بد نیست بدانید که عمل بینی پرطرفدارترین عمل زیبایی در ایران و حتی جهان می باشد و افراد مختلفی در سراسر جهان با انگیزه های متفاوت ممکن است علاقه مند به انجام عمل بینی باشند. ناگفته همه می دانیم که انگیزه اصلی اغلب افراد از عمل جراحی بینی، “زیبایی” است اما در برخی موارد افراد مجبور به انجام این عمل می شوند. در مواردی مانند بروز حوادث که منجر به شکستگی بینی می شود و همچنین وجود اختلالات تنفسی ناشی از انحراف بینی انگیزه کافی را در افراد برای انجام عمل بینی فراهم می کنند. از اینرو در این مطلب قصد دارم تا عمل بینی را از همه جهات مورد بررسی قرار دهم تا یک دید وسیع نسبت به هر آنچه در مورد عمل بینی نیاز است بدانید بدست بیاورید. در این مطلب سعی کرده ام تا به تمام سوالاتی که ممکن است در ذهن شما قبل و یا بعد از انجام عمل بینی بوجود بیاید را پاسخ بدهم پس از شما دعوت می کنم با مطالعه ادامه این مقاله همراه من باشید.

عمل بینی چیست

قطعا پاسخ این سوال که عمل بینی چیست بسیار راحت است. عمل بینی به مجموعه تغیراتی که یک پزشک متخصص بر روی بینی فرد ایجاد می کند عمل بینی گفته می شود که می تواند متخصص گوش، حلق و بینی باشد یا متخصص جراحی پلاستیک و یا حتی متخصص جراحی عمومی. معمولا عمل بینی با هدف بهبود ظاهر بینی انجام می شود که به آن “عمل زیبایی بینی” نیز گفته می شود. در برخی موارد فرد در ناحیه بینی دچار مشکلات تنفسی است که پزشک متخصص تشخیص می دهد با انجام عمل بینی مشکلات تنفسی فرد را مرتفع سازد. ممکن است فرد دچار سانحه ای شده باشد که منجر به شکستگی بینی او شود که در این موارد نیز عمل بینی مناسب با شرایط او در دستور کار قرار می گیرد. در برخی اوقات فرد قبلا عمل بینی انجام داده و برای بهبود مشکلات ناشی از عمل قبلی، عمل بینی ترمیمی برای او تجویز می شود. در زیر به تفصیل در مورد هر کدام از این نوع عمل های بینی توضیحات لازم را خدمتتان ارائه می کنم.

رینوپلاستی چیست

رینوپلاستی، یک نوع جراحی است که شکل بینی را تغییر می دهد. قسمت بالایی ساختار بینی استخوانی و قسمت پایینی آن غضروفی است. رینوپلاستی می تواند استخوان، غضروف، پوست و یا هر سه مورد را دستخوش تغییر کند. هنگامی که برای رینوپلاستی برنامه ریزی می کنید، جراح سایر ویژگی های صورت شما، پوست روی بینی و آنچه می خواهید تغییر دهید را در نظر می گیرد و اگر شما برای جراحی رینوپلاستی مناسب باشید یک طرح مخصوص به شما را برای جراحی در نظر خواهد گرفت. رینوپلاستی می تواند اندازه، شکل و یا نسبت ابعادی بینی شما را تغییر دهد. ممکن است برای ترمیم ایرادات ناشی از یک جراحت، اصلاح نقوص مادرزادی در ناحیه بینی و یا برای بهبود فرم ظاهری بینی تان بخواهید رینوپلاستی انجام دهید.

رینوپلاستی چه مواردی را درمان می کند؟

  • اندازه بینی، در مقایسه با ابعاد صورت
  • عرض بینی، در مقایسه با ابعاد سوراخ های بینی
  • قوز یا فرورفتگی های روی بینی
  • افتادگی یا بزرگی نوک بینی
  • سوراخ های بزرگ، پهن یا به سمت بالا
  • انحراف بینی به چپ یا راست

لازم به ذکر است، اگر انتظار دارید که بینی کاملا متقارن داشته باشید این مورد را بخاطر بسپارید که صورت همه افراد تا حدی نامتقارن است و نتایج ممکن است کاملا متقارن نباشند. اگرچه هدف از رینوپلاستی، ایجاد تعادل در صورت و ایجاد تناسب بین اجزا صورت است.

