاندن زخم ها بوسیله چسب زخم نیز یکی دیگر از مواردی است که باید با نظر پزشک انجام دهید پس ارتباط با پزشک تان را در این روزها حفظ کنید.

ضروری است که در چند روز ابتدایی پس از عمل انجام فعالیت های روزانه خود را کم و محدود کنید. قبل از عمل برنامه ریزی دقیقی برای حذف کارهای غیر ضروری در این روزها را انجام دهید. در مواردی مثل نگهداری بچه ها که راه چاره ای نیست از یک نفر کمک بخواهید.

هفته اول و دوم

پس از گذشت چند روز ابتدایی پس از عمل که به استراحت کامل گذشت احتمالا در هفته اول و دوم بعد از عمل کاهش محسوسی در میزان درد خواهید داشت. در این روزها اغلب افراد می توانند به محل کار خود برگشته و مشغول شوند اما اگر شغل شما جزء شغل های سخت و فیزیکی محسوب می شود باید برای ماندن در خانه به مدت یک الی دو هفته دیگر برنامه ریزی کنید. در نظر داشته باشید فارق از اینکه در خانه می مانید یا به محل کار خود می روید، در این مدت نیز همچنان باید به پوشیدن گن مخصوص ادامه دهید.

هفته سوم تا پنجم

با گذشت حدودا یک ماه از عمل لیپوساکشن به احتمال فراوان دیگر دردی نخواهید داشت. اما ممکن است همچنان مقداری تورم داشته باشید. نگران نباشید وجود این میزان تورم طبیعی است و ممکن است چندین ماه برای فروکش کردن کامل تورم از ناحیه عمل نیاز باشد. در این روزها اولین نتایج عمل لیپوساکشن را می توانید با کاهش میزان تورم مشاهده کنید. پس از گذشت چهار هفته اکثر افراد می توانند حرکات ورزشی سبک را انجام دهند اما همچنان باید از انجام کارها و ورزش های سنگین خودداری شود. اما همچنان برای شروع ورزش های سبک بهتر است با نظر پزشک اقدام کنید.

هفته ششم به بعد

احتمالا در هفته ششم بعد از عمل یک جلسه ویزیت توسط پزشک تان برای شما در نظر گرفته خواهد شد و با کاهش قابل توجه تورم و کبودی محدودیت های ایجاد شده بر فعالیت های روزانه شما توسط پزشک تان کم و کمتر خواهد شد. در این روزها شما می توانید نتایج نهایی عمل لیپوساکشن را به وضوح مشاهده کنید و به احتمال زیاد دیگر نیازی به پوشیدن گن مخصوص لیپوساکشن نخواهید داشت مگر اینکه پزشک تان دستور دیگری تجویز کند.

مراقبت های بعد از لیپوساکشن

نباید برای بهبودی خود عجله کنید اما کارهایی هستند که می توانند به تسریع روند بهبودی تان کمک کنند. در زیر سعی کرده ام مهمترین آنها را برایتان شرح دهم.

تغذیه بعد از لیپوساکشن

خوب بخورید

حتی اگر در سلامت کامل هم باشید و بدن آماده ای داشته باشید باز هم انجام یک عمل جراحی برای بدن شما یک فرآیند سخت محسوب می شود و داشتن یک برنامه غذایی منظم و پر کالری می تواند به بهبود سریع تر کمک کند. پس پیشنهاد می کنم از قبل از عمل چندین وعده غذای مقوی آماده در فریزر خود داشته باشید چرا که احتمالا در روزهای ابتدایی پس از عمل حوصله آشپزی نخواهید داشت.همچنین مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه می تواند باعث کاهش قابل توجهی در تورم و کبودی تان شود. در نهایت از آنجا که درمان مناسب نیاز به تغذیه خوب دارد پس خوب و منظم غذا بخورید تا بسرعت بهبود پیدا کنید.

هیدراته بمانید

برای بهبود سریع تر بیشتر آب بنوشید. از آب میوه های تازه، آب گوشت و حتی دم نوش های گیاهی کمک بگیرید تا میزان آب بدن تان را افزایش دهید. هیدراتاسیون یکی از کلیدی ترین نکات برای بهبود سریع پس از عمل است.

استراحت کنید

استراحت مطلق در روزهای ابتدایی، خواب کافی و منظم هم از دیگر نکات کلیدی برای سرعت بخشی به روند بهبود پس از عمل لیپوساکشن می باشد.

کمی قدم بزنید

اگرچه ورزش کردن در دوران نقاهت بعد از عمل توصیه نمی شود اما داشتن تحرک می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. اگر فکر می کنید قدم زدن فشار زیادی به بدن تان وارد نمی کند آنرا برای افزایش میزان تحرک امتحان کنید.

از دیگران کمک بگیرید

در صورت امکان، باید از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که در انجام فعالیت هایی مانند تمیز کردن، مراقبت از کودکان خردسال یا انجام امور به شما کمک کند. احتمالا تا چند هفته بعد از عمل برای انجام امور روزانه خانه تان به کمک این افراد نیاز خواهید داشت.

جمع بندی و نتیجه گیری

بدون شک لیپوساکشن یکی از بهترین راه ها برای افزایش اعتماد به نفس در افراد است و می تواند نتایج خیره کننده ای از خود بجای بگذارد اما دانستن اینکه چطور می توان به روند بهبودی پس از عمل کمک کرد تا نتایج بهتر و درخورتری ایجاد شوند می تواند کمک شایانی به این فرآیند کند. در این مقاله سعی کردم با ارائه نکاتی ساده اما کاربردی آگاهی شما را در این مسیر افزایش دهم.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه من بودید از شما سپاسگزارم. در انتها از شما دعوت می کنم با ارائه نظرات خود من و سایر زیباجویان را مفتخر کنید. اگر تجربه ای از انجام لیپوساکشن دارید و یا نکته ای در ذهن شما هست که از نظر من دور مانده خوشحال می شوم در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.