لیفت با نخ نوعی عمل زیبایی و جوانسازی است و یک جایگزین کم‌تهاجمی برای جراحی لیفت صورت محسوب می‌شود. اگرچه این روش از سال 1990 انجام می‌شود اما نوآوری در مواد مورد استفاده برای لیفت با نخ منجر به افزایش محبوبیت آن در سال‌های اخیر شده است.

معمولا از لیفت با نخ برای بهبودی افتادگی پوست و رفع علائم پیری در نواحی مانند پیشانی، شقیقه، ابرو، زیر چشم، بینی، گونه‌ها، فک و گردن استفاده می‌شود. اگر به‌دلیل شرایط پزشکی که بیهوشی عمومی را مخاطره‌آمیز می‌کند، نمی‌توانید جراحی لیفت شقیقه را انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم در مورد لیفت شقیقه با نخ با پزشک خود صحبت کنید. در ادامه به جزئیات بیشتری از این روش اشاره خواهیم کرد.

هدف از لیفت شقیقه با نخ چیست

نمی‌توان انکار کرد که با افزایش سن، ابتلا به برخی از بیماری‎ها و کاهش وزن شدید، چربی ناحیه شقیقه دچار آتروفی می‌شود و زمینه ایجاد افتادگی پوست، گودی و خطوط در این ناحیه فراهم می‌شود. در این وضعیت، ساختار صورت به‌خصوص چشم‌ها جذابیت خود را از دست می‌دهند و کمی پیر و خسته به نظر می‌رسند.

این نوید را به شما می‌دهیم که با انجام لیفت شقیقه با نخ، می‌توانید به ‎راحتی این مشکلات را برطرف کنید. در حین انجام این روش زیبایی جراح پلاستیک سعی می‌کند که با وارد کردن نخ مخصوص و خاردار در زیر پوست و کشیدن آن به سمت بالا، به‌مرور زمان با تحریک تولید کلاژن و الاستین، بافت پوست را در این وضعیت ثابت کند.

با انجام این روش نه‌تنها چین وچروک های اطراف چشم (خطوط پنجه‌کلاغی) به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‎کنند بلکه ناحیه ابرو و بخش بالایی صورت نیز جوان‎تر به نظر می‎رسند. قابل ذکر است که اگر جوان هستید و هنوز علائم پیری در صورت شما ظاهر نشده است ولی از تقارن و فرم ابروها و چشم خود راضی نیستید، لیفت شقیقه با نخ می‌تواند تغییراتی در اطراف چشم و ابروهای شما ایجاد کند.

کاندیدای مناسب برای لیفت شقیقه با نخ

از نظر جراحان پلاستیک، کسانی‌که به‌تازگی متوجه افتادگی پوست و ظهور چین‌وچروک در ناحیه بیرونی چشم و شقیقه شده‌اند، بهتر است برای لیفت شقیقه با نخ اقدام کنند تا در آینده مجبور به انجام جراحی نشوند. معمولا این علائم در اواخر 30 سالگی تا اوایل 50 سالگی بروز می‌کنند.

برای انجام این روش باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید و در صورت ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‎های قلبی، کلسترول و فشار خون بالا، مشکلات انعقادی (مانند بیماری هموفیلی)، رماتیسم و دیابت، از قبل به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا برخی از داروهای مصرفی برای کنترل و درمان این بیماری‌ها، نه تنها میزان موفقیت لیفت شقیقه با نخ را کاهش می‌دهند بلکه باعث افزایش شدت عوارض جانبی آن می‌شوند.

اگر سیگاری هستید یا به‌صورت مداوم نوشیدنی‌های حاوی الکل مصرف می‌کنید و قابلیت ترک آن‌ها را برای چند هفته قبل و بعد از عمل ندارید، بهتر است از انجام این روش صرف نظر کنید. زیرا سیگار و الکل باعث ایجاد تداخل در روند بهبودی می‌شوند.

