با افزایش سن، تغییر وزن شدید و ابتلا به برخی از بیماری‎ها، حجم چربی در ناحیه شقیقه ها در اطراف سر کاهش پیدا می‌کند و زمینه ایجاد گودی در شقیقه های فرد فراهم می‌شود. در این شرایط، فرد پیر و خسته به نظر می‌رسد و اجزای چهره به ویژه چشم‌ها جذابیت خود را از دست می‌دهند. خوشبختانه با ابداع روش لیفت شقیقه، می‌توان در طی یک جلسه این مشکلات را برطرف کرد. در حین جراحی لیفت شقیقه جراح پلاستیک سعی می‌کند که با حذف پوست اضافی و کشیدن بافت شقیقه به سمت بالا به جوانسازی بخش بالای صورت کمک کند. اگر شما نیز کاندید مناسبی برای این روش زیبایی هستید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از هرگونه اقدامی مقاله زیر را مطالعه کنید.

جراحی لیفت شقیقه چیست

با شروع فرآیند پیری، پوست کناره ‎های پیشانی و اطراف شقیقه‌ها آویزان می‌شود. ازآنجایی‌که این موضوع برای برخی از افراد آزاردهنده است، پزشکان متخصص پوست و مو یا جراحان پلاستیک انجام روش‌هایی مانند تزریق بوتاکس و فیلر، جراحی لیفت شقیقه یا جراحی لیفت پیشانی و ابرو را برای اصلاح پیشنهاد می‌کنند.

تجربه نشان داده است که اگرچه تزریق بوتاکس و فیلر در بهبود این وضعیت موثر است، اما برخلاف جراحی لیفت شقیقه و جراحی لیفت پیشانی و ابرو، اثرات طولانی‌مدت و ماندگاری ندارد. اصولا لیفت پیشانی و ابرو برای از بین بردن چین و چروک های پیشانی و بالا بردن کل ابرو انجام می‌شود، درحالی‎که لیفت شقیقه فقط به بالا بردن نواحی کناری پیشانی اختصاص دارد. بنابراین لیفت پیشانی روی نواحی وسیع‌تری از صورت کار می‌کند.

اصطلاح پزشکی لیفت شقیقه به معنی بالا بردن (لیفت) قسمت جانبی پیشانی است. پس از انجام این روش زیبایی، انتظار می‎رود که پوست ناحیه شقیقه سفت‌شده، انتهای ابروها کمی بالاتر رفته و چشم‌ها ظاهری کشیده‎‌‌تر و جوان‌تر به خود بگیرند و از حالت خستگی و خواب آلودگی خارج شوند. در واقع جراحی لیفت شقیقه با تاثیر غیرمستقیم روی فرم چشم‌ها کمک می‌کند تا چین و چروک‌های اطراف چشم و پف پلک بالایی کاهش پیدا کند.

معمولا جراحان پلاستیک توصیه می‌کنند که برای کسب بهترین نتیجه، این روش با جراحی‌های دیگر مانند بلفاروپلاستی (عمل لیفت پلک‌ها) و لیفت صورت ترکیب شود. در این شرایط، علاوه‌بر جوانسازی بخش بالایی صورت، ظاهر قسمت میانی و پایین صورت نیز بهبود پیدا می‌کند.

جراحی لیفت شقیقه یک روش سرپایی است که با توجه به شرایط بالینی هر فرد با استفاده از بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود. نحوه انجام آن بدین‌شکل است که ابتدا جراح پلاستیک برش‌های کوچکی را در بالای گوش و محل رویش مو ایجاد می‌کند. سپس با حذف بخش کوچکی از پوست، کشیدن بافت شقیقه به سمت بالا و بخیه زدن‎، کمک می‌کند تا افتادگی پوست در این ناحیه برطرف شود.