سپتوپلاستی چیست

سپتوپلاستی، یک نوع عمل جراحی بینی برای صاف کردن دیواره درون بینی که بین دو سوراخ بینی قرار دارد می باشد. این دیواره که به سپتوم معروف است از استخوان و غضروف تشکیل شده است و در مواقعی که سپتوم به یک جهت منحرف شده باشد فرد دچار انحراف تیغه سپتوم یا به اصطلاح عامیانه “انحراف بینی” می شود. انحراف بینی می تواند تنفس از طریق بینی را سخت‌تر کند و همین طور خطر عفونت سینوسی را افزایش دهد.

در طی عمل سپتوپلاستی، تیغه بینی شما به وسط بینی تغییر مکان داده می شود. ممکن است جراح شما با توجه به شرایط بینی شما نیاز داشته باشد که قسمت هایی از تیغه بینی تان را قبل از قرار دادن مجدد در موقعیت مناسب برش دهد و یا بردارد.

سپتورینوپلاستی چیست

در اغلب موارد عمل بینی زیبایی (رینوپلاستی) و سپتوپلاستی بطور همزمان انجام می شوند که به این عمل سپتورینوپلاستی نیز گفته می شود. بسیاری از افرادی که مشکلات تنفسی ناشی از انحراف تیغه بینی دارند و یا بر اثر یک سانحه یا جراحت مجبور به عمل بینی می شوند ترجیح می دهند عمل زیبایی بینی نیز در همان جلسه عمل جراحی بر روی بینی شان انجام شود که صد البته تصمیمی درست و منطقی است.

عمل بینی ترمیمی چیست

برخی اوقات بعد از عمل بینی ممکن است بعلت وجود برخی مشکلات نیازمند عمل بینی ثانویه یا همان عمل بینی ترمیمی باشید. بروز مشکلاتی مانند عدم قرینه بودن سوراخ های بینی، انسداد راه هوایی بینی، کوچک یا بزرگ شدن بیش از حد نوک بینی، ایجاد بافت ضخیمی از اسکار (زخم) در داخل یا خارج از بینی و … می توانند انگیزه اصلی برای عمل بینی ترمیمی باشند. حتی ممکن است نیاز به عمل ترمیم بینی بعلت اشتباه جراح در حیت عمل اولیه باشد. از آنجایی که عمل بینی ترمیمی به جهت از بین بردن مشکلات پیش آمده از عمل اولیه است نیازمند دقت بیشتر و گاها صرف زمان بیشتر در اتاق عمل است.

انواع روش های عمل جراحی بینی

عمل بینی باز

در اغلب مواقع عمل جراحی بینی بصورت عمل بینی باز انجام می شود. در این نوع عمل، یک برش از زیر ناحیه اتصال بینی به صورت ایجاد شده و پوست روی بینی به بالا حرکت داده می شود و تقریبا تمام نواحی داخل بینی بصورت باز در اختیار جراح قرار می گیرد. این نوع عمل بینی گرچه میزان جراحت بیشتر و دوران نقاهت طولانی تری دارد اما بسیار پرکاربرد است زیرا در این نوع عمل بینی دست جراح برای اعمال تغییرات بیشتر و بهتر باز بوده و نتایج حاصل از عمل بینی رضایت بخش تر خواهد بود.

عمل بینی بسته

عمل بینی بسته به عملی گفته می شود که در آن داخل سوراخ های بینی حفره هایی جهت ایجاد تغییرات و انجام عمل جراحی ایجاد می شوند. در این نوع عمل جراحی بینی میزان جراحت ناشی از عمل جراحی کمتر بوده و دوران نقاهت آن کوتاه تر خواهد بود اما در این نوع عمل بینی دست جراح برای ایجاد تغییرات بیشتر بسته است و جراح تنها برای شرایط خاص ممکن است این نوع عمل بینی را تجویز کند.

