آیا می دانید با رعایت برخی نکات ساده می توانید از بروز یک سری عوارض و خطرات لیپوساکشن جلوگیری کنید؟ من در این مقاله قصد دارم با معرفی انواع عوارض لیپوساکشن میزان آگاهی شما را در این زمینه بالا ببرم تا بتوانید با رعایت برخی نکات ساده و کاربردی بروز خطرات احتمالی ناشی از این عمل را به حداقل برسانید. پس از مطالعه این مطلب می توانید با خیال راحت تصمیم به انجام عمل زیبایی لیپوساکشن بگیرید پس با ادامه این مطلب همراه من باشید.

معرفی کوتاه لیپوساکشن

لیپوساکشن یک عمل جراحی زیبایی برای حذف چربی های اضافه از بدن می باشد که در آن جراح بوسیله ی یک لوله فلزی نازک و توخالی به نام کانولا به لایه چربی زیر پوست دسترسی پیدا کرده و با ایجاد مکش توسط دستگاه لیپوساکشن چربی های اضافه را از آن ناحیه خارج می کند. این عمل صرفا یک عمل زیبایی بوده و کاربردی برای کاهش وزن و یا درمان چاقی ندارد. لیپوساکشن دارای مزایای بسیار زیادی است که باعث شده تا این عمل جراحی زیبایی در سطح جهانی مورد توجه بسیاری از زیباجویان قرار بگیرد. پیشنهاد میکنم برای مطالعه بیشتر در مورد این عمل به صفحه لیپوساکشن چیست مراجعه کنید. در ادامه قصد دارم بطور کامل انواع عوارض لیپوساکشن را به شما معرفی کنم.

لیست عوارض شایع عمل لیپوساکشن

به مانند هر عمل جراحی دیگری، لیپوساکشن نیز دارای یک سری عوارض است. برخی از این عوارض بصورت شایع در همه افراد مشاهده می شوند و از آنجا که به راحتی قابل کنترل هستند نگرانی خاصی از بابت آنها نخواهد بود اما برخی از این عوارض که یا بطور نادر اتفاق می افتند و یا بخاطر سهل انگاری پزشک و یا زیباجو رخ می دهند می توانند در نهایت منجر به بروز خطراتی نگران کننده شوند. من قصد ندارم که در اینجا شما را نسبت به انجام لیپوساکشن نگران کنم اما دانستن این نکات برای داشتن یک عمل جراحی بی دردسر ضروری است و بهتر است که قبل از عمل اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. در ادامه 11 مورد از مهمترین عوارض شایع عمل جراحی لیپوساکشن را به طور کامل برایتان شرح خواهم داد.

انواع عوارض و خطرات لیپوساکشن

1. ورم و کبودی نگران کننده نیست

تورم و کبودی پوست از عوارض شایع همه عمل های جراحی است و برای لیپوساکشن نیز بروز این عوارض طبیعی است. معمولا ورم و کبودی ناشی از لیپوساکشن طی چند روز تا نهایتا دو هفته از بین می رود. استفاده از پماد های ضدالتهابی با نظر پزشک برای کاهش میزان تورم و کبودی پوست انجام می گیرد و این مورد نباید نگرانی خاصی را برای زیباجویان بوجود آورد.

2. ترشح خون آبه طبیعی است

برای انجام عمل لیپوساکشن چندین سوراخ کوچک بر روی ناحیه مورد نظر ایجاد می شود و ازآانجا که پزشک با انجام حرکات رفت و برگشتی سعی در شکستن بافت چربی زیر پوست دارد لذا بوجود آمدن مقداری خون آبه در زیر پوست طبیعی است. پزشک برای اینکه این حجم خون آبه به مرور از بدن خارج شود ممکن است سوراخ های مربوطه را نبندد و یا حتی به آنها درن نیز وصل کند. اگر تصمیم به انجام این عمل دارید بد نیست بدانید که باید تا چند روز مراقب ترشح خون آبه باشید و این مورد نیز نباید نگرانی خاصی برای شما بوجود آورد.

