لیفت لب به روش های مختلفی انجام می شود که برخی از آنها موقتی و برخی دائمی هستند. اگر تاکنون از روش هایی مانند تزریق فیلر یا ژل لب برای این منظور بهره جسته ولی از موقتی بودن نتایج آن خسته شده‌اید، جراحی لیفت لب یک روش کم خطر است که می‌تواند نتایج دائمی بهمراه داشته باشد و فضای بین لب بالایی و بینی را کوتاه و بافت صورتی‌رنگ لب‌هایتان را بیشتر نمایان کند. در حال حاضر چندین روش برای انجام جراحی لیفت لب مانند لیفت سانترال لب، لیفت لب شاخ گاوی، ایتالیایی و دایرکت لب وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مطلب قصد داریم به عوارض و خطرات جراحی لیفت لب اشاره کنیم تا با آگاهی بیشتری برای انجام این روش زیبایی اقدام کنید.

معرفی کوتاه جراحی لیفت لب

امروزه بسیاری از افراد مایل هستند که فرم لب‌های خود را تغییر دهند تا چهره آن‌ها ظاهری خاص داشته باشد. لیفت لب یک عمل جراحی است که فاصله بین بینی و لب بالایی را کاهش می‌دهد. اگرچه این روش با هدف بهبود ضخامت لب بالایی نیز انجام می‌شود، اما روی لیفت و حجیم‌تر نشان دادن لب پایینی نیز موثر است.

در طول عمل، جراح برشی را در اطراف پایه بینی یا روی خط لب ایجاد می‌کند. سپس مقدار کمی از پوست اضافی ناحیه بین بینی و لب بالا (فیلتروم) را برمی‌دارد، پوست قسمت باقی‌مانده را به سمت بالا می‌کشد و به کمک بخیه‌های ظریف آن را در جای جدید تثبیت می‌کند. بدین‌شکل، علاوه‌بر رفع افتادگی و افزایش حجم لب‌ها، دندان‌ها نیز هنگام لبخند زدن بیشتر نمایان می‌شوند.

معرفی کوتاه جراحی لیفت لب

معمولا جراح پلاستیک قبل از عمل شما را معاینه می‌کند تا از بابت نبود هرگونه عفونت فعال در لب‌ها (مانند تبخال)، ابتلا به بیماری‌های مزمن (مانند دیابت، فشار خون بالا و هموفیلی) و عدم مصرف داروهای رقیق‌کننده خون و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و سیگار و الکل مطمئن شود.

پس از جراحی نیز نکات مراقبتی لازم مانند عدم انجام فعالیت‌های بدنی سنگین، خوابیدن روی صورت یا باز کردن بیش‌ازحد دهان و سیگار کشیدن و جویدن آدامس خدمت شما ارائه می‌شود. با این وجود، احتمال بروز عوارض و خطرات جراحی لیفت لب برای هر فردی وجود دارد.

برخی از مهم‌ترین عوارض لیفت لب

اگرچه جراحی لیفت لب یک روش بی‌خطر و کم عارضه در نظر گرفته می‌شود، اما به مانند بسیاری از عمل های جراحی‌ احتمال بروز خطرات و عوارضی مانند موارد زیر وجود دارد:

جراح برای کنترل درد بعد از جراحی لیفت لب تمهیداتی می اندیشد ولی در صورت بدتر شدن علائمی مانند درد و تورم و مواجهه با سایر عوارض ذکرشده، حتما به جراح پلاستیک خود اطلاع دهید. ممکن است نیاز به درمان‌هایی مانند تجویز آنتی‌بیوتیک یا داروهای ضدالتهاب قوی داشته باشید. خوشبختانه با لیزردرمانی می‌توان عوارضی مانند ماندن اسکار یا جای زخم را برطرف کرد. در ادامه به جزئیات بیشتری از این عوارض و خطرات جراحی لیفت لب اشاره خواهیم کرد.