هدف از انجام جراحی لیفت شقیقه

اگرچه لیفت پیشانی بر افزایش زیبایی صورت موثر است، اما تجربه نشان داده است که مهم‌ترین اثر زیباسازی پیشانی از تغییر قسمت‌های جانبی پیشانی یعنی شقیقه‌ها حاصل می‌شود. چراکه هرگونه نقص در ظاهر شقیقه بر جذابیت چشم تأثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل اکثر کسانی‌که جراحی لیفت شقیقه انجام می‌دهند، تقارن بهتری در ناحیه ابرو و شقیقه احساس می‌کنند. با انجام این روش نه‌تنها خطوط و چین و چروک‌های پنجه‌کلاغی (خطوط اطراف چشم) به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنند بلکه ناحیه ابرو و بخش بالایی صورت نیز جوان‌تر به نظر می‌رسند. جالب است بدانید که اخیراً بسیاری از افراد متقاضی جراحی لیفت شقیقه، جوانانی هستند که افتادگی پوست و چین‌وچروک در قسمت میانی پیشانی ندارند و فقط تمایل دارند با این روش تغییراتی در اطراف چشم و ابروهای خود ایجاد کنند.

جراحی لیفت شقیقه مناسب چه کسانی است

برای انجام جراحی لیفت شقیقه باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید. سیگار نکشید و در ناحیه شقیقه مشکل پوستی یا عفونت فعال نداشته باشید. در صورت ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا و مشکلات انعقاد خون مانند بیماری هموفیلی حتما قبل از عمل به پزشک یا جراح خود اطلاع دهید. زیرا برخی از بیماری‌های زمینه‌ای یا داروهای مصرفی برای کنترل آن‌ها، روی افزایش عوارض جراحی، بی‌حسی یا بیهوشی و کاهش سرعت روند بهبودی محل برش موثر هستند. پزشکان معتقدند که لیفت شقیقه یکی از بهترین روش‌های جراحی پلاستیک برای افراد زیر است:

  • کسانی‌که در اثر افزایش سن دچار شلی و افتادگی پوست در ناحیه شقیقه شده‌اند.
  • کسانی‌که به علل ژنتیکی، در سنین جوانی دچار افتادگی زودرس در ناحیه ابروها شده‌اند.
  • کسانی‌که می‎خواهند ظاهر چشمانشان کشیده‌تر شود.
  • کسانی‌که دارای خطوط و چین‌وچروک‌های عمیق در دو طرف چشم و انتهای ابروها هستند و تمایل دارند این آثار پیری را کاهش دهند.
  • کسانی‌که در ظاهر نیازی به لیفت کامل ابرو ندارند و صرفا می‌خواهند انتهای ابروهایشان کمی کشیده‌تر شود.

مزایا و معایب جراحی لیفت شقیقه

جراحی لیفت شقیقه مانند هر روش جراحی پلاستیک دیگر، مزایا و معایب خاص خود را دارد. از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آثار لیفت شقیقه دائمی و ماندگار هستند.
  • روشی سرپایی با حداقل عوارض محسوب می‌شود.
  • دوران نقاهت آن کوتاه است.
  • جای بخیه‌های آن در زیر موهاست و نمایان نیست.
  • نسبت به لیفت پیشانی هزینه کمتری دارد.
  • قبل از جراحی نیاز به آمادگی ویژه‌ای نیست.
  • میزان رضایت افراد از این روش بالا است.
  • باعث افزایش اعتماد‌به‌نفس فرد می‌شود.

معایب جراحی لیفت شقیقه عبارتند از:

  • بعد از جراحی تا چند روز با تورم و کبودی مواجه خواهید شد.
  • حداقل به مدت یک هفته نمی‌توانید به پهلو بخوابید.
  • برای کمک به بهبود سریع‌تر محل جراحی، به مدت 2 هفته باید از کشیدن سیگار و مصرف الکل اجتناب کنید.
  • ممکن است بعد از عمل با عوارض بی‌حسی مانند واکنش آلرژیک و حساسیت پوستی مواجه شوید.
  • برای مشاهده نتایج اولیه باید به مدت 10 تا 14 روز صبور باشید و نتایج نهایی بعد از گذشت 2 تا 3 ماه خود را نشان می‌دهند.

