احتمالا تا الان در مورد تزریق فیلر یا ژل به لب مطالبی شنیده‌اید. اگرچه این روش می‌تواند باعث افزایش حجم لب‌های بالا و پایین شود، اما نمی‌توان انکار کرد که ظاهر غیرطبیعی به آن‌ها می‌دهد. برای پیشگیری از بروز این مساله، معمولا پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند که جراحی لیفت لب انجام دهند. لیفت لب یک روش سرپایی و دائمی است که با هدف کوتاه کردن فضای بین بینی و لب بالا (فیلتروم) انجام می‌شود. همچنین می‌تواند وسعت بافت صورتی‌رنگ لب بالا را افزایش دهد و باعث شود که لب‌ها پرتر و برجسته‌تر به نظر برسند. البته حذف پوست اضافی ناحیه فیلتروم و کشیدن آن، روی کاهش چین‌و‌چروک‌های اطراف لب و خط خنده نیز موثر است.

بهتر است بدانید که برحسب محل ایجاد برش و تغییرات مورد نیاز، انواع جراحی لیفت لب وجود دارد که یکی از آن‌ها لیفت دایرکت لب است. در لیفت دایرکت لب جراح برای بهبود ظاهر لب فوقانی یک برش طولانی در بالای آن روی خط لب ایجاد می‌کند و با برداشتن پوست اضافه به برجسته تر شدن لب کمک می کند. در ادامه به جزئیات بیشتر این روش اشاره خواهیم کرد.

لیفت دایرکت لب مناسب چه کسانی است

اصولا این روش برای افرادی انجام می‌شود که به‌صورت ژنتیکی یا در اثر افزایش سن، لب های نازکی دارند. معمولا با افزایش سن فاصله بین لب و بینی افزایش پیدا می‌کند و لب‌ها نازک‌تر دیده می‌شوند. افرادی‌که در اثر مصرف مداوم سیگار در قسمت فیلتروم دچار افتادگی پوست شده‌اند و چین‌و‌چروک زیادی در این ناحیه از صورت آن‌ها مشاهده می‌شود نیز می‌توانند از لیفت دایرکت لب بهره‌مند شود. لیفت دایرکت لب یک راه‌حل دائمی است، بنابراین می‌تواند برای کسانی‌که از تزریق مداوم فیلر به لب‌های خود خسته شده‌اند نیز گزینه مطلوبی باشد.

خط برش لیفت دایرکت لب

آمادگی برای انجام لیفت دایرکت لب

از نظر پزشکان، برای انجام جراحی لیفت لب باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید و از یک هفته قبل داروهای محرک خونریزی و کبودی مانند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (مثل ایبوپروفن و ناپروکسن) و داروهای ضدانعقاد (مثل وارفارین و آسپرین) را مصرف نکنید. عدم مصرف سیگار و نوشیدنی‌های حاوی الکل نیز از دو هفته قبل از جراحی ضروری است. زیرا باعث تداخل در روند بهبودی محل برش می‌شوند.

برای لیفت لب، فاصله بین لب و بینی شما نباید کمتر از 1.5 سانتی‌متر باشد. اگر درگیر عفونت‌های فعالی مانند تبخال یا بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت هستید حتما از قبل به پزشک یا جراح خود اطلاع دهید. البته معمولا در طی یک جلسه مشاوره پزشک سابقه پزشکی، لیست داروهای مصرفی و وضعیت لب‌های شما را بررسی می‌کند و سپس برای جراحی اقدام می‌کند.

نحوه انجام جراحی لیفت دایرکت لب

در لیفت دایرکت لب یا لیفت مستقیم لب، جراح نوار نازکی از پوست بالای لب فوقانی یا لب پایینی را حذف می‌کند و قسمت باقی‌مانده را به سمت بالا می‌کشد و بخیه می‌زند. این کار کمک می‌کند تا بخش صورتی‌رنگ لب‌ برجسته‌تر به نظر برسد و افتادگی قسمت فیلتروم نیز برطرف شود. این روش سرپایی در مطب با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و درد آن شدید نیست. بخیه‌ها نیز یک هفته بعد از عمل کشیده می‌شوند. بهتر است بدانید که لیفت دایرکت لب ممکن است اسکار (جای زخم) ظریفی در ناحیه خط لب ایجاد کند که به‌لطف رویش ریش در آقایان و استفاده از رژ لب در خانم‌ها می‌توان آن را پوشش داد.