ماندن جای زخم و اسکار

اصولا بافت پوست پس از آسیب سعی می‌کند با تکثیر سلول‌ها و افزایش تولید پرتئینی به نام کلاژن، خود را ترمیم کند و مانع از ورود میکروب‌ها و سایر مواد مضر به داخل بدن شود. این فرآیند زمینه‌ساز بروز اسکار یا جای زخم در شکل و اندازه‌های مختلف است. در واقع ظهور جای زخم بخشی از روند بهبودی بدن است. برخی از اسکارها بزرگ و دردناک هستند، درحالی‌که برخی دیگر به سختی قابل مشاهده هستند.

جای بخیه های در جراحی لیفت لب

طبق تجربه، افرادی‌که پوست تیره دارند بیشتر در معرض بروز اسکارهای کلوئیدی (گوشت اضافه) هستند. کلوئیدها اسکارهای برجسته‌ای هستند که رشد کرده و فراتر از ناحیه آسیب‌دیده گسترش می‌یابند. اگرچه همه اسکارها نیاز به درمان ندارند و بسیاری از آن‌ها با گذشت زمان از بین می‌روند، اما در مواردی می‌توانند تا آخر عمر روی پوست باقی بمانند. اصولا نوع و میزان ماندگاری اسکار بعد از جراحی لیفت لب به عوامل مختلفی مانند موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع پوست: هرچه بافت پوست ظریف‌تر و رنگ آن تیره‌تر باشد، احتمال ماندن جای زخم روی آن بیشتر است.
  • نحوه برش محل جراحی: هرچه جراح با ظرافت بیشتری پیش برود، احتمال ایجاد برش‌های عمیق و ماندن اسکار کمتر است.
  • وضعیت سلامتی: اصولا ابتلا به بیماری‌هایی مانند عفونت پوست، دیابت و کشیدن سیگار و مصرف الکل، میزان ماندگاری و وسعت جای زخم را افزایش می‌دهد.

اگرچه امروزه جای زخم مقاوم و دائمی را می‌توان در مرحله اول با داروهای موضعی ترمیم‌کننده پوست و در مرحله دوم با لیزردرمانی یا انجام مجدد جراحی زیبایی برطرف کرد، اما راهکارهایی برای پیشگیری از بروز آن وجود دارد. توصیه می‌کنیم بعد از جراحی لیفت لب حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • هنگام مراقبت از بخیه‌ها حتما دستورالعمل‌های بعد از عمل را رعایت کنید.
  • محل زخم را ضدعفونی کنید و ممکن است به آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا موضعی برای جلوگیری از بروز عفونت نیاز داشته باشید.
  • محل زخم را مرطوب نگهدارید. این کار مانع از ایجاد آبله و جای زخم می‌شود.
  • در برابر نور مستقیم خورشید، جای زخم را بپوشانید یا برای محافظت از آن از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  • برای بهبودی سریع‌تر از مکمل‌های حاوی ویتامین ویتامین D و C استفاده کنید.

اگر ظاهر اسکار، شما را آزار می‌دهد با جراح یا پزشک خود در مورد روش‌هایی صحبت کنید که می‌توانند آن را کمتر به چشم بیاورند. هم‌چنین اگر ظاهر جای زخم تغییر کرد یا دردناک، حساس و عفونی شد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر متوجه بروز خال یا کک‌ومک روی اسکار یا نزدیک آن شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

خونریزی بعد از جراحی

بروز خونریزی بعد از جراحی لیفت لب در صورتی که شدت آن زیاد نباشد و بعد از گذشت 24 تا 48 ساعت برطرف شود طبیعی است. اصولا برای جراحی لیفت لب، در لایه‌های پوست، بافت چربی، ماهیچه و رگ‌های خونی بخشی از فیلتروم برش ایجاد می‌شود. این آسیب باعث می‌شود که خون از رگ‌ها خارج شود و به بیرون از بافت پوست نشت کند. البته بستن محل برش با نخ بخیه کمک می‌کند تا این روند خیلی زود کنترل شود.

از نظر پزشکان، خونریزی شدید یا خروج ترشحات زردرنگ که نیاز به تعویض مکرر پانسمان دارد، می‌تواند نشانه وجود یک مشکل باشد. اگر این اتفاق افتاد، فورا به جراح پلاستیک خود اطلاع دهید.