تیپ پلاستی

تیپ پلاستی یک عمل جراحی است که شامل تغییر شکل در نوک بینی می شود. عمل تیپ پلاستی عموما بصورت باز انجام شده و غالبا برای از بین بردن افتادگی نوک بینی یا کوچک کردن بینی هایی با نوک بزرگ انجام می شود. تیپ پلاستی یک عمل بینی سبک بوده و دوران نقاهت آن بسیار کوتاه است.

آلارپلاستی

آلارپلاستی نیز یک عمل بینی سبک می باشد که برای تغییر شکل سوراخ های بینی یا کم کردن عرض بینی انجام می گیرد. آلارپلاستی در میان افرادی که می‌خواهند ظاهر برآمدگی بینی شان را کاهش دهند و افرادی که می‌خواهند بینی خود را متقارن‌تر نشان دهند، محبوب است.

مزایای عمل بینی

مزایایی که با انگیزه آنها به سراغ عمل بینی می روید کاملا به اهدافی که دارید وابسته هستند. با عمل بینی می توان هم به اهداف زیبایی دست یافت هم اهداف درمانی. زیباجویانی که با هدف بهبود ظاهر، بینی خود را زیر تیغ جراحی می برند غالبا می توانند از جراحان پلاستیک انتظارات زیر را داشته باشند:

  • لیفت بینی
  • تغییر شکل در نوک بینی
  • اصلاح فرم در ناحیه پل بینی
  • افزایش یا کاهش اندازه کلی بینی
  • بهبود شکل ظاهری سوراخ های بینی

اما هنگامی که مراجعان اهداف درمانی را دنبال می کنند در انتها بهبود عملکرد دستگاه تنفسی بینی مد نظرشان است و از این منظر عمل بینی مزیت محسوب می شود.

عمل زیبایی بینی مناسب چه کسانی است

به مانند هر عمل جراحی دیگری، عمل بینی نیز کاندیداهای خود را دارد. طبیعی است که فرد مراجعه کننده برای عمل بینی باید یک سری شرایط حداقلی را داشته باشد تا بتوان انتظار عمل جراحی موفق و قابل انتظاری را داشت. از این جهت مشاوره قبل از عمل جراحی بینی نزد یک متخصص باتجربه اهمیت میابد. ممکن است تحت شرایطی عمل جراحی مناسب فرد زیباجو نباشد و یا پزشک متخصص عمل بینی را در آن فرد در این زمان مناسب تشخیص نداده و زمان آن را به وقت دیگری که شرایط جهت یک عمل موفقیت آمیز مهیا شد موکول کند. در زیر به بررسی برخی شرایط رایج می پردازیم.

هنگامی که با یک جراح پلاستیک باتجربه مشورت می کنید، او به دقت سابقه پزشکی و انتظارات شما را بررسی می کند تا به شما کمک کند، تشخیص دهید که آیا جراحی بینی برای شما مناسب است یا خیر.

با این حال، به طور کلی، اگر معیارهای زیر را داشته باشید، کاندیدای خوبی برای این روش در نظر گرفته می شوید:

  • سن تان بقدری رشد کرده باشد تا مطمئن شوید که رشد صورت شما کامل شده است.
  • در سلامتی کامل باشید
  • بطور افراطی سیگار و مشروبات الکی مصرف نکنید.
  • انتظارات واقع بینانه از عمل بینی داشته باشید

در نهایت بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا کاندیدای خوبی برای جراحی بینی هستید یا خیر این است که با یک جراح پلاستیک قابل اعتماد و باتجربه مشورت کنید و در مورد اهداف خود از عمل جراحی بینی صحبت کنید.