سن مناسب برای جراحی لیفت شقیقه

اصولا این روش از سن 18 سالگی به بعد انجام می‌شود. زیرا در دوران بلوغ فرم صورت کمی تغییر می‌کند. اگر رنج سنی شما بین 20 تا 30 سال است و با روش‌های غیرجراحی مانند تزریق فیلر نمی‌توان به بهبود وضعیت شما کمک کرد، از انجام جراحی لیفت شقیقه هراس نداشته باشید. در مورد افراد بالای 65 سال، این روش جراحی باید با احتیاط و در نظر گرفتن بیماری‌های زمینه‌ای انجام شود.

آمادگی‌های قبل از جراحی لیفت شقیقه

اصولا جراحی لیفت شقیقه نیاز به آمادگی خاصی ندارد. با این وجود قبل از جراحی یک جلسه مشاوره با حضور پزشک یا جراح برای شما برگزار می‌شود تا معاینه شوید و شدت افتادگی پوست شقیقه و خطوط اطراف آن ارزیابی شود. ممکن است در این جلسه عکس‌هایی نیز از شما گرفته شود تا بتوان وضعیت قبل و بعد از جراحی را مقایسه کرد.

معمولا پزشک در مورد بیماری‌های زمینه‌ای و داروهای مصرفی سوالاتی از شما می‌پرسد. زیرا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن و داروهای ضدپلاکت یا رقیق‌کننده خون مانند وارفارین و آسپرین خطر بروز عوارضی مانند خونریزی و کبودی را افزایش می‌دهند. لازم است از 15 روز قبل، مصرف سیگار، نوشیدنی‌های الکلی و داروهای ذکرشده را قطع کنید. صبح روز جراحی دوش بگیرید و در ناحیه صورت از هیچ کرم یا لوسیونی استفاده نکنید.

انواع روش های لیفت شقیقه

انواع روش‌های جراحی لیفت شقیقه

بهتر است قبل از هرگونه اقدامی به این نکته توجه کنید که جراحی لیفت شقیقه به سه روش انجام می‌شود. در ادامه به جزئیات هرکدام اشاره خواهیم کرد.

لیفت شقیقه به روش باز

این روش جراحی به یکی از اشکال زیر انجام می‌شود:

  1. لیفت پوست شقیقه: در این تکنیک فقط پوست شقیقه کشیده و بالا برده می‌شود. در واقع گزینه مطلوبی برای افرادی است که افتادگی پوست و چین‌و‌چروک‌های اندکی دارند.
  2. لیفت لایه عضلانی زیر پوست شقیقه (SMAS): در این روش علاوه‌‎بر پوست شقیقه، لایه عضلانی زیر آن نیز کمی برداشته و سپس کشیده می‌شود.
  3. لیفت لایه‌های عمیق زیر پوست شقیقه (MACS): در این تکنیک علاوه‌بر پوست و عضله، لایه‌های زیرین نیز کشیده می‌شوند. به همین‎ دلیل، کشیدگی پوست شقیقه طبیعی‌تر جلوه می‌کند و نتایج بهتر و ماندگارتر هستند. روشی مطلوب برای افراد مسن که از افتادگی شدید پوست و وجود چین‌وچروک‌های عمیق رنج می‌برند محسوب می‌شود. برای انجام آن لازم است که یک برش طولانی در محل رویش مو درست بالای گوش ایجاد شود تا بتوان پوست، عضلات و چربی‎‌های اضافی شقیقه و همچنین انتهای ابروها را برداشت. کل این روند ممکن است یک ساعت طول بکشد.