خونریزی بعد از جراحی لیفت لب

احتمال آسیب به اعصاب روی لب

ناحیه فیلتروم مانند سایر نواحی بدن دارای اعصاب حسی و حرکتی است. هرگونه آسیب به این اعصاب در هنگام ایجاد برش، می‌تواند زمینه بروز بی‌حسی، افتادگی لب‌ها یا حتی فلج شدگی کامل عضلات این ناحیه را فراهم کند. بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز این عارضه، مراجعه به یک جراح پلاستیک حرفه‌ای است.

جراح اگر به‌خوبی آموزش دیده باشد و تجربه کافی داشته باشد، دقیقا می‌داند که برش را در کدام نواحی، به چه شکل و با چه عمقی ایجاد کند تا اعصاب آسیب نبینند. بنابراین، مراجعه به یک کلینیک زیبایی باسابقه در پیشگیری از بروز عوارض و خطرات جراحی لیفت لب مانند عدم تقارن، انحراف لب، تغییر فرم لبخند و کاهش قدرت بیان بسیار موثر است.

واکنش آلرژیک و حساسیت به داروی بی‌حسی

اگرچه در این روش از بیهوشی عمومی استفاده نمی‌شود، اما ممکن است بدن برخی از افراد به مواد مورد استفاده برای بی‌حسی موضعی نیز واکنش نشان دهد. از انواع واکنش آلرژیک به داروی بی حسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکنش موضعی در محل تزریق (درماتیت تماسی) با علائمی مانند قرمزی، خارش، بثورات پوستی و کهیر
  • واکنش سیستمیک (شوک آنافلاکسی) با علائمی مانند درد در قفسه سینه، خس‌خس سینه، تنگی نفس، کاهش فشار خون و افزایش ضربان قلب

علائم درماتیت تماسی با تجویز داروهای ضدآلرژی توسط پزشک قابل کنترل هستند، درحالی‌که شوک آنافلاکسی نیاز به مراقبت فوری دارد. اگر سابقه واکنش آلرژیک به ماده بی‌حسی یا بیهوشی را دارید، حتما از قبل به پزشک یا جراح خود اطلاع دهید.

پاسخ به سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از سوالات ذهنی شما درباره عوارض و خطرات جراحی لیفت لب پاسخ دهیم.

سوالات متداول

جراحی لیفت لب چیست؟

جراحی لیفت لب یک روش جراحی پلاستیک است که با کاهش طول فیلتروم و کشیدن پوست این ناحیه به سمت بالا کمک می‌کند تا لب‌ها برجسته‌تر دیده شوند. البته در صورت انجام غیرحرفه‌ای ممکن است با عوارض و خطرات جدی مواجه شوید.

رایج‌ترین عوارض و خطرات جراحی لیفت لب چیست؟

از شایع‌ترین عوارض و خطرات جراحی لیفت لب می‌توان به درد، تورم، ناراحتی و کبودی اشاره کرد. البته ممکن است برخی از افراد به‌دلیل مهارت و تجربه اندک جراح، ابتلا به بیماری و عدم توجه به اصول مراقبتی قبل و بعد از جراحی با عوارضی مانند آسیب عصبی و بی‌حسی، انحراف لب، تغییر شکل لبخند، بهبود ضعیف محل زخم و ماندن دائمی جای زخم یا اسکار، خونریزی شدید و حتی واکنش آلرژیک خفیف تا شدید مواجه شوند.

آیا تکنیک‌های مختلف لیف لب به یک اندازه عوارض و خطرات دارند؟

خیر، برخی از روش‌های نوین مانند لیفت لب ایتالیایی به‌دلیل محل برش ظریف و سطحی خود عوارض کمتری دارند.

نحوه درمان عوارض و خطرات جراحی لیفت لب چیست؟

جراح سعی می‌کند با دارودرمانی، لیزدرمانی یا حتی انجام جراحی مجدد به بهبود انواع مختلف عوارض و خطرات جراحی لیفت لب کمک کند.

سخن آخر

بنابراین، جراحی لیفت لب در کنار مزایای عالی و ماندگار خود عوارض جانبی موقت و دائمی نیز دارد. مطمئناً مراجعه شما به یک جراح متبحر می‌تواند کمک زیادی به پیشگیری از بروز عوارض و خطرات جراحی لیفت لب کند. این مساله را دست کم نگیرید.