چه بخواهید لیفت سانترال لب انجام دهید و چه لیفت دایرکت لب، یکی از مهمترین سوالاتی که در ذهن شما وجود دارد باقی ماندن جای زخم (اسکار) و نحوه از بین رفتن رد بخیه ها بعد از اتمام جراحی است. از آنجا که این جراحی بر روی لب که یکی از مهمترین اجزاء صورت است انجام می شود این سوال از مهمترین سوالات همه متقاضیان جراحی لیفت لب است. در این مقاله قصد دارم در مورد جای بخیه، نحوه از بین بردن رد بخیه ها و عوامل موثر بر آن صحبت کنم. در انتهای مقاله نیز چند نمونه ترمیم کننده مناسب برای از بین بردن جای بخیه ها معرفی خواهم کرد. پس تا انتهای این مطلب همراه من باشید.

اکثر زیباجویان تصور می کنند که تنها عامل موثر بر باقی ماندن جای اسکار در عمل جراحی لیفت لب، جراح و تکنیک جراحی اوست. به همین دلیل اکثر افراد صبح و شب در جستجوی بهترین جراح برای انجام سانترال لب هستند تا این جراح مظلوم طوری بخیه بزند که رد بخیه ها نماند. اما برخلاف تصور عموم، باقی ماندن جای زخم بعد از جراحی لیفت لب به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها مهارت، تجربه و تکنیک جراح است. عوامل مهمتری از قبیل، متابولیسم بدن متقاضی، نوع و جنس بخیه ها، کیفیت مراقبت های بعد از عمل و استفاده به موقع و صحیح از ترمیم کننده های جای زخم تاثیر زیادی بر ماندن یا از بین رفتن رد بخیه های سانترال لب دارند. در ادامه هرکدام از این عوامل را با جزئیات بیشتر بررسی خواهم کرد.

متابولیسم بدن فرد

تاثیر متابولیسم بدن بر ترمیم زخم سانترال لب

حتما تا به حال شنیده اید که بعضی ها خوش زخم یا بد زخم هستند. منظور از خوش زخم یعنی اینکه اگر جایی از بدن شان بریده شود جای زخم با سرعت زیادی از بین می رود. یا بد زخم کسی است که اگر مثلا دستش بریده شود تا سالها جای زخم روی دستش باقی می ماند. خب این ساده ترین توضیح برای اثرگزاری متابولیسم بدن است. یعنی بدن هر فرد نسبت به بدن افراد دیگر رفتار متفاوتی در مقابل زخم شدن دارد و سرعت ترمیم زخم ها در بدن افراد مختلف با هم متفاوت است. در نتیجه هرکسی می تواند با رجوع به تاریخچه ترمیم زخم ها در بدن خودش متوجه شود که بدن او نسبت به ترمیم زخم چه واکنشی داشته و چه انتظاری می تواند از بدن خود داشته باشد.

مهارت و تجربه جراح

تاثیر تجربه جراح بر رد بخیه سانترال لب

عامل مهم دیگر مهارت و تجربه جراح است. مطالعات ثابت کرده اند که نوع برش های جراحی، دقت و ظرافت برش ها و در کل تکنیک انجام عمل روی باقی ماندن زخم اثر دارند. هر جراح به مرور زمان می تواند برش ظریفتر با دقت بالاتر و تکنیک بروزتری را اجرا کند و همین عامل می تواند تاثیر خوبی در از بین رفتن جای زخم داشته باشد. در نتیجه جراحی را پیدا کنید که تعداد عمل بیشتری در ماه دارد و در نتیجه این جراح با تجربه تر خواهد بود.

نوع و جنس بخیه ها

تاثیر نوع و جنس بخیه بر رد بخیه سانترال لب

بخیه های مورد استفاده حین جراحی نیز عامل مهم و تاثیرگزار دیگری هستند. بطوریکه بخیه های جذبی ممکن است جای زخم بیشتر و ماندگارتری ایجاد کنند و بخیه های کشیدنی زودتر محو می شوند. برند و کیفیت بخیه ها نیز مهم است که این عامل بیشتر به تحریم ها و عوامل موثر بر واردات کالا بستگی دارد.