مزایا و معایب لیفت شقیقه با نخ

از مزایای این روش جوانسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در مقایسه با جراحی لیفت شقیقه روشی کم‌تهاجمی با حداقل عوارض محسوب می‌شود.
  • روشی سرپایی محسوب می‌شود و دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد. 
  • برخلاف جراحی لیفت شقیقه، در این روش احتمال ماندن جای زخم بسیار کم است.
  • لیفت با نخ روشی برگشت‌پذیر است و اگر از نتایج آن راضی نباشید، جراح می‌تواند نخ‌ها را خارج کند.
  • قبل از انجام این روش نیاز به آمادگی خاصی نیست.
  • لیفت با نخ هزینه کمتری نسبت به جراحی لیفت دارد و پس از انجام آن می‌توانید بلافاصله به سر کار برگردید.
  • تا به امروز، اغلب مراجعین از انجام این روش رضایت کامل داشته‌اند و ذکر کرده‌اند که باعث افزایش اعتماد‌به‌نفس آن‌ها شده است.

معمولا هر روش زیبایی در کنار مزایای عالی خود معایب اندکی نیز دارد. از معایب لیفت شقیقه با نخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بعد از انجام آن ممکن است برای یک تا دو روز با درد، قرمزی و تورم در ناحیه شقیقه مواجه شوید. برای یک تا دو هفته نیز اجازه خوابیدن به سمت پهلو و انجام فعالیت بدنی شدید را ندارید.
  • اصولا لیفت با نخ نتایج چشمگیری مانند جراحی لیفت به شما نمی‌دهد. در واقع میزان ماندگاری و اثرگذاری لیفت شقیقه با نخ از جراحی لیفت شقیقه کمتر است. به‌همین‌دلیل، افرادی‌که چروک‌های عمیق در ناحیه شقیقه و اطراف چشم دارند، بهتر است از همان ابتدا برای انجام جراحی اقدام کنند.
  • برخی از افراد بعد از انجام آن با عوارض واکنش آلرژیک به ماده بی‌حسی مواجه می‌شوند.
  • نتایج نهایی لیفت شقیقه با نخ به سرعت ظاهر نمی‌شوند و به یک ماه زمان نیاز دارند.
  • نتایج لیفت با نخ دائمی نیست و معمولا حدود 1 تا 3 سال ماندگاری دارد. برای ماندگاری طولانی‌تر، ممکن است به تزریق فیلر یا پرکننده‌های پوستی، تزریق بوتاکس یا درمان‌های دیگری نیاز داشته باشید که هزینه و زمان بیشتری می‌طلبند. 

نحوه انجام لیفت شقیقه با نخ

مکانیسم لیفت شقیقه با نخ کاملا با جراحی لیفت شقیقه متفاوت است. در جراحی لیفت شقیقه جراح با ایجاد برش‌هایی در بالای گوش و محل رویش مو، برداشتن پوست و چربی اضافی، تنظیم مجدد ساختار عضلات زیرین و بخیه زدن؛ سعی می‌کند که شقیقه‌ها (قسمت‌های جانبی پیشانی) را به سمت بالا سوق دهد. بدین‌شکل، انتهای ابروها کمی بالاتر رفته و چشم‎ها ظاهری کشیده تر و جوان‎تر به خود می‌گیرند.

درحالی‌که در لیفت شقیقه با نخ، جراح سعی می‌کند بدون ایجاد برش و دستکاری زیاد، از مکانیسم ترمیمی طبیعی بدن برای لیفت شقیقه‌ها استفاده کند. با کشیده شدن پوست توسط نخ به سمت بالا، بدن واکنش نشان می‌دهد و به‌عنوان یک پاسخ درمانی تولید پروتئین‌های ساختاری کلاژن و الاستین را افزایش می‌دهد.

