چه بخواهیم و چه نخواهیم، بینی یک عضو مهم در مرکز صورت ماست که نقش بسیار پررنگی در زیبایی چهره ما ایفا می کند. برای بسیاری از افراد داشتن یک بینی ایده آل یک دغدغه مهم محسوب می شود و یکی از مهمترین معیارها برای زیبا دیده شدن بینی عدم افتادگی آن است. از اینرو مفهومی به نام لیفت بینی در این سالها در بین زیباجویان شکل گرفته است. برای بینی هایی که فرم افتاده دارند با کمک روش های جراحی و غیر جراحی می توان این افتادگی را برطرف کرد. در این مقاله قصد دارم در مورد انواع این روش ها به تفصیل صحبت کنم پس با ادامه این مطلب همراه من باشید.

لیفت بینی بدون جراحی

ابتدا از روش های بدون جراحی شروع می کنیم چرا که اولین پیشنهاد به افرادی که با فرم بینی خود مشکل دارند امتحان روش های غیر جراحی است. روش هایی مانند لیفت با نخ، تزریق ژل و بوتاکس در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند.

لیفت بینی با نخ

لیفت بینی با نخ

یکی از جدیدترین روش ها برای رفع افتادگی بینی، لیفت با نخ می باشد. در این روش جراح با کمک یک سوزن یا لوله ای نازک به نام کانولا یک یا چندین نخ دندانه دار مخصوص را به زیر پوست بینی هدایت می کند سپس با کشیدن نخ ها به سمت بالا نوک بینی را لیفت می کند. لیفت بینی با نخ دارای مزایای زیادی است که از آن جمله می توان به غیر تهاجمی بودن، بدون عوارض و خطرات، سریع و کم هزینه بودن آن اشاره کرد. برای لیفت بینی معمولا از نخ های سیلوئت استفاده می شود اگرچه نخ های کاگ (PDO) نیز در این زمینه کاربرد دارند. توجه داشته باشید که کشیدن سیگار می تواند روی نتیجه نهایی تاثیر عکس بگذارد همچنین رعایت مراقبت های بعد از لیفت با نخ می تواند تا 50% کیفیت نتیجه نهایی را بهبود بخشد.

اگرچه لیفت با نخ عموما به افراد میانسال توصیه می شود اما در این مورد خاص حتی نوجوانان زیر 18 سال نیز می توانند نوک بینی افتاده خودشان را با نخ لیفت کنند. آثار و نتایج لیفت با نخ معمولا 1 تا 2 سال ماندگاری خواهند داشت و در صورتیکه به موقع برای مرتبه دوم و حتی سوم تمدید شوند می توان تا حدی به دائمی شدن نتایج امیدوار بود چرا که یکی از مهمترین مزایای لیفت بینی با نخ خاصیت کلاژن سازی نخ ها در زیر پوست است. کلاژن ها نوعی چربی زیر پوست هستند که نقش زیادی در فرم دهی آن دارند و هرچه مقدار کلاژن زیر پوست بیشتر باشد فرم و شادابی پوست در آن ناحیه بهتر و زیباتر خواهد بود.

لیفت بینی با تزریق ژل

لیفت بینی با تزریق ژل

از تزریق ژل نیز برای فرم دهی و شکل دهی نواحی مختلف صورت استفاده می شود که یکی از جذابترین کاربردهای آن تزریق ژل به بینی است. اسید هیالورونیک یکی از انواع پرکننده های ( فیلرها ) سازگار با بدن است که در ساخت انواع ژل های مختلف کاربرد دارد. این اسید پرکاربرد برای ساخت ژل های فرم دهنده به بینی نیز نقش مهمی دارد. از این ژل ها برای فرم دهی به نوک بینی و همین طور رفع قوز و برآمدگی های روی بینی استفاده می شود.

میزان ماندگاری فرم بینی لیفت شده با ژل هیالورونیک اسید معمولا بین 8 تا 12 ماه است و به مانند لیفت با نخ اگر برای چندین مرتبه تمدید شود آثار و نتایج آن می تواند ماندگاری بیشتری داشته باشد. برای لیفت بینی معمولا کمتر از 1 سی سی ژل مورد نیاز است و تزریق آن کمتر از 30 دقیقه زمان می برد پس از لحاظ زمان، هزینه و سختی اصلا فرآیند قابل توجهی نخواهد بود و می توانید به راحتی هر سال چندین بار برای این کار اقدام کنید.