مراقبت های بعد از عمل

یکی از مهمترین عوامل در از بین رفتن جای زخم بعد از عمل کیفیت مراقبت های بعد از سانترال لب است. این عامل فقط به فرد زیباجو بستگی دارد. اینکه چقدر برای مراقبت ها و توصیه های بعد از عمل اهمیت قائل باشد. برای جراحی لیفت لب مراقبت هایی مثل کمتر صحبت کردن، کمتر خندیدن، کمتر جویدن عوامل مهمی هستند که باید در دو هفته ابتدایی بعد از عمل رعایت شوند. فرد متقاضی سانترال لب باید همکاری زیادی بعد از عمل داشته باشد تا محل جراحی کمتر ورم کند، بخیه ها پاره نشوند و به خوبی جوش بخورند. اگر مراقبت های بعد از عمل رعایت نشوند ممکن است تورم، پاره شدن بخیه ها را به همراه داشته باشد که متعاقبا خطر گوشت اضافه در آن ناحیه نیز وجود خواهد داشت.

داشتن تغذیه مناسب

تاثیر تغذیه بر رد بخیه لیفت لب

تغذیه بعد از عمل تاثیر زیادی بر روند ترمیم زخم و از بین رفتن جای بخیه ها دارد. به همین خاطر است که معمولا برای عیادت افرادی که جراحی داشته اند کمپوت آناناس و میوه های تازه می برند. برای اینکه بتوانید روند ترمیم زخم را در بدن خود سرعت ببخشید بهتر است از میوه های ترمیم کننده زخم مثل آناناس و موز، آب کرفس و مواد غذایی حاوی پروتئین، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و مایعات فراوان استفاده کنید.

استفاده از ترمیم کننده ها

تاثیر ژل استراتامد بر رد بخیه سانترال لب

استفاده از ترمیم کننده های زخم آخرین اسلحه شما برای از بین بردن رد بخیه ها بعد از عمل سانترال لب است. معمولا جراحان در نسخه بیمار یک ژل ترمیم کننده خوب معرفی می کنند تا فرد زیباجو پس از تهیه آن طبق دستورالعمل جراح استفاده کند. استفاده از ترمیم کننده های خارجی مثل ژل استراتامد یا ژل ترمیم کننده رژوواسیل تاثیر زیادی بر روند ترمیم زخم و از بین رفتن جای بخیه ها دارد. دستور استفاده از این ترمیم کننده ها بدین صورت است که معمولا از فردای روز عمل باید روزانه یک یا دو مرتبله لایه نازکی از آن روی خط بخیه کشیده شود و بهتر است این کار تا مدت 3 ماه ادامه یابد.

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مطلب همه عوامل موثر بر باقی ماندن جای زخم و رد بخیه ها در عمل لیفت لب (سانترال لب یا دایرکت لب) مورد بررسی قرار گرفتند. اما صادقانه باید بدانید که جای بخیه هیچ وقت بطور کامل از بین نمی رود فقط به قدری محو می شود که از فاصله ای که اطرافیان به صورت شما نگاه می کنند مشخص نخواهد بود. برای بررسی صحت این حرف می توانید افرادی را که بینی خودشان را در 15 سال قبل عمل کرده اند را از نزدیک ببینید و مشاهده خواهید کرد که رد بخیه بطور محو وجود دارد اما از فاصله خیلی نزدیک و با دقت فراوان می توان به وجود آن پی برد. پس اگر کسی پزشکی ادعا کرد که می تواند طوری جراحی کند که رد بخیه کاملا از بین رود یقین بدانید که صداقت کافی ندارد و این حرف او فقط جنبه تبلیغاتی دارد.

از این که تا انتهای این مطلب همراه من بودید از شما ممنون و سپاسگزارم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. از شما خواهش میکنم برای حمایت از ما و تولید مقالات بهتر و مفیدتر از این مطلب حمایت کنید و از بخش دیدگاهها، نظرات و سوالات و پیشنهادات خود را برای ما بنویسید. اگر فکر م کنید این مطلب برای کسی از دوستان یا آشنایانتان مفید است لینک این مقاله را برای او بفرستید. با تشکر و سپاس