توصیه های قبل از عمل بینی

قبل از برنامه ریزی برای جراحی بینی، باید با جراح خود ملاقات کنید تا در مورد عوامل مهمی که تعیین می کند آیا جراحی احتمالاً برای شما خوب عمل می کند صحبت کنید. این جلسه به طور کلی شامل موارد زیر می شود:

  • سابقه پزشکی شما. مهمترین سوالی که پزشک از شما می پرسد در مورد انگیزه شما برای جراحی و اهداف شما است. پزشک شما همچنین سوالاتی در مورد سابقه پزشکی شما می پرسد – از جمله سابقه انسداد بینی، جراحی ها و هر دارویی که مصرف می کنید. اگر بیماری های مرتبط با اختلالات خونریزی مانند بیماری هموفیلی دارید، ممکن است کاندیدای جراحی بینی نباشید.
  • انجام معاینه فیزیکی. پزشک شما یک معاینه فیزیکی کامل، از جمله هر گونه آزمایش (مانند آزمایش خون) انجام خواهد داد. او همچنین ویژگی های صورت، داخل و خارج بینی شما را بررسی می کند. معاینه فیزیکی به پزشک کمک می کند تا تعیین کند که چه تغییراتی حین عمل باید انجام شود و ویژگی های فیزیکی بینی شما( مانند ضخامت پوست یا استحکام غضروف انتهای بینی) ممکن استچه تاثیری بر نتایج عمل بگذارد. معاینه فیزیکی نیز برای تعیین تاثیر جراحی بینی بر تنفس شما ضروری است.
  • عکاسی قبل از عمل. یکی از دستیاران پزشک، از زوایای مختلف از بینی شما عکس می گیرد. پزشک شما از این عکس‌ها برای ارزیابی‌های قبل و بعد از عمل، در حین جراحی و بررسی‌های آینده استفاده خواهد کرد.
  • بحث در مورد انتظارات شما. شما و پزشکتان باید در مورد انگیزه ها و انتظارات خود صحبت کنید. او توضیح خواهد داد که جراحی بینی چه کاری می تواند برای شما انجام دهد و چه کاری را نمی تواند انجام دهد و چه نتایجی ممکن است داشته باشد. طبیعی است که در مورد ظاهر خود کمی خودآگاه باشید، اما بسیار مهم است که با جراح خود در مورد خواسته ها و اهداف خود برای جراحی صحبت کنید. همچنین ممکن است جراح در مورد انجام یک یا چند عمل مکمل به شما پیشنهاد دهد بعنوان مثال اگر چانه کوچکی دارید، جراح ممکن است با شما در مورد انجام جراحی برای بزرگ کردن چانه صحبت کند. این به این دلیل است که چانه کوچک باعث بزرگتر دیده شدن بینی می شود.

به مدت دو هفته قبل و بعد از عمل از مصرف داروهای حاوی آسپرین یا ایبوپروفن خودداری کنید. این داروها رقیق کننده خون هستند و ممکن است خونریزی حین و بعد از عمل را افزایش دهند. فقط داروهایی را مصرف کنید که توسط جراح شما تایید یا تجویز شده است. همچنین از داروهای گیاهی و مکمل های بدون نسخه خودداری کنید.

اگر سیگار می کشید، به مدت محدودی قبل و بعد از عمل سیگار را ترک کنید. سیگار روند بهبودی پس از جراحی را کند می کند و ممکن است احتمال ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

مراحل انجام عمل بینی

جراحی بینی بسته به اینکه جراحی شما چقدر پیچیده است و جراح شما چه چیزی را ترجیح می دهد، نیاز به بی حسی موضعی همراه با آرامبخش یا بیهوشی کامل دارد. قبل از جراحی با پزشک خود صحبت کنید که کدام نوع بیهوشی برای شما مناسب است.