در گذشته جراحی لیفت شقیقه فقط به صورت جراحی باز لیفت پوست انجام می‌شد و به‌همین‌دلیل بعد از گذشت مدتی فرم شقیقه به حالت اول برمی‌گشت. خوشبختانه با پیشرفت تکنیک‌های جراحی پلاستیک و ابداع روش‌های SMAS و MACS، مدت زمان ماندگاری آثار لیفت شقیقه به بیش از 10 سال افزایش پیدا کرد.

لیفت شقیقه به روش اندوسکوپی

در حال حاضر لیفت شقیقه به روش اندوسکوپی، رایج‌ترین و کم‌عارضه‌ترین روش است و اغلب برای جوانانی‌که نیاز به لیفت کامل شقیقه و ابرو ندارند، انجام می‌شود. برای انجام آن نیاز به دستگاه اندوسکوپ است. این دستگاه یک لوله باریک و مجهز به دوربین و چراغ است که از طریق سوراخ ایجادشده در پوست وارد بخش مورد نظر می‌شود. در نهایت جراح می‌تواند براساس تصاویر ارائه‌شده بر روی مانیتور همزمان لایه‌های سطحی، میانی و عمیق پوست و مقداری از لایه عضلانی ناحیه شقیقه را جداسازی کند. از فوائد این روش در مقایسه با جراحی باز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیازی به ایجاد برش‌های طولانی روی پوست ندارد.
  • میزان تورم و خونریزی ناشی از آن کمتر است.
  • دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد و محل زخم زودتر بهبود پیدا می‌کند.
  • احتمال ماندن جای زخم یا اسکار بعد از انجام آن کمتر است.

بهتر است بدانید که همزمان با جراحی باز و لیفت شقیقه به روش اندوسکوپی، جراح می‌تواند تغییرات زیر را نیز اعمال کند:

  • تراشیدن برآمدگی بیش‌از حد استخوان در اطراف حدقه چشم
  • بهبود ظاهر جای زخم‎ یا اسکار ناشی از جراحی‌های قبلی
  • جلو یا عقب بردن خط رویش مو در ناحیه شقیقه
  • پیوند بافت یا نصب پروتز در ناحیه شقیقه
  • لیفت گونه و لیفت گردن

به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم در جلسه مشاوره تمام خواسته‌ها و انتظارات خود را با پزشک مطرح کنید تا بهترین تکنیک‌ها اعمال شوند. بعد از گذشت چند ماه که نتیجه نهایی جراحی لیفت شقیقه مشخص شد، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که برای حفظ آن به‌صورت دوره‌ای از روش‌های غیرجراحی مانند لیزدرمانی، تزریق بوتاکس و فیلر یا لایه‌برداری استفاده کنید.

لیفت شقیقه با نوار باریک اندوتاین

نوار ظریف اندوتاین از جنس بخیه‌های جذبی است و پس از قرار گرفتن در زیر پوست شقیقه طی شش ماه جذب بدن می‌شود. ازآنجایی‌که دارای دندانه و شاخک‌های ریزی است، به درون بافت زیر پوست نفوذ می‌کند و جراح با کشیدن آن به سمت بالا، پوست شقیقه و قسمتی از ابرو را بالا می‌کشد. اگرچه روشی سریع و آسان است، اما ماندگاری بین 8 تا 10 سال دارد و برای افرادی‌که چین‌وچروک‌های عمیقی در ناحیه شقیقه ندارند مطلوب است.

مراقبت‌های بعد از جراحی لیفت شقیقه

جراحی لیفت شقیقه یک روش جراحی کم‌تهاجمی است و به‌همین‌دلیل مدت زمان بهبودی آن بیشتر از 8 تا 12 روز نیست. ازآنجایی‌که برش‌ها در زیر محل رویش مو ایجاد می‌شوند، اکثر افراد می‌توانند بعد از گذشت 2 روز بدون اینکه بخیه‌ها دیده شوند، فعالیت‌ روزانه را از سر بگیرند.

