با افزایش سن، لب بالایی شما ممکن است حجم خود را از دست دهد، کشیده‎ تر شده و دندان ‎ها را بپوشاند. در این شرایط، می ‎توانید با انجام جراحی لیفت لب فاصله بین بینی و لب خود را کاهش دهید، کمک کنید تا لب بالایی پُر تر به نظر برسد و دندان ‎های فک بالای خود را هنگام لبخند زدن بیشتر نمایان کنید.

مطمئناً توجه به دستورالعمل ارائه ‎شده توسط جراح در زمینه مراقبت‎های بعد از لیفت لب، می‎تواند مانع از ماندن جای زخم یا طولانی شدن روند بهبودی شود. در ادامه به طور کامل به این مساله خواهیم پرداخت.

معرفی کوتاه جراحی لیفت لب

برخلاف تزریق ژل لب، جراحی لیفت لب یک روش دائمی است و به اشکال مختلفی انجام می شود. معمولا جراح یک برش ظریف در زیر بینی ایجاد می‎کند تا بتواند تکه کوچکی از پوست فضای بین بینی و لب بالا را برداشت کند. در نهایت محل برش به ‎دقت بخیه زده می شود.

بخیه ها معمولا پنج روز پس از عمل جراحی برداشته می شوند. اصولاً لب‎هایتان برای یک تا دو هفته متورم می شوند و کمی احساس درد دارید. به ‎همین‎ دلیل، مصرف مسکن توصیه می شود. در نهایت لازم است که حدود شش تا هشت هفته صبر کنید تا بتوانید نتیجه نهایی را مشاهده کنید. اگر جای زخم بیش ‎از حد آشکار باشد، ممکن است به لیزر درمانی نیاز داشته باشید.

عوارض طبیعی بعد از عمل

با وجود اینکه جراحی لیفت لب یک روش سرپایی است و در مطب انجام می ‎شود، اما مانند هر روش جراحی دیگر با عوارض موقتی مانند موارد زیر همراه است.

  • تورم و تغییر رنگ پوست: تجربه مقداری تورم و تغییر رنگ پوست ناشی از کبودی در اطراف محل برش جراحی کاملا طبیعی است.
  • خونریزی خفیف: بروز مقداری خونریزی در محل برش در چند روز اول پس از جراحی غیرعادی نیست. البته اگر در دوران نقاهت فعالیت های شدید انجام دهید، اجسام سنگین بلند کنید یا برای مدت طولانی به سمت جلو خم شوید، خونریزی و تورم تشدید می شود.
  • درد و خارش: تا دو هفته احساس سفتی، فشار، درد خفیف تا متوسط و خارش در اطراف محل جراحی طبیعی است.
  • تغییرات حسی در پوست: ممکن است لب بالایی و نواحی اطراف آن بی حس شده یا بیش ‎از حد حساس شوند. معمولا پس از گذشت چند هفته تا چند ماه، حس طبیعی شما باز می‎گردد.

توجه به نکات ذکر شده در بخش‎های بعد در زمینه مراقبت‎ های بعد از لیفت لب، می ‎تواند مدت زمان بروز این عوارض را کوتاه‎ تر کند.

مراقبت های شب اول بعد از جراحی لیفت لب

مراقبت های شب اول

توصیه می‎ کنیم برای تسریع روند بهبودی و دریافت بهترین نتایج، در شب اول بعد از جراحی به موارد زیر توجه کنید.

  • حتما بلافاصله پس از جراحی بلند شوید و کمی راه بروید. هنگام دراز کشیدن روی تخت یا روی کاناپه نیز باید پاهای خود را حرکت دهید. به طور مکرر نفس عمیق بکشید. انجام این کارها مانع از تشکیل لخته خون می‎ شود.
  • هرگز به پهلو نخوابید و سعی کنید به پشت بخوابید و به کمک قرار دادن دو تا سه بالش، سرتان را حدود 30 تا 40 سانتیمتر بالاتر از قفسه سینه قرار دهید. این کار به کاهش تورم کمک زیادی می‎ کند و باید برای یک تا دو هفته آن را ادامه دهید.
  • از صحبت کردن، خندیدن و جویدن بیش ‎از حد مواد غذایی خودداری کنید، زیرا باعث تورم و احساس ناراحتی بیشتر می‎ شوند.
داروهای مورد نیاز بعد از عمل لیفت لب

داروهای مورد نیاز بعد از عمل

از داروهایی که معمولا جراح بعد از جراحی برای شما تجویز می‎ کند، می‎ توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آنتی ‎بیوتیک: مصرف قرص آنتی ‎بیوتیک خود را از شب اول جراحی شروع کنید و تمام قرص‎ها را طبق دستور مصرف کنید.
  • داروی ضد درد: برای کنترل درد بعد از عمل یک داروی مسکن برای شما تجویز خواهد شد. برای به حداقل رساندن خطر حالت تهوع، دارو را همراه غذا مصرف کنید.
  • داروی ضد تهوع: یک عارضه جانبی شایع پس از بیهوشی، حالت تهوع است. در صورت نیاز از داروهای ضد تهوع استفاده کنید.
  • داروی ملین: در صورت بروز یبوست، حتما از یک ملین استفاده کنید زیرا فشار ناشی از دفع می‎ تواند باعث تشدید خونریزی محل جراحی شود.