مراقبت‌های بعد از لیفت دایرکت لب

معمولا بعد از انجام این روش زیبایی، برای مدت کوتاهی با عوارضی مانند خونریزی، تورم، درد، قرمزی و کبودی مواجه خواهید شد که انتظار می‌رود به‌صورت خود‌به‌خود  طی یک تا دو هفته برطرف شوند. با این وجود، توصیه می‌کنیم برای کاهش شدت عوارض و تسریع روند بهبودی به مراقبت های بعد از عمل و نکات زیر توجه کنید:

  • سعی کنید به مدت 24 تا 48 ساعت بعد از عمل استراحت کنید.
  • از خوابیدن روی صورت یا باز کردن بیش‌ازحد دهان خود خودداری کنید.
  • تا یک هفته غذاهای نرم و ملایم مانند سوپ و پوره سیب زمینی بخورید تا نیاز نباشد زیاد دهان خود را باز کنید و فک خود را حرکت دهید.
  • با احتیاط مسواک بزنید و از یک مسواک کوچک استفاده کنید.
  • از لمس کردن لب‌ها و فشار دادن لب‌های خود روی یکدیگر پرهیز کنید.
  • از صحبت کردن زیاد یا خندیدن بیش‌ازحد اجتناب کنید.
  • لب‌های خود را به کمک یک کرم مخصوص مرطوب نگه‌دارید و محل برش را طبق دستورالعمل پزشک ضدعفونی و تمیز کنید.
  • حداقل تا یک هفته اجازه سیگار کشیدن و انجام فعالیت بدنی سنگین و تمرینات ورزشی شدید را ندارید.

خطرات و عوارض احتمالی لیفت دایرکت لب

مانند تمام جراحی‌های زیبایی، لیفت دایرکت لب نیز عوارض جانبی خاص خود را دارد که عبارتند از:

  • ماندن جای زخم در بالای لب فوقانی
  • احتمال بروز آسیب عصبی
  • عفونت شدید پوست در محل جراحی و به‌دنبال آن نکروز یا مرگ بافتی
  • واکنش آلرژیک به مواد بی‌حسی (به همراه بروز علائمی مانند تورم صورت و لب‌ها، بثورات پوستی، تنگی نفس و درد قفسه سینه)

مطمئنا مراجعه شما به یک مرکز زیبایی حرفه‌ای و انجام جراحی لیفت دایرکت لب توسط یک جراح پلاستیک باتجربه، احتمال بروز این عوارض را به حداقل می‌رساند. پس در انتخاب پزشک خود دقت کنید.

هزینه جراحی لیفت دایرکت لب

ازآنجایی‌که لیفت لب یک عمل زیبایی اختیاری است، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. هزینه نهایی آن نیز برحسب میزان افتادگی و اندازه فیلتروم، سن و شرایط بالینی بیمار و میزان مهارت جراح نیز متغیر است. به‌همین‌دلیل، پیشنهاد می‌کنیم در جلسه مشاوره در زمینه هزینه جراحی با پزشک خود صحبت کنید.

این نوید را به شما می‌دهیم که مرکز زیبایی ملینیک با وجود برخورداری از پزشکان زیبایی حرفه‌ای و تجهیزات به‌روز، تعرفه‌ها را به‌گونه‌ای در نظر گرفته است که اغلب افراد بتوانند از خدمات آن (به خصوص انواع روش لیفت لب) بهره‌مند شوند.

نمونه انجام شده لیفت دایرکت لب

کلینیک تخصصی جراحی لیفت دایرکت لب

ازآنجایی‌که لیفت دایرکت لب یک روش ظریف و پیچیده است، یافتن یک جراح پلاستیک معتبر و دارای مجوز برای انجام آن ضروری است. اگرچه روشی سریع است و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، اما اگر جراح شما به‌درستی آموزش ندیده باشد، می‌تواند خطرناک باشد.

اگر قصد انجام جراحی لیفت دایرکت لب را دارید و از نظر پزشک نیز کاندید مناسبی برای آن هستید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به یک کلینیک تخصصی لیفت لب، یعنی مرکز زیبایی ملینیک است. این مرکز تا به امروز به‌دلیل برخورداری از جراحان پلاستیک و پزشکان متبحر و امکانات عالی توانسته است رضایت کامل مراجعین خود را جلب کند.