طبیعی است که بعد از جراحی با مقدار کمی تورم، خونریزی و کبودی در ناحیه شقیقه و اطراف چشم‌ها مواجه شوید. البته در صورت انجام همزمان جراحی پلک و تراشیدن استخوان، شدت این عوارض افزایش پیدا می‌کند. اگرچه عوارض جانبی لیفت شقیقه طی یک تا دو هفته به‌صورت خود‌به‌خود برطرف می‌شوند، اما در موارد نادر ممکن است تا 6 هفته ادامه یابند. در این شرایط، نیاز است که با لوازم آرایشی پوشش داده شوند.

معمولا پزشک به بیمار توصیه می‌کند که در دوران نقاهت از کرم ضدآفتاب با SPF30 یا بیشتر استفاده کند، زیرا یک آسیب یا آفتاب‌سوختگی جزئی می‌تواند به‌راحتی تورم محل برش را افزایش دهد و باعث طولانی شدن دوره نقاهت شود. در مواردی حتی باعث تغییر رنگ دائمی محل زخم می‌شود. از سایر نکات مورد توجه در زمینه مراقبت‌های بعد از جراحی لیفت شقیقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معمولا بعد از جراحی لیفت شقیقه یک بانداژ دور سر شما قرار داده می‌شود. لازم است تا دو روز به آن دست نزنید و از حمام رفتن خودداری کنید. بعد از گذشت 2 روز می‌توانید محل جراحی را با پمادهای آنتی‌بیوتیک و محلول 30% پراکسید هیدروژن ضدعفونی کنید. عدم توجه به این نکات ممکن است باعث بروز عفونت شود.
  • اصولا پزشک بعد از جراحی لیفت شقیقه، آنتی‌بیوتیک و داروهای ضددرد و مسکن برای شما تجویز می‌کند. برای تسریع روند بهبودی آنها را طبق دستور تا آخر مصرف کنید. از مصرف همزمان داروهای ضددرد و الکل اجتناب کنید، چراکه با هم تداخل دارند. به مدت دو هفته بعد از جراحی از مصرف داروهایی مانند آسپرین، ادویل، ناپروکسن و ایبوپروفن خودداری کنید، زیرا خطر خونریزی و کبودی محل برش را افزایش می‌دهند. تا زمانی‎‌که از داروهای مسکن استفاده می‌کنید، از رانندگی کردن اجتناب کنید.
  • استفاده از کمپرس سرد یا کیسه یخ، هر بار به مدت 10 تا 15 دقیقه، کمک زیادی به کاهش تورم و کبودی می‌کند. کمپرس سرد یا کیسه یخ را در حوله بپیچید و آن را در تماس مستقیم با پوست قرار ندهید. می‌توانید به‌جای آن‌ها از یک حوله مرطوب که چند دقیقه در یخچال قرار داده شده است نیز استفاده کنید.
  • برای کاهش تورم و کبودی، به مدت یک تا دو هفته هنگام استراحت چند عدد بالش زیر سر خود قرار دهید تا سر شما در ارتفاع 30 تا 40 سانتی‎متری از قفسه سینه قرار بگیرد. سعی کنید هنگام خوابیدن به پشت دراز بکشید و سر خود را به اطراف متمایل نکنید. قابل ذکر است که بعد از جراحی لیفت شقیقه، نیاز به استراحت مطلق نیست و برای بهبود خون‌رسانی و پیشگیری از بروز لخته باید کمی راه بروید. توصیه می‌کنیم دائما نفس عمیق بکشید و هنگام درازکشیدن پاهای خود را حرکت دهید.
  • از لمس کردن، مالیدن و فشار دادن محل برش خودداری کنید. زیرا خطر باز شدن بخیه‌ها وجود دارد.
  • حداقل تا دو هفته از بلند کردن اجسام سنگین و انجام فعالیت بدنی شدید خودداری کنید.
  • ازآنجایی‌که نیروی ناشی از جویدن می‌تواند باعث افزایش درد و تورم شود، بهتر است تا چند روز غذاهایی مانند سوپ و پوره سیب‌زمینی بخورید که نرم و ملایم هستند.
  • از صحبت کردن و خندیدن بیش‌ازحد نیز پرهیز کنید زیرا باز کردن دهان می‌تواند به ناحیه شقیقه فشار وارد کند.
  • برای هیدراته نگه‌داشتن بدن، نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز توصیه می‌شود. بهتر است برای نوشیدن مایعات از نی استفاده کنید تا فشار کمتری به ناحیه شقیقه وارد شود.
  • اگر دچار یبوست شدید، سعی کنید با افزایش مصرف فیبر غذایی و به کمک داروهای مُلَیِن آن را رفع کنید. زیرا فشار ناشی از اجابت مزاج ممکن است باعث تشدید خونریزی محل برش شود.
  • معمولا بخیه‌ها بعد از گذشت 10 تا 14 روز کشیده می‌شوند و باید در این زمان دوباره به مطب پزشک یا جراح خود مراجعه کنید. بعد از بهبودی کامل محل برش، پزشک به‌منظور پیشگیری از ماندن جای زخم برای شما کرم یا ژل ترمیم‌کننده تجویز می‌کند. با این وجود، بهتر است بدانید که محو شدن کامل جای زخم حدود 6 تا 12 ماه طول می‌کشد.
  • اگرچه بعد از گذشت یک تا دو هفته، شروع فعالیت بدنی سبک بدون خم شدن یا بلند کردن اجسام سنگین ایرادی ندارد، اما بهتر است در این زمینه با پزشک خود نیز مشورت کنید.