  • بی حسی موضعی همراه با آرامبخش. این نوع بیهوشی معمولاً در محیط سرپایی استفاده می شود. پزشک یک داروی بی‌حس کننده را به بافت‌های بینی تزریق می‌کند و با داروهایی که از طریق خط داخل وریدی تزریق می‌شود، باعث می شود شما گیج شوید اما کاملاً نخوابید.
  • بیهوشی کامل. داروی بیهوشی را با استنشاق یا از طریق یک لوله کوچک که در رگ دست، گردن یا قفسه سینه قرار داده شده دریافت می کنید. داروی بیهوشی کل بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود در حین جراحی بیهوش شوید.

در حین جراحی پزشک ممکن است استخوان، غضروف، پوست روی بینی و یا هر سه مورد را دستخوش تغییرات کند. بسته به نیاز این تغییرات می توانند کم یا زیاد باشند. اگر تیغه سپتوم نیز انحراف داشته باشد با تنظیم آن موجب ایجاد تقارن در بینی می شود. بعد از اتمام کار جراح با قراردادن پوست روی بینی در محل ابتدایی آن را به صورت بخیه می زند. کل زمان جراحی ممکن است بین 2 تا 4 ساعت بطول بیانجامد بعد از اتمام عمل شما را به اتاق ریکاوری منتقل می کنند و در آنجا دستیاران جراح و متخصصین بیهوشی اقدام به بیدار کردن شما تا سطح هوشیاری کامل می کنند. ممکن است نیاز باشد تا انتهای روز یا حتی روز بعد در بیمارستان بستری بمانید. در اکثر موارد بعد از گذشت چند ساعت با حصول هوشیاری کامل می توانید به کمک یک همراه به منزل بروید.

مراقبت های بعد از عمل بینی

یکی از مهمترین مراحل بعد از عمل جراحی بینی مراقبت های بعد از عمل می باشد. بطوریکه اگر توصیه های بعد از عمل را به دقت و حساسیت رعایت نکنید ممکن است نتایج حاصل از عمل بینی را تحت تاثیر قرار داده و فرم نهایی بینی تان دور از انتظار شما شود. میزان موفقیت در عمل بینی بطور قابل ملاحظه ای به مراقبت های بعد از عمل بستگی دارد و چون این مولفه در بین افراد مختلف متفاوت است یکی از علت های اصلی تفاوت در نتیجه عمل های بینی یک پزشک به همین امر مربوط می شود.

یکی از مهمترین کارهایی که پس از جراحی باید انجام دهید استراحت است. به یاد داشته باشید هنگام استراحت در رختخواب سر خود را بالاتر از قفسه سینه قرار دهید تا خونریزی و تورم ناشی از عمل کاهش یابد. بینی شما ممکن است به دلیل تورم یا آتل هایی که در حین جراحی در داخل بینی تان قرار داده شده، دچار گرفتگی شده باشد. در اغلب موارد پانسمان ها و آتل هایی داخل بینی قرار داده می شوند که ممکن است نیاز باشد تا یک هفته داخل بینی تان بمانند.

مقداری خونریزی خفیف و تخلیه مخاط و خون قدیمی ممکن است تا چند روز پس از جراحی یا پس از برداشتن پانسمان وجود داشته باشد. پزشک شما ممکن است یک “پد قطره ای” – یک تکه گاز کوچک که با چسب در جای خود نگه داشته شده است – زیر بینی شما قرار دهد تا آنها را به خود جذب کند.

برای کاهش میزان خونریزی و تورم پزشک تان ممکن است از شما بخواهد:

  • از انجام فعالیت های سنگین مانند ایروبیک و دویدن خودداری کنید.
  • از استحمام بینی و قرار گرفتن بینی بطور مستقیم زیر دوش پرهیز کنید.
  • از دست زدن به بینی پرهیز کنید.
  • تا یک هفته از غذاهای حاوی فیبر مانند میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.
  • از خندیدن و حتی لبخند زدن های افراطی پرهیز کنید.
  • تا یک هفته به آرامی مسواک بزنید.
  • از پوشیدن لباس های جلوبسته خودداری کنید.

