عفونت بعد از عمل زیبایی لب یک عارضه نسبتاً نادر است، اما در صورت بروز، می‌تواند بسیار جدی و خطرناک باشد. این عفونت منشاء‌های مختلفی مانند نفوذ باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها دارد و به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد. در این مطلب از وبلاگ ملینیک قصد داریم درباره عوامل ایجاد عفونت بعد از جراحی زیبایی لب، روش‌های پیشگیری از این عارضه و راه‌های درمان آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. برای آگاهی از علائم عفونت بعد از عمل سانترال لب، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

علائم عفونت پس از جراحی زیبایی لب

علائم عفونت پس از جراحی زیبایی لب

اگرچه عوارض بعد از سانترال لب موجب نگرانی زیباجویان است اما خوشبختانه عفونت از آن دسته عوارضی است که همواره با خود علائمی مشخص و ثابت دارد که در تشخیص نوع عفونت کمک کننده است. اگر بخواهیم لیستی از علائم عفونت بعد از عمل زیبایی لب در اختیار شما قرار دهیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قرمزی، تورم و درد در ناحیه عمل

قرمزی، تورم و درد در ناحیه عمل، از جمله شایع‌ترین علائم عفونت بعد از جراحی زیبایی لب هستند. این علائم معمولاً در اولین روزهای بعد از جراحی شروع می شوند و در صورت عدم توجه و رسیدگی، به تدریج بدتر می‌شوند.

  • ترشح چرک از محل برش

ترشح چرک از محل برش نیز می‌تواند نشانه عفونت باشد. چرک یا همان عفونت معمولاً زرد یا سبز رنگ است و ممکن است بوی بدی داشته باشد.

  • تب و لرز

تب و لرز نیز از جمله علائم اصلی عفونت هستند. حرارت بالای سانتیگراد تب در نظر گرفته می‌شود. لرز نیز می‌تواند همراه با تب باشد.

  • مشکل در غذا خوردن یا صحبت کردن

مشکل در غذا خوردن یا صحبت کردن نیز می‌تواند نشانه عفونت باشد. این مشکل ممکن است ناشی از تورم یا درد در ناحیه عمل باشد.

عوامل ایجاد عفونت پس از سانترال لب

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، در اولین فرصت سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید و شرایط و علائم را با وی در میان بگذارید. برای درمان عفونت بعد از عمل زیبایی لب، معمولاً گروه آنتی بیوتیک‌ها تجویز می‌شود. اما در موارد شدید، ممکن است نیاز به تخلیه چرک از محل برش باشد.

عوامل ایجاد عفونت پس از جراحی زیبایی لب

عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به عفونت پس از جراحی زیبایی لب را افزایش دهند عبارتند از:

  • ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای: افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری قلبی یا بیماری مزمن ریوی هستند، بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به عفونت پس از جراحی هستند.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن، جریان خون را در بدن کاهش می‌دهد و می تواند باعث کُند شدن روند بهبودی شود. علاوه بر این خطر ابتلا به عفونت را نیز افزایش می‌دهد.
  • دستکاری محل برش: دستکاری محل برش می تواند باعث ورود باکتری‌ها به زخم شود و زمینه ایجاد عفونت را فراهم سازد.

به‌طور قطع عدم رعایت دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعدی پزشک نیز می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

پیشگیری از عفونت پس از جراحی زیبایی لب

برای کمک به جلوگیری از عفونت بعد از عمل زیبایی لب، مهم است که دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعدی پزشک خود را دنبال کنید. این دستورالعمل‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از آنتی بیوتیک‌های پیشگیرانه
  • تمیز و خشک نگه‌داشتن ناحیه عمل
  • اجتناب از سیگار کشیدن و مصرف الکل
  • اجتناب از فعالیت‌های سنگین که می‌تواند باعث تحریک ناحیه عمل شود.

در اینجا دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعدی خاصی برای کمک به جلوگیری از عفونت بعد از عمل زیبایی لب وجود دارد:

  • ناحیه عمل را با روش‌های پیشنهادی پزشک تمیز کرده و خشک نگه دارید. از مالیدن ناحیه عمل شدیداً خودداری کنید.
  • از پماد یا ژل آنتی بیوتیک مطابق دستور پزشک خود استفاده کنید و پانسمان را در فواصل منظم تعویض نمائید.
  • از شستشوی ناحیه عمل خودداری کنید. اگر مجبور بودید ناحیه عمل خود را خیس کنید، آن را به آرامی خشک نمائید.
راه های پیشگیری از عفونت بعد ازعمل جراحی لب

در اینجا چند نکته برای کمک به جلوگیری از عفونت بعد از عمل زیبایی لب ارائه می‌کنیم:

  • قبل از عمل با پزشک خود در مورد سابقه پزشکی خود صحبت کنید. اگر مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستید، این مورد را حتماً با پزشک خود درمیان بگذارید. به یاد داشته باشید که این دسته بیماری‌ها خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد و لازم است پزشک شما اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهد.
  • اگر بیمار هستید و یا در حال حاضر در بدن خود عفونت فعال دارید، جراحی را به تعویق بیندازید. عفونت می‌تواند خطر عفونت بعد از عمل را افزایش دهد.
  • در صورت انجام جراحی در یک کلینیک یا بیمارستان، مطمئن شوید که اقدامات بهداشتی مناسب برای جلوگیری از انتشار عفونت انجام می‌شود.

خطر ابتلا به عفونت بعد از جراحی زیبایی لب معمولاً در طی دو هفته اول پس از عمل بیشتر است. علت این موضوع این است که در این مدت، زخم هنوز در حال بهبود است و در برابر عفونت آسیب پذیرتر است.

سخن پایانی

عفونت بعد از جراحی زیبایی سانترال لب و دایرکت لب یکی از عوارض کمتر شایع این نوع عمل‌ها است. عفونت که می‌تواند باعث درد، تورم، قرمزی، خونریزی و گاهی تب شود، ممکن است در هر مرحله از دوران نقاهت رخ دهد، اما معمولاً در چند روز اول پس از عمل بیشتر دیده می‌شود. با این حال، خطر ابتلا به عفونت در هر زمانی پس از جراحی وجود دارد. اگر علائم عفونت را تجربه کردید، مهم است که سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

امیدوارم مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی درباره عفونت بعد از عمل زیبایی لب، علائم آن و راهکارهای پیشگیری از این عارضه در اختیار شما قرار داده باشد. اگر این طور است، لینک مقاله را برای کسانی که تمایل به عمل سانترال لب دارند و یا در آستانه اقدام به جراحی هستند ارسال نمایید. همچنین در صورتی که با سوالی در این زمینه مطرح هستید، می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها سوالات خود را مطرح نمایید تا پزشک متخصص به شما پاسخ دهد. در ملینیک تماس تلاش ما بر این است که مطالب مفیدی در جهت آگاه سازی شما عزیزان با شما با اشتراک بگذاریم. تا مقاله‌ای دیگر بدرود.