مطمئناً توجه به دستورالعمل‌های ذکرشده در تسریع روند بهبودی و کاهش شدت عوارض بسیار موثر هستند. 

میزان ماندگاری نتایج جراحی لیفت شقیقه

اگرچه پوست صورت پس از جراحی همچنان روند طبیعی پیری خود را طی می‌کند، اما تجربه نشان داده است که نواحی لیفت‌شده همچنان جوان‌تر و سفت‌تر به نظر می‌رسند. به‌همین‌دلیل، می‌توان گفت که جراحی لیفت شقیقه اثرات تقریبا دائمی دارد. به طور کلی، جراحی لیفت شقیقه با ایجاد ظاهری جوان‌تر باعث بهبود ظاهری چهره شما می‌شوند و شما می‌توانید بدون توجه به سن خود از مزایای آن بهره‌مند شوید.

عوارض احتمالی جراحی لیفت شقیقه

جراحی لیفت شقیقه مانند سایر روش‌های جراحی، بدون عوارض نیست. مهم‌ترین عارضه آن آسیب به شاخه فرونتال عصب حرکتی پیشانی است. البته ازآنجایی‌که این شاخه عصبی توسط لایه‌های پیوندی فاسیا پوشانده شده است، احتمال بروز آسیب شدید به آن کم است و در نهایت ممکن است به‌دلیل کشش‌هایی که در طول جراحی اتفاق می‎افتد، عملکرد آن به طور موقت ضعیف شود. سایر خطرات و عوارض جانبی جراحی لیفت شقیقه عبارتند از:

  • خونریزی و کبودی
  • درد و تورم
  • خروج ترشحات از محل برش
  • سردرد و سرگیجه

معمولا این عوارض نگران‌کننده نیستند و طی چند روز برطرف می‌شوند. شما زمانی باید نگران باشید که با وجود گذشت چند روز با عوارض زیر مواجه شوید:

  • بدتر شدن شدت خونریزی، درد، تورم، قرمزی و کبودی پوست
  • خروج چرک سفید یا زردرنگ از محل جراحی
  • تب بالای 38.5 درجه سانتی‎گراد و احساس گرما در محل برش
  • درد قفسه سینه و تنگی نفس
  • حالت تهوع و استفراغ شدید
  • سرگیجه شدید
  • احساس درد یا تورم در دست‌ها و پاها