3. درد، شایع ترین عارضه لیپوساکشن

درد یکی از اولین نگرانی های زیباجویان برای انجام هر نوع عمل جراحی زیبایی است. درست است که در حین عمل لیپوساکشن دردی حس نخواهید کرد اما با گذشت زمان و کاهش اثرات داروهای بی حسی و بیهوشی بروز مقدار خفیفی از درد طبیعی و محتمل است. حتما پزشک تان برای کنترل این مقدار درد برای شما مسکن هایی را تجویز خواهد کرد اما اگر میزان درد به حدی غیرقابل تحمل افزایش پیدا کرد باید پزشک تان را در جریان آن قرار بدهید. اما عموما وجود درد نباید نگرانی خاصی را برای شما بوجود بیاورد و بهتر است خودتان را برای تحمل آن آماده کنید.

4. احتمال بروز بی حسی طولانی مدت

عمل لیپوساکشن عموما با تزریق داروهای بی حسی موضعی انجام می شود و یکی از عوارض استفاده از این داروها ماندگاری بی حسی بصورت طولانی مدت است. اگر پس از گذشت چندین ماه و یا حتی چند سال هنوز در ناحیه عمل احساس بی حسی دارید نگران نشوید این مقدار اندک بی حسی مشکلی برای شما بوجود نخواهد آورد.

5. احتمال حساسیت به داروهای بیهوشی

قبل از هرچیز باید بگویم که حساسیت به داروهای بیهوشی در کمتر از 1% افراد مشاهده شده و این عارضه جزء عوارض شایع نیست اما اگر عوارض ناشی از حساسیت به بیهوشی مانند خارش، کهیر، تنگی نفس، سرفه و غیره را مشاهده کردید حتما با پزشک تان در میان بگذارید. حساسیت به داروهای بیهوشی به راحتی قابل کنترل هستند و معمولا در مدت کوتاهی از بین می روند اما بهتر است که در این مورد آگاهی داشته باشید.

6. تغییر رنگ پوست، حاصل یک مبارزه سخت

حین عمل لیپوساکشن لایه های زیرین پوست دستخوش تغییرات زیادی می شوند. شاید حین عمل شما متوجه نشوید اما فرآیندهای زیادی روی پوست و لایه های زیرین پوست صورت می گیرند که همین امر می تواند دلیل خوبی برای اینکه بعد از عمل تغییر رنگ محسوسی روی پوست خود مشاهده کنید باشد. این تغییر رنگ نباید شما را نگران کند اما اگر حس کردید که مقدار آن بیش از حد و نگران کننده است می توانید پزشک خود را در جریان بگذارید.

7. تجمع مایعات زیر پوست (سروما)

یکی از واکنش های سیستم ایمنی و دفاعی بدن پس از عمل لیپوساکشن همین تجمع مایع زیر پوست است که از آن با عنوان سروما یاد می شود. این عارضه نگران کننده نیست و با پوشیدن گن مخصوص نهایتا تا 10 روز از بین می رود اما اگر احساس کردید که مقدار آن بیش از حد منطقی است با نظر پزشک نیز می توان بوسیله سرنگ های مخصوصی مایعات زیر پوست را تخلیه کرد. پیشنهاد می کنم در این مورد حساسیت زیادی به خرج ندهید و بگذارید همه چیز طبق روال خودش پیش برود.

8. غیر قرینگی حاصل کار یک جراح تازه کار

یکی از مهمترین نکات قبل از انجام لیپوساکشن انتخاب یک پزشک باتجربه و متبحر است. اگر عمل توسط یک پزشک بی تجربه انجام شود یکی از عوارضی که احتمال بروز آن وجود دارد نامتقارن شدن ناحیه عمل است. این غیرقرینگی و ناهمواری ممکن است تا حدی زیاد باشد که انجام عمل ترمیم لیپوساکشن را ضروری کند پس برای انتخاب پزشک تان حساسیت به خرج دهید.

