جراحی زیبایی لب یکی از روش‌های مورد استفاده برای بهبود شکل و اندازه لب‌ها است. این جراحی می‌تواند باعث افزایش حجم لب‌ها، کاهش چین و چروک‌های اطراف لب‌ها، و بهبود تقارن صورت شود. اما مانند هر عمل جراحی دیگر، این عمل نیز ممکن است باعث بروز بعضی عوارض شود که توصیه می‌شود قبل از تصمیم‌گیری برای عمل لیف لب، حتما از عوارض و خطرات جراحی لیفت لب آگاه شوید. یکی از این عوارض تشکیل گوشت اضافه روی خط بخیه‌ها است که می‌تواند زیبایی لب‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

اما چه عواملی باعث ایجاد گوشت اضافه بعد از عمل زیبایی لب می‌شوند و چگونه می‌توان از بروز این وضعیت جلوگیری کرد؟ این‌ها سوالاتی هستند که در این مقاله از وبلاگ مرکز زیبایی ملینیک می‌خواهیم به آنها پاسخ بدهیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

همچنین در صورتی که در آستانه تصمیم‌گیری برای انجام عمل زیبایی لب یا همان سانترال لب هستید، میتوانید برای دریافت مشاوره و مطرح کردن سوالات خود، با شماره تلفن 09120746278 تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

گوشت اضافه چیست؟

گوشت اضافه بعد از عمل زیبایی لب، به بافت اضافی و برجسته‌ای گفته می‌شود که در محل برش و بخیه‌ها ایجاد می‌شود. این بافت معمولا از جنس پوست، چربی یا کلاژن است و می‌تواند در هر جایی از لب، از جمله لب بالایی، لب پایینی یا خط لب ایجاد شود.

علت اصلی تشکیل گوشت اضافه بعد از عمل زیبایی لب، واکنش طبیعی بدن به جراحت ایجاد شده و فرآیند عمل جراحی است است. به عبارت دیگر هنگامی که پوست یا بافت زیرین آن آسیب می‌بیند، بدن برای ترمیم آسیب، بافت اضافی تولید می‌کند. این بافت اضافی، همان گوشت اضافه است.

عوامل موثر بر تشکیل گوشت اضافه

علاوه بر واکنش طبیعی بدن به آسیب، عوامل دیگری نیز می‌توانند در تشکیل گوشت اضافه بعد از عمل زیبایی لب نقش داشته باشند. این عوامل عبارتند از:

  • ژنتیک: برخی افراد به طور ژنتیکی مستعد تشکیل گوشت اضافه هستند.
  • نوع پوست: پوست‌های تیره بیشتر مستعد تشکیل گوشت اضافه هستند.
  • موقعیت برش: برش‌های عمیق‌تر و نزدیک به خط لب، بیشتر احتمال دارد که باعث تشکیل گوشت اضافه شوند.
  • عفونت: عفونت در محل برش، می‌تواند باعث تحریک و التهاب پوست شود و احتمال تشکیل گوشت اضافه را افزایش دهد.
  • مراقبت‌های بعد از عمل: عدم رعایت مراقبت‌های بعد از عمل، مانند عدم استفاده از پمادهای ترمیمی یا استفاده از دخانیات، می تواند باعث تشکیل گوشت اضافه شود.
عوامل مؤثر بر تشکیل گوشت اضافه بعد از عمل لب

البته نباید از تاثیر بسزای مهارت جراحی و کیفیت بخیه‌ها و نحوه انجام عمل نیز غافل شد. درصورتی که برش به‌خوبی و در محل درسته زده نشود و بعد از پایان جراحی، با مهارت بسته نشود، با معضل گوشت اضافه مواجه خواهیم شد.

