لیفت لب یک روش جراحی زیبایی است که برای افزایش حجم و زیبایی لب‌ها انجام می‌شود. در این روش، برشی در زیر بینی یا داخل دهان ایجاد و سپس پوست اضافی برداشته می‌شود. کبودی یکی از عوارض طبیعی لیفت لب است. کبودی معمولا در ناحیه اطراف لب‌ها، زیر بینی و گاهی اوقات روی گونه‌ها ایجاد می‌شود. شدت کبودی به عوامل مختلفی مانند تکنیک جراحی، مهارت جراح، و ویژگی های فردی بیمار بستگی دارد. در این مقاله به بررسی کبودی بعد از لیفت لب پرداخته ایم و اینکه چه میزان کبودی عادی بوده و از چه زمانی باید نگران این عارضه طبیعی بود.

کبودی در لیفت سانترال لب

نمونه کار جراحی لیفت لب l ملینیک

در لیفت سانترال لب بُرش در زیر بینی ایجاد می‌شود. بنابراین، کبودی معمولا در ناحیه زیر بینی و بالای لب بالا ایجاد می‌شود. کبودی بعد از لیفت لب بالا ممکن است به سمت گونه‌ها نیز گسترش یابد.

کبودی در لیفت لب پایین

در لیفت لب پایین، بُرش روی خط لب پایین یا بعضاً داخل دهان ایجاد می‌شود. بنابراین، کبودی معمولا در داخل دهان و اطراف لب پایین ایجاد می‌شود. کبودی بعد از لیفت لب پایین ممکن است به سمت فک و چانه نیز گسترش یابد.

میزان طبیعی کبودی

مقدار کبودی طبیعی بعد از سانترال لب

میزان کبودی طبیعی بعد از جراحی زیبایی لب متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند تکنیک جراحی، مهارت جراح، و ویژگی های فردی بیمار بستگی دارد. به طور کلی، کبودی خفیف تا متوسط در ناحیه اطراف لب‌ها، زیر بینی و گاهی اوقات روی گونه‌ها، طبیعی است. این کبودی در بدترین حالت باید طی چند هفته بهبود یابد.

باید اضافه کرد که برخی از افراد ممکن است کبودی خفیفی بعد از جراحی زیبایی لب داشته باشند که ظرف چند روز از بین می‌رود. برخی دیگر ممکن است کبودی شدیدتری داشته باشند که ممکن است تا چند هفته طول بکشد تا بهبود یابد. بنابراین هیچگاه برای بررسی طبیعی یا غیرطبیعی بودن میزان کبودی محل جراحی خود، آن را با افراد دیگر مقایسه نکنید. حتی این کبودی و شرایط آن را نباید با عمل‌ زیبایی دیگر خود مقایسه کنید.

عوامل ایجاد کبودی غیرطبیعی

در صورتی که کبودی شدید باشد یا با گذشت زمان بهبود نیابد می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌تر باشد. برخی از شرایطی که می‌توانند باعث کبودی شدید بعد از جراحی زیبایی لب شوند عبارتند از:

  • خونریزی بیش از حد
  • بروز عفونت در محل جراحی
  • واکنش آلرژیک به داروهای بی حسی
  • بیماری زمینه‌ای مانند اختلالات خونریزی

بهتر است برای پیشگیری از کبودی غیرطبیعی و کمک به بهبود سریع‌تر آن بعد از عمل، گزارش مشکلات زمینه‌ای و حساسیت‌ها و آلرژی‌های احتمالی خود را به پزشک ارائه کرده و اطلاعات کامل داروهای مصرفی‌تان را در اختیار او قرار دهید تا تمامی تجویزهای لازم را پیش از عمل به شما منتقل کند. همچنین آنچه برای کنترل شرایط لازم است حین عمل اعمال شود تا بعد از جراحی با کبودی غیرعادی و دیگر عارضه‌های غیرطبیعی مواجه نشوید.

پیشگیری از کبودی

پیشگیری از کبودی بعد از سانترال لب

برای کاهش خطر کبودی بعد از لیفت لب، اقدامات زیر را می‌توان انجام داد:

  • از مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا آسپرین در هفته‌های منتهی به جراحی خودداری کنید. این داروها می‌توانند باعث افزایش خونریزی و کبودی شوند.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن جریان خون را کاهش می‌دهد و می‌تواند باعث افزایش خطر کبودی شود.
  • در روز جراحی، از آرایش کردن خودداری کنید. آرایش می‌تواند باعث تحریک پوست و افزایش خطر کبودی شود.
  • اگر پوست حساسی دارید و به‌طور کلی بدن شما دربرابر ضربه و آسیب زود کبود می‌شود، با پزشک درمیان بگذارید. ممکن است لازم باشد بعضی موارد را پیش یا بعد از عمل رعایت کنید.

نحوه درمان کبودی

کبودی بعد از لیفت لب معمولا به خودی خود طی چند هفته بهبود می‌یابد. با این حال، برخی از اقدامات می‌تواند به کاهش کبودی و سرعت بخشیدن به روند بهبود کمک کند.

  • تا 48 ساعت بعد از عمل از کمپرس سرد استفاده کنید. کمپرس سرد می‌تواند به کاهش تورم و کبودی کمک کند. کمپرس سرد را به مدت ۱۵ دقیقه در هر بار و ۳-۴ بار در روز روی ناحیه کبود قرار دهید.
  • از کرم‌های ضد کبودی استفاده کنید. کرم‌های ضد کبودی به کاهش ظاهر کبودی کمک می‌کنند. کرم ضد کبودی را طبق دستور پزشک خود استفاده کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند باعث تیره شدن کبودی شود. از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید و از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعات اوج روز خودداری کنید.

در صورت مشاهده مواردی مانند کبودی شدید که با گذشت زمان بهبود نمی‌یابد، درد شدید یا مداوم قرمزی یا گرمای غیرمعمول در ناحیه جراحی، ترشح چرکی از ناحیه جراحی و تب باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

امیدوارم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد و مطالب ذکر شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در انتها از شما دعوت می کنم از طریق بخش دیدگاهها نظرات، سوالات و تجربیات خود را در این زمینه برای ما بنویسید. تمامی نظرات شما با دقت خوانده می شوند و ارزش زیادی برای ما دارند. اگر این مطلب برای کسی مفید است لطفا لینک آن را برای او بفرستید.