9. سهل انگاری مساوی است با عفونت

عفونت بعد از عمل به چند دلیل ممکن است رخ دهد. اولین عامل استریل نبودن وسایل، ابزارها و محیط جراحی است عامل بعدی عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل است به عنوان مثال در صورتی که پوشیدن گن مخصوص را جدی نگیرید مایعات زیر پوست به طور کامل تخلیه نشده و باعث بروز عفونت خواهد شد. عامل سوم توانایی سیستم ایمنی بدن است. در افرادی که سیستم ایمنی بدن شان ضعیف است احتمال بروز عفونت بیشتر خواهد بود. در صورتی که متوجه وجود عفونت شدید حتما با پزشک خود در جریان بگذارید تا با تجویز داروهای آنتی بیوتیک مخصوص آن را کنترل کند در غیر این صورت ممکن است مشکلات عدیده ای در کمین شما باشند.

10. آمبولی بعد از لیپوساکشن

آمبولی چربی در لیپوساکشن به راهیابی بافت چربی به داخل رگ های خونی گفته می شود. اگرچه بروز این اتفاق می تواند حتی منجر به مرگ زیباجو شود اما شایان ذکر است که عارضه ی آمبولی چربی از هر 50 هزار نفر در یک نفر مشاهده می شود و بروز آن تا حد خیلی زیادی به مهارت پزشک بستگی دارد. اگر آمبولی در همان ساعات اولیه تشخیص داده شود می توان حتی خطرات آن را کنترل کرد و بهتر است نسبت به علائم بروز آمبولی آگاهی داشته باشید. از جمله مهمترین علائم آمبولی تنگی نفس و اختلالات عصبی است اما نگران نباشید همانطور که گفته شد شما می توانید با انتخاب یک جراح کاربلد با خیال راحت از نتایج حاصل از لیپوساکشن لذت ببرید.

11. آسیب به اعضای داخلی بدن

یکی از نادرترین اتفاقاتی که ممکن است در لیپوساکشن رخ دهد آسیب به اعضا و دستگاههای داخلی شکم است. این اتفاق واقعا به ندرت مشاهده شده است و تنها عامل آن می تواند تازه کار بودن جراح و کادر پزشکی او باشد. نگران نباشید این اتفاق حتی در هر 100 هزار نفر یک بار هم مشاهده نمی شود اما برای اینکه هیچ ریسکی در این زمینه نکرده باشید حتما مطمئن شوید که خودتان را به یک جراح با سابقه و متبحر می سپارید.

چگونه از بروز عوارض و خطرات جلوگیری کنیم

تا اینجا در مورد بروز عوارض و حتی خطرات بطور کامل صحبت کردیم و ممکن است تا حدی نگران و منصرف از عمل شده باشید اما نگران نباشید در ادامه برخی نکات ساده و کاربردی را برایتان لیست کرده ام تا با رعایت آنها بتوانید احتمال بروز عوارض را کاهش داده و از خطرات عمل کم کنید.