زیرا این عوارض می‌توانند نشان‌دهنده بروز عفونت یا واکنش آلرژیک به مواد بیهوشی باشند. در این شرایط، باید فوراً با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

هزینه جراحی لیفت شقیقه

هزینه نهایی به عوامل مختلفی مانند نوع روش لیفت شقیقه، میزان افتادگی پوست در ناحیه شقیقه، شرایط بالینی بیمار و میزان مهارت پزشک یا جراح بستگی دارد. به‌همین‌دلیل، پیشنهاد می‌کنیم در جلسه مشاوره در این زمینه با پزشک خود صحبت کنید. این نوید را به شما می‌دهیم که مرکز زیبایی ملینیک با وجود برخورداری از تجربه پزشکان زیبایی حرفه‌ای و تجهیزات به‌روز، تعرفه‌ها را به‌گونه‌ای در نظر گرفته است که اغلب افراد بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

پاسخ به سوالات متداول

مزایای انجام جراحی لیفت شقیقه چیست؟

این روش جراحی می‌تواند با کشیدن پوست شقیقه‌ها، بافت پلک بالایی را سفت کند، دُم ابرو را کمی بالاتر ببرد و چین‌وچروک‌های اطراف چشم را کاهش دهد. به‌همین‌دلیل، بعد از انجام آن چشم‌ها ظاهری جوان‌تر و هوشیارتر پیدا می‌کنند.

عمل لیفت شقیقه چند ساعت طول می‌کشد؟

اگر همزمان با روش‌های زیبایی دیگر انجام نشود، معمولا یک تا یک و نیم ساعت طول می‌کشد.

چه روش‌هایی را می‌توان به‌صورت همزمان با لیفت شقیقه انجام داد؟

شما می‌توانید برای بهبود ظاهر صورت خود، از روش‌های دیگری مانند جراحی لیفت صورت، بلفاروپلاستی یا روش‌های غیرجراحی مانند تزریق فیلر هیالورونیک اسید نیز بهره‌مند شوید.

آیا روش جایگزین برای جراحی لیفت شقیقه وجود دارد؟

واقعاً نمی‌توان یک روش جایگزین برای جراحی لیفت شقیقه ذکر کرد. چراکه روش‌هایی مانند تزریق فیلر، تزریق بوتاکس و لیپوفیلینگ، کارایی و ماندگاری آن را به‌خصوص در افراد مسن ندارند.

آیا بعد از لیفت شقیقه، جای زخم آن قابل مشاهده است؟

خیر، زیرا معمولا جراح به‌گونه‌ای عمل می‌کند که محل برش  در داخل موها یا در امتداد خط مو پنهان شود.

آیا احتمال افتادگی پوست بعد از جراحی لیفت شقیقه وجود دارد؟

در برخی از افراد ممکن است پوست کمی شل شود که با درمان‌های نگهدارنده مانند تزریق بوتاکس و فیلر و لیزردرمانی می‌توان به‌راحتی آن را رفع کرد و نیازی به انجام جراحی مجدد نیست.

بهترین دکتر و کلینیک جراحی لیفت شقیقه

از اینکه تا انتهای مقاله با من همراه بودید از شما کمال تشکر را داریم. احتمالا تا الان متوجه شده‌اید که مهارت پزشک متخصص یا جراح پلاستیک تا چه اندازه در کاهش عوارض لیفت شقیقه و کسب نتایج رضایت‌بخش موثر است. اگر قصد انجام این روش زیبایی را دارید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به مرکز زیبایی ملینیک است. چراکه به‌دلیل برخورداری از جراحان پلاستیک و پزشکان متبحر و امکانات عالی واقعا یکی از بهترین کلینیک‌های تخصصی لیفت شقیقه در تهران است. این فرصت عالی را از دست ندهید!