لیفت بینی با تزریق بوتاکس

حتما با بوتاکس و کاربردهای آن آشنایی دارید و همانطور که می دانید عملکرد اصلی سم بوتولونیوم نوع A از کار انداختن موقت اعصاب و فلج کردن عضلات مجاور آنها می باشد. از بوتاکس بیشتر برای رفع چین و چروک استفاده می شود اما کاربردهای آن به مرور در حال گسترش هستند بطوریکه برخی کاربردهای درمانی نیز برای آن مشاهده و استفاده شده است. با هدف لیفت بینی، بوتاکس به تنهایی نمی تواند کار خاصی انجام دهد اما یکی از بهترین مکمل ها برای روش های قبلی بوتاکس است بطوریکه ترکیب تزریق ژل و بوتاکس می تواند نتایج خارق العاده ای به ارمغان آورد و زیباجویان زیادی را در جهان شگفت زده کرده است.

لیفت بینی با جراحی

برخی افراد موقتی بودن نتایج روش های بدون جراحی را نمی پسندند همچنین این واقعیت وجود دارد که دست جراح در روش های غیر جراحی بسیار محدود بوده و نمی توان از روش های مذکور انتظارات زیادی داشت. در برخی موارد برای دستیابی به نتایج درخور نیاز است از جراحی استفاده کرد. در ادامه دو مورد از مهمترین و پر کاربردترین روش های جراحی برای لیفت بینی را مورد بررسی قرار می دهیم.

جراحی تیپ پلاستی

لیفت بینی با تیپ پلاستی

تیپ پلاستی در واقع یک جراحی فوق سبک و سرپایی محسوب می شود که غالبا با بی حسی موضعی در مطب پزشکان قابل انجام است. در این روش پوست بینی از قسمت پایه های بینی باز می شود اما فقط نوک بینی دستخوش تغییرات جراحی قرار می گیرد. در تیپ پلاستی قوز روی بینی، انحراف بینی و همچنین سپتوم بینی هیچ تغییری نخواهند کرد و صرفا برای کسانی مناسب است که مشکل شان با نوک بینی است. تیپ پلاستی نسبت به جراحی رینوپلاستی که در ادامه بدان اشاره خواهم کرد کم هزینه تر بوده و دوران نقاهت کوتاه تری دارد.

لیفت بینی با رینوپلاستی

مهمترین و شناخته شده ترین روش برای اصلاح عیوب بینی جراحی زیبایی رینوپلاستی است. در این روش بینی از قسمت پایه ها باز شده و سرتاسر بینی دستخوش تغییرات می شود. این جراحی با بیهوشی عمومی در بیمارستان و یا دی کلینیک ها انجام می شود و حداقل 2 تا 4 ساعت مدت زمان انجام آن خواهد بود. نکته مهم در اینجا این است که اگر روش های بدون جراحی و حتی تیپ پلاستی چاره کار نبود به سراغ رینوپلاستی بروید چرا که دوران نقاهت رینوپلاستی قابل توجه بوده و تا مدتی شما را از زندگی روزمره دور خواهد کرد.

خلاصه و نتیجه گیری

در این مقاله در مورد انواع روش های لیفت بینی صحبت کردم. دو دسته بندی کلی در این زمینه وجود دارد. برای کسانی که اصلاحات زیادی در بینی شان نیاز نیست روش های بدون جراحی مانند لیفت با نخ و تزریق ژل و بوتاکس پیشنهاد می شود که علی رغم موقتی بودن اما مزایای مخصوص به خود را دارند اما برای کسانی که بینی شان نیاز به تغییرات بیشتری دارد روش های جراحی تیپ پلاستی و رینوپلاستی پیشنهاد می شود. آخرین نکته و البته مهمترین نکته این است که تشخیص اینکه کدام روش برای شما مناسب تر است تنها با مشاوره با یک جراح باتجربه و متبحر می تواند صحیح باشد.

خدا را شکرگزارم که تا انتهای این مقاله توانستم توجه شما را همراه خودم داشته باشم و از همین جا از شما دعوت می کنم از بخش دیدگاهها ما و سایر زیباجویان را با نظرات، پیشنهادات، سوالات و تجربیات خود آشنا کنید. برای تیم ملینیک باعث افتخار است که بتواند پاسخ سوالات شما عزیزان را بدهد.