جلوگیری از بروز عوارض لیپوساکشن
  • عدم مصرف سیگار و دخانیات را جدی بگیرید. از آنجا که مصرف سیگار و دخانیات روند بهبودی بعد از عمل را کند می کند و باعث افزایش دوران نقاهت می شود می تواند یکی از مهمترین عوامل تشدید کننده عوارض و حتی خطرات لیپوساکشن باشد. پس این نکته ساده را جدی بگیرید تا آسیب نبینید.
  • به اندازه و منطقی لیپوساکشن کنید. برخی انتظار دارند در یک جلسه نواحی گسترده ای از بدن خود را لیپوساکشن کنند در حالیکه بدن هر فرد تا یک حدی تحمل عوارض عمل های جراحی را دارد. اگر قصد دارید صورت، غبغب، شکم، پهلو ها ، کمر، ران ها و ساق پای خود را لیپوساکشن کنید به هیچ وجه حق ندارید همه ی اینها را در یک جلسه انجام دهید. شما نیازمند دو تا سه جلسه لیپوساکشن با فاصله زمانی حداقل یک ماهه هستید تا بدن تان فرصت ترمیم و بازیابی خودش را پیدا کند. این نکته ساده را بسیاری از افراد و حتی پزشکان در نظر نمی گیرند.
  • سابقه پزشکی، داروهای مصرفی و سن خودتان را در نظر بگیرید. برای افرادی که دچار بیماری های خاصی هستند ممکن است عوارض بیشتر و در سطح وسیع تری مشاهده شود پس بهتر است قبل از عمل سابقه پزشکی خود و داروهایی که مصرف می کنید را با پزشک تان درمیان بگذارید. همین طور برای افراد با سن بالا به علت پایین آمدن سطح ایمنی بدن و کاهش قابلیت بازیابی و ترمیم بدن لیپوساکشن همراه با عارضه های وسیع تری خواهد بود و بهتر است قبل از عمل این نکات را مد نظر قرار دهید.
  • مراقبت های بعد از عمل را جدی بگیرید. همه ی مراقبت هایی که برای بعد از عمل به شما گفته می شوند دلیل خاص خودشان را دارند و مهم هستند. اگر گفته می شود آب زیاد بنوشید یا گن مخصوص بپوشید یا چند روز بطور مطلق در خانه استراحت کنید حتما جدی بگیرید. در غیر اینصورت شما خودتان را در معرض عوارض وسیع و خطرات احتمالی قرار داده اید و هیچ کسی جز خودتان مسئول تبعات ناشی از آن نخواهد بود.

آیا عمل جراحی لیپوساکشن خطرناک است

آیا عمل لیپوساکشن خطرناک است

اگر به دنبال یک جواب کوتاه برای این سوال باشیم باید بگویم: خیر، لیپوساکشن به هیچ عنوان خطرناک نیست. اما تا به اینجا خودتان هم متوجه شده اید که با این حال که عوارض و خطرات مختلفی وجود دارند چرا نمی توان لیپوساکشن را جزء عمل های پر ریسک و پر خطر محسوب کرد. از آنجا که هر عارضه و خطری دلیلی دارد و می توان با رعایت نکاتی آنرا کنترل کرد و یا حتی از بروز آن جلوگیری کرد پس جای نگرانی خاصی وجود ندارد.

اکثر عوارض خطرناک در لیپوساکشن به دو دلیل رخ می دهند: 1- کم تجربه بودن پزشک و 2- عدم توجه به مراقبت های بعد از عمل. پس با انتخاب یک جراح با تجربه و کاربلد و جدی گرفتن مراقبت های قبل و بعد از عمل تا حد زیادی نگرانی ها از بین رفته و می توانید یک عمل خوب و با اطمینان را تجربه کنید و از نتایج بعد از آن لذت ببرید.

جمع بندی و نتیجه گیری نهایی

در این مطلب سعی کردم همه نکات کاربردی در مورد عوارض و خطرات لیپوساکشن را خدمت شما ارائه دهم. در ابتدا همه عوارض و خطرات را بطور کامل معرفی کرده و سپس روش ها و نکات کاربردی برای کنترل و جلوگیری از بروز آنها را بررسی کردم.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه من بودید از شما سپاسگزارم و از شما دعوت می کنم اگر تجربه خاصی از عمل لیپوساکشن دارید در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید. شاید عوارض و نکات دیگری وجود داشته باشند که از ذهن من دور مانده اند و شما بخواهید به من و سایر خوانندگان این مطلب گوشزد کنید پس درنگ نکنید و نظرتان را برایمان بنویسید. بدرود