کلاژن می‌تواند شکاف‌های موجود در پوست افتاده را پر کند و حالت ارتجاعی را به پوست بازگرداند. این مساله در سفت شدن پوست و پذیرش موقعیت جدید توسط آن بسیار موثر است. اصولا نخ مورد استفاده برای لیفت شقیقه، خاردار است. این خارها نه تنها به پوست می‌چسبند بلکه بافت و ماهیچه‌های زیرین را نیز در حین کشیده شدن محکم می‌گیرند و موقعیت آن‌ها را تنظیم می‌کنند. از مراحل انجام لیفت شقیقه با نخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ابتدا جراح سعی می‌کند محل مورد نظر را ضدعفونی و به‌صورت موضعی بی‌حس کند.
  2. پس از اطمینان از بی‌حس شدن، جراح از یک سوزن یا کانولا نازک برای وارد کردن نخ‌ها به زیر پوست ناحیه شقیقه استفاده می‌کند. این کار ممکن است 30 تا 45 دقیقه طول بکشد. در این مدت ممکن است فشار خفیف و سفت شدن بافت زیر پوست را احساس کنید.
  3. در عرض چند دقیقه پس از بیرون آوردن سوزن‌ها، عمل شما کامل می‌شود و می‌توانید به خانه بروید یا به سر کار خود بازگردید. نیازی به بخیه زدن نیست.

یک مطالعه در سال 2017 روی 100 نفر که تحت عمل لیفت با نخ قرار گرفته بودند، نشان داد که این روش باعث می‌شود پوست سفت‌تر و منسجم‌تر به نظر برسد. اگرچه پس از گذشت یک سال با حل شدن بخیه‌ها این آثار نمود کمتری پیدا می‌کنند، اما در اثر تولید کلاژن، یک اثر جوانسازی ثانویه وجود دارد که به مدت 3 سال یا بیشتر دوام می‌آورد.

مراقبت‌های قبل و بعد از لیفت شقیقه با نخ

معمولا قبل از لیفت شقیقه با نخ، جراح در طی یک جلسه مشاوره وضعیت شما را بررسی می‌کند و دستورالعمل‌های لازم را ارائه می‌دهد. لازم است جراح خود را از داروهایی که استفاده می‌کنید و بیماری‌های زمینه‌ای خود مطلع کنید. علاوه بر این:

  • سعی کنید شب قبل از قرار ملاقات آرام باشید و از عوامل استرس‌زا دوری کنید.
  • از یک هفته قبل مصرف سیگار و الکل را متوقف کنید. زیرا باعث تداخل در روند بهبودی می‌شوند.
  • از یک هفته قبل مصرف داروهای رقیق‌کننده خون (مانند آسپرین و وارفارین) و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (مانند ایبوپروفن) را تحت نظر پزشک قطع کنید زیرا خطر خونریزی و کبودی را بعد از عمل افزایش می‌دهند.

نتایج اولیه باید بلافاصله پس از قرار دادن نخ‌ها آشکار شوند، اما ممکن است در روزها و هفته‌های بعد بیشتر متوجه اثرات جوانسازی این روش شوید. زیرا تورم و کبودی شروع به کاهش می‌کنند. پس از لیفت شقیقه با نخ، می‌توانید روال عادی خود را از سر بگیرید. ممکن است جراح به شما توصیه کند که صورت خود را به شدت مالش ندهید و در هفته‌های اولیه بعد از عمل به پهلو نخوابید.

در دو هفته اول پس از لیفت، از آرایش کردن و مصرف محصولات مراقبتی مانند مرطوب‌کننده صرف نظر کنید و برای جلوگیری از جابه‌جا شدن نخ‌ها، سر خود را بالا نگه دارید. هم‌چنین در هفته اول باید از رفتن به سونا، شنا کردن، بلند کردن اجسام سنگین و انجام تمرینات بدنی با شدت بالا خودداری کنید.

عوارض و خطرات لیفت شقیقه با نخ

اگرچه لیفت شقیقه با نخ یک روش کم‌خطر با دوران نقاهت کوتاه در نظر گرفته می‌شود، اما نمی‌توان عوارض جانبی و خطرات احتمالی آن را نادیده گرفت. بعد از انجام آن، تجربه موارد زیر غیرمعمول نیست:

  • کبودی
  • تورم
  • خونریزی
  • درد خفیف در محل ورود نخ‌ها

15 تا 20 درصد نیز احتمال بروز فرورفتگی روی پوست وجود دارد. خوشبختانه این عوارض موقتی هستند و طی چند روز خود‌به‌خود برطرف می‌شوند. عوارضی که اگر مشاهده شوند باید نگران آن‌ها باشید شامل موارد زیر هستند:

