جراحی زیبایی سانترال و دایرکت لب یک روش جدید و موثر برای بهبود زیبایی لب‌ها است. اما مانند هر جراحی دیگر، ممکن است عوارضی داشته باشد. تورم یکی از عوارض شایع این جراحی است که با رعایت چند نکته ساده می‌توان آن را کاهش داد. اکنون درباره تورم عادی بعد از عمل زیبایی لب، شرایط غیرعادی این عارضه و راه‌ها و روش‌های کنترل تورم بعد از جراحی زیبایی لب صحبت خواهیم کرد.

درمان تورم بعد از جراحی زیبایی لب

تورم بعد از عمل زیبایی لب یک واکنش طبیعی است که در اثر التهاب و تجمع مایعات در ناحیه جراحی ایجاد می‌شود. این تورم معمولا در عرض چند روز تا یک هفته پس از جراحی کاهش می‌یابد و از بین می‌رود. درمان‌های خانگی زیادی وجود دارد که می‌تواند به کاهش تورم بعد از جراحی زیبایی لب کمک کند. این درمان‌ها شامل موارد زیر است:

کمپرس سرد

کمپرس سرد می‌تواند به کاهش التهاب و تورم کمک کند. یک کیسه یخ را در یک حوله بپیچید و آن را به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه روی لب های خود قرار دهید. این کار را در روز اول پس از جراحی چندین بار تکرار کنید و در روزهای بعد به دفعات کمتر انجام دهید. این کار باعث کاهش خون‌رسانی به لب‌ها می‌شود و تورم را کم می‌کند.

داروهای ضد درد بدون نسخه

داروهای ضد درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. با مشورت با پزشک خود، ممکن است بتوانید از این داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی برای کاهش تورم و درد استفاده کنید. اما از داروهای ضدانعقاد مانند وارفارین یا آسپیرین خودداری کنید چون ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهند.

درمان تورم بعد از جراحی زیبایی لب

مرطوب نگه داشتن لب‌ها

مرطوب نگه داشتن لب‌ها می‌تواند به کاهش خشکی و ترک خوردگی کمک کند. از وازلین یا ژل لب استفاده کنید.

خوردن غذاهای نرم

سعی کنید در روزهای اول پس از جراحی غذاهای نرم و سبک مانند سوپ، پوره، ماست، آبمیوه و آب خورده و از خوردن غذاهای سفت، تند، شور، ترش و گس مثل نان، گوشت، پنیر، ترشی، آجیل و … خودداری کنید. این کار باعث کم شدن فشار به لب‌ها می‌شود و تورم را کم می‌کند.

اگر تورم بعد از یک هفته یا بیشتر کاهش نیافت، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین سعی کنید در موعد مقرر ویزیت و چکاب بعد از جراحی، به پزشک‌تان مراجعه کنید و وضعیت لب‌های خود را بررسی کنید. اگر تورم شدید، طولانی‌مدت، نامتقارن یا عفونی باشد، ممکن است نیاز به درمان دارویی یا تصحیح جراحی داشته باشید.

تورم عادی و قابل انتظار بعد از جراحی

عوارض طبیعی بعد از جراحی زیبایی لب با گذشت زمان از بین می روند و نگران کننده نیستند. از اینرو در شرایط زیر تورم بعد از این جراحی طبیعی تلقی می شود:

  • تورم در ناحیه جراحی
  • تورم در لب‌های بالا و پایین
  • تورم در ناحیه زیر بینی
  • تورم در ناحیه اطراف چشم‌ها
تورم عادی و قابل انتظار بعد از جراحی

تورم معمولاً در عرض چند روز پس از جراحی شروع می‌شود و در عرض یک هفته یا بیشتر به اوج خود می‌رسد. سپس به تدریج کاهش می یابد و معمولا در عرض ۲-۳ هفته کاملا از بین می‌رود.

تورم غیرطبیعی بعد از جراحی

در برخی موارد، تورم بعد از جراحی زیبایی لب ممکن است بیشتر از حدِ طبیعی باشد. این امر می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر باشد:

  • سن بیمار: افراد مسن ممکن است بیشتر از افراد جوان دچار تورم شوند.
  • سلامت عمومی بیمار: افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی یا دیابت ممکن است بیشتر از افراد سالم دچار تورم شوند.
  • تکنیک جراحی: اگر جراحی توسط یک جراح باتجربه انجام نشود، ممکن است تورم بیشتری ایجاد شود.

اگر تورم بعد از عمل زیبایی لب شما بیش از حدِ طبیعی باشد، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب یا سایر درمان ها را برای کمک به کاهش تورم تجویز کند.

علائمی که می‌توانند هشدار باشند

تورم بعد از جراحی زیبایی لب ممکن است باعث درد، خارش، سوزش، قرمزی و حساسیت در لب‌ها شود. همچنین شاید دراثر تورم زیاد، ظاهر لب‌های شما در ابتدا نامتقارن به‌نظر برسد. اما هیچ‌ یک از این موارد نگران کننده نیست. علائمی که می‌توانند نگران کننده باشند و نیاز به تماس با پزشک دارد، شامل موارد دیگری می‌شود که عبارتند از:

  • تورم شدید یا درد که با گذشت زمان بدتر می‌شود
  • قرمزی یا گرمای غیرعادی
  • ترشحات چرکی
  • تب

در اینجا چند مورد وجود دارد که می‌تواند باعث تورم شدید یا طولانی مدت بعد از جراحی زیبایی لب شود:

  • عفونت
  • واکنش آلرژیک
  • خونریزی
  • لخته شدن خون
  • آسیب عصبی
  • مشکلات مربوط به بخیه ها

اگر تورم بعد از جراحی زیبایی لب شما همراه با هر یک از این علائم بود، مهم است که سریعا به پزشک خود مراجعه کنید تا علت تورم را تشخیص دهد و درمان مناسب را آغاز کند.

امیدوارم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. اگر چنین است لینک این مقاله را برای کسانی که به این مطلب نیاز دارند بفرستید. نظرات شما برای ما اهمیت زیادی دارند. از بخش دیدگاهها هر گونه سوال، نظر و یا تجربه ای در این زمینه دارید برای ما بنویسید. تمام تلاش بر این است تا با ارائه مطالب مفید و مستند بتوانیم آگاهی شما را در این زمینه افزایش دهیم تا بتوانید بهترین تصمیم را جهت انجام عمل زیبایی لب بگیرید. تا مقاله ای دیگر بدرود