علاوه بر این، حداقل تا چهار هفته پس از جراحی، برای جلوگیری از فشار بر بینی، عینک یا عینک آفتابی را روی بینی خود قرار ندهید. و هنگامی که در محیط بیرون هستید حدالامکان در زیر نور آفتاب از کرم های ضدآفتاب بروی بینی خود استفاده کنید.

پس از عمل تا مدتی تورم و کبودی روی بینی و همچنین پلک هایتان وجود خواهد داشت که البته نگران کننده نیست. مراقب باشید کمپرس سرد یا یخ را روی بینی تان نگذاشته و در صورت لزوم با احتیاط برروی چشم های خود قرار دهید. تورم بینی بعد از عمل ممکن است تا یکسال بعد از بین برود که بسته به هر فرد متفاوت است پس برای مشاهده نتیجه نهایی عجول نباشید.

عوارض احتمالی عمل بینی

به مانند تمام عمل های جراحی، حین یا بعد از عمل رینوپلاستی نیز احتمال بروز عوارضی وجود دارد. برخی از این عوارض طبیعی و اجتناب ناپذیر هستند. برخی در شرایط خاصی بوجود می آیند. برخی بعلت اشتباهات پزشک و برخی بعلت سهل انگاری در مراقبت های بعد از عمل بروز می یابند. بهتر است هنگام بروز عوارض مختلف آرامش خود را حفظ کنید و حتی المقدور با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از این عوارض را در زیر لیست کرده ام:

  • عوارض ناشی از بیهوشی
  • تغییرات حسی در ناحیه عمل
  • تنفس سخت
  • عفونت
  • سوراخ شدن تیغه سپتوم
  • بهبود کم اسکار (جای بخیه ها)
  • احتمال نیاز به عمل ترمیمی
  • تغییر رنگ و تورم پوست
  • بروز ناهمواری روی بینی

هزینه عمل زیبایی بینی

هزینه عمل زیبایی بینی با توجه به پیچیدگی های عمل تعیین می شود. در این مورد بهتر است از خدمات مشاوره رایگان ملینیک استفاده کنید. ما در صفحه مشاوره عمل بینی میانگین قیمت و هزینه های عمل بینی را ارائه کرده ایم و سعی داریم که بصورت ماهانه این هزینه را بروزرسانی کنیم

تاریخچه عمل زیبایی بینی

برخلاف تصور تاریخچه عمل زیبایی بینی به هزاران سال قبل برمی گردد اما بطور جدی و مدرن از اواخر قرن نوزدهم میلادی این عمل در امریکا انجام شد. در ابتدا عمل زیبایی تنها برای کسانی که در یک حادثه بینی آنها آسیب دیده بود انجام می شد اما به مرور افراد عادی نیز نسبت به انجام این عمل ابراز تمایل کردند تا اینکه تبدیل به پرطرفدارترین عمل جراحی زیبایی شد. اما قدمت این عمل در ایران به کمتر از صد سال بر میگردد.

آمار جراحی بینی در ایران و جهان

همانطور که در ابتدای مطلب عرض کردم عمل زیبایی بینی پرطرفدارترین عمل جراحی زیبایی در ایران و جهان می باشد. به گفته آمار سالانه حدود 220 هزار نفر در امریکا این عمل را انجام می دهند. نسبت این آمار در جهان در حدود 1% می باشد اما این نسبت در ایران در حدود 4% است و نشان دهنده میزان علاقه وافر ایرانیان به عمل زیبایی رینوپلاستی می باشد.

سایر روش های زیبایی بینی

در مواردی خاص می توان برای بهبود فرم بینی از روش هایی غیر از جراحی استفاده کرد. اگر میزان تغییران مد نظر در ناحیه بینی زیاد نباشد توصیه می شود از روش های غیرتهاجمی تر بهره برد. برخی از این روش ها در زیر لیست شده اند:

  • تزریق ژل به بینی، جهت فرم دهی به نوک بینی یه بهبود فرم قوز بینی
  • لیفت بینی با نخ، جهت لیفت نوک بینی به بالا
  • لیزر. جهت ایجاد تغییرات کوچک درون بینی