  • واکنش آلرژیک پوست به مواد موجود در نخ‌ها
  • تحمع خون و ترشحات در زیر پوست
  • ماندن جای زخم یا اسکار در جایی‌که نخ‌ها وارد شده‌اند.
  • حرکت ناخواسته نخ‌ها که منجر به ایجاد برآمدگی در پوست می‌شود.
  • احساس درد مزمن در زیر پوست به‌دلیل قرار گرفتن نامناسب نخ‌ها
  • عفونت در محل لیفت شقیقه با نخ

از بین تمام خطرات لیفت شقیقه با نخ، عفونت یکی از مواردی است که باید با دقت بیشتری مراقب آن بود. اگر متوجه علائم زیر شدید، فورا با جراح خود تماس بگیرید:

  • خروج ترشحات سبز، سیاه، قهوه‌ای یا قرمز رنگ از محل مورد نظر
  • التهاب و تورم پوست با وجود گذشت 48 ساعت از عمل
  • سردردهای مداوم
  • تب بالای 38.5 درجه سانتی‌گراد

متاسفانه برخی از افراد بعد از لیفت شقیقه با نخ، از نتایج عمل و ظاهر چهره خود راضی نیستند. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم به یک مرکز زیبایی حرفه‌ای مراجعه کنید و این کار توسط یک جراح پلاستیک متبحر و باتجربه انجام شود.

پاسخ به سوالات متداول

در این بخش می‌توانید پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود را بیابید.

مکانیسم عمل لیفت شقیقه با نخ برای جوانسازی چیست؟

در این روش جراح با وارد کردن نخ‌های جذبی به زیر پوست و کشیدن آن‌ها به سمت بالا، سعی می‌کند علاوه‌بر سفت کردن بافت پوست و عضلات زیرین، تولید کلاژن را نیز تحریک کند. نخ‌ها به‌مرور طی یک سال جذب می‌شوند و فرم صورت شکل جدید خود را پیدا می‌کند.

نتایج لیفت شقیقه با نخ چقدر ماندگاری دارد؟

میزان ماندگاری در افراد مختلف و برحسب کیفیت نخ متفاوت است. به طور کلی، می‌توانید انتظار 1 تا 3 سال ماندگاری را داشته باشید. برخی از پزشکان معتقد هستند که انجام روش‌های زیبایی مانند تزریق فیلر و بوتاکس، می‌تواند میزان ماندگاری را به بیش از 3 سال افزایش دهد.

عوارض احتمالی لیفت شقیقه با نخ چیست؟

به‌دلیل کشش پوستی ناشی از این روش، ممکن است در چند ساعت اول کمی ناراحتی یا سوزش پوست و حتی سردرد را تجربه کنید. به‌ندرت تورم خفیف رخ می‌دهد و زخم کوچکی در محل تزریق ظاهر می‌شود. می‌توانید به کمک کمپرس یخ شدت تورم را کاهش دهید.
خوشبختانه احتمال بروز عفونت بعد از لیفت شقیقه با نخ بسیار اندک است. با این وجود، توصیه می‌کنیم که ناحیه تحت درمان را به‌درستی تمیز کنید. در صورت بروز عوارض جانبی ناشناخته یا واکنش‌های جانبی شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

هزینه لیفت شقیقه با نخ چقدر است؟

هزینه این روش تقریبا یک‌چهارم هزینه جراحی لیفت شقیقه است. پس اگر افتادگی پوست و چین‌وچروک‌های ناحیه شقیقه شما شدید نیست، با انجام لیفت شقیقه با نخ در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

سخن آخر

بنابراین، لیفت شقیقه با نخ یک روش زیبایی غیرجراحی است که از پاسخ طبیعی بدن برای ایجاد ظاهری شاداب‌تر در ناحیه بالای صورت و جوان‎تر کردن فرم چشم‌ها استفاده می‌کند. در مقایسه با جراحی لیفت شقیقه، دوره نقاهت آن کوتاه‌تر است و عوارض کمتری دارد. فراموش نکنید که یافتن یک جراح پلاستیک آموزش‌دیده و دارای مجوز، کلید یک لیفت با نخ ایمن و موثر است.