از مصرف داروهای آسپرین، ایبوپروفن، ادویل و ناپروکسن به مدت دو هفته قبل و بعد از عمل خودداری کنید. چراکه این داروها ممکن است خونریزی را افزایش دهند. همزمان از مصرف سیگار و نوشیدنی‎های حاوی الکل و کافئین نیز خودداری کنید، زیرا به طور چشمگیری روند بهبودی را مختل می‎ کنند.

مراقبت از جای بخیه ها بعد از عمل لیفت لب

مراقبت از جای بخیه ها بعد از عمل

برای بهبودی سریع‎ تر محل برش و پیشگیری از بروز عفونت بهتر است:

  • به مدت یک هفته از باز کردن بیش‎ از حد دهان خود خودداری کنید.
  • در صورت ایجاد پوسته در اطراف محل برش، آن را با یک سواب پنبه‎ای آغشته به محلول 30% پراکسید هیدروژن تمیز کنید سپس از پماد آنتی ‎بیوتیک استفاده کنید.
  • از تماس مستقیم با نور خورشید اجتناب کنید و حتما از ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید. حتی یک آفتاب ‎سوختگی خفیف می‎ تواند تورم را بدتر کند، برشی که در حال بهبود است را تحریک کند و باعث تغییر رنگ دائمی محل زخم شود.
  • بعد از گذشت 5 تا 7 روز برای برداشتن بخیه ‎ها به مطب مراجعه کنید.

دغدغه بسیاری از افراد این است که چه زمانی رد بخیه های سانترال لب از بین می رود؟ در پاسخ، اگرچه هر فردی روند بهبودی متفاوتی دارد، اما حداقل شش ماه طول می ‌کشد تا جای زخم‌ به خوبی محو شود. پس از بهبودی کامل محل برش‌ و زمانی‎ که جراح اجازه داد، می‌توانید از ژل ترمیم‎ کننده جای زخم استفاده کنید.

تغذیه مناسب بعد از لیفت لب

داشتن یک برنامه غذایی مناسب جزئی از اصول مراقبت ‎های بعد از لیفت لب است. در همین راستا توصیه می‎ کنیم:

  • به مدت یک هفته غذاهایی بخورید که نرم هستند و به نیروی زیادی برای جویدن نیاز ندارند زیرا جویدن با فشار زیاد می‎ تواند باعث افزایش درد و تورم شود.
  • با نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز بدن خود را هیدراته نگهدارید. سعی کنید هنگام نوشیدن مایعات از نی استفاده کنید. تا زمانی ‌که هنوز از داروهای ضد درد استفاده می‎ کنید از مصرف الکل خودداری کنید زیرا احتمال تداخل دارویی وجود دارد.

استحمام بعد از لیفت لب

بعد از جراحی لیفت لب، حمام کردن نیز اصول مشخص خود را دارد. تا زمانی‎ که محل برش به‎ خوبی بهبود نیافته و جراح اجازه نداده است، از وان یا جکوزی استفاده نکنید. معمولا این مساله حدود 2 هفته طول می‎کشد و لازم است در این مدت به ‎صورت ایستاده دوش بگیرید. بهتر است تا یک ماه برای استفاده از سونا صبر کنید، زیرا نسبت به استخرهای شنای معمولی کلردار باکتری بیشتری دارد.

فعالیت های بدنی مجاز بعد از عمل لیفت لب

فعالیت های بدنی مجاز بعد از عمل

طبق تجربه و اصول مراقبت‎ های بعد از لیفت لب، لازم است:

  • از ایجاد هرگونه کشش در لب بالایی که می‎تواند به برش زیر بینی فشار وارد کند یا باعث باز شدن محل برش شود، خودداری کنید.
  • سعی کنید برای بهبود خونرسانی کمی راه بروید. معمولا فعالیت عادی روزانه از چند روز پس از جراحی از سر گرفته می‎ شود.
  • از 2 تا 3 هفته بعد از جراحی، فعالیت بدنی سبک را بدون خم شدن، زور زدن یا بلند کردن وزنه شروع کنید. زیرا تورم ممکن است با ورزش شدید بدتر شود.
  • تا زمانی‎که از داروهای ضد درد و مسکن استفاده می‎کنید، از رانندگی با وسایل نقلیه اجتناب کنید.
  • برای یکی دو روز از رفتن به محل کار خودداری کنید.
موارد اورژانسی بعد از عمل لیفت لب

موارد اورژانسی بعد از عمل

ممکن است با وجود توجه به اصول مراقبت ‎های بعد از لیفت لب با علائم زیر مواجه شوید:

  • افزایش قرمزی پوست، بدتر شدن تورم، افزایش ترشح چرک، بدتر شدن درد، احساس گرما در محل برش و تب بالای 38.5 درجه سانتی‎گراد
  • خونریزی بیش ‎از حد
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس، درد قفسه سینه، سبکی سر که به سرعت برطرف نمی ‎شود، استفراغ شدید و درد یا تورم نامتقارن در پاها

در این شرایط لازم است که به سرعت با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

جمع‎ بندی نهایی

بنابراین، مراقبت‎ های بعد از لیفت لب اصول خاص خود را دارد. مطمئناً مراجعه شما به یک کلینیک زیبایی حرفه‎ای و دارای تجهیزات به ‎روز و کادر پزشکان باتجربه، روند مراقبت ‎های بعد از لیفت لب را آسان می‎کند. از اینرو کادر متبحر ملینیک آماده ارائه خدمات لازم به شما هستند. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه من بودید از شما تشکر می کنم و از شما دعوت می کنم با ارائه نظرات خود ما را از سوالات و تجربیات خود مطلع سازید.