چگونگی جلوگیری از تشکیل گوشت اضافه

برای جلوگیری از تشکیل گوشت اضافه بعد از عمل زیبایی لب، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • انتخاب یک جراح پلاستیک با تجربه و مهارت

یک جراح پلاستیک با تجربه و مهارت، برش‌های ظریف تری ایجاد می کند و احتمال تشکیل گوشت اضافه را کاهش می‌دهد.

  • درخواست استفاده از تکنیک‌های جراحی جدید

برخی از تکنیک‌های جراحی جدید، مانند جراحی با لیزر، احتمال تشکیل گوشت اضافه را کاهش می‌دهند.

  • رعایت مراقبت‌های بعد از عمل

رعایت مراقبت‌های بعد از عمل، مانند استفاده از پمادهای ترمیمی و اجتناب از دخانیات، می‌تواند به کاهش خطر تشکیل گوشت اضافه کمک کند.

روش های جلوگیری از ایجادگوشت اضافه بعد از سانترال لب

روش‌های درمان گوشت اضافه بعد از سانترال

اگر گوشت اضافه بعد از عمل زیبایی لب ایجاد شود، می‌توان از روش‌های زیر برای درمان آن استفاده کرد:

  • درمان‌های موضعی: پمادهای کورتیکواستروئیدی، می‌توانند به کاهش التهاب و تورم کمک کنند و احتمال تشکیل گوشت اضافه را کاهش دهند.
  • تزریق کورتیکواستروئید: تزریق کورتیکواستروئید به محل گوشت اضافه، می‌تواند باعث کوچک شدن یا از بین رفتن آن شود.
  • لیزر درمانی: لیزر درمانی، می‌تواند باعث از بین رفتن گوشت اضافه شود.
  • جراحی مجدد: جراحی مجدد، آخرین راه حل برای درمان گوشت اضافه است.

اینکه شرایط گوشت اضافه چگونه باشد و بسته به نوع عمل، این عارضه در چه قسمت و به چه میزان ایجاد شود نیز بر نحوه درمان آن موثر خواهد بود.

گوشت اضافه بعد از عمل دایرکت لب

بسته به نحوه جراحی زیبایی لب، ممکن است خطر تشکیل گوشت اضافه متفاوت باشد. در عمل دایرکت لب، برشی در خط لب ایجاد می‌شود. این برش، احتمال تشکیل گوشت اضافه را افزایش می‌دهد. احتمال باقی ماندن رد بخیه و ایجاد گوشت اضافه در روش دایرکت بیشتر از روش سانترال است، زیرا بافت عضله و چربی لب‌ها و محل برش احتمال این عارضه را تشدید می‌کند.

بافت لب‌ها، به دلیل انقباض و انبساط مداوم، نسبت به محل بخیه سانترال، بیشتر در معرض ایجاد رد بخیه و گوشت اضافه است. علاوه‌بر این محل برش بزرگ‌تر است و همین موضوع نیز احتمل عارضه گوشت اضافه را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه برش بیشتر در معرض دید قرار دارد و احتمال ایجاد رد بخیه و گوشت اضافه در آن بیشتر است.

درنتیجه باید نسبت به دلایل ایجاد گوشت اضافه و عوامل موثر بر این موضوع حساسیت بیشتر داشت. مراقیت‌ها و کمک‌هایی که مانع از این معضل می‌شود را نیز جدی گرفت.  اگر گوشت اضافه بعد از عمل دایرکت لب ایجاد شود، می توان از روش های درمانی ذکر شده در بالا برای درمان آن استفاده کرد.

امیدوارم مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی درباره گوشت اضافع بعد از عمل زیبایی لب در اختیار شما قرار داده باشد. اگر چنین است، این مقاله را با علاقمندان به این موضوع و یا افرادی که در دوره نقاهت پس از سانترال لب هستند، به اشتراک بگذارید. هدف مرکز زیبایی ملینیک، تولید محتوای حرفه‌ای و ارزشمند در حوزه جراحی‌های زیبایی بر اساس آخرین یافته‌های روز است. تا مقاله ای دیگر بدرود.